Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

synnynnäinen hammaspuutos ja implantti? tietoa/kokemuksia?

Vierailija
28.10.2011 |

Minulla on kaikki viitoshampaat maitohampaita, eikä niihin koskaan kasva pysyviä hampaita. Olen siis 30v. Pari vuotta sitten lähti alhaalta molemmat maitohampaat, ylhäällä vielä on jäljellä. Kannattaako laitattaa implantit vai antaa olla aukko hammasrivissä. Ulospäin aukot eivät näy kun ovat aika takana. Saisikohan implantit kunnallisella puolella kun noin monta puuttuu. Olen kuullut että yksi implantti maksaa yli 2000 euroa, ja ei minulla kyllä ole sellaisia rahoja kerralla maksaa... Onko täällä muita joilla vastaavia hammasongelmia, että pysyviä hampaita puuttuu, ja miten olet asian ratkaissut?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
30.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ainakin pääkaupunkiseudulla voisi yrittää alentaa hintaa jos saisit lähetteen yliopiston hammasklinikalle. Siellä yksi implantti maksaa n. 1500e eli säästö olisi huomattava.

Vierailija
2/26 |
30.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa puuttuu yksi pysyvät hammas mutta en ole vielä joutunut asiaa miettimään, koska maitohammas on edelleen paikallaan...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
30.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vierekkäin, että kunta olisi ne aikanaan hoitanut. Jos hoito olisi tehty niin se olisi tehty sinulle jo lapsena. Proteettinen hoito tai implantit eivät ole kunnalla sen halvempia kuin muuallakaan. Miksi alahampaasi putosivat? Minulla on maitohampaat alavitosina ja ikää liki 40 vuotta, toistaiseksi hampaat ovat ihan ok kunnossa. Aikanaan on sitten teetettävä implantit tilalle, jos hampaat irtoavat tai joudutaan poistamaan, sillä purenta kärsii puuttuvista hampaista.

Vierailija
4/26 |
30.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli yks maitohammas, joka kuoli ja se piti poistaa. Koska vika oli synnynnäinen, eli "vamma", niin implantin olisi täkäläinen Kela korvannut. Kunnan hammaslääkäri kirjoitti tarvittavat dokumentit, ja Kelalta hain korvausta ja olisin maksanut vain omanosuuden (about 100 egee), jos hommasta olisi lopulta tullut jotain...

Mä olin juuri saanut vauvan, ja kovan työn tuloksena onnistui imetyskin jotenkuten, ja pelkäsin että joudun olla imettämättä vuorokauden (nukutus ym) ja se imetys olisi siinä. Siksi en sitten lopulta varannut aikaa sinne hammasteknikolle. Mutta paperit oli tosiaan jo kunnossa. Nyt jälkeenpäin harmittaa, ja olenkin harkinnut ottaa asian uudestaan esille. Purupintaa on vähän, ja sen huomaa.

Vierailija
5/26 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai siis on siinä toistaiseksi vielä maitohammas pysynyt. Joku kaunis päivä varmasti irtoaa ja sitten mennään yksityiselle. Olen tiedustellut asiaa YTHS:n hammaslääkäriltä ja tämä oli vastaus. Julkisilla varoilla ei kustanneta näitä juttuja. Ikävää ja kallista, mutta totta.

Vierailija
6/26 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan itse joutuu maksamaan. Ystävältäni jouduttiin iensyövän takia poistamaan osa leukaluusta ja tietty meni myös hampaat. Ainoastaan eteen laitettiin implantit, takahampaissa on ihmeellinen siltaviritys. Tämän Kela korvasi, koska kyseessä oli syövän hoito.

Vierailija
7/26 |
30.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

puuttuu viisi pysyvää hammasta. Maitohampaat ovat vielä tallella, mutta todennäköisesti eivät enää kovin monta vuotta, koska juuret ovat sulaneet jo melkoisesti. Oma ukkini kuoli 70-vuotiaana neljä maitohammasta suussaan, mutta itse en pääse samaan millään.

Tiedustelin asiaa omalta hammaslääkäriltäni ja omakustannehommaksi menee, vaikka minulle lapsena sanottiin, että Kela korvaa hoidon aikanaan, koska on synnynnäinen vika kyseessä. Noh, käytännöt ovat muuttuneet kahdenkymmenen vuoden aikana... Hammaslääkäri arveli kuitenkin, että kunnallisella saattaisin selvitä hieman pienemmillä kustannuksilla... kuitenkin lähemmäs 10000 euron lasku näistä sitten yhteensä kai tulee, vaikka ongelma ei ole lainkaan omaa syytäni ja hampaistani olen huolehtinut moitteettomasti ja annettujen ohjeiden mukaan.

