Millaiset ihmiset sitä toimeentulotukea hakee?
Itse tiedän vain pari tapausta tuttavista, jotka ovat hakeneet.. Mietin, kun täällä tt-tuki on niin tapetilla, niin millainen perhe/hlö sellaista oikeasti tarvitsee (ainakaan jatkuvasti)..
Kommentit (36)
ja kaupunki elättää tällaisia perheitä todella paljon... sit voikin perhe huokailla et ei töihin meno kannata kun tällaista asuntoa hyvällä paikalla (saatu iso asunto lapsiluvun perusteella) ja sit elämää pysty elättämään ku ei koulutusta eikä työkokemusta... jäädään kotiin ku se nyt paras vaihtoehto.
ovat niitä joille ei työ eikä koulu maistu mutta lapsia tehdään heti ja monta... toivotaan että elatus rullaa sossun toimesta (hankalaa viittiä muistaa laskujen maksua) niin sit vaan heitetään ne sossun postilaatikosta ja sossu (yhteiskunta-äiti) hoitaa talouden pyörityksen ja yhteiskunta kustantaa molempien elämän, toinen vaan syö ja toinen ruokkii muiden rahoista. Mitä enemmän lapsia sen enemmän rahaa ja etuja ja aina niin paljon ongelmia ettei töihin tai opiskeluun jaksa.
Itse tiedän vain näitä tapauksia. Siksi kysyinkin.
ap
ainakin silloin, jos tarvitsevat esim silmälaseja. niihin saa sitten noin 50-90 euron maksusitoumuksen.
Mutta mä olen ollut niin naiivi, että en ole tiennyt, että tää on joillekin ihan se pääsääntöinen tulolähde vuosikausia tai että näitä tapauksia on paljon. Vieras ajatus mulle.
Minä hain yliopisto-opiskelijana suurten sairaudenhoitokulujeni vuoksi. Sain reilun vuoden ajan. Nyt olen töissä.
Lähipiiristäni tiedän esimerkiksi perheellisen jatko-opiskelijan ja graduvaiheen opiskelijan hakeneen ja saaneen toimeentulotukea. Vähän kauempaa taas tiedän pari tälläistä tämän palstan henkeen sopivaa sossupummiperhettä.
tän perusteella kuuluttais luultavasti tohon: ei jaksa töitä eikä koulua ja monta lasta heti nyt jne.
totuus voi tietenkin näyttää monenlaiselta.
meillä näin:
harrastin suojaamatonta yhdyntää 16 vuotiaana muutaman kk tutun kanssa (turha syyllistää kevytkenkäiseksi, varmaan aika monet syyllistyy samaan). otin jälkiehkäisypillerit, eipä auttaneet.
Ei muutakun tutustumaan tähän 5 vuotta vanhempaan mieheen tarkemmin. Luottotiedot mennyt, hurjan nuoruuden törttöilyjen takia. nyt kun järkeä tullut lisää päähän niin ei auta enää itku markkinoilla.
muutettiin yhteen, lapsi syntyi. mies kävi hyväpalkkaisessa duunissa. sai maksettua velkoja. duuni loppu (määräaikainen sopimus)
ei saanut työttömyystukea tms ja jouduttiin hakea apua sosiaalista. No, kun kerran perheen perustaminen oli alkanut niin halusin lapselleni sisaruksen, itse koen, että sisarussuhteet on tärkeitä ja pieni ikäero plussaa. lapset siis syntyivät reilun kahden vuoden ikäerolla. mies oli taas töissä ja sai maksettua loput velkansa ja työ loppui määräaikainen ketjutus suhde. nyt työttömänä taas ja minä saan minimi äitiyspvrahaa. ensi syksynä jatkan opiskeluja. enempää lapsia en enää halua. päätin vaan tehdä sit toisen samaan syssyyn enkä 10v päästä, kun kerran oli jo alotettu.
kun olin 18-28 vuotias. En ole koskaan saanut kotoa mitään taloudellista tai muutakaan apua. Opiskelin ja sairastin noina vuosina. Koskaan en jättänyt maksuja rästiin tai muuten elänyt huolettomasti, päin vastoin. Voin kertoa, että ei ole elämä juhlaa sossun rahoilla, ja olen onnellinen ja ylpeä, että tänä päivänä elätän itseni ja lapseni (yhdessä miehen kanssa) ja saan maksaa veroja yhteiskunnalle. Jos olen kunnossa vielä eläkeiässä, en aio jäädä vain makoilemaan sohvalle, vaan koen velvollisuudekseni tehdä työtä vielä silloinkin. Olen paljosta velkaa tälle ihanalle Suomelle, jossa köyhästäkin ja sairasta huolehditaan, ja annetaan mahdollisuus kouluttautua ja tervehtyä.
Pitkäaikaisesti tt-tuella elävä joutuu joka kuukausi tekemään tiliä kuukauden menoistaan sossussa, sitä ei juuri kukaan toivo kohdalleen, mutta toisinaan ei ole vaihtoehtoja. Mihinkään ylimääräiseen ei ole koskaan varaa. Uutta ei voi ostaa, matkustaa vain kotimaassa ja harvoin.
