Foolihappo
Huomasitteko tämän aamun Hesarista mielipidesivulla ollutta kirjoitusta foolihappoon liittyen? Ymmärrän kyseistä äitiä hyvin vaikka omalla kohdalla ei noin olekaan käynyt. En ole missään itsekään törmännyt "valistukseen", tietoiskuihin, kuullut virallisilta tahoilta suosituksia tms. Ystävien kautta kuullut aiheesta ja itse ottanut selvää.
Oletteko te nähneet kuulleet tai jostain terveydenhoitoalan puolelta saaneet ohjeita, tietoa yms? Ja ilman että olisitte itse osanneet kysyä?
Kommentit (47)
Mitä on tapahtunut?
Meilläpäin määrätään foolihappovalmistetta heti jos on yrittämässä raskautta tai viimeistään ensimmäisellä lääkärivisiitillä, jossa raskaus todetaan. Eikö Suomessa näin ole?
Yksi syy lisää olla muuttamatta takaisin Suomeen... ;)
ja rupesin muistelemaan asiaa omalta kohdaltani. Ei kukaan ns virallinen taho valistanut foolihaposta mitenkään. Netissä saatumalta törmäsin aiheeseen ja selvitin, että Ladyvita Mama-tableteissa on jonkinverran foolihappoa, joten napsin niitä koko raskauden ajan.
Ensimmäinen neuvolakäynti oli sitäpaitsi vasta raskausviikolla 10, eli foolihappovalistuksen näkökulmasta se on jokatapauksessa liian myöhäistä.
että mielipidekirjoituksen kirjoittaja ei ollut tietoinen foolihapon merkityksestä ja vauvalla olikin syntyessään tämä foolihapon vajeesta johtuva sairaus, mikä-se-nyt-olikaan.
Kirjoitus oli tavallaan vastine muutaman terveysalan asiantuntijan kirjoitukseen foolihappovalistuksesta, jota mukamas on.
työkaveriltani kun odotin kaksosiamme. Kävin ostamassa foolihappolisää ja söin sitä raskauden ajan. Kymmenen vuotta sitten.
miten joku on voinut välttyä asialta? Itse olen ainakin aloittanut foolihapon syömisen jo ennen pillerien poisjättöä ja jatkanut koko "tekoprosessin" ja odotuksen ajan. Ehkä joillakin sitten on näitä yllätysraskauksia ja ei-niin-suunniteltuja odotuksia, että näinkin pääsee käymään, ikävää sinänsä. Meillä lapset on (liiankin) tarkkaan suunniteltu ja raskauden alkaminen (tai alkamisen odottaminen) mietitty etukäteen, jo esim. oman ammatin takia.
Niin, kuten joku jo ehti kertoakin, viime aikoina on ollut kirjoituksia, joissa terveysalan immeiset ovat kertoneet kuinka muka on valistusta ja ohjeistusta yms foolihapon tärkeyteen liittyen. Pelottavan monilla vaan tuntuu olevan käytännössä aivan toinen käsitys käytännöstä - itsekään en ole tosiaan missään ohjeistuksia saanut. Ja se eka neuvolakäyntikin on oikeastaan liian myöhään.
Siinä mielipidekirjoituksessa äiti kertoi ettei ollut myöskään saanut ohjeita foolihappoon liittyen (tai ylipäätään tietoa siitä) neuvolassa, julkisella ehkäisiklinikalla eikä yksityisellä lääkärilläkään. "eikö äiti ole ottanut foolihappoa" oli ollut lääkärin eka kysymys vammautuneen lapsen juuri saaneille järkyttyneille vanhemmille. Ja äiti arvatenkin tuntee ahdistusta siitä että jos olisi foolihappoa ottanut, vauva oli tod näk syntynyt terveenä -> syyllisyys kaiken kruunuksi.
Olisi kiva jos asiasta oikeasti tiedotettaisiin jossain!
miten joku on voinut välttyä asialta? Itse olen ainakin aloittanut foolihapon syömisen jo ennen pillerien poisjättöä ja jatkanut koko "tekoprosessin" ja odotuksen ajan. Ehkä joillakin sitten on näitä yllätysraskauksia ja ei-niin-suunniteltuja odotuksia, että näinkin pääsee käymään, ikävää sinänsä. Meillä lapset on (liiankin) tarkkaan suunniteltu ja raskauden alkaminen (tai alkamisen odottaminen) mietitty etukäteen, jo esim. oman ammatin takia.