Vierailija
8/26 |
30.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ylhäältä ns. kakkoset, eli ovat näkyvällä paikalla. Siinä oli pitkään kevytsillat, jotka tehtiin jo lapsena kunnallisella. Implanttien laittaminen vaati parin vuoden oikomisen, joka tehtiin YTHS:llä ja itse implantit (ja niihin liittyvä luunsiirto) kunnallisella.

Hintaa tietenkin hommalle tuli, kun prosessikin oli niin pitkä, mutta oli se toki halvempaa kuin yksityisesti. Valitettavasti en enää muista, mitä maksoi, ehkä kaikkinensa 3000-4000 euroa? Pelkän implantin hinnasta ei mitään muistikuvaa.

Vierailija
9/26 |
30.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta mun lapsuudessa ei otettu röntgenkuvia, joten hammaslääkäri poisti mun maitohampaat "jotta rautahampaat pääsee kasvamaan". Opiskeluaikana hampaitani sitten oiottiin, ja rakennettiin kaksi hammassiltaa taakse. Toinen on nyt jouduttu poistamaan, ja siellä on nyt aukko. Toinen on ok. Maksoi se silloinkin aika paljon, meni n 20 000 markkaa hampaisiin, siis oikaisu ja sillat.

Vierailija
10/26 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen ymmärtänyt, että on semmoiset säännöt, jos on neljä tai enemmän maitohampaita jäljellä, niin siitä saa kunnalta korvauksia, tai ainakin reilun alennuksen. Mutta jos on kolme tai vähemmän, niin implantit maksetaan itse.

Nimim. kolmen implantin omistaja ja reil. 6000 € köyheempi 25vuotias

Vierailija
11/26 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysyisin vielä sellaista että mistä löytää hyvän ja kokeneen hammaslääkärin/suukirurgin joka osaa implantteja varmuudella laittaa? Mihinkään koekaniiniksi en halua sellaiselle lääkärille joka laittaa implantteja vain silloin tällöin...

Vierailija
12/26 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vielä ei ole kokemusta, mutta minulla on kolme maitohammasta ja veljelläni 5 maitohammasta. Joskus 90-luvulla minulle sanottiin, että koska maitohampaat ovat kaikki eri puolilla suuta olen ns. hammasinvalidi. Silloin 90-luvulla ainakin Kela olisi korvannut implantit. Nyt varmaan eri asia, mutta suosittelen selvittelemään asiaa ja kerro sitten minullekin! Tällä hetkellä suussani on 3 viisauden hammasta vain sen vuoksi jos maitohampaani tippuisivat niin ne ottaisivat puuttuvien hampaiden paikat. Kaksi maitohampaista on juuri viisaudenhampaiden vieressä.

Vierailija
13/26 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

rautaylävitoset. Toinen poistettiin, koska se meni niin risaksi. En ottanut implanttia, en nähnyt sitä 10000 markan arvoiseksi. Hammaslääkärit pelottelivat vaikka millä, mutta ei ole kyllä tapahtunut mitään muutosta muissa hampaissa. 8

Vierailija
14/26 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

moi! Mulla puuttuu myös synnynnäisesti toiseksi taaimmainen hammas alhaalta (en tiedä mikä "numero" nimeltään tuo hammas). Sinnittelin maitohampaalla parikymppiseksi kunnes piti poistaa kun oli niin reikiintynyt ja huono. Tuolloin lekuri sanoi että seurataan tilannetta. Jos muut hampaat alkavat kääntyä aukkoa kohti niin pistetään implantti tai silta. Muuten pärjää näinkin... Noh, ei ole tähän mennessä tarvinut. Syöminen onnistuu ihan hyvin. Ehkä sinuna laittaisin toiselle puolelle implantin ja jättäisin toisen tyhjäksi. On nimittäin joskus ärsyttävä kun puren vahingossa kovaa leipää tuolla ikenellä. Sit onneksi voi aina siirtyä jyrsimään jotain kovempaa toiselle puolelle jossa on kaikki hampaat vielä. Minä saisin kunnalliselta puolelta jotain avustusta implanttiin mutta uskon että suurimman osan summasta joutuisin maksamaan itse.

Vierailija
15/26 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kolme vitoshammasta samasta syystä kuin ap:lla ja mulle sanottiin, että kunnallinen puoli hoitaa halvemmalla mikäli kaikki neljä puuttuu. Eli omakustanteeksi menisi.. Annanpa siis olla, ei ne puutokset mua haittaa kun eivät mihinkään näy. :D

Vierailija
16/26 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseltäni puuttuu alhaalta vitoset, toisella puolella on vielä maitohammas. En ole kokenut tarvitsevani implantteja, enkä laittaisikaan ellei purenta olisi vakavasti virheellinen.

