Te joiden lapsi on syntynyt sektiolla!
Meillä on riita siskon kanssa. Hän väittää, että hänellä ei ollut virtsakatetria. Mulla taas oli ja olen ajatellut, että kaikille laitetaan kun on kyse niinkin isosta leikkauksesta. Miten muilla? Onko teidät katetroitu?
Kommentit (41)
hätäsektiolla, oli katetri. Neljäs syntyi kiireellisellä sektiolla, ei ollut katetria. Sektioilla väliä 15v. sama sairaala
hatasektiossa ei todellakaan laiteta katetria jos ei jo valmiiksi satu olemaan. todellisessa hatasektiossa ei laakari ehdi edes pukeutumaan kunnolla kun hanskat kateen ja takki paalle. aidin vatsaakaan ei pesta kun vain desinfioiva erikoisfilmi iholle. moni nainen kutsuu kiiresektiota virheellisesti hatasektioksi.
olen synnyttänyt. Turhaa sä paasaat.
Vauva syntyi hätäsektiolla ja kiikutettiin suoraan hengityskoneeseen. Jossain vaiheessa se katetri on sinne lykätty, koska se sieltä poiskin otettiin. Ilmakupla oli jumissa ja kätilö kiskas sen ilman tyhjentämistä pois. Jonka kyllä muistan selvästi edelleen vaikka siitä on yli 16v aikaa.
Besservisserö sä vaan muualla
se katetri laitetaan aina ennemmin tai myöhemmin. Eli siskosi valehtelee tai on ollut vähän turhan vahvoilla kipulääkkeillä... Ja noin vaan ei kyllä leikkauksen jälkeen luulis nousevan vessaankaan! Suunniteltu sektio ja katetri laitettiin ennen leikkaussaliin menoa ihopuudutuksen avuin.
en ollut ollenkaan kipee. Hoitsutkaan ei meinannut uskoa, kunnes ottivat kipupumpun pois. Siitä olis saanut 100 annosta, olin käyttänyt vain 16 sitten uskoivat, etten ollut kipee.
Tämä sama molempien sektioiden jälkeen, sekä kahden muun ison leikkauksen jälkeen.
se katetri laitetaan aina ennemmin tai myöhemmin. Eli siskosi valehtelee tai on ollut vähän turhan vahvoilla kipulääkkeillä... Ja noin vaan ei kyllä leikkauksen jälkeen luulis nousevan vessaankaan!
Suunniteltu sektio ja katetri laitettiin ennen leikkaussaliin menoa ihopuudutuksen avuin.
Leikkauksen jälkeenhän joutui pariksi tunninksi heräämöön toipumaan niistä tropeista. Sängystä ei saanut nousta kuin vasta seuraavana päivänä. Itse olin ainakin jossain tipassa ja siinä pissapussissa kiinni ja jalat ihan hyytelöä, ettei siinä tod menty niin vain vessaan. Sisko muistaa nyt väärin.
suunniteltu että kiireellinen sektio ja tietysti on ollut katetri. ihan satavarmasti siskollasikin on ollut, eikä satavarmasti ole noussut leikkauksen jälkeen heti sängystä ylös ja piste.
Mulle tehtiin suunniteltu sektio kauniine arpineen :) ja mulla oli TAJUTTOMAT kivut spinaalipuudutuksen loputtua! TUNNIN välein ainakin painoin hoitsunappia ja kipulääkettä pyysin! Aina en edes saanut, kun "pyysin liian aikaisin", eli ilmeisesti ei saanut niin paljoo antaa?! MIKSI mun kivut oli niin tajuttomat? Oikeesti... Jos jotkut on ihan ok heti leikkauksen jälkeen. Anteeks avautuminen.
todellinen hätä sektio voidaan viilto tehdä pitkittäin ja kun se aloitetaan ylhääntä voidaan saada näkymä mahdolliseen täyteen virtsarakkoon niin ettei sitä vahingossa viilletä jolloin katetrin olemassaolo ei ole aivan välttämätön.
Katetrointiahan käytetään sektiossa sen takia että täysi virtsarakko on operaation tiellä, ei sen takia että kyseessä olisi NIIN iso leikkaus.
ja kielsin laittamasta katetria. Ei ollut. Ja jos toiste joudun sektioon, niin sama juttu taas. En suostu katetriin.
T: itsekin hoitsu
Molemmat kaksostytöt ovat kasvaneet reippaasti, vaikka keskosina tulivatkin maailmaan. Joulukuussa vietetään 2-vuotissynttäreitä.
B-vauvalla oli kääntynyt A:n synnyttyä poikittain ja tarjosi kättä (kämmentä) syntyväksi ensin. Kääntöyritysten jälkeen napanuora oli 2krt tiukasti kaulan ympäri. Lisäksi napanuora oli niin lyhyt, ettei hän olisi ylettynyt syntymään, vaikka olisi ollut ainoa lapsi ja kaikki muuten olisi mennyt normaalisti.
