Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka toimia?! En saa loppumaan tappelua!

Vierailija
28.10.2011 |

Pojat (9 ja 7v.) tappelevat Legoista. Riita alkoi siitä, kun pikkuveli yritti kaivaa samasta kulmasta Legoja laatikosta kuin isoveli.

Tappelu yltyi käsirysäksi, jolloin puutuin tilanteeseen ja puhalsin pelin poikki. Ei onnistunut.

9v. alkoi huutaa, ettei 7 v. saa koskea hänen Legoihinsa (ovat suurimmaksi osaksi hänen, mutta leikkivät aina yhdessä ja kummankin legot ovat sekaisin).

7 v. meni täysin pois tolaltaan ja alkoi hakkaamaan veljeään, jolloin tämä hyökkäsi nuoremman kimppuun.

Yritin repiä isompaa irti, mutta tämä on jo aivan liian vahva ja painava liikutettavaksi. Komensin, käskin ja uhkailin, mutta mikään, siis mikään ei auttanut.

Lopulta annoin periksi ja tulin tänne AV:lle. En jaksa enää...

Koen ensimmäistä kertaa olevani heikompi ja avuttomampi kuin esikoiseni, enkä keksinyt mitään rakentavampaa toimintatapaa kuin retuuttamisen yrityksen ja silmittömän karjumisen.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen vieläkin aivan piipussa ja sydän hakkaa tuhatta ja sataa...

Vierailija
2/12 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

NYT menet ja otat ne legot jäähylle, jos aiheuttavat moista. Pikkasen pitäs opetella itsehillintää. Toista EI satuteta, ennemmin vaikka paiskotaan ovia.

Ja sun on PAKKO ottaa jämerä ote kasvatukseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että sinä päätit että näin tehdään ja legot saa takaisin vasta kun ovat kilttejä toisilleen. Ja annat niitten huutaa ja narista vaikka maailman tappiin asti, et ota kuuleviin korviisikaan.

Vierailija
4/12 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuin otan sen jäämerän asenteen? Minusta kun ei irtoa enempää voimaa eikä ääntä..!

NYT menet ja otat ne legot jäähylle, jos aiheuttavat moista. Pikkasen pitäs opetella itsehillintää. Toista EI satuteta, ennemmin vaikka paiskotaan ovia.

Ja sun on PAKKO ottaa jämerä ote kasvatukseen.

Vierailija
5/12 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

TOTTAKAI otin ensimmäiseksi Lego-laatikon pois!(hyvänen aika...!!!).

Vierailija
6/12 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saavat tulla pois kun riita loppuu ja on pyydetty anteeksi toisiltaan ja sinulta kun eivät totelleet. Pönkkäät vaikka tuolin eteen jos ei muu auta. Taatusti hämmentyvät noin oudosta vedosta.

Vierailija
7/12 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saavat tulla pois kun riita loppuu ja on pyydetty anteeksi toisiltaan ja sinulta kun eivät totelleet. Pönkkäät vaikka tuolin eteen jos ei muu auta. Taatusti hämmentyvät noin oudosta vedosta.

Vierailija
8/12 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sisarusten tappelun katkaisemaan kiljumalla aivan keuhkojen täydeltä. Siis en edes huutamalla että "lopettakaa", vaan kun mikään ei auttanut ja molemmat olivat kiinni toisen pitkässä tukassa, niin päästin tappelevasta mytystä irti ja huusin niin paljon kun ääntä lähti.

Ei kyllä olleet omia lapsia ja itse olin max. 20-vuotias, mutta tappelu kyllä loppui kuin seinään, kun kumpikin jäi tuijottamaan minua kuin hullua. Taisivat säikähtääkin, mutta sainpahan heidät irti toisistaan ja sitten vauhdilla molemmat omiin huoneisiinsa.

En osaa sanoa, että onko tuo kovin rakentava kasvatusmenetelmä, mutta jos toisia vahingoitetaan, niin kaataisin vaikka kannullisen jääkylmää vettä niskaan jotta tappelu loppuisi. Sitten kun riitapukarit on saatu erilleen, niin lätkisin sellaisen kasan sanktioita siihen päälle, että muistaisivat tapelleensa. Ja etenkin, että kannattiko. Noin alkuun kaikki legot pois molemmilta ehkä jouluun asti ja lisäksi viikkorahojen tai karkkipäivän menetystä jos ei ala anteeksipyyntöjä kuulua heti tällä sekunnilla. (Muutoin en kyllä kannata jo ansaittujen etuuksien poisottamista, mikäli etukäteen ei olla varoitettu mitä tappelemisesta voi seurata.)

Sitten voit myös komentaa huoneisiinsa loppuillaksi ja vaikka viikonloppuna olisi kuinka tylsää, niin kiellät leikkimästä toistensa kanssa. He varmaan eivät ole niin pitkävihaisia, että kohta jo tympii ja sitten kelpaisi taas se veljen seura. Sanot vaan, että ei käy, kun kerta tappelette vaan ja äitiäkään ei kuunnella.

Tästä tilaisuudesta kannattaa luoda niin pysyvät mielikuvat rangaistuksista ja harmista mitä tappelu voi tuoda, että muistavat jatkossa lopettaa kärhämät ajoissa jo itse. Tai viimeistään sitten kun sinä huudat vieressä kuin hinaaja.

Tsemppiä, kyllä se siitä :)

Vierailija
9/12 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään riitaa ei olisi syntynyt, kun olisit ilmoittanut, että tämä on pikkuveljen kulma ja tämä isoveljen, molemille riittää legoja. Luojalle kiitos olen aikuinen äiti, jonka lapset eivät pahoinpitele toisiaan.

Vierailija
10/12 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Legot kirjoitetaan ihan vaan pienellä alkukirjaimella. Niinkuin esim. nukke tai pikkuauto.

Vierailija
11/12 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin aikaan ne menee nukkumaan kun ihan piipussa tähän aikaan?

Siitä mää lähtisin että lapset on ensinnäkin väsyneitä ja toisekseen sulla on tainnu olla aina hukassa vanhemmuus, lapsien käytös ei varmaan ole muuttunut viimeaikoina vaan samaa aina? Nyt vaan lapset isoja ja he käyttäytyy juuri kuten kotona sallitaan. Tuon poistamiseen tarvitaan järkeviä sääntöjä ja tiukempaa kuria. Sun tarttis omata pelisilmä että näet milloin lapset sekoamassa ennenkö liian paha tilanne menossa.

Juurikin ei lisää voimaa tai lisää ääntä, miksi sinä menisit lapsiesi tasolle vai käyttäytyykö he kuten sinä?

Vierailija
12/12 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minuakin ihmetytti kouluikäisen nukahtaminen tuohon aikaan illasta?! Oliko niin väsynyt tai kipeäksi tulossa, että se oli yksi riidan laukaisija. Ihan höpö höpö, että äidin tarvisi automaattisesti jakaa legolaatikon kulmat pojille, kun nämä ovat kouluikäisiä... Toki tarvittaessa ohjataan, mutta eiköhän tuossa iässä aleta keskenäänkin sentään jotain sopimaan. Tuollaisessa tilanteessa toisten satuttaminen lopetetaan vaikka sillä kylmällä vedellä niskaan, jos ei omat voimat riitä pois kantamiseen. Itse kyllä kannan kevyesti oman 8-vuotiaani, jos tarvii. Sen sijaan ovia ei saa paiskoa, kuten joku ehdotti. Mieheni on lääkäri ja on tainnut nähdä jotkin katkenneet sormet... Huutaa meillä saa minun puolestani vaikka maailman tappiin, mutta ei korvan juuressa.