G: Köyhät ja vähätuloiset: miten hoidatte joululahjojen hankinnan?
Miten pystytte nauttimaan joulusta?
Itsellä menee palkasta iso osa ulosottoon, olen velkaneuvonnan asiakas, sillä saralla kaikki alkaa olla jo kunnossa paitsi että rahaa ei ole :(
Muina vuosina olen jättänyt laskuja maksamatta että saan ostettua lahjoja mutta nyt en aio tehdä niin :(
Kummilapsia on 5 ja omia kaksi ja ainakin omille haluaisin ostaa jotain...hieman isompaa.
Voi surku tätä, nyt jo masentaa :(
Vinkkejä, keinoja...kiitos :)
Kommentit (24)
alennuslaatikoiden ja rekkien penkominen hyvissä ajoin. Hyvät tarjoukset kannattaa hyödyntää. esim. itse ostin vauvalle jo ensi kesän kengät syksyn alennuksesta. Tuttaa ja -50 %. Markettien legoalennukset ynnä muut halpis Dvd -tarjoukset kannattaa huomioida. Toki nuo menee helposti ohi, jos ei tule päivän lehteä. Mutta silloin, kun jaksat isoon kauppaan lähteä tai halpa-halliin tms. niin katsele rauhassa tarjontaa.
Sukulaisille ja kummilapsille voi sanoa ihan suoraan, että rahaa ei ole ja nyt et pysty lahjoja ostamaan. Turha pitää kulisseja pystyssä.
meidän perheessä on hankittu teineille joululahjoiksi osamaksulla mm. tietokone, kännykät, mp3-soittimet jne. Aika tavallisia tavaroita teini-ikäisillä nykyään. Jos emme olisi voineet tilata niitä osamaksulla, eivät he olisi niitä koskaan saaneet.
lapset arvostavat joulua siksi, että perhe on kasassa, syödään hyvin, ulkoillaan yhdessä ja ihastellaan joulutunnelmaa, sekä pelataan mahdollisesti jotain peliä yhdessä. Paras lahja on se, että näet eritistä vaivaa ruuissa, niitä voi tehdä yhdessä ja illan päätteeksi voi pelata jotain kivaa lautapeliä ja laulaa joululauluja. Paras lahja on antaa aikaa. Lahjan ei tarvitse olla kallis ollakseen lapselle mieluinen. Osta joku kiva lautapeli kirppikseltä ja annat sen yhteisenä lahjana koko perheelle. Jos sulla on lankoja jemmassa, niin neulo kummitytölle lämpimät villasukat. Sinun tehtäväsi ei ole ostaa jotain kallista lahjaa kummilapselle, vaan muistaa häntä ja olla tukena. Omille lapsille voit ostaa lahjat myös kirpparilta, myös heille voi neuloa sukat, joskus lapsi voi olla iloinen saadessaan jotain mistä itse olet halukas luopumaan. Esimerkiksi tyttölapset arvostavat usein koruja ja voit antaa jonkun oman korun esimerkiksi lahjaksi. Sitten on näitä avustusjärjestöjä, joiden kautta voi saada lahjoja (en muista nimiä). Voit myös luvata jotain isompaa lahjaa etukäteen. Eli lupaat vaikka pyörän kesäksi ja sitten aloitat etsinnän käytetyistä lapselle mieluisista pyöristä, ostat kun on rahaa ja huollat itse kuntoon.
Hyvänä neuvona sanoisin, että vältä liikkumasta lasten kanssa kaupoilla ennen joulua. Siellä tulee aikuisellekin paha mieli. Vaikka ei olisi köyhäkään, niin jossain isossa kauppakeskuksessa tulee paha mieli katsoessa sitä kaikkea lahjojen paljoutta. Minä ainakin mietin näissä paikoissa lähinnä sitä, miten eriarvoisessa asemassa ihmiset ovat ja miten joulukin erottelee ihmisiä, vaikka sen pitäisi olla iloinen perhejuhla. Tehkää ennen joulua yhteisiä askareita, leipokaa pipareita ja juokaa yhdessä glögiä. Lue joulusatuja, vaikka joulukuun jokaisena päivänä. Tämä satujen lukeminen toimii esimerkiksi joulukalenterina. Kaikki tämä on mielestäni sellaista mikä antaa lapselle huomattavasti enemmän kuin yksikään yksittäinen lahja. Suosittelen kaikille taloudellisesta tilanteesta riippumatta.
itsetehtyjä lahjakortteja "tällä lahjakortilla pääset kanssani talviriehapäivään (pulkkamäki, kuumaa kaakaota ja leipiä, sitten päälle vaikka saunaan)/leipomaan pullaa/pilkille ja jos nyt yhtään on rahaa pistää lahjaan niin hoploppiin/leffaan/ravintolaan".