Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

-44 syntynyt teknikkoisäni saa enemmän eläkettä, kuin minä, opettaja palkkaa

Vierailija
25.10.2011 |

Meinasin lentää persuksilleni, kun kuulin mikä isäni eläke brutto ja netto on. Isä tienaa eläkkeelläkin paremmin kuin minä. Hänellä ehjä työputki takana, minulla "ura" pelkkää pätkää.En ole isälleni kateellinen, hän on oikeasti kultainen ihminen, eikä minulla ole tarvetta "kilpailla" hänen kanssaan. Totean vain melko tyrmistyneenä tämän taloudellisen tilanteen.

Sinänsä en vaihtaisi koulutustani kouluttamattomuuteen, mutta jotain täytyy olla vinksallaan palkkojen ja nykyeläkkeiden suhteissa.

Tuleva eläkkeeni rikkonaisen työhistorian ja palkkani takia tulee olemaan leipäjono-luokkaa.

Kommentit (105)

Vierailija
81/105 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempani ovat eläköityneet opettajan työstä. Isän eläke 2960 ja äidin 3100. Ihan tavallisia riviopettajia olivat, toki tienasivat kivasti ylitunneilla uran loppupäässä. Sitä voi miettiä, kuinka moni nuori opettaja tekee tuota pienemmällä töitä...

Tottakai on kivaa, että vanhemmat eivät kidu viimeisen pennin kanssa, mutta onko tää nyt ihan kohtuullistakaan. Kuinka kauan meillä on varaa yhteiskunnassa maksaa tuollaisia eläkkeitä isoille massoille? Esimerkiksi isäni ehti just ja just olla töissä 32 vuotta ja eläköityi iässä 60 vuotta ja 8 kuukautta. Eläkeikä oli vanhassa virassa 60 peruskoulussa. Sitten hyvässä lykyssä (toki isäni kohdalla toivon, mutta noin yleisellä tasolla) nautiskelee tuota isoa eläkettään 30 vuotta... Joo, ei ole ihan kestävällä pohjalla nää jutut.

Vierailija
82/105 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että vanhemmat ikäluokat eivät todellakaan ole maksaneet omia eläkkeitään. Eläkejärjestelmä toimii niin, että tällä hetkellä maksetuilla eläkemaksuilla maksetaan nykyisten eläkeläisten eläkkeet. Mitään ongelmaahan ei olisi eikä tulisi jos kukin maksaisi oman eläkkeensä työuransa aikana ja se vain maksettaisiin myöhemmin kyseiselle eläkkeensaajalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/105 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olkaa iloisia siitä että niillä on muhkeat eläkkeet!

Vierailija
84/105 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikaisemmin systeemi meni niin, että eläke laskettiin VIIMEISTEN työvuosien työtulojen mukaan. Eli totta kai eläkkeet ovat suuret, kun ne lasketaan niistä vuosista, kun kaikki ikälisät ja palkankorotukset oli saatu. Meidän sukupolvemme eläke perustuu työuran KESKIARVOON mikä yksistään heikentää meidän eläkkeitämme aika huimasti.

Tähän lisää vielä elinaikakerroin, mikä heikentää eläkkeitä sitä mukaa kuin elinikä nousee (huom! tämäkään heikennys ei koske suuria ikäluokkia, taisi tulla voimaan v. 51 syntyneille).

Vierailija
85/105 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen säästäköön itse vanhuutensa varalle. Se olisi selvintä. Silloin vastuu olisi jokaisella itsellään ja suomalaisille alkaisi työntekokin taas maistua.

Vierailija
86/105 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

viettää vanhuuttaan ulkomailla. Espanjassa, Floridassa, Turkissa jne. Että täytyy ne eläkeet olla isoja, että on varaa pitää jotain vakituista asuntoa Suomessa ja sen lisäksi asua ulkomailla + matkustaa välillä Suomeen, että kaikki etuudet säilyvät.

