Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä ihmeestä kirjanpitäjän töitä (työtön KTM)?!?

Vierailija
30.10.2011 |

Tilitoimistoissa on kuulemma kauhea pula ammattitaitoisista tekijöistä, kirjanpitäjistä. No eipä siltä tunnu. Olen 49-vuotias KTM joka on ikänsä tehnyt palkanlaskijan, kirjanpitäjän, toimistonhoitajan, talousassarin ja talouspäällikön töitä. Konsernitilinpäätökset ja yritysjärjestelytkin tuttuja. Alkuperäinen tutkinto merkonomi ja luin itseni KTM:ksi työn ohessa (laskis pääaine, papaerit ulos 2002. Työnaantajayritys siirsi puolitoista vuotta sitten taloushallinnon muualle ja työt loppuivat. Nyt olen 1½v hakenut töitä, ihan kaikkea mutta eipä ole pestin pestiä tarjottu, ei edes pätkää vaikka kaikki kelpaisi. Ei edes tilitoimistoon; nuoria tulijoita on kyllä ihan tarpeeksi, sanottiin viimeksikin suoraan. Ns. parempiin, esimiestehtäviin, asiantuntijatasolle ei ilmeisesti enää ole mitään toivoa, mutta luulin sentään että peruskirjanpitäjän hommia tilitoimistossa n 1700-2000 €/kk palkalla löytyisi. En enää edes kuvittele pääseväni aiempaan 2800 € /kk tasoon, mutta kun edes saisi jotakin. Olen hakenut töitä max 80 km säteellä, siinä mmielestäni raja = 3 h matkoihin päivässä. Pk-seudulla ehkä sitten olisi niitä töitä mutta matkaa 180 km Hgin keskustaan ja luulisi että Turku-sektorillakin töitä olisi. Ei ole edes työkkäri osoittanut mitään. Kohta alkaa paniikki iskeä, sentään 2 ala-ikäistä lasta.

Pitääkö jostain saada kunnon suosittelijat ja puolestapuhujat vai mistä kiikastaa ? Tähän asti olen hakemuksiin laittanut 2 edeltävän esimiehen nimet (joilta luonnollisesti lupa) ja soitellut ennen ja jälkeen hakemuksen.

Pidennä tässä sitten työuraa kun alle viiskymppisenä on hyödytön ja tarpeeton :(.

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
22.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
42/53 |
23.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei AP!

En muista millä numerolla vastasin aiemmin, mutta perustaisitko anonyymin sähköpostiosoitteen ja laittaisit sen tänne? Minä kerron sinulle anonyymisti pari vinkkiä. Niin hakemukseen kuin paikkoihin liittyen.

[quote author="Vierailija" time="30.10.2011 klo 09:09"]

Tilitoimistoissa on kuulemma kauhea pula ammattitaitoisista tekijöistä, kirjanpitäjistä. No eipä siltä tunnu. Olen 49-vuotias KTM joka on ikänsä tehnyt palkanlaskijan, kirjanpitäjän, toimistonhoitajan, talousassarin ja talouspäällikön töitä. Konsernitilinpäätökset ja yritysjärjestelytkin tuttuja. Alkuperäinen tutkinto merkonomi ja luin itseni KTM:ksi työn ohessa (laskis pääaine, papaerit ulos 2002. Työnaantajayritys siirsi puolitoista vuotta sitten taloushallinnon muualle ja työt loppuivat. Nyt olen 1½v hakenut töitä, ihan kaikkea mutta eipä ole pestin pestiä tarjottu, ei edes pätkää vaikka kaikki kelpaisi. Ei edes tilitoimistoon; nuoria tulijoita on kyllä ihan tarpeeksi, sanottiin viimeksikin suoraan. Ns. parempiin, esimiestehtäviin, asiantuntijatasolle ei ilmeisesti enää ole mitään toivoa, mutta luulin sentään että peruskirjanpitäjän hommia tilitoimistossa n 1700-2000 €/kk palkalla löytyisi. En enää edes kuvittele pääseväni aiempaan 2800 € /kk tasoon, mutta kun edes saisi jotakin. Olen hakenut töitä max 80 km säteellä, siinä mmielestäni raja = 3 h matkoihin päivässä. Pk-seudulla ehkä sitten olisi niitä töitä mutta matkaa 180 km Hgin keskustaan ja luulisi että Turku-sektorillakin töitä olisi. Ei ole edes työkkäri osoittanut mitään. Kohta alkaa paniikki iskeä, sentään 2 ala-ikäistä lasta.