Niin. Omanikin on ollut hyvinkin suunniteltua lasten hankintaa. Mutta ei mulle missään ole kerrottu aiheesta ENNEN KUIN itse olen kysynyt.
odotukseen liittyvistä kirjoista ja nettijutuista. Niistä minä tiedon olen saanut.
lisäyksenä vielä, että olen kyllä sellainen, joka ottaa kaiken mahdollisen tiedon asiasta kuin asiasta selville jo suunnitteluvaiheessa, oli sitten kyse raskaudesta, akvaarioharrastuksesta tai kylpyhuoneremontista. Lisäksi oma ammatti on terveysalalla. Mulle tuo foolihappo oli ihan itsestäänselvyys mutta voi olla, ettei asia sitten yleisellä tasolla ole kuitenkaan riittävästi esillä, jos itse ei ota selvää asioista.
esimerkiksi ihan tässä vauvalehdessä on asiasta tietoa
http://www.vauva.fi/artikkeli/raskaus/1105/odottajan_oikeat_vitamiinit
Mä luin sen ja kyllä omasta mielestäni ihan joka neuvolassa on ruokavalioasioista puhuttu. Mulla on lapsettomuustaustaa jo 2000-luvun alusta ja kyllä jo silloin gynekologit suositttavat foolihappoa jokaiselle vauvaa haaveilevalle.
Kokemuksia on kolmesta raskaudesta ja kahdesta eri neuvolasta.
mut söin foolihappopillereitä kun tehtiin lasta, ja heti kun plussasin marssin apteekkiin kyselemään mitä suosittelevat. Itsekin voi näet ottaa asioita selville.
kiellettiin neuvolassa syömästä monivitamiinitabletteja, joita olin foolihapon takia alkanut syödä. Kuulemma oli riski saada jotain muuta siinä sitten sivussa liikaa.
Ei annettu suosituksia foolihappoon liittyen yhtään missään. Neuvolan anti on ollut yllättävän köykäistä monen asian suhteen.
MITEN siitä pitäisi tiedottaa paremmin? Kun foolihappohan on ajankohtainen ennen raskautta ja sen ihan alkuaikoina, ei neuvolatiedotus myöhemmin raskauden aikana siinä enää auta. Ei taida olla myöskään järkevää lähettää kaikille tietynikäisille naisille foolihappotietoa (vrt. teinien kondomit ja tamponit), naiset kun tulevat äideiksi eri aikaan ja osa ei koskaan.
Mielestäni jotkut ihmiset odottavat ihan ihmeellisiä holhoustoimenpiteitä yhteiskunnan ja/tai valtion suunnalta. Asioista voi ottaa itsekin selvää, varsinkin kun on näin tärkeistä asioista kyse.
varmaan järjetön syyllisyys ja paha olo, tarvii jonku ketä syyttää. Foolihappotietoon ei voi olla törmäämättä jos yhtään lukee raskaudesta ja sen yrittämisestä.
Olin juuri saanut kolmannen peräkkäisen keskenmenon ja mittautin kilpirauhasarvot työterveydessä.
Neljäs raskaus onnistui, liekö sitten foolihapon ansiota.
No gyne voisi ehkä vaikka ohimennen rutiinitarkastuksen yhteydessä kysäistä että jos perheenlisäys alkaa olla ajankohtainen, niin voisi määrätä foolihappovalmistetta x. Kyllähän gyne muutenkin mielestäni kyselee, että ollaanko vakituisessa suhteessa esim. sopivinta ehkäisytuotetta valittaessa niin miksei sitten tuota.
ja siellä määrättiin heti ekalla (rv5) käynnillä foolihappoa ja selitettiin kuinka tärkeätä se on. Ja kun palasin suomeen, ei täällä kaverini olleetkaan kuulleet foolihaposta, tästä on nyt 10v aikaa ja ihmeteltiin miksi enkuissa sitä painotettiin todella paljon. No nyt on täälläkin alettu puhumaan siitä enemmän mutta todellakaan ei 10v sitten missään sanottu halaistua sanaa koko asiasta..
Mun mielestä juuri gynet olis otollisessa asemassa kertomaan. Etenkin kun moni joka raskautumista suunnittelee käy tsekkauttamassa tilanteen yms. Itse piruuttani gynen luona käydessäni oikein kysyin "mitä olisi tärkeä huomioida tai tehdä nyt kun aloitetaan raskautumisyritykset, ruokavalio jne". Ja ei, en saanut sanaakaan kuulla foolihaposta. Ja kun erikseen vielä kysyin että kuinkas sen hapon laita niin vastaus oli tyyliin: juu hyvähän se on huomioida mutta harva tarvii mitään erityistä lisää, monipuolinen ruoka riittää... Et silleen.
ja olen tietoinen foolihappoasiasta ja sitä syönkin jo nyt, koska naisen foolihappovajeen täyttyminen kestää yleensä useita kuukausia eikä siitä sikiölle liikene sinä aikana mitään.
Ystäväni, joka on myöskin lapseton, huomasi foolihappopurkin ja tiesi heti, mitä varten se on.
Olemme molemmat n. 25-vuotiaita ja akateemisesti koulutettuja, jos sillä on jotain merkitystä.