Vaikka itse olen tehnyt töitä 20 vuotiaasta ja maksanut tellit ja lellit, en silti ole alkanut kerryttämään eläkettäni kuin 23 vuotiaasta. Onneksi tuo epäkohta on nuoremmille korjattu, samoin äitiyspäiväraha kerryttää eläkettä. Paitsi ei minulle, koska lakimuutos tuli vasta hiukan myöhemmin.

Olen henkisesti asennoitunut tekemään työtä niin kauan kun henki pihisee tai jään sairaseläkkeelle. Aika synkeät ovat näkemykseni vanhuudestani. Toivottavasti ajat muuttuvat parempaan.

Vierailija
87/105 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen vaaleja keskustellaan mitä älyttömimmistä asioista, mutta yksikään puolue ei profiloidu alle 50-vuotiaiden puolueeksi. Eläkeläisillä on jopa oma puolue, vaikka kaikki muutkin puolueet nuolevat kilvan niiden ryppyistä ahteria.

Nuorempia ei vaan politiikka kiinnosta, joten jäävät sitten nuolemaan rahanjaossa näppejään.

Vierailija
88/105 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

edes tajua, miten suurta rahaa saavat. Ainakin anoppi vertaa eläkettään palkkaansa, eikä ollenkaan tajua, miten loukkaa meidän perhettä valittamassa pientä eläkettään. Minä ja mun mies tienataan suunnilleen saman verran kuin anoppi saa eläkettä ja elätetään 3 lapsen perhettä.

Vierailija
89/105 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitaanhan niitten ylläpitämiseen ja varustelutason kohentamiseen eläkevaroja.

Ja meneekä ne sitten perinnöksi? Ei välttämättä, yhä useammin ne myydään hulppeilla hinnoilla venäläisille, virolaisille jne. ja vanhukset mälläävät rahat matkoihin, hoitoihin ja muihin luksustason palveluihin.

Vierailija
90/105 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

edes tajua, miten suurta rahaa saavat. Ainakin anoppi vertaa eläkettään palkkaansa, eikä ollenkaan tajua, miten loukkaa meidän perhettä valittamassa pientä eläkettään. Minä ja mun mies tienataan suunnilleen saman verran kuin anoppi saa eläkettä ja elätetään 3 lapsen perhettä.

vaan saavat enemmän kuin muut.

Vierailija
91/105 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

saa lähes saman verran eläkettä kuin saisin itse ansiosidonnaista päivärahaa.

Vierailija
92/105 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tekemällä viimeisinä työvuosina kauheasti töitä ja kun niistä vielä pudotettiin pois kaksi huonointa vuotta pois niin johan tuli mukava summa. Eläkelläiset kyllä maksavat sitten enemmän veroja.

Tulevat eläkkeet tulevat monilla naisilla olemaan kansaneläkeen tasoa. Tälläkin on kysytty kertyneen eläkkeen määriä aika ajoin ja aika harva 40 vuotias nainen on pystynyt keräämään yli 1000 e eläkettä.

Vuodesta 2005 alkaen eläkettä kertyy äityspäivärahasta ja tutkintoon tähtäävästä opiskelusta. Tosin, jos on minimi äitiyspäivärahalla ei siitä paljoa kerry samoin opiskeun tuottama summa on aika pieni.

Vierailija
93/105 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertyyhän eläke äitiys- ym. vapaiden aikanakin. Mitä ap höpisee???

ap

Vierailija
94/105 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoi kertymään vasta sen jälkeen, kun omat äitiysvapaani olin viettänyt

Kertyyhän eläke äitiys- ym. vapaiden aikanakin. Mitä ap höpisee???

ap

Oma perse on aina lähin etenkin Palsta Mammalle.

