Mistä ihmeestä kirjanpitäjän töitä (työtön KTM)?!?
Tilitoimistoissa on kuulemma kauhea pula ammattitaitoisista tekijöistä, kirjanpitäjistä. No eipä siltä tunnu. Olen 49-vuotias KTM joka on ikänsä tehnyt palkanlaskijan, kirjanpitäjän, toimistonhoitajan, talousassarin ja talouspäällikön töitä. Konsernitilinpäätökset ja yritysjärjestelytkin tuttuja. Alkuperäinen tutkinto merkonomi ja luin itseni KTM:ksi työn ohessa (laskis pääaine, papaerit ulos 2002. Työnaantajayritys siirsi puolitoista vuotta sitten taloushallinnon muualle ja työt loppuivat. Nyt olen 1½v hakenut töitä, ihan kaikkea mutta eipä ole pestin pestiä tarjottu, ei edes pätkää vaikka kaikki kelpaisi. Ei edes tilitoimistoon; nuoria tulijoita on kyllä ihan tarpeeksi, sanottiin viimeksikin suoraan. Ns. parempiin, esimiestehtäviin, asiantuntijatasolle ei ilmeisesti enää ole mitään toivoa, mutta luulin sentään että peruskirjanpitäjän hommia tilitoimistossa n 1700-2000 €/kk palkalla löytyisi. En enää edes kuvittele pääseväni aiempaan 2800 € /kk tasoon, mutta kun edes saisi jotakin. Olen hakenut töitä max 80 km säteellä, siinä mmielestäni raja = 3 h matkoihin päivässä. Pk-seudulla ehkä sitten olisi niitä töitä mutta matkaa 180 km Hgin keskustaan ja luulisi että Turku-sektorillakin töitä olisi. Ei ole edes työkkäri osoittanut mitään. Kohta alkaa paniikki iskeä, sentään 2 ala-ikäistä lasta.
Pitääkö jostain saada kunnon suosittelijat ja puolestapuhujat vai mistä kiikastaa ? Tähän asti olen hakemuksiin laittanut 2 edeltävän esimiehen nimet (joilta luonnollisesti lupa) ja soitellut ennen ja jälkeen hakemuksen.
Pidennä tässä sitten työuraa kun alle viiskymppisenä on hyödytön ja tarpeeton :(.
Kommentit (53)
ja facebookkia tms. Eli huutelet tutuille ja kavereille, että etsit töitä. Aina voi olla joku joka tietää jonkun joka hakee työntekijää.
laita yrittjäalan lehteen tmi ilmoituksesi ap
kuulostaa uskomattomalta, että sun kaltaiselle superosaajalle ei löydy töitä. Oletkin saanut hyviä ehdotuksia muilta tässä ketjussa. Miten olis joku iso konsulttifirma, niille töihin? Älä ihmeessä lähde lähihoitajaksi opiskelemaan, jos olet noin taitava ja monipuolinen omalla alallasi! Tsemppiä vaan tosi kovasti ja käännä kaikki kivet. Epätoivoiseksi ei kannata heittäytyä.
Ja itse olen miettinyt että kun on isännöitsijän ammattitutkinto niin perustaisin oman firman, mut tarvisin kaveriksi kyllä kirjanpitäjän.
Minulla on sinulle idea. Otapa yhteyttä pii.laitinen@jippii.fi
Muuta pk-seudulle vaikka vuokra-asuntoon. Jos lapset jo kouluikäisiä niin tukiverkotkaan ei niin välttämättömiä kuin ihan pienten yh:lla.
Ei kannata jäädä työttömäksi.
Turha jäädä työttömäksi.
Meillä myös muuttaa taloushallinto ulkomaille mutta minä muutan perässä.Kiinnostava homma ja palkka on hyvä.Mies sai myös insinöörin töitä samasta kaupungista joten eipä hätää.
olen taatusti hakenut ihan jokaista laskentapäällikön, talousjohtajan, verotarkastajan, erityisasiantuntijan, henkiköstöpäällikön, hallintojohtajan jne paikkaa mutta en kertaakaan päässyt edes haastatteluun. Muutaman kerran olen sentään saanut vastauksen kun soitin perään että haettiin vain muutaman vuoden työkokemuksen omaavaa lähes vastavalmistunutta joka kasvaa tehtävän mukana :(... Eli ikä taitaa olla se suurin ongelma.
että laskenta-alalla työntekijän iällä on merkitystä.
