Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmisten käyttäytyminen jumpassa

Vierailija
26.10.2011 |

Olin tänään jumpassa ja alko ihmetyttää muutamat asiat(tai itseasiassa nää ihmetyttää aina, kun käyn jumpassa)

1. Jotkut lähtee jumpasta loppuvenyttelyjen aikana(eli n.5min ennen jumpan loppua)

Tää mua ärsyttää. Miks pitää lähtee ja rikkoo se tunnelma. Venyttelyjen aikana kuuluu rauhallista musaa ja valot sammutetaan ja sit nää eräät hyppii siellä salissa toisten yli viemään käsipainojaan ja mattojaan kaappiin mukamas niin hiljaa. Ensinnäkin, entä jos kaikki lähtis venyttelyjen aikana pois? Ja eikö tosiaan voi odottaa sitä 5 minuuttia. Kyllä me kaikki varmaan haluttas olla ekana siellä pukukopissa, suihkusssa yms. Mun mielestä tollanen käytös on itsekästä ja lapsellista!

2. Löysäily

No tää mua vaan lähinnä ihmetyttää, et miks ihmiset edes tulee jumppaan jos ne ei tee niitä liikkeitä tosissaan. Esim kun treenataan vaikka hauiksia, niin jotkut ei tee niitä liikkeitä vaan pyörittelevät päätään ja ovat niin voipuneen näkösiä että. Ja painot vielä ne kevyimmät mahdolliset :D

3. Pukuhuoneessa itsensä esittely

No, tää ei mua ärsytä, oon vaan pannu merkille...

Joillakin on tapana kuljeskella siellä tunti tolkulla alusvaatteisillaan ja esitellä treenattuaan kroppaa. Siis varmasti on se tarkotus

Et näin :D

Kommentit (75)

Vierailija
41/75 |
27.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina siellä on itseään sukivia kilparatsubarbeja. Aina on vähintään yksi jonka lihaksista näkee, että satoja kertoja on tullut nosteltua punttia ihan vakavissaan. Sitten on niitä mummukoita, jotka tulevat ihan liikunnan riemusta tunnille ja lisäksi kotiäitejä, jotka haluavat vähän omaa aikaa ja aikuiskontakteja. Sitten on näitä, joihin minä kuulun, eli ruuhkavuosissa (työn ja päiväkodin välillä) ryntäileviä, vähän räjähtäneitä mutseja. Kaikki me sinne jumppaan sovitaan, vaikka ollaan erilaisia. Mulla itselläni on viime keväänä leikattu polvi, joten joudun kyykyissä vähän fuskaamaan, sillä jos kyykkään alas, en välttämättä pääse enää ylös. Ja kuten aika monella naisella, mun käsivoimat ovat aika mitättömät. Olen tullut siihen tulokseen, että parempi tehdä pienillä painoilla kunnolla kuin riuhtoa suurilla vähän sinnepäin. Jumpasta kesken pois hiipiviä en mäkään oikein siedä. Eri juttu, jos tulee oikein paha olo tms.

Muiden kyttääminen on itsekästä. Meillä kaikilla on oikeus jumpata rauhassa ilman, että joku tarkkailee omaksi huvikseen. Se on tosi häiritsevää.. :(

Tiedätkö kuinka kovan kynnyksen takana joillekin, esim. lihaville, on tulla salille tai jumppaan? Yksittäinen kyttääjä vie kyllä fiilikset..

Toinen asia on erilaiset neuvojat, joilta satelee neuvoja kysymättä. Joskus vinkki on paikallaan, mutta ei ole kiva huomata, että joku on keskittynyt Sinun suoritukseesi eikä pelkää puuttua siihen. Tätä näkee saleilla usein.

Onko siis ihme, että ihmiset katselevat toisiaan jumpissa murhaavasti ja välttelevästi. Itse olen huomannut, että kauniistu hymyilevää ihmistä on helpompi lähestyä ja siis neuvoa.

Vierailija
42/75 |
27.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keksinpä sittenkin asian, mikä minua ärsyttää salilla kävijöissä kaikkein eniten, tai oiekastaan tämä on vain yksi kyseinen henkilö, joka jostain syystä käy usein salilla samaan aikaan kuin minä.

Tämä on siis sellainen jo vanhemman puoleinen nainen, ehkä noin 60-70 v. Tämä tulee salille ja ottaa jonkun lehden, sen jälkeen istuu ensimmäiseen laitteeseen ja tekee sitä liikettä ehkä kaksi kertaa minuutissa ja lopun aikaa vain lukee lehteä. Saattaa istua jopa 5-10 minuuttia samalla laitteella, ellei joku pyydä siirtymään.

