Foolihappo
Huomasitteko tämän aamun Hesarista mielipidesivulla ollutta kirjoitusta foolihappoon liittyen? Ymmärrän kyseistä äitiä hyvin vaikka omalla kohdalla ei noin olekaan käynyt. En ole missään itsekään törmännyt "valistukseen", tietoiskuihin, kuullut virallisilta tahoilta suosituksia tms. Ystävien kautta kuullut aiheesta ja itse ottanut selvää.
Oletteko te nähneet kuulleet tai jostain terveydenhoitoalan puolelta saaneet ohjeita, tietoa yms? Ja ilman että olisitte itse osanneet kysyä?
Kommentit (47)
sattumalta netissä vauvaa suunnitellessa ja asiasta tietoa etsiessä. Siksi tiesin alkaa syömään sitä suositusten mukaisesti eli 3 kk ennen mahdollista raskautta (eli yrityksen alkamista).
Gynekologi olisi tosiaan otollisessa asemassa asiasta kertomaan. Minullekin gyne sanoi vaan kun olin 27-vuotias, että lasten tekeminen kannattaisi pikkuhiljaa aloitella jos meinaa, mutta ei muuta infoa asiasta.
oikein on voinut olla. Mä odotin esikoistamme 11 vuotta sitten ja JOKA tuutista tuli foolihappovalistusta, neuvolasta, ystäviltä, sukulaisilta ja netin kautta (yahoogroupsit ja verkkoklinikan VO-palsta). Täytyy elää aika umpiossa että välttyy tolta infolta.
Ensinnäkin eräät terveysihmiset väittävät, että foolihappovalistusta on. HS-äiti ja tässäkin ketjussa kirjoittaneet todistavat ettei sitä ole. HS-äiti ei ollut törmännyt koko aiheeseen, ja tämän palstan kirjoittajat ovat ottaneet itse selvää tai saaneet sattumalta selvää.
Miten tiedotusta ja valistusta voisi hoitaa? Neuvola on ihan turha väylä, koska ensikäynti on niin myöhään. Lapsettomuusklinikoilla eivät kaikki käy. Ei voi kuin toivoa, että lääkärikunta yleisesti ottaisi asian hoitaakseen kun potentiaalisia äitejä hoitavat.
syönyt monivitaminia, jossa foolihappo. Sen, että sillä on jotain yhteyttä sikiön hyvinvointiin ja raskauden kulkuun - olen lukenut täältä av:lta! Siis ihan sattumalta joku hollannissa asuva äiti siitä mainitsi..., neuvolassa tai muualtakaan "viralliselta"taholta en ole koskaan kuullut mitään koko asiasta!
lisäyksenä vielä, että olen kyllä sellainen, joka ottaa kaiken mahdollisen tiedon asiasta kuin asiasta selville jo suunnitteluvaiheessa, oli sitten kyse raskaudesta, akvaarioharrastuksesta tai kylpyhuoneremontista. Lisäksi oma ammatti on terveysalalla. Mulle tuo foolihappo oli ihan itsestäänselvyys mutta voi olla, ettei asia sitten yleisellä tasolla ole kuitenkaan riittävästi esillä, jos itse ei ota selvää asioista.
Suomessa kun on kuitenkin aika paljon maahanmuuttajaäitejä, joiden koulutus, kielitaito tai it-taidot eivät riitä itsenäiseen tiedonhankintaan, siksipä olisi ensiarvoisen tärkeää, että neuvolat ja terveydenhuolto valistaisivat meitä kansalaisia monella eri kielillä, näkyvästi ja aktiivisesti. Minulla on neljä lasta 10 vuoden aikajanalla eikä ikinä ole neuvolassa puhuttu sanaakaan foolihaposta. Itse sattumalta kuulin tuttavan siitä joskus puhuvan ja otin sitten selvää asiasta ja tiesin sitten sitä ostaa itselleni.
Mä odotin esikoista myöskin Englannissa vajaa 9 vuotta sitten ja siellä kuulin kanssa tästä foolihappolisästä. En syönyt sitä itse, mutta kun tulin käymään Suomessa, kysyin siitä neuvolassa. Sanottiin, että Englannissa se hermopään sulkeutumisen vamma vai-mikä-se-olikaan on ensinnäkin geeniperimässä yleisempää kuin Suomessa. Toiseksi sanottiin, että jos syö ruisleipää ja vihreitä vihanneksia, ei tarvitse sitä lisää. Enkä syönyt. Varmaan käytäntö/ohjeistus on nyt muuttunut Suomessakin tässä matkan varrella...
ekasta kerrasta ei mitään muistikuvaa
Mutta joo, maahanmuuttajien lisäksi on myös nuoria ja yksinkertaisia äitejä, jotka eivät koe raskautta projektina, vaan raskaus alkaa vahingossa tai puolivahingossa.
Foolihapon käyttö varhaisraskaudessa suojaa lasta keskushermostoputken sulkeutumishäiriöiltä.
http://www.terveysportti.fi/xmedia/duo/duo10543.pdf
Folaattia ruuasta:
http://www.fineli.fi/topfoods.php?compid=2273&fuclass=all&specdiet=none…
eka neuvolakäynti viikolla 10 jolloin siitä ei enää niin hyötyä ole. mulle ei muistettu kertoa silloinkaan kahdessa ekassa raskaudessa. nyt vaan jo itse tiesin uutisointien takia ja olen aina välillä niitä syönyt.
kerrottiin perhesuunnitteluneuvolassa foolihapon tärkeydestä kun kävin poistattamassa ehkäisykapselin ja kerroin, että alamme yrittämään vauvaa. Hyvin tiedotettu, mutta tiesin kyllä aikasemminkin asiasta.
tuo hermostoputken kehitys on sikiössä meneillään jo rv3 jolloin suurin osa ei tiedä olevansa edes raskaana,sen jälkeen foolihapon syönti alkaa olla myöhäistä tuon hermostoputkivaikutuksen kannalta.
