Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hankala tilanne, apuanne kaivataan!

Vierailija
23.10.2011 |

Tilanne on tämä:

Mieheni suvulla on tapana järjestää aika usein juhlia (siis anopillani) ja sinne pyydetään koko suku siis. Anoppi pykää juhlia usein, mutta kuitenkin hienovaraisesti valittaa miten rankkaa järjestäminen ja ruokien laitto on.

Anopilla on kolme poikaa, joista yksi on siis mieheni. Kaksi muutakin poikaa on naimisissa. Aina kun anoppi järjestää juhlat (mukaan lukien joulu), hän pyytää minua tekemään jälkiruoat. Teen ne ihan mielelläni, ei siinä mitään. Toisilta miniöiltä hän ei odota mitään, eikä pyydä heitä valmistamaan mitään ruokia. Tämän lisäksi anoppi kuvittelee minun olevan ilmainen työntekijä. Hän olettaa, että tiskaan aina kaikissa juhlissa. Eli minä en siis pääse oikein nauttimaan kutsuista ja muiden seurasta kun anoppi muka ystävällisesti ja kaikkien aikana kysyy minulta (AINA) että voisinko mennä keittiöön katsomaan, josko tiskivuorelle voisi tehdä jotain... Aiemmin tein sen vapaaehtoisesti, koska kumpikaan muista miniöistä ei persettään penkistä nostanut ja ajattelin että helpotan anopin urakkaa.. Nyt siitä on tullut oletusarvo että minä siivoan, tiskaan ja hoidan jälkiruoat. Eilen oli taas juhlat, ja olin miehelleni saonut että olisi tosi kiva jos ei tarvitsisi nyt tiskata tms, että isotöiset jälkkärit riittäisi panokseksi osaltani näihin kekkereihin. Mutta ei, enpä päässyt nauttimaan taaskaan muiden seurasta, vaan minut komennettiin keittiöön. En kehdannut alkaa laittaa vastaan. Muut miniät eivät _koskaan_ tee yhtään mitään, eivät tarjoudu vapaaehtoisesti auttamaan millään tavalla, eikä anoppi heitä komennakaan auttamaan, vaan aina minä. En tiedä olenko jotenkin huonoarvoisempi anopin mielestä, että kelpaan vaan keittöön apuvoimiksi.

Eikä kyse ole siitä ettenkö mielelläni auttaisi: Vihaan vaan sitä että se on nykyään itsestään selvyys että minä teen ison osan tarjottavista ja lisäksi vielä hoidan tiskit ja siivoukset.

Mitä tekisitte asemassani, jotta esim. ensi jouluna pääsisin osallistumaan joulunviettoon sensijaan että tiskaisin (taas) 30 ihmisen tiskejä yksin keittiössä?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sanoisin anopille, että Teen toki jälkiruuat ja sitten xxx voi varmaan auttaa sinua keittiössä. Tai sitten silloin kun anoppi pyytää tiskaamaan, sanoisin kaikkien läsnäollessa, että tuletteko xxx ja yyy auttamaan, niin ei mene kauaa kellään. Jollei nämä auta, niin ilmaisisin, etten aio tehdä jälkiruokia kun juhlissa autan keittiössä kuitenkin.

Vierailija
2/21 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Nautitaan nyt joulusta, tiskit osottaa kyllä ja minä ja XXX (toinen miniä) hoidetaan ne sitten myöhemmin!" Ja julkisesti, niin että kaikki tietenkin kuulevat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja katsoisin, kehtaako anoppi laittaa yksikätisen tiskaamaan. Jos edelleen sanoo, että ap hoitaa tiskit, niin nousisin pöydästä ja sanoisin iloisesti, että "kas vain, anopin pyyntö osui sitten pöydän ainoalle yksikätiselle. Tänä vuonna taitaa tiskeihin mennä kaksinkertainen aika verrattuna viime vuoteen, jolloin silloinkin olin yksin tiskaamassa." Menisin tiskaamaan ja joka toinen lautanen putoaisi lattialle.

Vierailija
4/21 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit tehdä jälkkärit, mutta tiskata et millään pysty kun lääkäri kielsi kaiken ylimääräisen seisomisen. Mutta hei, x ja y auttavat varmasti, kysyhän heitä avuksi. Tai poikiasi.

Lopeta toi heti ja kerrasta!

Vierailija
5/21 |
22.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

anopin (ja miksei myös muiden miniöiden) kanssa.

Sano että sinä teet tänäkin vuonna oikein mielelläsi jälkiruoat, mutta että nyt olet jäänyt itse juhlimisesta paitsi niin monena vuonna tiskiurakan takia, että tällä kertaa on ihan perustellusti toisen ja kolmannen miniän vuoro hoitaa ne tiskit. Kai anopille tämä sopii?

