Ihmisten käyttäytyminen jumpassa
Olin tänään jumpassa ja alko ihmetyttää muutamat asiat(tai itseasiassa nää ihmetyttää aina, kun käyn jumpassa)
1. Jotkut lähtee jumpasta loppuvenyttelyjen aikana(eli n.5min ennen jumpan loppua)
Tää mua ärsyttää. Miks pitää lähtee ja rikkoo se tunnelma. Venyttelyjen aikana kuuluu rauhallista musaa ja valot sammutetaan ja sit nää eräät hyppii siellä salissa toisten yli viemään käsipainojaan ja mattojaan kaappiin mukamas niin hiljaa. Ensinnäkin, entä jos kaikki lähtis venyttelyjen aikana pois? Ja eikö tosiaan voi odottaa sitä 5 minuuttia. Kyllä me kaikki varmaan haluttas olla ekana siellä pukukopissa, suihkusssa yms. Mun mielestä tollanen käytös on itsekästä ja lapsellista!
2. Löysäily
No tää mua vaan lähinnä ihmetyttää, et miks ihmiset edes tulee jumppaan jos ne ei tee niitä liikkeitä tosissaan. Esim kun treenataan vaikka hauiksia, niin jotkut ei tee niitä liikkeitä vaan pyörittelevät päätään ja ovat niin voipuneen näkösiä että. Ja painot vielä ne kevyimmät mahdolliset :D
3. Pukuhuoneessa itsensä esittely
No, tää ei mua ärsytä, oon vaan pannu merkille...
Joillakin on tapana kuljeskella siellä tunti tolkulla alusvaatteisillaan ja esitellä treenattuaan kroppaa. Siis varmasti on se tarkotus
Et näin :D
Kommentit (75)
synnyttänyt tai ollut leikkauksessa tms, jolloin vaikkapa tietyt vatsalihaliikkeet voi olla pahaksi tai sattua vielä niin paljon, että on oikeasti parempi jättää ne väliin.
Kannattaa keskittyä vain omaan suoritukseen, ei se jumppa ole mikään kilpailu siitä, kuka tekee eniten ja parhaiten.
En oikein käsitä, miten jumppa voi herättää jossakussa tuollaisen tarpeen määrätä sitä, että kaikkien on oltava samanlaisia, tehtävä liikkeet samalla voimalla ja samalla tavalla, oltava loppuun asti kuin jossain peruskoulun tunnilla, jne. Aika ahdistava näkemys.
Jos tunnilla on 50 ihmistä, siellä on 50 erilaista elämäntarinaa. Mitä siitä, jos jollakulla on vähemmän vaatetta pukutiloissa? Pitäiskö häneltä kieltää myös kireät vaatteet, koska nehän voi selvästi ärsyttää jotakuta? Entä, jos siellä on joku, joka on juuri sairastanut, jolla nivelongelmia, joka on juuri saanut lapsen jne? Mitä se ap sulle edes kuuluu, mitä muut tekee?
Koeta ap lakata ihannoimasta ryhmää ja ala nähdä yksilöitä, joiden valinnat ei sulle kuulu.
Minä onneksi harrastan juoksua, ei häiritse mikään eikä kukaan.
käy enää jumpassa, mutta kuntosalilla ärsyttää aivan mielettömästi se treenaaminen sen näköisenä, että ihan koko maailma vituttaa ja kaikki maailman ihimset. Ihan oikeasti miks pitää olla koko ajan niin helvetin pahan tuulisen näköinen, missään nimessä ei voida tervehtiä pukuhuoneessa, ollaanhan suomalaisia juntteja. Käyttäydytään kuin kaikki muut ihmiset olis turhia, ja mä vaan tärkein, naama norsun vitulla istutaan laitteessa ja varataan se kohtuuttoman pitkäksi aikaa. MÄMÄMÄ ja MÄ ekaksi.
