Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

-44 syntynyt teknikkoisäni saa enemmän eläkettä, kuin minä, opettaja palkkaa

Vierailija
25.10.2011 |

Meinasin lentää persuksilleni, kun kuulin mikä isäni eläke brutto ja netto on. Isä tienaa eläkkeelläkin paremmin kuin minä. Hänellä ehjä työputki takana, minulla "ura" pelkkää pätkää.En ole isälleni kateellinen, hän on oikeasti kultainen ihminen, eikä minulla ole tarvetta "kilpailla" hänen kanssaan. Totean vain melko tyrmistyneenä tämän taloudellisen tilanteen.

Sinänsä en vaihtaisi koulutustani kouluttamattomuuteen, mutta jotain täytyy olla vinksallaan palkkojen ja nykyeläkkeiden suhteissa.

Tuleva eläkkeeni rikkonaisen työhistorian ja palkkani takia tulee olemaan leipäjono-luokkaa.

Kommentit (105)

Vierailija
61/105 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini teki työuransa peruskoulunopettajana, ja saa eläkettä n. 500 euroa enemmän kuussa kuin minä saan akateemisessa ammatissa palkkaa. Joskus vähän harmittaa, varsinkin kun äitini teki aika vähän töitä. Kiristi tietenkin tahtia muutamana viimeisenä työvuotenaan, ja niiden perusteella sitten sai ison eläkkeen 60-vuotiaana.

Vierailija
62/105 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansakoulun käynyt isäni saa enemmän eläkettä kuin minä palkkaa. Hänellä eläke on kertynyt silloisten käytäntöjen mukaan vasta 23-vuotiaasta, vaikka hän on käynyt töissä 16-vuotiaasta.

Minulla on akateeminen koulutus ja vakituisessa työssä ilman katkoja olen ollut seitsemän vuotta. 26-vuotiaana aloitin lapset jo tehtyinä. Eläkettä kerryttäviä vuosia tulee enemmän, sillä nyt eläkeikä on 65 vuotta, isällä 60 vuotta. Isälle suon mielelläni hyvän eläkkeen, mutta hassulta tuntuu silti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/105 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

etenkin vanhemman polven miehet?

Kyllä se ihan totuus on, että tietyn ikäiset ihmiset saavat liian hyviä eläkkeitä verrattuna seuraavan sukupolven kouluttautuneidenkin tuleviin eläkkeisiin.

Mm. siksi Suomella menee heikosti kun liikaa rahaa kuluu eläkkeisiin.

Vierailija
64/105 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kanssa muistaa siinä kun sinnittelee pitkään kotona lapsia hoitamassa. Voipi käydä nin, että ei ehdi paljon lapsenlapsia näkemään kun pitää vielä tehdä töitä.

Vierailija
65/105 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä kerrotaan että eläkeyhtiöiden tuotto laskee huomaa vauhtia. Selviytymiskeino on mm. pienentää tulevaisuuden eläkkeitä eli nuoret kärsivät jälleen. Jo kerättyjä eläkkeitähän ei enää voi pienentää.

Vierailija
66/105 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jonkinlainen vinoutuma siinä on, että tulevat sukupolvet elättävät perheensä, maksavat lainansa yms pienemmällä summalla millä joku eläkeläinen, jolla näitä vastuita enää ei ole. Mielestäni on paljon ylisuuria eläkkeitä. Olen itse tehnyt töitä 14- vuotiaasta asti, 90- luvun laman takia silloin pätkiäkin ja välillä työttömänä, nyt jo melkein 15 vuotta vakitöissä (nyt 40 v). En todellakaan kuvittele pääseväni samanlaisiin eläkkeisiin mitä nykyiset suuret ikäluokat. Jotain mätää tässä on. Nykyään täytyy miehellä olla aika hyvä palkka, että pystyy elättämään suuren perheen ilman tukia. Ennen se oli ihan normaalia, kuten lapsuudenperheessänikin (8 lasta).

Vierailija
67/105 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teknikon kolulu ei todellakaan ole ollut mikään alempi koulutus. Vaan on pitänyt olla fiksu että on päässyt koko kouluun.

Työelämässä teknikot olivat arvostettuja ja hyväpalkkaisia. Teknikot kun osasivat asiat käytännössä ja teoriassa.

Joten en yhtään ihmettele että isäsi on kerännyt hyvät eläkkeet työuransa aikana.

Vierailija
68/105 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laske joskus huviksesi, niin saatat järkyttyä. Se on niin iso summa, että sinä et pääse sitä lähelle ikinä.

Vierailija
69/105 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tienaa normaalia aineenopettajan palkkaa. Töitä on valmis ollut tekemään koko ajan, mutta tällä alalla määräaikaisuus on arkipäivää.

Isäni meni töihin vähän reilu 2-kymppisenä teknikko-opintojensa jälkeen. Samassa firmassa teki koko työuransa. Piti vuoden "vuorotteluvapaatakin" myöhemmillä vuosillaan. Leppoisa sisätyö. Itse menin ensimmäiseen kesätyöhöni 14-vuotiaana ja siitä lähtien olen kaikki kesäni opintojenkin ohella ollut töissä, mikäli vain olen töitä saanut.

Ainoa asia, mikä on erilailla isäni ja minun työurissa on se, ettei isäni ole ollut äitiys- ja hoitovapailla, eikä ole joutunut kuin yhden kerran hakemaan töitä.

Isäni palkka on ollut parempi + eläke kertynyt aivan eri perustein, kuin mitä minulla tulee kertymään. Ei se open palkka kovin kummoinen sitten ole.

Ja ps. isäni elätti 4-henkisen perheensä yksin, äiti oli kotiäiti, ei tarvittu oikeuksia päivähoitoon tms.