Pitääkö jostain saada kunnon suosittelijat ja puolestapuhujat vai mistä kiikastaa ? Tähän asti olen hakemuksiin laittanut 2 edeltävän esimiehen nimet (joilta luonnollisesti lupa) ja soitellut ennen ja jälkeen hakemuksen.

Pidennä tässä sitten työuraa kun alle viiskymppisenä on hyödytön ja tarpeeton :(.

[/quote]

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
23.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoituksestasi on kauan, mutta ongelma on sama. Olen 47-vuotias taloushallinnon ammattitutkinnon suorittanut nainen. Jos jostakin ihmeeksi töitä tarjotaan, pitäisi suostua melkein mihin vaan: palkan alentamiseen, muutaman tunnin viikkotöihin - työkokemuksella ei ole mitään "virkaa"! Hakemiini työpaikkoihin on työllistetty nuoria datanomeja, tmv. jolla ei ole siis edes taloushallinnan koulutusta, saati työkokemusta. Huvittaa tämä nykyinen lässytys työurien pidentämisestä kun liki viisikymppinen ei edes pääse töihin!!!!

Vierailija
44/53 |
23.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.10.2011 klo 09:20"]

jotenkin se ajatus vastaa stressaakin. Olen enemmän sellainen tunnollinen puurtaja, joka tekee asiat kunnolla ja loppuun. Muutama tuttu on ykistyisyrittäjä (tilitoimisto)ja tuntuu se tulo olevan sielläkin tiukassa, asiakkaat hankalia pikkuputiikkeja joilla aika monella tarkoitus toimia harmaalla alueella, välttää ulosottoa jne ja kaiken huipuksi eivät edes maksa laskujaan. Ja kiltti kirjanpitäjä tunnollisesti hoitaa velvoitteet viranomaisten suuntaan kun on pakko, koska on toimeksiannon ottanut vastaan.
Mutta jos ei muu auta ja putoan peruspäivärahalle, niin se yrityksen perustaminen taitaa olla ainoa vaihtoehto. Todella pelottava tulevaisuudenkuva. Ja juuri oli lehdessä ja telkkarissa että kuinka hirveä pula kirjanpitäjistä ja taloushallinnon osaajista on. Taisi vain unohtua mainita, että silläkin saralla yläikäraja on se 39 vuotta.

Ammattitaidon saa näköjään vetää vessasta alas... :(

itsekin olen juuri jäänty Turun seudulla työttömäksi, tosin ihan eri alalta.

Mikset perustaisi omaa yritystä tuolla ammattitaidolla?

Ei sitä niin vaan yritystä perusteta... Ja pienessä tilitoimistossa työskennelleenä tiedän ammatin varjopuolet: pieyrittäjät syyttävät kirjanpitäjää kun eivät negatiivisen oman pääoman takia saa lainaa pankista, kun kirjanpitäjä tekee yhdenkään virheen (niin, mehän emme ole ihmisiä vaan robotteja) niin ollaan vaatimassa ilmaisia palveluita, ja ilmaista työtä saa muutenkin tehdä enemmän kuin laki sallii!!! Itse tympäännyin siihen että tällaiseen tuottamattomaan työhön, myös yrittäjien "leelian lepotuolina", olemiseen meni liian paljon aikaa. Sitten työantajani pääsi syyttämään minua hitaudesta ja tehottomuudesta - ja potkaisemaan pihalle työttömyyskortistoon "taloudellisiin ja tuotannollisiin syihin" vedoten... Itse kuitenkin laskutti tekemästäni työstä muutenkin liian vähän kilpailullisiin syihin vedoten. Haaveenani olisi päästä isoon firmaan tekemään "kasvottomasti" jotain osakirjanpitoja jossa ei tarvitsisi olla asiakaspalvelutehtävissä vaan saisi keskittyä työhön.

