Saako opettaja halata oppilasta?
Opettaja oli halannut teiniämme, kun hän palasi kouluun puolen vuoden poissaolon jälkeen (olimme ulkomailla). Onko teistä sopivaa? Oppilaan oikeus koskemattomuuteen kyllä rikkoutui. Eikös sellainen laki ole olemassa.
Kommentit (27)
Toki pitää olla aikuisena ihmisenä tilannetajua ja nähdä oppilaasta, jos hän on vastahakoinen halaukselle.
oppilas vaihtoi toiseen kouluun ja oma-aloitteisesti halasi minua(avustaja) ja opettajaa.
Eli, jos oppilas sanoo, että ei halua halausta, sitä pitää kunnioittaa, tietenkin. Tuskin kukaan väkisin ketään halaa. Halaus sinänsä oli ap:n lapsen tapauksessa kaunis ele, kun toinen oli ollut kauan poissa. Mutta summa summarum, jos oppilas sanoo, ettei halua halausta, sitä pitää kunnioittaa. En tiedä, sanoiko ap:n lapsi, ettei halua häntä halattavan.
Olen ykkösten ope ja halailen luokkani lapsia päivittäin. Lapset saavat tulla myös syliini. Yritän olla varovainen, etten halaile lapsia joiden arvelen suhtautuvan siihen kielteisesti. Vaihtoehtoisesti pyrin antamaan näille lapsille positiivista huomiota muilla keinoilla. Minun luokassa halailu ja toisen huomioiminen ovat ihan luonnollisia juttuja. Haluan, että kaikki luokkani lapset tietävät olevan tärkeitä, arvokkaita ja tykättyjä. Minusta on surullista, että tästäkin positiivisesta ja itsearvontunteen kasvua tukevasta kivasta yhteisestä asiasta tehdään sairasta ja epäsopivaa. JOka aamu lapset ryntäävät joukolla halaaman opea sekä toisiaan. Samalla toivotamme hyvät huomenet puolin ja toisin. En ole ikinä tullut edes ajatelleeksi, että rikkoisin oppilaiden oikeutta koskemattomuuteen. Korostan edelleen, että ketään ei halata väkisin. Jokaisella on myös lupa olla tykkäämättä fyysisestä läheisyydestä.
oman poikani opettaja lukiossa jutteli tästä tuskastuneena. Hän sanoi, ettei nykyään oppilaita uskalla edes taputtaa hartioile toverillisesti, kun aina on olemassa niitä, jotka haluavat tehdä sellaisesta HÄIRINTÄJUTUN, siis tulkita senkin seksuaaliseksi teoksi!
ja opettaja halaa kaikki oppilaat?
ja opettaja halaa kaikki oppilaat?
Pöh! Ihana lämmin tervetulotoivotus! Siis jos ei opettaja ole olemukseltaan mitenkään epämiellyttävä. Minusta on mukavaa kun eskariope halaa lapsia ja näyttää, että oikeasti välittää heistä.