Itse viimeksi kysyin, pääsisinkö ko. laitteeseen, vai onko hänellä treenaus kesken? Sitten vaivalloisesti siirtyi toiseen laitteeseen, ja istui siinä taas sen 10 minuuttia.

Ei niitä laitteita tuolla tavalla käytetä, kiitos! :) "Normaalit" ihmiset salilla tekevät myös niin, että nousevat laitteesta tauon ajaksi ja päästävät jonkun muun siihen välillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/75 |
27.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älytöntä kytätä muitten tahtia, tosiaan taustalla voi olla vaikka miten hankalia sairauksia.

Vierailija
44/75 |
27.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä käytän esim. pumpissa pieniä painoja sen vuoksi, että en tahdo kasvattaa lihasta, tahdon vain käyttää niitä. Olen istumatyössä eikä lihaksia siis tule käytettyä tarpeeksi ilman jotain ylimääräistä liikuntaa, olen 45 vuotias ja olen alkanut pelätä, että lihakset surkastuu ja liikkuminen vanhana tulee olemaan vaikeaa, jos en käytä lihaksi monipuolisesti. En pääse salille kovin usein, joten niinä 2-3 päivänä kun pääsen, teen usein monta jumppaa peräkkäin. Jos edellisessä jumpassa on käyty läpi esim. jalkojen lihakset, en seuraavassa välttämättä jaksa/viitsi tehdä niitä täysillä, koska tarkoitukseni on tosiaan vain käyttää lihaksia säännöllisesti, ei kasvattaa lihasta. Toki minulle ei ole mitään kiinteää ja hoikkaa kroppaa vastaan, mutta jo tällaisella pienemmällä liikunnalla se on tarpeeksi kiinteä "omiin tarpeisiini" ja paino-ongelmia minulla ei ole ollut koskaan. Lisäksi jumpissa ja salilla käyminen on ihan kivaa, siitä tulee hyvä fiilis ja vaihtoehtona minulla usein olisi istua sohvalla syömässä ja katsomassa telkkaria. Minusta sali on parempi vaihtoehto, vaikka en siellä hikihatussa aina rehkisikään.

Ihan ot huomio vaan, että kannattaisiko ottaa yksi kerta ammattilaisen kanssa. Treenissäsi on muutamia aika outoja juttuja..

- Isot painot eivät kasvata lihasta sinun treenimäärälläsi. Naisten parissa suosittu pienet painot ja useta toistot -treeni on tehotonta.

-Jos käyt "monia treenejä" läpi samassa illassa, niin noin 45 minuuttia on maksimi mitä on hyödyllistä treenata per kerta. Pidempi aika on turhaa.

T. ärsyttävä palstaneuvoja

Vierailija
45/75 |
27.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki, joiden on ihan pakko lähteä etujassa (esim. kiire viimeiseen bussiin tai junaan), pitää tietenkin jäädä oven lähelle, jotta eivät poistumisellaan häiritsisi muita niin paljoa.

Ai niin, lisäksi näiden aikaisin poistuvien pitäisi sopia jonkun muun kanssa mahdollisten välineiden pois viennistä, kuten jumppamaton, tankojen ja käsipainojen palauttaumisesta, jotta niitä ei tarvitsisi lähteä viemään vaikkapa jonnekin keskelle salia muiden yli kävellen...

Siis pitää tehdä niin, että aikaisin poistuva vaan lähtee ja jättää lainatut välineensä paikalleen ja joku muu sitten palauttaa ne oikeikke paikoilleen lopuksi. Tosin epäilen tämän onnistumista, jos aikaisin poistuminen on jatkuvaa... Kukaan ei rupea toisen jälkiä siivoamaan jatkuvasti...

Vierailija
46/75 |
27.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein käsitä, miten jumppa voi herättää jossakussa tuollaisen tarpeen määrätä sitä, että kaikkien on oltava samanlaisia, tehtävä liikkeet samalla voimalla ja samalla tavalla, oltava loppuun asti kuin jossain peruskoulun tunnilla, jne. Aika ahdistava näkemys.

Jos tunnilla on 50 ihmistä, siellä on 50 erilaista elämäntarinaa. Mitä siitä, jos jollakulla on vähemmän vaatetta pukutiloissa? Pitäiskö häneltä kieltää myös kireät vaatteet, koska nehän voi selvästi ärsyttää jotakuta? Entä, jos siellä on joku, joka on juuri sairastanut, jolla nivelongelmia, joka on juuri saanut lapsen jne? Mitä se ap sulle edes kuuluu, mitä muut tekee?

Koeta ap lakata ihannoimasta ryhmää ja ala nähdä yksilöitä, joiden valinnat ei sulle kuulu.

jumppaan mennään omista lähtökohdista käsin ja jos haluan vain venytellä kaulaani, se on MUN asiani, eikä kuulu kenellekään muulle.