Vierailija
95/105 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jonka eläke alkoi kertyä vasta yli 20-vuotiaana, eikä opiskelu- tai äitiysloma-ajasta maksettu mitään. Nyt maksan matalapalkka-alan yrittäjänä itselleni niin suurta eläkettä kuin vain suinkin voin ja silti eläkkeeni jää alle kahteen tonniin.

Vierailija
96/105 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä te kitisette? Tehän peritte vanhempienne rahat.Olkaa iloisia siitä että niillä on muhkeat eläkkeet!

Tällä haavaa ei hoitoa julkiselta juuri saa, eiköhän mene "Terveystalojen" laariin eläkkeet + myöhemmin yksityisten hoivakotien maksuihin.

Luulempa, ettei perittävää jää, tämähän on myös nykyhallituksen suunnitelma.

Vierailija
97/105 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten valtavia heidän eläkkeensä ovat nuorten palkkoihin verrattuna. Ei heille tule mieleenkään säästää tai miettiä mitä lapset mahdollisesti perivät, koska ovat siinä luulossa että se oma kolmen tonnin eläke on ihan pieni. Eivät vaan osaa ajatella että omat lapset pyörittävät pienemmällä summalla kokonaista perhettä. Minäkin joskus olen saanut kuulla ihmettelyjä iäkkäämmiltä siitä miksei meidän perheessä osteta uutta autoa muutaman vuoden välein eikä paljon matkustella. Eläkeläisillä kyllä on uudet autot ja matkustellaan Fidzille.

Vierailija
98/105 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten valtavia heidän eläkkeensä ovat nuorten palkkoihin verrattuna. Ei heille tule mieleenkään säästää tai miettiä mitä lapset mahdollisesti perivät, koska ovat siinä luulossa että se oma kolmen tonnin eläke on ihan pieni. Eivät vaan osaa ajatella että omat lapset pyörittävät pienemmällä summalla kokonaista perhettä. Minäkin joskus olen saanut kuulla ihmettelyjä iäkkäämmiltä siitä miksei meidän perheessä osteta uutta autoa muutaman vuoden välein eikä paljon matkustella. Eläkeläisillä kyllä on uudet autot ja matkustellaan Fidzille.

ei ollut subjektiivista päivähoitoa, lauantaikin oli työpäivä eikä 40 tunnin työviikosta edes unelmoitu. Ruoka oli suomalaista, autoja ei noin vain ostettu jne.

Joten kyllä heillä on ihan syytä ihmetellä, miten kaksi aikuista työssäkäyvää saa rahansa tuhlattua niin tarkkaan, että mitään ei jää.

Vierailija
99/105 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että vanhemmat ikäluokat eivät todellakaan ole maksaneet omia eläkkeitään. Eläkejärjestelmä toimii niin, että tällä hetkellä maksetuilla eläkemaksuilla maksetaan nykyisten eläkeläisten eläkkeet. Mitään ongelmaahan ei olisi eikä tulisi jos kukin maksaisi oman eläkkeensä työuransa aikana ja se vain maksettaisiin myöhemmin kyseiselle eläkkeensaajalle.

maksoi nykyisten työikäisten terveydenhuollon, koulutuksen, opiskelut, usein myös pitkä perhevapaat jne. ollessaan töissä, joten eikö ole vain reilua, että silloiset edunsaajat maksavat nyt eläkkeensä? Vai olisiko pitänyt tehdä siten, että ekaluokkalainen tienaa itse koulumaksunsa?

Vierailija
100/105 |
25.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä eläkkeelle jäävät tai jääneeet eivät ole maksaneet läheskään niin paljon kuin me nuoremmat polvet joudumme maksamaan.

Laske joskus huviksesi, niin saatat järkyttyä. Se on niin iso summa, että sinä et pääse sitä lähelle ikinä.

Ja jos perehdyt yhtään yrittäjien eläkkeisiin niin tajuaisit, että he konkreettisesti ovat maksaneet ne itse. Palkkatyöläisen eläkkeestä isoimman osan maksaa työnantaja.