Ekaluokkalainen ei tullut kotiin
Vähän jo peloissani olin kun koululaista ei kuulunut. Ei vastannut puhelimeen, poika eikä opettaja. Kävelin koululle asti kun matkalla ei poikaa näkynyt.
Poika olikin jäänyt tekemään läksyjä koululle. Kuulemma oli viides unohdus tässä kuussa.
Vanhempainvartti oli pari viikkoa sitten, eikä siellä mainittu mitään hajamielisyydestä. Reppuvihkossa ei viestiä. Poika itse ei ole unohduksistaan maininnut.
Jäi vähän kurja olo tuosta.
Kommentit (43)
niin minkäs teet? tai jos lapsi on unohtanut merkitä läksyn, niin mistä sinä sen tiedät olleen läksynä?
Meillä on viisilapsinen perhe ja vaikka kannustan kaikkia lapsia läksyjen tekoon ja muistutan ja kuulustelen ja tarkistan, niin kyllä minä peräänkuulutan ihan jopa tuolta ekaluokkalaiselta omaa vastuuta jossain määrin.
LÄhinnä nyt ihmettelin sitä, ettei opettajalta tullut mitään viestiä miksi poikaa ei kuulu kotiin.
Meillä ekaluokkalainen tuo KAIKKI kirjat koulusta kotiin (lyhyt matka, kirjoja tuossa vaiheessa vielä melko vähän) ja hänen vastuu kotitehtävien suhteen LISÄÄNTYY KOKO AJAN (ei siis heti koulun alettua oletettu, että kaikki sujuu luonnostaan, vaan ollaan aina tarkistettu kaikki kirjat yhdessä. Kysyn mitä kirjainta ovat opiskelleet tänään/viimeksi, mitä numeroa jne. Lukuläksyn lukee joka päivä. Kotitehtäviä tehdään vain viikolla heti koulun jälkeen, kun on ensin syöty välipala).
Nimenomaan ekaluokkalaisen kanssa kannattaa olla tarkkana, että lapsi oppii toimimaan oikein, tekemään läksyt, huolehtimaan tavaroista jne. Jos ne kirjat/ penaalit jää koululle, niin ne voi sieltä myös hakea. Koulu on auki yllättävän pitkään.
.. miksei ne eka soita sille opelle, että miksi lasta ei kuulu kotiin?
Olipa se syy sitten mikä tahansa, niin etukäteen on ilmoitettava ennenkuin saa jättää. Jollei huoltajalta saada kuittausta, on jälki-istunto, läksyparkki, tukiopetus tms. siirrettävä sellaiseen ajankohtaan, että koululle saadaan todiste siitä, että huoltaja on tietoinen. Ilmoittaminen voidaan tehdä joko puhelimitse tai kirjallisesti. T. Ope itsekin
opettaja voi jättää lapsen koulun jälkeen ns. laiskanläksylle ilman mitään etukäteisilmoitusta. Jälki-istunto on eri asia, siitä täytyy laittaa tieto vanhemmalle etukäteen ja saada kuittaus, tukiopetukseen tarvitaan huoltajan lupa. Mutta ns. laiskanläksylle voi jättää koulun jälkeen enintään tunniksi ilman etukäteisilmoitusta.
Kannattaa kollegan päivittää tietonsa.
t. toinen ope
Meillä esikoinen ekalla. Kysyn, että onko läksyt tehty, jos vastaa, että on, niin hyvä näin. Usein seuraan vierestä esim. ruokaa laittaessani tai pyydän poikaa näyttämään mitä on opeteltu jne. Eli olen kiinnostunut hänen koulunkäynnistään. Mutta varsinaisesti en läksyjä tarkasta. Uskon, että siitäkin lapsi oppii, jos läksyt joskus jäävät tekemättä... Joidenkin vanhempien tiedän tarkastavan sitäkin, että läsyt on thety oikein. Minun mielestäni se on opettajan asia. Lapsi saaa erehtyä ja tehdä jotain joskus väärin jne.