Hapenpuutteesta ei ollut mitään merkkejä enkä nykyään enää edes ajattele, että hänen syntymässää olisi jotain outoa ollut. Alkuun se kyllä pyöri päässä, mietti millaista olisi vain toisen kanssa tai jos toinen olisi vammautunut synnytyksessä. Silloin tällöin harmittelen tuota mahaani, se on melkoisen ruma, varsinkin kun on arven liikakasvua. Noh, ehkä en kuitenkaan koskaan olisi enää muutenkaan bikinikunnossa :) Heti tuollaisten ajatusten jälkeen tulee huono omatunto, että edes ajattelee omaa ulkonäköä, kun toisen henki on ollut kyseessä.
Ai niin... Vaikka jotkut äidit ovat sitä mieltä, että sektio ei ole synnytys, älkää viitsikö siitä puhua minun kuulteni. Ekaa kertaa kylpylässä kaksosten syntymän jälkeen pieni tyttö ihmetteli mahaani.
Tyttö: "Äiti, miksi tuolla tädillä on tuollainen arpi mahassa?"
Äiti: "Siitä on otettu vauva ulos."
Tyttö: "Miksei sinulla sitten ole tuollaista?"
Äiti: "Kun minä olen synnyttänyt oikeasti."
ja 2 kertaa ollut katetri. Eka kertaa mentiin kiireellä ja katetri tuikattiin just ennen saliin menoa. Toisella kertaa suunnitellusti ja katetri laitettiin aamulla ennen leikkausta. Toisen sektion jälkeen nousin yöllä kävelemään (aamulla operaatio) ja kävin myös vessassa, ei ollut kipupumppua ja ihan hyvin sujui. Kipuja ei juurikaan ollut. Mä olen ainakin ylpeä arvestani, sanokoot muut mitä sanovat! Arpeni on pelastanut meidän kolmen hengen, joten aivan sama mitä muut ajattelevat! :)
Että vielä heti hyppää sektion jälkeen vessaan?
Mulle laitettiin katetri vasta leikkaussalissa, ja oli pikkuisen ankeaa odotella pöntölle pääsyä ennen leikkausta. Jouduin odottamaan puoli päivää, tipassa mutta ilman katetria.
Ei sen laittaminen tunnu, mutta pois ottaminen voi sattua. Ehkä siskolla oli tai sitten ei, sillä ei sitä välttämättä alapää puudutettuna tunne millään tavalla, jos on heti otettu pois.
Mutta ilmeisesti sitä ei sitten aina ja kaikissa paikoissa syystä taikka toisesta laiteta.
syntyi yllätyssektiolla ja oli katetri.
Toinen lapsi tulikin sitten alakautta....
Ekaa kertaa kylpylässä kaksosten syntymän jälkeen pieni tyttö ihmetteli mahaani.
[/quote]
Mutta ehkä hän tyhmyyttään ja ajattelemattomuuttaan sanoi noin...ei uskaltanut tytölleen sanoa, että Pi**usta ne lapset syntyvät oikeasti :D näin ronskimmin ilmaistuna...
mutta varmaan ajattelemattomuutta tai hämmennystä yllättävästä kysymyksestä. Ehkä minäkin olisin jopa saattanut möläyttää jotenkin noin, ettei olisi tarvinnut alkaa julkisesti selittää miten se "oikeasti" synnyttäminen tapahtuu. Tosin itse en ole synnyttänyt alakautta, sektion kautta on molemmat tenavat maailmaan päätyneet.
Ekaa kertaa kylpylässä kaksosten syntymän jälkeen pieni tyttö ihmetteli mahaani.
Mutta ehkä hän tyhmyyttään ja ajattelemattomuuttaan sanoi noin...ei uskaltanut tytölleen sanoa, että Pi**usta ne lapset syntyvät oikeasti :D näin ronskimmin ilmaistuna...
Laittoivat, kun spinaali oli alkanut vaikuttaa. Ainakaan en huomannut koko juttua millään tavalla. :) Pois se otettiin noin 18 tuntia leikkauksen jälkeen. En kyllä usko, että kukaan on mennyt omin jaloin vessaan heti sektion jälkeen. :) Kyllä siinä sen verran iso viilto vatsaan tehdään ja voipi olla kroppa ja sitämyöten pääkin kohtalaisen sekaisin ekat puolisen vuorokautta.