Oletko tullut ajatelleeksi, että henkilöllä voi olla jokin vamma kädessä, joka ei estä muuta liikkumista. Lääkäri on voinut neuvoa, että käy vain jumpassa, mutta älä rasita kovin hauistasi..
Toiseksi on parempi kiinnittää huomiota vain omaan suoritukseen. Joka päivä ei kiinnosta treenata täysillä, silti jumppaan on oikeus tulla, jos siitä maksaa. Aina jotain hyvää jää käteen kuitenkin.
En oikein käsitä, miten jumppa voi herättää jossakussa tuollaisen tarpeen määrätä sitä, että kaikkien on oltava samanlaisia, tehtävä liikkeet samalla voimalla ja samalla tavalla, oltava loppuun asti kuin jossain peruskoulun tunnilla, jne. Aika ahdistava näkemys.
Jos tunnilla on 50 ihmistä, siellä on 50 erilaista elämäntarinaa. Mitä siitä, jos jollakulla on vähemmän vaatetta pukutiloissa? Pitäiskö häneltä kieltää myös kireät vaatteet, koska nehän voi selvästi ärsyttää jotakuta? Entä, jos siellä on joku, joka on juuri sairastanut, jolla nivelongelmia, joka on juuri saanut lapsen jne? Mitä se ap sulle edes kuuluu, mitä muut tekee?
Koeta ap lakata ihannoimasta ryhmää ja ala nähdä yksilöitä, joiden valinnat ei sulle kuulu.
Ehkä ap on luonnostaan tällainen? Tai sitten päiväkodin ja peruskoulun aivopesemä?
Olin itse 5 vk synnytyksen jälkeen jumpassa. Lääkärin määräys oli, että en tee tiettyjä liikkeitä kovin tosissani ja tunnustelen alkuun, miltä tuntuu.
Mulla ei ollut tuolloin enää vatsaa, joten vieras ei voinut tietää, että olen synnyttänyt. Tuntuu ikävältä ajatella, että joku on varmaan muakin kytännyt paheksuvasti. :( Liikunnan pitäisi olla kivaa.
1. Meidän tunneilla "kiellettiin" poistumasta venyttelyn aikana, jos ei ole juuri oksentamassa ym. Toimi hyvin, loppui lähes kokonaan. 2. Mulla ainakin välillä tulee tosi heikko olo jos käsipainoilla tehdään liikkeitä pään yläpuolella, alkaa pyörryttää. Johtunee jumissaolevista niskoista. Keppijumppa pahin 3. En käytä pukkareita kuin minuutin ajan.
Niinpä väki alkaa poistua noin 10 min ennen jumpan päättymistä. Hiljalleen hipsitään seinänvierustaa pitkin ovelle, eikä se ohjaaja voi asialle yhtään mitään. Me olemme maksavia asiakkaita.
olen muutama kuukausi sitten saanut vauvan, ja lapsien syntymät ovat jättäneet jälkensä kehooni; ekassa raskaudessa meni molemmista polvista kierukat, ja tässä toisessa meni selkä (minulla on siis raskausaikana erittäin löysät nivelet ja nivelkipuja pitkään synnytyksen jälkeen). En siis voi tehdä noita liikkeitä kovin voimalla, koska se on nopein tapa vammauttaa itsensä ja aiheuttaa pitkäaikaista vahinkoa.
Kuitenkin minullakin on ihan yhtäläinen oikeus jumpata kuin ap:lläkin. Kiva, jos minun "löysäilyni" saa ap:n tuntemaan itsensä hyväksi ihmiseksi kun voi jumpata minua tehokkaammin. :)
Nyt te liioittelette.
Ei tässä ole nyt kyse mistään muusta, kuin sääntöjen noudattamisesta ja toisten kunnioittamisesta.