Vierailija
47/75 |
27.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä käytän esim. pumpissa pieniä painoja sen vuoksi, että en tahdo kasvattaa lihasta, tahdon vain käyttää niitä. Olen istumatyössä eikä lihaksia siis tule käytettyä tarpeeksi ilman jotain ylimääräistä liikuntaa, olen 45 vuotias ja olen alkanut pelätä, että lihakset surkastuu ja liikkuminen vanhana tulee olemaan vaikeaa, jos en käytä lihaksi monipuolisesti. En pääse salille kovin usein, joten niinä 2-3 päivänä kun pääsen, teen usein monta jumppaa peräkkäin. Jos edellisessä jumpassa on käyty läpi esim. jalkojen lihakset, en seuraavassa välttämättä jaksa/viitsi tehdä niitä täysillä, koska tarkoitukseni on tosiaan vain käyttää lihaksia säännöllisesti, ei kasvattaa lihasta. Toki minulle ei ole mitään kiinteää ja hoikkaa kroppaa vastaan, mutta jo tällaisella pienemmällä liikunnalla se on tarpeeksi kiinteä "omiin tarpeisiini" ja paino-ongelmia minulla ei ole ollut koskaan. Lisäksi jumpissa ja salilla käyminen on ihan kivaa, siitä tulee hyvä fiilis ja vaihtoehtona minulla usein olisi istua sohvalla syömässä ja katsomassa telkkaria. Minusta sali on parempi vaihtoehto, vaikka en siellä hikihatussa aina rehkisikään.

Ihan ot huomio vaan, että kannattaisiko ottaa yksi kerta ammattilaisen kanssa. Treenissäsi on muutamia aika outoja juttuja.. - Isot painot eivät kasvata lihasta sinun treenimäärälläsi. Naisten parissa suosittu pienet painot ja useta toistot -treeni on tehotonta. -Jos käyt "monia treenejä" läpi samassa illassa, niin noin 45 minuuttia on maksimi mitä on hyödyllistä treenata per kerta. Pidempi aika on turhaa. T. ärsyttävä palstaneuvoja

En käytä isoja painoja senkään vuoksi, että minusta pienemmät riittää, lihakset väsyy tarpeeksi niilläkin, kun toistoja on paljon (olen vähän nostanut painoja aloituspainoista, mutta en nosta niitä säänöllisesti; toisaalta minulla on välillä taukoja, ehkä nostaisin painoja useammin, jos taukoja ei tulisi).

Monta treeniä tarkoittaa paria kolmea vähän erilaisia jumppaa, esim. bodypump ja sen jälkeen bodybalance, jossa en tee jalkojen voimaliikkeitä enkä vatsoja ihan täysillä. Tai sitten puolen tunnin spinning, perään puolen tunnin RVP ja sitten vielä venyttely. Joskus ehkä zumba parin jumpan jälkeen, enkä mieti sen tehokkuutta, menen sinne jos huvittaa ja se tuntuu kivalta.

Kuntoilen siksi, että se on kivaa, en etsi tehokkuutta, olen joskus kokeillut sitä ja se vei minulta kuntoilun iloin. Tämä ei tarkoita sitä, etten välillä vedä tosi kovaa, jos siltä tuntuu ja se huvittaa. Tosin en vedä kovaa koskaan lihastreeneissä vaan pikemminkin syketreeneissä, spinningissä, lenkillä, bodycombatissa tms.

Vierailija
48/75 |
27.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä käytän esim. pumpissa pieniä painoja sen vuoksi, että en tahdo kasvattaa lihasta, tahdon vain käyttää niitä.

Pumppi kasvattaa lihaskestävyyttä. Naisille ei sitäpaitsi helposti edes tule lihasmassaa eikä kukaan vahingossa ala pumppitreenin seurauksena näyttämään Kike Elomaalta. Omilla pumppitunneilla pitkään treenanneet pumppaajat on samanlaisia rääpäleitä kuin muutkin, tekevät vaan suurilla painoilla.

Naisten treenityyli on mielestäni keskimäärin sellainen, että ei kokeilla omia rajoja, tsempata tai oteta riskejä. Vaikka joukossa olisikin synnyttäneitä tai vammautuneita niin silti näitä ei-täysillä-tekeviä tuntuu joka jumppatuntia kohden olevan 80%. Kyllä se nyt kertoo jostain muustakin kuin vain siitä, että on jotain fyysistä oiretta.

Eikä silloin ole väliä, millä painoilla tekee, kunhan naamasta näkee, että treenaa tosissaan. Ja joo - se ei sulje pois liikunnan iloa vaan se on yksi tapa kokea sitä.