--tuohon ei anoppi oikein muuta voi vastata kuin että sopii.

Vierailija
6/21 |
22.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

teet ne jälkkärit ja kun kysytään/vihjaistaan tiskeistä, sanot vaan suoraan että tänä vuonna se taitaa jo olla jonkun muun kuten xx:n ja yy:n vuoro. Sittenpä näkee kehtaavatko olla menemättä.

Vierailija
7/21 |
22.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

musta toi toiminta kuulostaa joko siltä, että olet anopilleni kuin oma tytär tai siltä, että se pitää sua niitä muita miniöitä kätevämpänä tai sitten siltä ikävimmältä vaihtoehdolta eli se haluaa sut pois seurueesta. Jotenkin en usko kuitenkaan viimeiseen vaihtoehtoon.

Vierailija
8/21 |
22.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kysy oikein ääneen, niin, että useampi kuulee. Jos eivät tule, on aika nolo heille:) Olet varmasti anoppisi suosikki, koska kehtaa sinulta kysyä. Ole hyvilläsi. Oikein ihanaa joulua sinulle!

Vierailija
9/21 |
22.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä en alkuunkaan tajua miksi se auttaminen on automaattisesti miniöiden homma? Eikä ne omat lapset eli kolme poikaa voi auttaa keittiössä? Mua niin ärsyttää tämmönen naiset jäärää keittiössä juhlissa ajattelu. Minulla on kolme poikaa ja kun he joskus tulevaisuudessa vaimojensa kanssa tulevat juhlimaan meille, niin laitan tasan ne poikani hommiin, enkä niitä miniöitä. Jos siellä sitten on joku innokas auttaja miniä, niin saa toki tulla lisäksi auttamaan.

Miksi et AP sano miehellesi, että tänä jouluna jos hänen äitinsä pyytää sinua keittiöön auttamaan, niin miehesi nostaa sen hanurinsa ja menee keittiöön sinun puolestasi!

Vierailija
10/21 |
22.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanoisin varmaan niiden muiden miniöiden kuullen, että nyt pitäisi mennä tiskaamaan ettei vanhan äidin tarvitse. Ja keroitisn varmasti kaikkien kuullen, kun syövät, että sinä olet sen jälkiruoan anopin toiveesta tehnyt. Täytyy olla tosi tyhmiä, jos ei kukaan tajua mennä tiskaamaan.

Mutta ole hyvilläsi. Anoppi luottaa sinuun.

Vierailija
11/21 |
22.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että miksi juhlan järjestäjä laittaa vieraita tiskaamaan. oli kyseessä sitten miniä, serkku tai naapuri. Itse pidän juhlien järjestämisistä (isojen ja pienten) ja jos tiskiä tulee, hoidan ne itse juhlien JÄLKEEN. siinähän menee ihan juhlafiilis jos yksi tai kaksi hinkkaa jotain patoja kaiken iltaa.

menkää ravintolaan. tai tuot tullessasi pahviastiat. :)

Vierailija
12/21 |
22.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän pyytää sinua auttamaan koska hän tietää että sinä autat. Sinulla on kaksi vaihtoehtoa: joko annat asioiden jatkua entisellään tai sitten kohtaat ko. anopin asian suhteen. Sinä tunnet sen anopin paremmin kuin kukaan meistä. Sinä olet asiantuntija miten asian hänelle voi ilmaista. Suosittelen kuitenkin kahdenkeskistä keskustelua, ja hyvissä ajoin ennen seuraavia juhlia. Pyydä hänet kylään kun muita ei ole kotona. Kerro asia hänelle puhelimessa. Vie hänet syömään kahdestaan. Mikä vain toimii.

Arvaan että hän jopa odottaa että milloin alat pistämään hanttiin. Lisäksi on olemassa ihmisiä jotka käyttävät surutta hyväkseen toisten avuliaisuutta.

Vierailija
13/21 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunne anoppiasi, mutta saattaahan olla, että anoppi ajattelee, että olet ainoa johon voi luottaa ja jolta voi kysyä. Toisista miniöistä on huomannut, etteivät mitään saa aikaiseksi. Voisit keskustella asiasta anoppisi kanssa ja kertoa miltä sinusta tuntuu eli, että autat mielelläsi, mutta liika on liikaa.

Vierailija
14/21 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"voiskohan sitä nyt joku muu mennä tiskaamaan kun minä ajattelin istustella vuorostani tässä?"...en siis menisi tiskaamaan ja sillä selvä! Mulle riittäis oikein hyvin se jälkiruokien teko!