Itse listasin tarkasti finelin ruokakoriin terveelliset syömiseni ja silti foolihappomäärää ei meinannut saada täyteen joten lisä oli kyllä tarpeen
ekasta kerrasta ei mitään muistikuvaa
Mutta joo, maahanmuuttajien lisäksi on myös nuoria ja yksinkertaisia äitejä, jotka eivät koe raskautta projektina, vaan raskaus alkaa vahingossa tai puolivahingossa.
On naisia, jotka raskautuvat helposti ja jotka ovat silti ihan normaaliälyllä varustettuja. Tällöin ei välttämättä heti tajua etsiä tietoa foolihaposta, varsinkaan jos ei siitä ikinä ennen ole kuullutkaan (newsflash: kaikki eivät toimi terveydenhoito/ravitsemusalalla). Itselläni raskaaksi tulo kesti ja vauvakuumepalstalla törmäsin ensimmäistä kertaa käsitteeseen foolihappo.
lasta ja vasta n. vuosi sitten kuulin kuinka tärkeätä olisi ollut syödä foolihappoa... olis ehkä neuvolan asia alkaa tiedottamaan tästä.
Tämä mietityttää, raskautta yritetään ja otan foolihappoa yhden pienen pillerin/päivä. Lääkepakkauksessa ei lukenut mitään paljonko sitä tulisi ottaa... Purkki maksoi n. 5€ apteekissa, ja en ehtinyt kysellä tarkemmin (oli töihin kiire) ja oletin että purkissa lukee (kuten lukee esim. kalaöljykapseli purkissa 2kpl/päivä, Buranapaketissa max --kpl/päivä jne.)
ENNEN kuin on raskaana. Moni ajattelee maalaisjärjellä: riittää kun syö terveellisesti, ei juo, ei tupakoi jne... Näin on "ennenkin" saatu terveitä lapsia.
Hermostoputken sulkeutumishäiriö on muuten tosi harvinainen.
Jos foolihapon saanti on tärkeää, miksei siitä puhuta ekalla neuvolakäynnillä? Onhan sillä merkitystä koko raskauden ajan.
Käsittämätöntä pikkusieluisuutta muuten sanoa, että ihmiset, jotka ei tiedä tuota etukäteen, ovat nuoria ja/tai tyhmiä ja yksinkertaisia. Huhheijaa, mitä idiotismia ja kusipäisyyttä tuollaiset kommentit kuvastaa.
Säälin sitä hesariin kirjoittanutta naista. Voi raukkaa, jos hän ei ole asiasta tiennyt, eikä hänelle olla siitä tiedotettu, niin turha on kantaa syyllisyyttä.
Jos ns. normaali ruokavalio niin varmasti saa kaikki tärkeät hivenaineet, vitamiinit ja muut. Mutta jotkut eivät halua lihoa =vetävät pienellä ruualla koko odotusajan ja puutoksia voi olla/tulla. Ja joidenkin on mahdoton syödä tarpeeksi, jos esim. kärsii pahasta pahoinvoinnista ja mikään ei pysy sisällä vaikka mitä koittaa tehdä. On ihan hyvä että puhuu asiasta ja ottaa mahdollisia ravintolisiä.
...kuulin yli vuosi sitten kun lapsen teko oli käsillä. En syönyt sitä tuolloin lainkaan, sillä raskauduin helposti. Nyt haaveissa on toinen lapsi ja foolihapot ovat käytössä. Hyvä tietää, että niitä kannattaisi syödä koko raskauden ajan.
Foolihappo muuten llittyy "greippimehu -kikkaan", joskin kaikki eivät ilmeisesti ole sitä siihen yhdistäneet.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Greippi
"Greippien sisältämää foolihappoa pidetään erityisen tärkeänä raskaana oleville naisille, koska se on keskeinen tekijä puna- ja valkosolujen muodostumisessa sekä kudosten uusiutumisessa.[4]"
mistään foolihapoista v. -05 ja -06, kun lapseni tein. (Ja olen yliopistosta valmistunut.) Sanallakaan sellaisesta ei mainittu neuvolassa, ei myöskään siellä jaetuissa papereissa. Greippimehusta olin kuullut, ja sitä taisin juoda.
Musta tällainen vouhkaaminen jostain vitamiinilisästä on vähän hysteeristä. Foolihappo ei ole mikään avaruusaine, vaan sitä todella on ihan tavallisessa ruoassa. Jos syö säännöllisesti vihreitä kasviksia (esim. parsakaalia), ei foolihappopuutosta pitäisi olla.
Syökää mieluummien kunnollista ruokaa kuin purkkivitamiineja!
No esimerkiksi lapsettomuusklinikalla hoitoja suunniteltaessa ja tehtäessä olisi ollut aika hyvä tilaisuus kertoa foolihaposta.
Niin voi elämässä käydä, ettei ihan kaikkea hoksaa itse selvittää. Vaikka parhaansa yrittääkin.