Te joiden lapsi on syntynyt sektiolla!
Meillä on riita siskon kanssa. Hän väittää, että hänellä ei ollut virtsakatetria. Mulla taas oli ja olen ajatellut, että kaikille laitetaan kun on kyse niinkin isosta leikkauksesta. Miten muilla? Onko teidät katetroitu?
Kommentit (41)
Kätilö tuikkasi sen paikalleen ja sitten mentiin aika kovaa. Kiireellinen sektio kyseessä.
hätäsektiolla, oli katetri.
Neljäs syntyi kiireellisellä sektiolla, ei ollut katetria.
Sektioilla väliä 15v. sama sairaala
ja todellakin laitettiin virtsakatetri! ei sitä voi olla laittamatta. muuten potilas on aivan kusessa, koska alakroppa on tunnoton.
olen (7) yrittänyt siskolle sanoa, mutta kun väittää niin väittää. Käsittämätöntä, että leikattais ilman katetria. Hän kuulemma ihan vaan omin jaloin nousi heti vessaan.
ap
sektiossa on aina katetri, jotta rakko on tyhjä. muuten perforaatioriski. tietenkin todellisessa hätäsektiossa ei laiteta preoperatiivisesti.
monesti katetri asennetaan vasta kun äiti puudutettu, joten siskosi ei varmasti vain huomannat toimenpidettä.
terveisin:
gyne
hätäsektiolla, oli katetri. Neljäs syntyi kiireellisellä sektiolla, ei ollut katetria. Sektioilla väliä 15v. sama sairaala
hatasektiossa ei todellakaan laiteta katetria jos ei jo valmiiksi satu olemaan. todellisessa hatasektiossa ei laakari ehdi edes pukeutumaan kunnolla kun hanskat kateen ja takki paalle. aidin vatsaakaan ei pesta kun vain desinfioiva erikoisfilmi iholle.
moni nainen kutsuu kiiresektiota virheellisesti hatasektioksi.
Todellakin, kun kaksossynnytyksessä B-vauvan sydänäänet hävisivät kääntöyritysten + ensimmäisen ponnistuksen jälkeen, sinne leikkaussaliin mentiin LUJAA. Viimeinen muistikuva ennen nukutusaineen vaikutusta oli hoitajan kysymys: "Pestäänkö maha?" ja lääkärin vastaus: "Ei ole aikaa." Siinä vaiheessa oli hätä.
Kiireelliset sektiot ovat eri asia. Varmasti paha tilanne on niissäkin, mutta kiire ja hätä eroavat toisistaan :) Arvestani näkyy myös, että hätä on ollut. Se on ihan järkyttävän ruma, koko mahan ja navan halkaiseva, vinoon menevä.
Ja varsinaiseen kysymykseen: Oli mulla katetri kun heräsin.
kiiresektio ei ole sama kuin hatasektio
hätäsektiolla, oli katetri. Neljäs syntyi kiireellisellä sektiolla, ei ollut katetria. Sektioilla väliä 15v. sama sairaala
hatasektiossa ei todellakaan laiteta katetria jos ei jo valmiiksi satu olemaan. todellisessa hatasektiossa ei laakari ehdi edes pukeutumaan kunnolla kun hanskat kateen ja takki paalle. aidin vatsaakaan ei pesta kun vain desinfioiva erikoisfilmi iholle.
moni nainen kutsuu kiiresektiota virheellisesti hatasektioksi.
vauvan sydänäänet hävis ja leikkuriin kuulemma piti mennä alle viidessä minuutissa. kyllä hoitaja mut katetroi siinä "lennossa"
Molemmissa oli katetrit. Entäpä jos siskosi sektiossa oli niin kiire, ettei laitettu?
sektiota ja molemmissa oli katetri. Se on sen aikaa, mitä ei pääse ylös sängystä, kun jalat ei toimi, eli mulla oli jotain 12-18 tuntia sektiosta ja sitten pois kun alkoi itse päästä pöntölle.
kaksoset syntyi ja oli vasta viikko 25. Mulla oli katetri jo valmiiksi, mutta varmasti olis laitettu, jos ei olis ollut, kun jouduttiin hetki odottelemaan käytävässä kätilön kanssa, että teholla oli kaikki valmiina ja tarpeeksi hoitohenkilökuntaa saatiin mukaan. Sattui olemaan sunnuntaipäivä, joten vähän väkeä talossa, mutta onneksi vuoronvaihto oli juuri käsillä, joten porukkaa oli kuitenkin tuplamäärä aamuun tai iltaan verrattuna.
hatasektiossa ei todellakaan laiteta katetria jos ei jo valmiiksi satu olemaan. todellisessa hatasektiossa ei laakari ehdi edes pukeutumaan kunnolla kun hanskat kateen ja takki paalle. aidin vatsaakaan ei pesta kun vain desinfioiva erikoisfilmi iholle. moni nainen kutsuu kiiresektiota virheellisesti hatasektioksi.
Eka oli todella hätäsektio josta vauva kiidätettiin hengityskoneeseen, katetri laitettiin heti kun vauva oli ulkona. Niin no, periaatteessa ei siis ollut synnytyksessä katetria, vaan se laitettiin vasta heti kun vauva oli syntynyt.
En kyllä tajua, miten sitä ei voi huomata, jos sellainen on.
Todellakin, kun kaksossynnytyksessä B-vauvan sydänäänet hävisivät kääntöyritysten + ensimmäisen ponnistuksen jälkeen, sinne leikkaussaliin mentiin LUJAA. Viimeinen muistikuva ennen nukutusaineen vaikutusta oli hoitajan kysymys: "Pestäänkö maha?" ja lääkärin vastaus: "Ei ole aikaa." Siinä vaiheessa oli hätä.
Kiireelliset sektiot ovat eri asia. Varmasti paha tilanne on niissäkin, mutta kiire ja hätä eroavat toisistaan :) Arvestani näkyy myös, että hätä on ollut. Se on ihan järkyttävän ruma, koko mahan ja navan halkaiseva, vinoon menevä.
Ja varsinaiseen kysymykseen: Oli mulla katetri kun heräsin.
hatasektiossa ei todellakaan laiteta katetria jos ei jo valmiiksi satu olemaan. todellisessa hatasektiossa ei laakari ehdi edes pukeutumaan kunnolla kun hanskat kateen ja takki paalle. aidin vatsaakaan ei pesta kun vain desinfioiva erikoisfilmi iholle. moni nainen kutsuu kiiresektiota virheellisesti hatasektioksi.
Eka oli todella hätäsektio josta vauva kiidätettiin hengityskoneeseen, katetri laitettiin heti kun vauva oli ulkona. Niin no, periaatteessa ei siis ollut synnytyksessä katetria, vaan se laitettiin vasta heti kun vauva oli syntynyt.
tuo olikin juuri minun pointti, etta ei laiteta valmiiksi. kun "hata" ohi kylla laitetaan ja jos vain aikaa edeltakasin jotta rakko tyhja. eihan siihen katetrin laittamiseen mene kuin 2min mutta jos lakari odottaa salissa veitsi kadessa, sekin on liikaa (eli juuri HATA sektiossa).
se katetri laitetaan aina ennemmin tai myöhemmin. Eli siskosi valehtelee tai on ollut vähän turhan vahvoilla kipulääkkeillä... Ja noin vaan ei kyllä leikkauksen jälkeen luulis nousevan vessaankaan!
Suunniteltu sektio ja katetri laitettiin ennen leikkaussaliin menoa ihopuudutuksen avuin.
meillä oli molemmilla kiireelliset sektiot, ei hätä-.
ap