Vierailija
15/21 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei ap:n mies tiskaa? Siis pidetäänkö sitä ihan normaalina, että vain "miniät" tiskaa ja miehet olla möllöttää hyvä aterian päälle? Vielä, kun ap on miehelleen valitellut tilannetta ja tämä on asiasta tietoinen, niin eikö se mies ihan oikeasti voisi äitinsä pyydettyä tiskaamaan nostaa persuksensa penkistä ja tehdä asialle jotain? Itse tiskaan tarvittaessa omassa lapsuudenkodissani ja mies saa luvan tiskata omassaan, jos tarvetta on. Minä en naisena lähtökohtaisesti ole kenenkään piika!!!

Vierailija
16/21 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilmoita hyvissä ajoin ettet aio tiskata ja piste. eiköhän nyt ole muiden vuoro. voihan sen nätistikin ilmaista. ei kannata valehdella mitään kipeästä selästä, muuten oot taas seuraavissa juhlissa tiskaamassa. sano ihan suoraan et nyt on muiden vuoro jos sä oot jo useita kertoja tiskannut. korosta sitä että mielelläsi teet jälkiruokia edelleen jos se kerran on totta. mutta sillä ehdolla että jotkut toiset sit tiskaa.

Vierailija
17/21 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei ap:n mies tiskaa? Siis pidetäänkö sitä ihan normaalina, että vain "miniät" tiskaa ja miehet olla möllöttää hyvä aterian päälle? Vielä, kun ap on miehelleen valitellut tilannetta ja tämä on asiasta tietoinen, niin eikö se mies ihan oikeasti voisi äitinsä pyydettyä tiskaamaan nostaa persuksensa penkistä ja tehdä asialle jotain? Itse tiskaan tarvittaessa omassa lapsuudenkodissani ja mies saa luvan tiskata omassaan, jos tarvetta on. Minä en naisena lähtökohtaisesti ole kenenkään piika!!!

Tai kattaisivat pöytää, huolehtisivat lapsista tms. Kyllä se aina jää naisille. Jopa oma mies, joka kotona suvereenisti huolehtii huushollista, muuttuu muiden miesten seurassa täysin kädettömäksi.

Tosin jos joku sanoisi minulle, että mitä mahtaa kuulua tiskivuorelle niin toteaisin, että ei aavistustakaan, eikö teillä pitopalvelu ota astioita likaisina takaisin?

Vierailija
18/21 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysyisin miksi minä joudun aina tiskaamaan yksin ? Sanoisin myös jos asia tulee eteen myös jouluna, kieltäydyn ja vetoan on muidenkin vuoro.

Jos otat vielä tänään puheeksi, heti juhlien jälkeen, voi jotain tapahtuakin ennen joulua.

Nyt olet itsellesi kuopan kaivanut, kukaan muu ei sua sieltä pois ota kuin sinä itse. En ymmärrä miksi miehesikään ei asiaan puuttunut vaikka olit aiheesta hänelle etukäteen sanonut.

Vierailija
19/21 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onpa teillä sitten omituinen perhe ja suku! Luojan kiitos anoppini on kasvattanut poikansa eri tavalla, eli mieheni kyllä lapsuudenkodissaan (ja tarvittaessa muuallakin) sujuvasti kattaa pöytää, korjaa astiat pois (tiskauksen hoitaa kone) ja todellakin kaitsee lastamme ja katsoo myös veljensä lasten perään jos omat vanhempansa ovat estyneitä. Minä en kerta kaikkiaan suostuisi tekemään aina ja kaikkialla yksinäni niitä "naisten töitä". Toisinaan lapseksi taantuvaa miestä en katselisi hetkeäkään.

Se sama miesten roolia ihmetellyt

Vierailija
20/21 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppi-miniä-suhde on herkkä ja anoppi voi kokea ap:n läheisimmäksi miniäksi, vähän kuin tyttäreksi, jota kehtaa komennella ja jolta kehtaa vaatia, kun tämä ei vedä pultteja. Jos ap rupeaakin ihan aiheesta kiukkuamaan, voi olla, että välit anoppiin menevät.

Sen sijaan pojilleen äidit harvoin suuttuvat.

Ap:n miehen pitää siis todeta lujalla äänellä, että voisiko kerrankin xxx nauttia juhlista, kun on kaikissa juhlissa tiskannut ja tehnyt jälkiruoatkin. Eiköhän meidän perheen panos näihin juhliin ollut jälkiruoan teossa ja muut perheet voivat huolehtia tiskauksesta (toivottavasti se mies auttaa siinä jälkiruoan teossa).

Minusta olisi tärkeää, että muutkin pojat vaimoineen joutuisivat asioista vastaamaan eikä vain ap ja tämän mies. Mitä hyötyä pidemmän päälle on siitä, että ap tekee jälkiruoat ja mies on keittiössä tiskaamassa, kun muilta ei vaadita mitään?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi yhdeksän