synnynnäinen hammaspuutos ja implantti? tietoa/kokemuksia?
Minulla on kaikki viitoshampaat maitohampaita, eikä niihin koskaan kasva pysyviä hampaita. Olen siis 30v. Pari vuotta sitten lähti alhaalta molemmat maitohampaat, ylhäällä vielä on jäljellä. Kannattaako laitattaa implantit vai antaa olla aukko hammasrivissä. Ulospäin aukot eivät näy kun ovat aika takana. Saisikohan implantit kunnallisella puolella kun noin monta puuttuu. Olen kuullut että yksi implantti maksaa yli 2000 euroa, ja ei minulla kyllä ole sellaisia rahoja kerralla maksaa... Onko täällä muita joilla vastaavia hammasongelmia, että pysyviä hampaita puuttuu, ja miten olet asian ratkaissut?
Kommentit (26)
Muistakseni vähän aikaa sitten ilmestyneessä Kauneus&Terveys-lehdessä (olisko ollut nro 3/2012?) oli täsät juttua. Kirjoittaja oli ottanut hammasimplantin. Aika mielenkiintonen, kokemusperänen juttu.
Nyt vanhemmiten vasta siihen alkaa tulla rakoa, hassua.
aika montakin, on perinnöllistä (tai näin ainakin olen ymmärtänyt) hänellä on kaikki etuhampaat joten ei ole laitettu implantteja. Koloja oli aika paljon mutta hänen hampaansa raudoitettiin niin, että olevia hampaita levitettiin. Ts isommat kolot pienenivät ja olemattomat kolot kasvoivat vähän isommiksi.
..ja pyydät sieltä lähetteen yliopistollisen (tms.) keskussairaalaan suusairauksen klinikalle? Siellä implantit tehdään nukutuksessa ja maksat vain poliklinikkamaksun?
Terv. suusairauksien poliklinikan sh
Hän käytti proteesia vuosia ja pääsi 90-luvulla johonkin tutkimukseen mukaan yo-sairaalaan, jonka kautta sai implantit kaikkiin kohtiin pelkällä poliklinikkamaksulla. En tiedä liittyikö toimenpide myös hammaslääketieteellisen opetukseen mutta kuitenkin...
Hei!
Kohtalosi kuulostaa samalta kuin omani. Itse olen 22-v, ja myös minulta puuttuu kaikki viitoshampaat. Meidän suvussamme kiertää hampaiden puuttuminen. Yläviitosiin minulle on jo laitettu implantit ja alaviitosiin ne on vielä laittamatta.
Minulle sanottiin alaikäisenä vanhan kotikuntani hammaslääkärissä, että näitä ei kannata alle 18-vuotiaana hoitaa. Silloin minulle sanottiin myös, että KELA korvaisi operaatiosta jotain, jos puuttuvat hampaat (edes 2) olisi samalla suun neljännes puoliskolla. Voitin "lottovoiton", koska kaikki puuttuvat hampaani olivat eri puolilla suuta.
Vuosi sitten menin yksityiselle ja maksoin kahdesta implantista yhteensä n.4300 €. Minulla oli yläpuolella vielä maitohampaat tuolloin tallella, mutta niissä oli niin vähän purupintaa, että niiden mataluus vaikutti jo purentaan. Alaviitosissa on vielä jonkin verran korkeutta, mutta niiden laittokin tulee kyseeseen vuoden parin sisällä.
Itse olen pitänyt yläpuolen implanteistani... toki niiden laittaminen on älyttömän kallista.