Ap:n koulutuksella ja kokemuksella nyt ei vaan taida olla pienintäkään jakoa verotarkastajaksi, erityisasiantuntijaksi tai henkilöstöpäälliköksi. Miksi kukaan palkkaisi henkilöstöpäälliköksi sellaista tyyppiä, jolla ei ole mitään kokemusta henkilöstöjohtamisesta kuten vaikkapa rekrytoinnista tai HR-käytäntöjen luomisesta. Erityisasiantuntijalla pitäisi olla erikoisasiantuntemusta, ja laskentatoimen KTM ei anna asiantuntemusta saasti erityisasiantuntemusta sen enempää finanssimarkkinoista, EU-lainsäädännöstä kuin OECD-alueen erityispiirteistäkään... Verotarkastajaksi laskennan KTM on hyvä pohjatutkinto, mutta siihenkin työhön vaaditaan enemmän asiantuntemusta kuin pelkkä tutkinto antaa. Lisäksi verotoimiston verotarkastajat ovat yleensä ensin tehneet verotoimistossa muita tehtäviä, jossa ovat kannuksensa osoittaneet. Yksityiselle taas mieluusti hankitaan verotarkastajia, joilla on useamman vuoden työkokemus verohallinnon verotarkastajana.
Kyllä ap:lle varmasti töitä löytyy, mutta ei kyllä yhtään ihmetytä jos em. työpaikkoja hakiessa ei ole haastatteluun kutsua tullut...
olen taatusti hakenut ihan jokaista laskentapäällikön, talousjohtajan, verotarkastajan, erityisasiantuntijan, henkiköstöpäällikön, hallintojohtajan jne paikkaa mutta en kertaakaan päässyt edes haastatteluun. Muutaman kerran olen sentään saanut vastauksen kun soitin perään että haettiin vain muutaman vuoden työkokemuksen omaavaa lähes vastavalmistunutta joka kasvaa tehtävän mukana :(... Eli ikä taitaa olla se suurin ongelma.
että laskenta-alalla työntekijän iällä on merkitystä.Ap:n koulutuksella ja kokemuksella nyt ei vaan taida olla pienintäkään jakoa verotarkastajaksi, erityisasiantuntijaksi tai henkilöstöpäälliköksi. Miksi kukaan palkkaisi henkilöstöpäälliköksi sellaista tyyppiä, jolla ei ole mitään kokemusta henkilöstöjohtamisesta kuten vaikkapa rekrytoinnista tai HR-käytäntöjen luomisesta. Erityisasiantuntijalla pitäisi olla erikoisasiantuntemusta, ja laskentatoimen KTM ei anna asiantuntemusta saasti erityisasiantuntemusta sen enempää finanssimarkkinoista, EU-lainsäädännöstä kuin OECD-alueen erityispiirteistäkään... Verotarkastajaksi laskennan KTM on hyvä pohjatutkinto, mutta siihenkin työhön vaaditaan enemmän asiantuntemusta kuin pelkkä tutkinto antaa. Lisäksi verotoimiston verotarkastajat ovat yleensä ensin tehneet verotoimistossa muita tehtäviä, jossa ovat kannuksensa osoittaneet. Yksityiselle taas mieluusti hankitaan verotarkastajia, joilla on useamman vuoden työkokemus verohallinnon verotarkastajana.
Kyllä ap:lle varmasti töitä löytyy, mutta ei kyllä yhtään ihmetytä jos em. työpaikkoja hakiessa ei ole haastatteluun kutsua tullut...
että on melko outoa hakea hallintojohtajan paikkaa ilman minkäänlaista työkokemusta hallinnon parissa.
Pretaxeista tärppää takuulla jos tyydyt tuollaiseen palkkaan.
Oletko miettinyt tekeväsi tuolla ammattitaidolla töitä ikäänkuin yirttäjänä. Osuuskunta voisi olla ratkaisu sinulle, mikäli jaksat siitä innostua. Ei yrittäjäriskiä, ja laskutat asiakkailta osuuskunnan y-tunnuksella jonka jälkeen osuuskunta maksaa Sinulle palkan laskutettujen töidesi mukaan. Vuotuisesta liikevaihdosta osuuskunta velottaa yleensä noin 5%. Mukaan osuuskuntaan pääset maksamalla osuusmaksun, joka on yleensä muutaman satasen. Paikallinen uusyrityskeskus osaa Sinua myös varmasti opastaa:)
Tsemppiä, itse valmistun juuri kirjanpitäjäksi enkä ole saanut opintojeni ajalle myöskään minkäänlaista harjoittelu/oppisopimusaikkaa mistään firmasta. Toteutin mentoriyrityksen (1 yrittäjä 30v kokemus) avuulla oppisopimuksen, eli hommasin asiakkaat itselleni ja mentori opasti. Hänelle kulukorvausta mun opettamisesta, mulle ammattitaitoa:)
Turun seudulla ei valitettavasti ole riittävästi töitä. Täällä on ammattikoulua, ammattikorkeakoulua, ruotsinkielista yliopisto, suomenkielistä yliopistoa ja aikuiskoutuskeskusta ja oppisopimuskoulutusta yms. Noista kaikista valmistuu alalle porukkaa. Turun seutu on kuitenkin aika pieni, ei se ole ikäkysymys. Koeta sitä pk-seutua... Ehkä mekin suuntaamme täältä sinne. On paremmat palkatkin.