Edelleenkin, aajtelkaa jos kaikki muutkin lähtee sieltä jumpasta 5min enen aikojaan? Eikö se sitäpaitsi ole epäkohteliasta sitä ohjaajaakin kohtaan? Jos on kiire, niin kannattaa mennä siihen aiempaan jumppaan. Ja se nyt on vaan ihan normaalia, että joskus pitää jonottaa jonnekin. Mutta kun aina pitää olla EKAEKA jokapaikkassa. Ei tässä ole nyt kysymys käden murtumisesta tai synnytyksen jä'lkeisestä olotilasta vaan ihan siitä, että ihmisten pitää olla niin saakelin eka nykyään aina joka paikassa!
Ei tässä ole nyt kysymys käden murtumisesta tai synnytyksen jä'lkeisestä olotilasta vaan ihan siitä, että ihmisten pitää olla niin saakelin eka nykyään aina joka paikassa!
Siis sekoitat nyt kaksi asiaa. Menin jumppaan takaisin jälkitarkastuksen jälkeen ja otin pitkään tietyt liikkeet rennommin.
En kuitenkaan lähde etuajassa pois. Kannattaisiko lukea edes pari viestiä enne kuin kommentoi..
Huoh. Olen juuri ajatellut aloittaa jumpassa käynnin, kun vauvan syntymästä on kulunut 4 kk.
Mutta enpä ehkä viitsikään, kun siellä kuitenkin joku ap:n kaltainen kyyläisi, että miksi tuokin tuossa "löysäilee". Totuus on, että kuntoni on tällä hetkellä ihan paska. Ja turha moralisoida, että kotonakin voi vauvan kanssa jumpata. En vain ole jaksanut!
Aina siellä on itseään sukivia kilparatsubarbeja. Aina on vähintään yksi jonka lihaksista näkee, että satoja kertoja on tullut nosteltua punttia ihan vakavissaan. Sitten on niitä mummukoita, jotka tulevat ihan liikunnan riemusta tunnille ja lisäksi kotiäitejä, jotka haluavat vähän omaa aikaa ja aikuiskontakteja. Sitten on näitä, joihin minä kuulun, eli ruuhkavuosissa (työn ja päiväkodin välillä) ryntäileviä, vähän räjähtäneitä mutseja. Kaikki me sinne jumppaan sovitaan, vaikka ollaan erilaisia.
Mulla itselläni on viime keväänä leikattu polvi, joten joudun kyykyissä vähän fuskaamaan, sillä jos kyykkään alas, en välttämättä pääse enää ylös. Ja kuten aika monella naisella, mun käsivoimat ovat aika mitättömät. Olen tullut siihen tulokseen, että parempi tehdä pienillä painoilla kunnolla kuin riuhtoa suurilla vähän sinnepäin.
Jumpasta kesken pois hiipiviä en mäkään oikein siedä. Eri juttu, jos tulee oikein paha olo tms.
olla kielletty se tavaroiden roudaaminen venyttelyiden aikana, onneksi. Joskus, jos tunti on myöhässä ohjaajasta johtuen ja minulla kiire, olen jättänyt tavarat lattialle. Mutta jos tunti aikataulussa, ei kenelläkään pitäisi olla syytä hätäillä pois. Tunnit, joilla ei tavaroita asia erikseen.
Minua ärsyttää myös myöhästelijät: muut ovat valinneet paikkansa ja joku tulee kun tunti jo alkanut ja änkeää johonkin ja muut joutuvat siirtymään.
Onpa tosiaan tiukkaa porukkaa näin aamutuimaan :)
1. Ensinnäkin, on ehkä hieman ärsyttävää, kun jotkut poistuvat sen venyttelyn aikana. Varsinkin jos on ollut jumppa, jossa on paljon välineitä. Olen itsekin käynyt jumpassa, jossa tämä kiellettiin. Samoin niiden välineiden poisvienti kesken jumpan.