Vierailija
45/53 |
23.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.10.2011 klo 10:21"]

ja lopulta oli työkkärin painostuksesta haettava yhdelle kurssille ja sen kautta minulle selvisi, että yritykset paikkakunnallamme palkkaavat vain heillä harjoittelussa olleita henkilöitä :(

Tuo kurssi oli minulle ihan yhdentekevä, olisin voinut olla siellä itse opettajana mutta ne kaksi pitkää harjoittelua taisi tuoda minulle työpaikan (harjoittelua vielä jäljellä, mutta työpaikka kuullostaa jo aika varmalta)

Eli valkkaa yritys johon haluaisit töihin ja hae johonkin koulutukseen tai työkkärin harjoitteluun ja sitten siihen yritykseen harjoittelijaksi ja sitten teet duunia sata lasissa ja työpaikka on varma.

Ei auta tuokaan. Itse suoritin talouhallinnan ammattitutkinnon oppisopimuskoulutuksessa, ja työnantajani lupasi "varman ja vakituisen työpaikan" kun valmistun. Kattia kanssa. Sen vakituisen työpaikan sai pomon lähisukulainen kavereineen, ja minut pelattiin ulos työpaikastani tekaistuilla syytöksillä "hitaudesta ja tuottamattomuudesta".

"Veri on vettä vahvempaa" ja nepotismi kukoistaa pienissä työpaikoissa.

Vierailija
46/53 |
23.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilitoimistot ei pidä KTM:stä. Siellä on usein pomona merkonomi joka ei halua että alaisella on korkeampi koulutus. Muutenkin kannattaa harkita jotain muuta paikkaa... Työpaikkakiusaus rehottaa eli ilmapiiri on todella huono monessa paikassa.

Ihan kokemuksella sanon että kokeile jotain muuta!! T: tilitoimistossa työskentelevä KTM

Vierailija
47/53 |
23.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin työpaikkakiusaamisen ja syrjinnän kohteeksi joutuneena harkitsen kovasti alan vaihdosta. Mittani on tullut täyteen aiheettomista syytöksistä ja siitä että kohdallani on oletettu asioita jotka eivät pitäneet paikkaansa. Maineenikin on pilattu kotipaikkakunnassani.

Varsinkin yksityisillä työnantajilla nepotismikin kukoistaa. Valtion/ kunnan töissä määräaikaisena ollessani olen saanut paljon parempaa, tasa-arvoisempaa ja asiallisenpaa, kohtelua koska niissä kaikki ovat samassa asemassa, ja palkan maksaa kunta/ valtio... niihin työpaikkoihin on  ikävän paljon tunkua.

Olen tehnyt erilaisia toimistotöitä ja kirjanpitotöitä suurimman osan työuraani. Hoitoala työllistäisi, mutta olen moniallerginen astmaatikko jonka riesana on vielä iskiasvaivat ja vasempaan käteen tapaturmassa jäänyt liikerajoitus ja keskihermovaurio...

Pelkäänpä olevani sosiaalitoimiston asiakas lähivuosina.

Vierailija
48/53 |
23.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on niin siistejä kuvia. http://silverblvd.blogspot.fi

Vierailija
49/53 |
23.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

joudut sit tuveta yrittäjäksi, on sekin parempi kuin olla työtön

Vierailija
50/53 |
08.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vielä huhuilen, josko ap olisi löytänyt töitä?

t. toinen KTM

Vierailija
51/53 |
07.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pista

Vierailija
53/53 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikää ei tarvitse ilmoittaa hakemuksessa! Toivottavasti on jo tärpännyt!