Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Foolihappo

Vierailija
30.10.2011 |

Huomasitteko tämän aamun Hesarista mielipidesivulla ollutta kirjoitusta foolihappoon liittyen? Ymmärrän kyseistä äitiä hyvin vaikka omalla kohdalla ei noin olekaan käynyt. En ole missään itsekään törmännyt "valistukseen", tietoiskuihin, kuullut virallisilta tahoilta suosituksia tms. Ystävien kautta kuullut aiheesta ja itse ottanut selvää.

Oletteko te nähneet kuulleet tai jostain terveydenhoitoalan puolelta saaneet ohjeita, tietoa yms? Ja ilman että olisitte itse osanneet kysyä?

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
30.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

..kertoi foolihapon tärkeydestä, mutta myöhäistähän se silloin ekalla äitiysnla käynnillä jo on. Jostain lehdistä varmaan olin asiasta lukenut ja aloitin foolihappolisän jo ennen raskauden yrittämistä.

Vierailija
42/47 |
30.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

..ovat ihan heikkoina sitrushedelmiin raskauden aikana. Uskon, että kroppa kyllä tietää mitä se tarvitsee. Eli foolihappoa/sitruksia ovat naiset kyllä muutenkin syöneet.

t.35

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
44/47 |
30.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

...nyt menin pyörryksiin.

Tuossa Finellin listassa on kärjessä maksaruuat. Ja nehän ovat taas raskaana olevilta "kielletty" tai ainakin rajoitettu.

Vierailija
45/47 |
30.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ekasta kerrasta ei mitään muistikuvaa

Mutta joo, maahanmuuttajien lisäksi on myös nuoria ja yksinkertaisia äitejä, jotka eivät koe raskautta projektina, vaan raskaus alkaa vahingossa tai puolivahingossa.

(akateeminen tutkinto suoritettuna ja hyvin olen työelämässäin menestynyt) äiti. Ja juu, en kokenut raskautta projektina. En ehtinyt. Olin etukäteen ajatellut, että lasta tehdään vuosi. No, eipä tehty. Tulin raskaaksi ensimmäisestä kierrosta. Enkä ollut foolihappolisän tarpeellisuudesta mistään kuullut. Onneksi ruokavalioni on monipuolinen, joten esikoinen oli ja on sivistymättömyydestäni huolimatta terve.

Kuopuksen kohdalla olin sitten sivistänyt itseäni mm. täällä av:lla ja otin tuota ravintolisää raskautta yritettäessä.

Vierailija
46/47 |
30.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä yhdessäkään ole kukaan missään vaiheessa ottanut puheeksi foolihappoa. Listeriasta on sen sijaan paasattu hulluuteen asti.

Aloin odottaa esikoistani v. 2000 ja vain ja ainostaan syystä, että etsin häävalmisteluiden aiheuttaman keskustelupalstojen riippuvuuden (siniset) jälkeen jotain uutta foorumia, eksyi Verkkoklinikan varsin pimeälle "perhesuunnittelu" -palstalle, jossa ovislimojen, kohdunnipykan sijainnin tarkastelun, lämpötilojen mittaamisten ja "täti-päivien" keskellä sinä lyhyenä aikana kun siellä viihdyin satuin lukemaan myös foolihaposta, josta lähinnä lapsettomuudesta kärsivät vouhkasivat ja otin asiasta selvää ja söinkin jotain monivitamiinivalmistetta sitten. Kuvaavaa on, että kun menin apteekista kysymään jotain foolihappovalmistetta raskaana olevalle olivat ihan huuli pyöreänä että miksi, sitähän saa ruoasta?

Kukaan ei koskaan ole neuvolassa ottanut foolihappoa puheeksi, ei myöskään gyne. Koska nyt jo asian tiesin ekan raskauden perusteella - tosin en kyllä kahdessa jälkimmäisessä koko asiaa enää edes rekisteröinyt, en nyt ihan heti muista että olisin puhelinmyjältä satunnaispätkissä tilatuista vauvalehdistäkään asiasta mitenkään valaistunut.

Olisiko neuvolassa täyettetty ruokavaliokysely sitten sellainen, jonka perusteella joko suosittelevat tai eivät? Itse syön tosi paljon vihreitä kasviksia ja erilaisia hedelmiä, että luultavasti foolihapon tarve täyttyy jo ruokavaliolla.

Vierailija
47/47 |
30.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun yritin raskautua. Myöhemmin ulkomailla heti ekalla lääkärikäynillä varmistettiin, että syöthän foolihappoa ja jodia. Jodi oli myös tärkeä ainakin Saksassa. Olikohan se sikiön aivon kehitykseen tms. en enää yhtään muista syytä. Mutta "raskaus-imetys" monivitamiinissa oli sitäkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kuusi