Kun lapseni kasvavat, aion tukea heitä taloudellisesti opinnoissa. En halua, että he joutuvat käymään läpi saman kuin minä. Ehkä jotkut pystyvät opintojen lisäksi käymään töissä, niin että elävät, mutta moni ei sitä rääkkiä jaksa - vuosikaudet ilman lomaa. Tuntuu niin karulta, kun moni ajattelee kuten vanhempani aikanaan, että jokaisen on itsestään huoli pidettävä, kävi miten kävi, apua on turha ruinata jne.
tän perusteella kuuluttais luultavasti tohon: ei jaksa töitä eikä koulua ja monta lasta heti nyt jne.
totuus voi tietenkin näyttää monenlaiselta.
meillä näin:
harrastin suojaamatonta yhdyntää 16 vuotiaana muutaman kk tutun kanssa (turha syyllistää kevytkenkäiseksi, varmaan aika monet syyllistyy samaan). otin jälkiehkäisypillerit, eipä auttaneet.
Ei muutakun tutustumaan tähän 5 vuotta vanhempaan mieheen tarkemmin. Luottotiedot mennyt, hurjan nuoruuden törttöilyjen takia. nyt kun järkeä tullut lisää päähän niin ei auta enää itku markkinoilla.
muutettiin yhteen, lapsi syntyi. mies kävi hyväpalkkaisessa duunissa. sai maksettua velkoja. duuni loppu (määräaikainen sopimus)
ei saanut työttömyystukea tms ja jouduttiin hakea apua sosiaalista. No, kun kerran perheen perustaminen oli alkanut niin halusin lapselleni sisaruksen, itse koen, että sisarussuhteet on tärkeitä ja pieni ikäero plussaa. lapset siis syntyivät reilun kahden vuoden ikäerolla. mies oli taas töissä ja sai maksettua loput velkansa ja työ loppui määräaikainen ketjutus suhde. nyt työttömänä taas ja minä saan minimi äitiyspvrahaa. ensi syksynä jatkan opiskeluja. enempää lapsia en enää halua. päätin vaan tehdä sit toisen samaan syssyyn enkä 10v päästä, kun kerran oli jo alotettu.
että on tavallisempaa, että pienituloinen, ttt:een oikeutettu ei hae sitä kuin se, että sitä haetaan sen takia, ettei jaksa opiskella/tehdä työtä.
Juuri sen byrokraattisuuden ja tilivelvollisuuden takia moni ei kykene tai halua hakea, vaikka todella tarvitsisi/ansaitsisi taloudellista tukea. Ja siinä on iso joukko eesim. vanhuksia, joilla pieni eläke ja isot lääke- ja terveydenhoitokulut.
joo no toivon mukaan ei petä. ihan tarpeeks rankkoja aikoja on elelty esikoisen kohdalla jo raskausaikana ja sen jälkeen, että kiitos vaan vittuilusta!
eri asia on sitten se, ketkä sitä saavat. Siis hakijoissa on ihan oikeasti niitäkin, jotka ovat vaikka saaneet suuren perinnön tai on säästöjä, joskus jopa satoja tuhansia, mutta nyt ollaan vaikka jääty työttömäksi ja haetaan sossusta rahaa, kun ei ole tuloja. Ja kun kysytään, että mites kun sulla on tuo perintö/omaisuutta/säästöjä, niin sanotaan, että "nehän on pahan päivän varalle". Minä aina kyllä vastaan siihen, että nyt on se paha päivä...eli yrittäjiä riittää!
Luuletko, että ttt:n hakeminen on sellainen asia, josta ihmiset tykkää yleensä huudella julkisesti? Varmasti tunnet useampiakin toimeentulotukeen turvautuneita, mutta et vain tiedä sitä. Minä tiedän useamman töissä käyvän normaalin ihmisen, joka on joutunut tietyssä vaiheessa elämässään hakemaan toimeentulotukea. Päältä päin "ei uskoisi".
Hän on 18, asuu kaukana kotona opiskelun takia, minun tuloni ovat niin pienet etten voi elättää häntä sinne asti. Lisäksi hän ei ole saanut alaikäisenä vielä edes kesätöitä saati muita töitä opsikelun oheen, vaikka on todella kovasti yrittänyt (pk-seutu) Hän haluaa päästä toimeentulotuesta "eroon", se on nyt vain välttämätön juttu vähän aikaa. Uskon että hän maksaa lainansa yhteiskunnalta aikanaan moninkertaisesti ammatissaaan.
joo no toivon mukaan ei petä. ihan tarpeeks rankkoja aikoja on elelty esikoisen kohdalla jo raskausaikana ja sen jälkeen, että kiitos vaan vittuilusta!
Olen ollut tekemisissä monen toimeentulotuella elävän kanssa. Yksi pikkurikollinen ja narkomaani sanoi mulle, että sen tulevaisuuden suunnitelmat on siinä että pääsis eläkkeelle. Sitten on näiä 30-40 vuotiaita jolla on vuosi tai kaksi töitä peruskoulun jälkeen, muuten koko elämä työttömänä eikä mikään hirveästi kiinnostakaan. Sitten on näitä jotka ei voi mennä töihin kun siitä saa vaan vähän enemmän kuin tukia. Osa kattoo vaan päivät pitkät telkkaria, pelailee ja nördaa netissä ja dokailee jos rahaa löytyy...Hienoja ihmisiä
joten tällä tavalla saa monen vuoden opinnot kustannettua sossun toimesta! Kätevää ja sen ovat jo monet huomanneet.
Itse tiedän vain näitä tapauksia. Siksi kysyinkin.
ap