-44 syntynyt teknikkoisäni saa enemmän eläkettä, kuin minä, opettaja palkkaa
Meinasin lentää persuksilleni, kun kuulin mikä isäni eläke brutto ja netto on. Isä tienaa eläkkeelläkin paremmin kuin minä. Hänellä ehjä työputki takana, minulla "ura" pelkkää pätkää.En ole isälleni kateellinen, hän on oikeasti kultainen ihminen, eikä minulla ole tarvetta "kilpailla" hänen kanssaan. Totean vain melko tyrmistyneenä tämän taloudellisen tilanteen.
Sinänsä en vaihtaisi koulutustani kouluttamattomuuteen, mutta jotain täytyy olla vinksallaan palkkojen ja nykyeläkkeiden suhteissa.
Tuleva eläkkeeni rikkonaisen työhistorian ja palkkani takia tulee olemaan leipäjono-luokkaa.
Kommentit (105)
Kun ne kadehtimasi eläkeläiset oli nuoria
ei ollut subjektiivista päivähoitoa, lauantaikin oli työpäivä eikä 40 tunnin työviikosta edes unelmoitu. Ruoka oli suomalaista, autoja ei noin vain ostettu jne.Joten kyllä heillä on ihan syytä ihmetellä, miten kaksi aikuista työssäkäyvää saa rahansa tuhlattua niin tarkkaan, että mitään ei jää.
Kun 40-luvulla syntyneet vanhempani olivat nuoria, yhden ihmisen palkalla pystyi elättämään koko perheen ja lapset hoidettiin enimmäkseen kotona. Ja töitä ei todellakaan tehty 40 tuntia, esim. vanhempani tekivät 20-25 tuntia (toinen oli opettaja ja toinen sellaisessa vuorotyössä jossa vapaita kertyi kotona istumisesta). Inflaatio söi asuntolainan ja autoa tosiaan vaihdettiin joka toinen vuosi. Palkkaa maksettiin työmatkoistakin. Enkä sano, että suurten ikäluokkien suuret eläkkeet ja helpohko työelämä olisi heidän omaa syytänsä, joskus vaan tuntuu kohtuuttomalta kun vertaa oman ikäluokkani tilanteeseen.
Kun ne kadehtimasi eläkeläiset oli nuoria ei ollut subjektiivista päivähoitoa, lauantaikin oli työpäivä eikä 40 tunnin työviikosta edes unelmoitu. Ruoka oli suomalaista, autoja ei noin vain ostettu jne. Joten kyllä heillä on ihan syytä ihmetellä, miten kaksi aikuista työssäkäyvää saa rahansa tuhlattua niin tarkkaan, että mitään ei jää.
Kun 40-luvulla syntyneet vanhempani olivat nuoria, yhden ihmisen palkalla pystyi elättämään koko perheen ja lapset hoidettiin enimmäkseen kotona. Ja töitä ei todellakaan tehty 40 tuntia, esim. vanhempani tekivät 20-25 tuntia (toinen oli opettaja ja toinen sellaisessa vuorotyössä jossa vapaita kertyi kotona istumisesta). Inflaatio söi asuntolainan ja autoa tosiaan vaihdettiin joka toinen vuosi. Palkkaa maksettiin työmatkoistakin. Enkä sano, että suurten ikäluokkien suuret eläkkeet ja helpohko työelämä olisi heidän omaa syytänsä, joskus vaan tuntuu kohtuuttomalta kun vertaa oman ikäluokkani tilanteeseen.
Silloin 60-luvulla perheet asuivat yksiöissä ja kaksoissa, oma talo oli harvalla pikkulapsiperheellä. Eli jos siitä tulee selkeä ero nykyperheisiin, joilla pitää olla 200 velkaista neliötä. Ja ainakin minulle maksetaan palkkaa työmatkoista, joten ei se ole yhtään muuttunut 40 vuodessa.
poistettaisiin perimisoikeus. Näin kaikki omaisuus menisi valtiolle, joka maksaisi eläkkeitä esim. suurten ikäluokkien lapsille. Eikö olisikin reilua ja helposti toteutettavissa!
Älkää surko suuria eläkkeitä, kyllä verotus ne tasaa. Eläkeläisten verotus tuntuu aika suurelle. Eipä alentunut tänäkään vuonna, vaikka luvattiin.
Hei,
On tosiaan niin, että maksamme nyt omien vanhempiemme kertyneitä eläkkeitä omista ansioistamme.
Nyt meidän työelämässä olevien eläkkeet tulevat maksamaan heidän lapsensa. Suomessa on aivan ylettömän paljon lapsettomia, viriilissä iässä olevia aikuisia ihmisiä.
Nämä ihmiset tietysti olettavat, että joidenkin muiden lapset sitten aikanaan maksavat heidänkin eläkkeensä.
Suomen eläkemalli on käytännössä ihan sama kuin vaikka Afrikan alkuasukkailla, jotka vanhuksina elättävät heidän lukuisat lapsensa.
Minusta tuntuu kohtuuttomalta omia lapsiani kohtaan, että heidän tulisi aikanaan elättää, arvatenkin entistä kovemmassa verotuskäytännössä, kaiken maailman vapaamatkustajat.
Eli lapsen tekoon - hopi, hopi.