Siskoltani puuttuu 8 rautahammasta ja hänellä luonnollisesti on implantit. Hän on saanut oikein hyvää ja asiallista hoitoa Tapiolassa Keinojuuriklinikalla. Näiden kanssa kandee olla tarkka, siitä vasta kallista ja kipeää tulee jos ne asennetaan virheellisesti.

Vierailija
17/26 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta puuttuu synnynnäisesti neljä hammasta ja tilalle sain kolme implanttia. Rakastan näitä valtavan paljon, enkä ikinä suostuisi enää elämään rakojen kanssa. Minulle hoidon maksoi kunta, koska vika huomattiin jo ala-asteella ja kävin hoidon ennen opiskelupaikkakunnalle muuttamista.

Minun implantit laitettiin Kotkassa, Kymenlaakson keskussairaalassa ja lääkäri oli erittäin mukava. Kertoi koko ajan mitä tekee ja osasi kertoa rentouttavia juttuja.

Anopilla on silta ja katuu sitä, koska nyt on ongelmia hampaiden hoidon kanssa. Aikoo käydä laittamassa itselleen tilalle implantin koska tuo sillan viereinen hammaskin on mennyt pahaan kuntoon.

Vierailija
18/26 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on alavitosissa implantit samasta syystä (synnynnäisesti puuttuvat rautahampaat). Jouduin maksamaan itse, purennan takia ne olivat tärkeät.

Vierailija
19/26 |
15.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta puuttuu synnynnäisesti neljä hammasta ja tilalle sain kolme implanttia. Rakastan näitä valtavan paljon, enkä ikinä suostuisi enää elämään rakojen kanssa. Minulle hoidon maksoi kunta, koska vika huomattiin jo ala-asteella ja kävin hoidon ennen opiskelupaikkakunnalle muuttamista.

Minun implantit laitettiin Kotkassa, Kymenlaakson keskussairaalassa ja lääkäri oli erittäin mukava. Kertoi koko ajan mitä tekee ja osasi kertoa rentouttavia juttuja.

Anopilla on silta ja katuu sitä, koska nyt on ongelmia hampaiden hoidon kanssa. Aikoo käydä laittamassa itselleen tilalle implantin koska tuo sillan viereinen hammaskin on mennyt pahaan kuntoon.

minulla alkaa hoito pikapuolin kotkassa,laitetaan 3 implanttia,mutta ensin alkaa n.1v kestävä oikominen. Kauanko sun oikominen kesti ja tekikö kovin kipeää ja millaiset oikomiskojeet sulla oli?Minulta puuttuu 5 hammasta 3ylhäälä minne hoito kohdistuu ,yläetuhampaisaa on isot raot .

Vierailija
20/26 |
23.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseltä puuttuu seitsemän pysyvää hammasta ja juuri korkeat kustannukset pitivät haaveet aiheeseen tarttumisesta loitolla pitkään. Kunnes minihampaat alkoivat kolmen kympin korvilla ärsyttää ja päätin ryhtyä toimeen.

Olen kuullut korvattavuudesta kahdenlaista, itselle sanottiin, että mikäli hampaita puuttuu kaksi kummaltakin puolelta, ne korvataan. Tutulle oli sanottu, että jos hampaat ovat vierekkäin, ne korvataan (määrästä ei ollut tässä yhteydessä puhetta). Tästä en ole missään vaiheessa kuullut vedenpitävää sääntöä.

YTHS:ltä lähettivät noin vuosi sitten Kirurgiseen sairaalaan, jossa olen vuoden päivät käynyt näyttämässä purukalustoani varsin tuloksekkaasti: neljä laminaattia asennettu pieniin etuhampaisiin ja kolme taaempaa legoa poistettu implanttien asennusta varten. Muutaman vuoden vaivannut leukaluksaatiopaniikki aiheuttaa pientä hermoilua huhtikuussa koittavasti operaatiosta. Turhapurona mennään siihen saakka.

Kustannukset ovat kohdallani naurettavan pienet, toistaiseksi koko hoito yhteenlaskettuna on vuoden mittaan tullut kustantamaan maksimissaan 300 euron verran, maksan kustakin vierailukerrasta poliklinikkamaksun alle 30€ ja implanttien asennuksesta kertoivat lähettävänsä alle 90 euron laskun. Mikäli tämä tosiaan kattaa materiaalit ja kaikki, olen päässyt vähällä.

Kustannukset ovat siis siksi alhaiset, että minut luokitellaan "hammasinvalidiksi".

Hammaskeijulta saatavia odotellessa...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi neljä