Mitä kuuluu teidän jouluaattoon?
Meillä näin:
Aamupala: riisipuuroa, manteli tietysti kuuluu asiaan.
Viimeisety kokkaukset ja valmistelut. Lapset saa avata joulusukkiin ilmestyneet paketit. Yksi paketti siis per nenä.
Joulurauhan julistus, samalla kahvitellaan
Haudoille yms ulkotouhua
4 aikaan saunaan, juhlavaatteet päälle ja ruokapöytään. Nautiskellaan rauhassa antimista.
Joulupukki tulee kun ruoka vähän laskettanut. Lahjojen availua, kaikki seuraa mitä kukakin saa. Aikaa vierähtää isolla porukalla.
Kaikki saa aina uudet pyjamat lahjaksi. Ne jotka haluaa, saunoo uudelleen. Kaikki vetää pyjamat päälle. Kirjojen lukemista, pelailua, herkuttelua.
Ilta venyy ja paukkuu. Pikkuiset on jo tosin laitettu nukkumaan.
Jääkaapilla on avoimien ovien päivä, kaikki syö silloin kun siltä tuntuu ja mitä haluaa.
Aikanaan kukakin omalla ajallaankömpii nukkumaan.
Kommentit (26)
Kyllä olen tyytyväinen että meidän perheen ja suvun joulurutiineihin ei kuulu samaan paikkaan kokoontuminen. Eräänä jouluna meille kerääntyi monen sattuman summana vaimon koko lähisuku ja täytyy sanoa että se hälinä pilasi koko rauhallisen joulutunnelman. Kyläilyn aika on mielestäni vasta pari päivää aaton jälkeen.
asutaan ulkomailla ja tullaan jouluksi Suomeen. Majoitutaan sukulaisilla, ainoastaan se tiedetään että aattona ollaan anopilla.
Mies ottaa kinkun leivinuunista. Sitten syödään normiaamupala. Mä aloittelen laatikoiden teon ja keitän lounaaksi riisipuuron, jota on usein anoppikin syömässä. Mä jatkan ruoalaittoa, jolloin mies, anoppi ja lapset lähtevät autoilemaan papan haudalle. Kun tulevat haudalta, saunotaan ja sitten tulee joulupukki. Sen jälkeen syödään. Syömisen jälkeen siivotaan jäljet ja seurustellaan, ihastellaan lahjoja, ja jossain vaiheessa aletaan pelailla lautapelejä, joita pukki on tuonut.
Anoppi sekä mun vanhemmat ovat usein mukana joulunvietossa. Mun vanhemmat tulevat yleensä iltapäivällä, kun muut ovat haudalla. Vieraat lähtevät yleensä viimeistään kasin maissa, jolloin me aloitamme pelailut.
Mä en suostu lähtemään minnekään jouluna, haluan rauhoittua ja rentoutua. Meille saa halukkaat tulla joulun viettoon, mutta kun suvut ovat aika pienet, ovat isovanhemmat käytönnössä niitä, jotka tulevat. Ja tuovat yleensä jotain ruokia tullessaan.
juhlitaan aamulla lapsen synttäreitä. Syntynyt siis jouluaattona.
Käydään saunassa, koristellaan kuusi, tehdään ruokaa, syödään, jaetaan lahjat, herkutellaan. Tällänen kaava meillä. Haudoilla olisi kiva käydä, mutta liian pitkä matka.
Meille saa tulla viettämään joulua, mutta itse en jaksa lähteä mihinkään kotoa. On paljon rennompaa, kuin toisten nurkissa.
Meillä aaton ohjelma on seuraava:
Minä herään aikaisin, yleensä myös nuorempi lapsista (nyt 5v.). Sytyttelemme kynttilöitä, laitamme kinkun uuniin, järjestelemme vähän paikkoja, laitamme aamupalan pöytään. Syömme normaalia vähän paremman aamiaisen n. klo 8. Sitten lapset katselee joulupukin kuumaa linjaa, mieskin kömpii sängystä juomaan kahvia. Minä keitän rusinasopan.
Klo 10 (noin!) menemme joulusaunaan. Sen jälkeen pukeudutaan juhlavaatteisiin, syödään riispuuroa ja rusinasoppaa lounaaksi ja sen jälkeen katsotaan joulurauhan julistus.
Klo 14 aikoihin kahvitellaan jouluherkkujen kera (vähän maistellen, säästetään päivälliselle tilaa). Kinkku otetaan uunista noin klo 15 aikoihin, sitten laitetaan laatikot uuniin. Sitten yhdessä katetaan pöytää, minä teen liemestä kinkulle kastikkeen. Käydään ehkä vähän ulkona haukkaamassa happea.
Klo 17 syödään ja ruoan jälkeen avataan kuusen alle kannetut paketit. Sitten illan myötä vielä kahvitellaan/glögitellään, ihaillaan lahjoja, katsotaan Samu Sirkan joulutervehdystä ja nautitaan kynttilänvaloista ja ihanista joulun tuoksuista.