Sille, jolla oli pahat kivut: mulla oli alussa ihan vain pullo kipulääkettä roikkumassa tippatelineessä ja sitä tuli tasaisesti yö ja aamupäivä. Minut leikattiin illalla. Yö meni onneksi kivutta, mutta seuraavana päivänä alkoivat jälkisupistukset ja niihin eivät annetut lääkkeet riittäneet. Tosin siinä vaiheessa ei ilmeisesti enää annettukaan kovin vahvoja troppeja. Sen sijaan toinen samana päivänä sektioitu vaikeroi koko yön :( ja sai sitten kipupumpun ja ilmeisesti morfiinia. Sitten osat vaihtuivat ja minulla oli tajunnan hämärtävät kivut monta päivää aina, jos olin väärässä asennossa - eli en maannut selälläni tai röhnöttänyt takakenossa. Ei me kaikki muut siis sentään ihan ilman kipuja päästy, jos yhtään lohduttaa. (Mua ainakin harmittaa jälkikäteen, etten pystynyt hoitamaan vauvaa alussa vähään aikaan.)
Ai niin... Vaikka jotkut äidit ovat sitä mieltä, että sektio ei ole synnytys, älkää viitsikö siitä puhua minun kuulteni. Ekaa kertaa kylpylässä kaksosten syntymän jälkeen pieni tyttö ihmetteli mahaani. Tyttö: "Äiti, miksi tuolla tädillä on tuollainen arpi mahassa?" Äiti: "Siitä on otettu vauva ulos." Tyttö: "Miksei sinulla sitten ole tuollaista?" Äiti: "Kun minä olen synnyttänyt oikeasti."
Minä en mielestäni ole synnyttänyt, koska en tuntenut mitään enkä tehnyt mitään, makasin vain paikallani. En kuitenkaan ajattele samoin toisten sektioista, vaan mielestäni jokainen saa päättää itse, onko synnyttänyt vaiko ei. Sairaalahenkilökunta on sitten tietenkin sitä mieltä, että minäkin olen synnyttänyt, mutta noin arkipuheissa en kyllä sanoisi ihan niin. (Toivottavasti kukaan ei suutu, jos joskus kuulee minun sanovan, etten ole synnyttänyt, vaan lapseni syntyi sektiolla.)
Jep, minä en myöskään tarkoittanut kommentilla oikeasti, ettei sektio olisi oikealla tavalla synnyttämistä.Ihan yhtä oikea tapa kuin mikä tahansa -tyyli on vapaa :D
Ai niin... Vaikka jotkut äidit ovat sitä mieltä, että sektio ei ole synnytys, älkää viitsikö siitä puhua minun kuulteni. Ekaa kertaa kylpylässä kaksosten syntymän jälkeen pieni tyttö ihmetteli mahaani. Tyttö: "Äiti, miksi tuolla tädillä on tuollainen arpi mahassa?" Äiti: "Siitä on otettu vauva ulos." Tyttö: "Miksei sinulla sitten ole tuollaista?" Äiti: "Kun minä olen synnyttänyt oikeasti."
Minä en mielestäni ole synnyttänyt, koska en tuntenut mitään enkä tehnyt mitään, makasin vain paikallani. En kuitenkaan ajattele samoin toisten sektioista, vaan mielestäni jokainen saa päättää itse, onko synnyttänyt vaiko ei. Sairaalahenkilökunta on sitten tietenkin sitä mieltä, että minäkin olen synnyttänyt, mutta noin arkipuheissa en kyllä sanoisi ihan niin. (Toivottavasti kukaan ei suutu, jos joskus kuulee minun sanovan, etten ole synnyttänyt, vaan lapseni syntyi sektiolla.)
Nyt kun lapset ovat koululaisia, olen alkanut puhua synnytyksistäni, kun eivät ne oikein pelkkiä leikkauksiakaan ole olleet, kun onhan siinä lapsi syntynyt kuitenkin. Jokainen saa olla mitä mieltä tahtoo
meni kiireelliseksi sektioksi, kun synnytys pysähtyi yli 10 tunnin jälkeen. Laitettiin katetri, ainoa kysymys kätilöllä oli, että laittaisiko sen heti synnytyssalissa (sillävälin kun paareja haettiin) vai laitetaanko leikkaussalissa. Lääkäri oli sitä mieltä, että laita vaan tässä ennen leikkuriin menoa, ei ole niin kiire.
Sain siis sellaisen kuvan, että olis laitettu jokatapauksessa. Ja vaikka mullakin sektio oli kiireellinen, niin ei siinä mikään älytön hätä ollut. Rivakasti toimivat, muttei juosten kuitenkaan.
Heräämössä viereisessä sängyssä oli hätäsektioitu äiti, jolle ei oltu edes ehditty selittää miksi sektioon jouduttiin. Hänelläkin oli silti katetri, mutta epäilisin, että se oli laitettu vasta sektion jälkeen. Hänet oli napattu niin nopeasti ja leveästi auki, ettei takuulla voinut nousta sängystä niillä haavoilla ihan heti vessaan.