Hei!
Älä ihmeessä sorru itsesi ikärasismointiin! Ikä ei ole este jos sitä ei itse koe niin!
Itse olen käynyt työkkärin "kuinka saan töitä"-kurssin ja neuvoisin näin pintapuolisesti kokeilemaan asiaa näin: etsi työpaikka jonka sinä haluat, turha ampua joka suuntaan niin paljon kuin pystyy, paremmin voi osua jos tähtää johonkin. Kun olet löytänyt haluamasi paikan, keskity siihen. Yritykset haluavat motivoituneita työntekijöitä ja motivaation voi nähdä työnhakijasta. Soita ensin paikasta ja kysy jotain tärkeää paikkaan tai yritykseen liittyvää. Kun itse olet innostunut olemaan töissä yrityksessä, se näkyy ja he haluavat sinut töihin vaikket olisi aivan paikkaan sopivakaaan, kunhan motivaatio on kohdillaan niin työntekijäkin sopetutuu paikkan ja hänet voidaan kouluttaa. Älä ensimmäiseksi ajattele pelkästään sitä että "jos tästä ei nyt tulekaan mitään" -koska se voi toteuta ajattele pikemminkin niin että "varo mitä toivot koska se voi toteutua". Jos teet paljon työtä pelkän hakemuksen ja cv:n eteen, se ei yksin riitä! Pitää myös soittaa! yst t K
Tuollainen koulutus ja tuollainen palkkapyyntö jne... Täytyy olla onnellinen omasta työstään yo-koulutuksella...
kyllä olisi töitä. Itse olen talouspäällikkönä pienessä firmassa ja headhunterit soittelevat joskus ihan vain kyselläkseen mielenkiintoani lähteä johonkin toiseen firmaan. Olen 36v, joten minulla on aikaa vielä oppia ja saada työkokemusta, mutta luulen, että aivan helpolla en täysin työttömäksi jää.
Ota yhteyttä (agressiivisesti) kaikkiin alueesi rekryihin. Lähetä heille hakemuksia niin netin kuin postinkin kautta. Soittele ja tyrkytä itseäsi. Työkkäristä ei mitään koskaan tule saamaan.
ap:lle kuuluu, onko uutta tietoa töistä?
Olen suunnitellut alanvaihtoa ja KTM:n tutkinto houkuttelisi. Olisin valmistuessani hieman yli 30. Eipä alanvaihto kiinnosta, jos töitä on odotettavissa vain seuraavaksi kymmeneksi vuodeksi. En myöskään osaisi pelata työhakemusten ja CV:n kanssa, joten pitää ilmeisesti keksiä muuta.
Ei muuta kuin perusta oma tilitoimisto. Niin minäkin tein ja töitä on vaikka kuinka.
Terv. toinen KTM
Toivottavasti töitä on jo löytynyt, mutta jollei, niin olethan huomannut tämän uutisen kauppalehdestä. http://www.kauppalehti.fi/omayritys/headhunter+etsii+yli+50-vuotiaita+osaajia/201301352635
Turussa on nytkin auki useampi kirjanpitäjän paikka ja salossa Palvelupäällikön paikka.
Sua ei palkata luultavasti näistä syistä:
- palkkavaatimuksesi liian suuri - tilitoimistot varsinkaan ei paljon yli 2000€ maksa.
- olet liian koulutettu, et työllisty koska sinun pelätään vaihtavan parempaan heti tilaisuuden tullen (mikä sinänsä varmaan ihan aiheellinen pelko)
Ei muuta kun nyt vaan jalkaa oven väliin.
löytyy töitä, jos hallitsee taloyhtiön kirjanpidon. Yks tuttu isännöitsijä/kirjanpitotoimiston omistaja etsi kissojen ja koirien kanssa osaavaa ihmistä, ei löytyny. En tiedä sitte oliko tämä Kokkola vaan sellanen paikkakunta et ei sattunu olemaan työttömänä alan ihmistä jolla olis kokemusta. Otti sitten nuoren suoraan koulunpenkiltä ja pari vuotta meni ennenkuin uusi tyyppi alko osata tehdä taloyhtiöiden kirjanpitoja, jotenkin oli vaikeeta aluksi, ja tuli kalliita kämmejä.
Hiljattain joku toinen isännöintifirma haki kirjanpitäjää myös. Ja itse olen miettinyt että kun on isännöitsijän ammattitutkinto niin perustaisin oman firman, mut tarvisin kaveriksi kyllä kirjanpitäjän.