Vierailija
49/75 |
27.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

käy enää jumpassa, mutta kuntosalilla ärsyttää aivan mielettömästi se treenaaminen sen näköisenä, että ihan koko maailma vituttaa ja kaikki maailman ihimset. Ihan oikeasti miks pitää olla koko ajan niin helvetin pahan tuulisen näköinen, missään nimessä ei voida tervehtiä pukuhuoneessa, ollaanhan suomalaisia juntteja. Käyttäydytään kuin kaikki muut ihmiset olis turhia, ja mä vaan tärkein, naama norsun vitulla istutaan laitteessa ja varataan se kohtuuttoman pitkäksi aikaa. MÄMÄMÄ ja MÄ ekaksi.

Vierailija
50/75 |
27.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko tyypillinen kielteinen savolais/suomalainen, joka olet muuttanut Länsi-Suomeen?

Minäkään en voi tehdä kaikkea jumpassa/pilateksessa koska polvi on vaurioitunut ja olkavarren lihas viottunut!

Vierailija
51/75 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kädessä vamma joka estää punttien nostot...

ei tässä tainnut olla kysymsy siitä onko vammaa vai ei. Niistä laiskimuksista kyllä näkee kilometrien päähän, että niillä ei ole vammaa. Ne kiemurtelee siinä paikoillaan kuin änkäisivät lasta tai vähintäänkin kakkaa.

Vierailija
52/75 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko peesata.

Mä löysäilen jumpassa koska olen tosi huonossa kunnossa ja usein vähän huonosti syönytkin, joten tulee kohtuu helposti huono olo ja välillä siis pitää ottaa jotain liikkeitä löysemmin...

Vierailija
53/75 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos aika menee löysäilyyn häh?

miksi en siis hakisi hyvää fiilistä ja tekisi palauttavan treenin?

t. vuosisopparilainen

öö, miks joku maksais sohvalla makaamisesta kun voi tehdä sen ilmaiseksikin?

ja tuo oli kyllä huono vertaus. Jos joka kk menee sama summa kuntoklubille, kävi siellä tai ei, niin samahan se on ottaa siitä kaikki hyöty irti.

Vierailija
54/75 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

johtuu siitä, että koska olen laiska rasvaan yleensä vain yläkropan, ja voin näin pukea housut jalkaan mutta en rintsikoita, koska en halua että ne tahmaantuvat rasvaan. Eli siis syitä voi olla moninaisia. :)

Eilen törmäsin naiseen, enkä edes niin hyväkroppaseen, jolla oli jo farkut jalassa, mutta yläosassa ei mitään, ei siis edes rintsikoita. Tämä nainen sitten harjaili ja föönasi hiuksiaan peilin edessä yläosa paljaana. Mikälie tämän idea :D

Itseäni se siis vain huvitti.

Vierailija
55/75 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta enhän mä herrajestas uskalla, kun siellä on noin tiukat säännöt, mokaisin varmaan ekalla kerralla.

Olen muuten aika itsevarma, mutta lauma jumppaavia, säännöt tuntevia sporttinaisia vie multa mehut jo ajatuksena.

Jatkan metsässä yksin rämpimistä :-)

Vierailija
56/75 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on syöpähoidot päällä ja haluan kuitenkin yrittää ylläpitää kuntoani mahdollisuuksien mukaan. Aina ei kuitenkaan jaksa vetää täysillä.. että anteeksi vaan, kun pilaan sun jumppasi, kun joudut ihmettelemään löysäilyäni.

Vierailija
57/75 |
28.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisi ajatella, että jos treenaisitte niin, että siitä olisi hyötyä (=vahvemmat lihakset ja nivelet, joustavuus, tasapaino yms.) niin ei ehkä tulisi noin paljon noita vammoja :D

Itsekään en ymmärrä sitä, miksei voi edes joskus kokeilla tehdä täysillä. Ei löysä liikunta vaikuta edes mielialaan, joten mitä ihmeen järkeä siinä on? Ilmeisesti on vain tarkoitus päästä hyvällä tekosyyllä pois kotoa...

Vierailija
58/75 |
26.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs jos keskyttyisit vaan itteesi ja antaisit muiden olla

Vierailija
59/75 |
26.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs jos keskyttyisit vaan itteesi ja antaisit muiden olla

no vaikee keskittyä jos ihmiset hyppii mun yli lopuvenyttelyjen aikana...

Vierailija
60/75 |
26.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten jätän sen ilolla väliin ja ehdin suihkuun hyvin ennen sinua. Aika huono keskittymiskykysi, jos häiriinnyt siitä, että vien tavarat paikalleen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän yksi