Vierailija
70/105 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisivat tehneet kovasti työtä. Esim. minun äitini, ylempänä mainittu peruskoulun lehtori, aloitti työuransa yli 30-vuotiaana, teki 20 tunnin työviikkoja muutamaa viimeistä työvuottaan lukuunottamatta, pääsi eläkkeelle 60-vuotiaana, ja nauttii vieläkin lähes kolmen tonnin eläkkeestä.

Itse olen tehnyt töitä 22-vuotiaasta, toki enemmän ja vähemmän epätyypillisissä (siis vanhemmalla ikäpolvelle epätyypillisissä, nuoremmille hyvin tavallisissa) työsuhteissa, eläkettä on kertynyt 15 vuodessa 700 euroa, eläkeikä vähintään 65 vuotta, ja eläkkeen määrähän on siinä vaiheessa todennäköisesti leipäjonotasoa.

Yleisesti olen huomannut, että vanhemman ikäpolven edustajat eivät ollenkaan tajua miten paljon nykyään joutuu tekemään töitä.

Vierailija
71/105 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hän sai viran alle 30-vuotiaana, vietti virkavapaavuosia ja jäi lopulta varhaiseläkkeelle 55-vuotiaana. valitti koko töissäoloaikansa miten vaikeaa on vaikka oli 3kk kesälomat. oma urani on pelkkää pätkää pätevyys on vaikka minne ja väitöskirja löytyy mutta kun meitä on niin monta. olen jo niin vanha että vakipaikka taitaa jäädä haaveeksi.

Vierailija
72/105 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on vähän yli 6500 e/kk brutto. Hän on yrittäjä ja ihan itse eläkkeensä maksanut. Mielestäni hän on ansainnut ihan mukavan summan, josta maksaa hoitajansa palkan sivukuluineen.

Vierailija
73/105 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisivat tehneet kovasti työtä. Esim. minun äitini, ylempänä mainittu peruskoulun lehtori, aloitti työuransa yli 30-vuotiaana, teki 20 tunnin työviikkoja muutamaa viimeistä työvuottaan lukuunottamatta, pääsi eläkkeelle 60-vuotiaana, ja nauttii vieläkin lähes kolmen tonnin eläkkeestä.

Itse olen tehnyt töitä 22-vuotiaasta, toki enemmän ja vähemmän epätyypillisissä (siis vanhemmalla ikäpolvelle epätyypillisissä, nuoremmille hyvin tavallisissa) työsuhteissa, eläkettä on kertynyt 15 vuodessa 700 euroa, eläkeikä vähintään 65 vuotta, ja eläkkeen määrähän on siinä vaiheessa todennäköisesti leipäjonotasoa.

Yleisesti olen huomannut, että vanhemman ikäpolven edustajat eivät ollenkaan tajua miten paljon nykyään joutuu tekemään töitä.

Työaika kuluu Facebookissa roikkuessa.

Vierailija
74/105 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä eläkkeelle jäävät tai jääneeet eivät ole maksaneet läheskään niin paljon kuin me nuoremmat polvet joudumme maksamaan.

Laske joskus huviksesi, niin saatat järkyttyä. Se on niin iso summa, että sinä et pääse sitä lähelle ikinä.

Vierailija
75/105 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ollaan historiallisesti oudossa tilanessaa siinä että nuoremmat polvet ovat köyhempiä (ja sellaiseksi jäävät) kuin heitä edeltävät. Me joudumme maksmaan omien vanhempiemme luksuseläkkeet, mutta kuka maksaa meidän eläkkeet aikanaan, säästöön kun ei meidän eläkemaksuista jää?

Vierailija
76/105 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mieti vähän millaisista summista silloin kertyy :D... lähes yhtä tyhjän kanssa aika monelle.

Vierailija
77/105 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on myös mielestäni hyvä eläke, oli ennen suurempi kuin palkkani, vaikka olen kouluja käynyt. Lisäksi hän saa leskeneläkettä satoja euroja kuukaudesa, on saanut jo 20 vuotta, missä ei mielestäni ole mitään järkeä, eläkkeen tulisi olla henkilökohtainen!

Vierailija
78/105 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on myös mielestäni hyvä eläke, oli ennen suurempi kuin palkkani, vaikka olen kouluja käynyt. Lisäksi hän saa leskeneläkettä satoja euroja kuukaudesa, on saanut jo 20 vuotta, missä ei mielestäni ole mitään järkeä, eläkkeen tulisi olla henkilökohtainen!

Miksi et suo sitä isoäidillesi? Ei se ole pelkästään sun isoäidin oikeus, vaan kaikkien leskien oikeus ja hyvä niin.

Vierailija
79/105 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ollaan historiallisesti oudossa tilanessaa siinä että nuoremmat polvet ovat köyhempiä (ja sellaiseksi jäävät) kuin heitä edeltävät. Me joudumme maksmaan omien vanhempiemme luksuseläkkeet, mutta kuka maksaa meidän eläkkeet aikanaan, säästöön kun ei meidän eläkemaksuista jää?

Suurista tuloista suuri eläke ja pienistä tuloista pieni eläke. Sellaista elämä on, aaltoliikettä.

Vierailija
80/105 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja joku väitti yrittäjäisänsä maksaneen itse oman eläkkeensä. Paskan marjat. Tämän hetken YEL-maksajat maksvat nimenomaan nyt eläkkeellä olevien yrittäjien eläkkeet.

Ette te maksa vanhempienne luksuseläkkeitä vaan omat eläkkeenne.

Suurista tuloista suuri eläke ja pienistä tuloista pieni eläke. Sellaista elämä on, aaltoliikettä.