Asia siis ärsyttää myös ohjaajia, ja toiseksi on myös turvallisuusriski. Kun toiset makoilevat lattialla silmät kiinni, niin yksi vie pois välineitä, ja saattaa ihan oikeasti kompastua ja pudottaa painon jonkun päälle.
Kukin tehköön toki tyylillään, mutta tämä on sitä muidenkin ihmisten huomioonottamista.
2. Kukin saa toki tehdä tyylillään, ja itsekin jätän esimerkiksi tietyt jalkaliikkeet väliin, koska polveni ei vaan aina tykkää ko. liikkeestä. Itse en ajattelisi niin, että hassua kun joku jättää jonkun liikkeen väliin. Enemmän ihmetyttää se, kun se oikeasti näyttää siltä, ettei edes yritä koko jumpan aikana tehdä mitään kunnolla. Uskokaa pois, niitäkin on :)
3. Minun puolestani kukin saa kekkaloida pukuhuoneessa vaikka tunnin alasti, ei se minua häiritse. Toisinaan vaan huvittaa. Suurin osa kuitenkin laittaa alusvaatteet, housut ja vaikak topin päälle, ja alkaa sitten vasta harjaamaan hiuksia, föönaamaan yms, ja pukee loput vaatteet sen jälkeen.
Eilen törmäsin naiseen, enkä edes niin hyväkroppaseen, jolla oli jo farkut jalassa, mutta yläosassa ei mitään, ei siis edes rintsikoita. Tämä nainen sitten harjaili ja föönasi hiuksiaan peilin edessä yläosa paljaana. Mikälie tämän idea :D
Itseäni se siis vain huvitti.
jos minä satun katsomaan ja ihmettelemään jonkun löysäilyä. Älkää nyt herran jestas antako sen haitata! Minä olen vaib minä
voisitko ap ystävällisesti kertoa, miten sitä kuntoa aletaan kohottaa, jos ei edes jumppaan saa huonokuntoisena mennä? Vai ovatko jumpat mielestäsi vain hyväkuntoisille sallittuja? Mitä se sinua haittaa, jos joku ei pysty tekemään jotain juttuja, en oikein ymmärrä.
Kaikki, joiden on ihan pakko lähteä etujassa (esim. kiire viimeiseen bussiin tai junaan), pitää tietenkin jäädä oven lähelle, jotta eivät poistumisellaan häiritsisi muita niin paljoa.
minä käytän esim. pumpissa pieniä painoja sen vuoksi, että en tahdo kasvattaa lihasta, tahdon vain käyttää niitä. Olen istumatyössä eikä lihaksia siis tule käytettyä tarpeeksi ilman jotain ylimääräistä liikuntaa, olen 45 vuotias ja olen alkanut pelätä, että lihakset surkastuu ja liikkuminen vanhana tulee olemaan vaikeaa, jos en käytä lihaksi monipuolisesti.
En pääse salille kovin usein, joten niinä 2-3 päivänä kun pääsen, teen usein monta jumppaa peräkkäin. Jos edellisessä jumpassa on käyty läpi esim. jalkojen lihakset, en seuraavassa välttämättä jaksa/viitsi tehdä niitä täysillä, koska tarkoitukseni on tosiaan vain käyttää lihaksia säännöllisesti, ei kasvattaa lihasta. Toki minulle ei ole mitään kiinteää ja hoikkaa kroppaa vastaan, mutta jo tällaisella pienemmällä liikunnalla se on tarpeeksi kiinteä "omiin tarpeisiini" ja paino-ongelmia minulla ei ole ollut koskaan.
Lisäksi jumpissa ja salilla käyminen on ihan kivaa, siitä tulee hyvä fiilis ja vaihtoehtona minulla usein olisi istua sohvalla syömässä ja katsomassa telkkaria. Minusta sali on parempi vaihtoehto, vaikka en siellä hikihatussa aina rehkisikään.
voi häiritä näin paljon mitä muut tekevät jumpassa?