"Moraalinen" ongelma opiskelussa...
Kaksi eri ainetta opiskeltavana, samanlaiset tehtäväkysymykset, joihin vastataan esseetyylisesti. Saako samaa vastausta käyttää molemmissa vai pitäisikö kumpaankin tehdä erilainen vastaus? Jos olisi kyseessä matemaattinen, eihän voi vastata muuta kuin 1+1=2... Toisaalta miksi pitäisi lähteä näkemään vaivaa, että tekisi erilaisen vastaukset, jos aihe on sama?
Kommentit (8)
Kaksi eri ainetta opiskeltavana, samanlaiset tehtäväkysymykset, joihin vastataan esseetyylisesti. Saako samaa vastausta käyttää molemmissa vai pitäisikö kumpaankin tehdä erilainen vastaus? Jos olisi kyseessä matemaattinen, eihän voi vastata muuta kuin 1+1=2... Toisaalta miksi pitäisi lähteä näkemään vaivaa, että tekisi erilaisen vastaukset, jos aihe on sama?
Mä en näe tuossa edes mitään erityisen epämoraalista. Oppimaansa saa käyttää tottakai tehtäviin vastatessa ja ei se sinun vikasi ole, että toisessa kurssissa opittu asia tuli vastaan ajallisesti juuri samaan aikaan toisessakin kurssissa. Minusta se on ihan normaalia, että esim. omaa harjoitustyötään voi käyttää hyväksi toisessa harjoituksessa, jos se siihen soveltuu.
kun edes harkitset erilaisia vastauksia. Hullu paljon työtä tekee, viisas pääsee vähemmällä.
Minä ainakin huokasen helpotuksesta, jos joku tehtävä on samanlainen kuin jokin aikaisempi, keventää edes vähän työtaakkaa.
Jos teet tehtäviä samaan tutkintoon nimittäin.
Opet istuu monesti yhteisissä työhuoneissa, käyttävät yhteisiä tulostimia.. siellä saattaa siis napottaa sinun kirjoitelmasi 2 kertaan, eri otsikolla vaan.
Ihan oikeasti - mieti. Jos kysymykset ovat juuri samat, mitä kyllä ihmettelen, jos kysymys kahdesta eri oppiaineesta, kysy tehtävän vastaanottajilta, kuinka olisi viisasta toimia.
Ei ne opet silloin kyllä kovinkaan yhdessä suunnittele tekemisiään. Mutta toisaalta, jos alan opettajaa haastaa, niin saan 25 muuta oppilasta "kimppuuni", kun ei kukaan ole asiasta hiiskunutkaan mitään, että on siis sama tehtävä joka on jo tehty. ;) Mutta tehtävää olen muokannut erilaiseksi eli ei se sanasta sanaan ole sama ja vähän sitten eteenpäinkin kehitellyt asiaa... Oppiminen on mielestäni se oikea päämäärä, ei meneminen siitä, missä aita on matalin eikä se, että saa esim. täydet pisteet jostain.
Ja jos hyödyntää jonkun toisen kurssin antia, ei sitä tee kuitenkaan ajattelematta mitään. En näe tuossa ongelmaa, jos, kuten edellä sanottu, vaihtaa näkökulmaa aiheen mukaan.
Onhan nyt vaikka niin, että koulutustakin voi käsitellä taloudellisesta näkökulmasta tai oppimisen näkökulmasta ja silti pitää tietyt samat faktat heittää kehiin, jos aikoo aiheesta mitään esittää.
kahteen eri aineeseen samaa esseetä. Ei kyse ole moraalista tai etiikasta vaan siitä, että opettaja A antaa tehtävän ja opettaja B antaa saman tehtävän, joissa molemmissa on sama vastaus. Kukaan ei voi vaatia, että niihin kirjoitetaan kaksi täysin erilaista vastausta. NÄkökulma on yleensä erilainen, mutta siihenkin riittää johdanto- ja pohdintaosuuksien kirjoittaminen opiskeltavan aineen näkökulmasta.
Olen tehnyt käytännössä kaikki mahdolliset esseeni tupakoinnista (terveydenhoitaja AMK) ja saanut jopa kiitosta opettajilta siitä, että paneudun yhteen aiheeseen syvällisemmin kuin muihin. Miksi keksiä pyörää uudestaan, kun sen teki jo ensimmäisessä esseessä? Sitä hiemn muokkaamalla ja laajentamalla tein ne seuraavatkin.
että hyvä, jos voitte soveltaa toisella kurssilla tehtyjä juttuja toiseen. Ei siis suoraa saman asian palauttamista tarkoittaen vaan sitä, että yhdelle kurssille kirjoitetusta työstä voi ihan hyvin poimia ne osuudet, jotka pätevät myös toiseen työhön.
Eli luultavasti muotoilisin saman vastauksen vähän eri tavoilla, sillä tavalla, että painottuu se, mihin aineeseen vastaus tulee.
Laitat sanan moraalinen lainausmerkkeihin ja kysyt miksi pitäisi nähdä vaivaa. Ongelman sijaan sinulla on huojuva moraali.
Jos tekisit erilliset vastaukset eri kulmista saattaisit oppia ja oivaltaa jotakin (joidenkin mielestä opiskelun tarkoitus), mutta tee ihmeessä samat vastaukset molempiin tehtäviin.