Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuuluuko lähivanhemman ostaa saamillaan elareilla

Vierailija
21.10.2011 |

lapselle talvivaatteet ja kengät? Vai kuuluuko etän ostaa ne?

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
21.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsen kulutukseen ja vaatteethan kuuluvat siihen. Minä ainakin ostan lapselle niin kesä- kuin talvivaatteet ja kaiken siltä väliltä, ex ei osallistu mihinkään mitenkään elarien lisäksi.

Vierailija
2/26 |
21.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ostaa vaatteet

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
21.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etä lähettää pienen summaan rahaa kerran kuussa, lähi kantaa vastuun ja elättää lapsen.

Se on meille naisille kunnia-asia, ettei joka saatanan penniä ruikuteta isältä.

Mitä jos miehesi tekee uusperhessä vaikka neljä lasta. Ruikutatko sittenkin haalareita.

Vierailija
4/26 |
21.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksihän se etä ne elärit maksaa, että lähivanhempi ostelee sitten vaatteet ja ruuan ym.

Vierailija
5/26 |
21.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

voiko joku ajatella, että etän kuuluu ostaa elatusmaksujen lisäksi jotain? Siis että on ihsn joku velvollisuus, eikä vain hyvää tahtoa, jos niin tekee?

Vierailija
6/26 |
21.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä isä maksaa minimielarit ja ollaan sovittu että osallistuu myös lasten isompiin hankintoihin.

Ja joskus myös maksaa puolet lasten talvivaatteista,ne kun ei mitään halpoja ole.

Pyrin kyllä nekin itse maksamaan,mutta joskus rahatilanne on niin heikko,ettei vaan pysty.

Meillä on muutenkin todella hyvät välit exän kanssa,ettei tarvii näistä asioista tapella.

Vierailija
7/26 |
21.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olla radikaalisti erilainen isän tai äidin luona.

Tiedän tapauksen jossa äiti ja poika elävät köyhyysrajalla syöden puuroa ja isä asuu uuden vaimon kanssa kattohuoneistossa ja ostelee uutta hifiä.

Sanoisin että tapauskohtaisesti.

Vierailija
8/26 |
21.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me erosimme hyvässä hengessä ja jaamme edelleen mökkikulut ja muuta puoliksi, siksi elarit ovat aika pienet. Olen huomannut että exää ottaa päähän esimerkiksi kuluneet lenkkarit ja hän ostaa lapsille uudet, ihan hyvä juttu mielestäni. Ja onneksi hänellä on myös enemmän merkkitietoisuutta, lenkkarit ovat merkkikamaa ja kestävät hyvin. En itsekään osta halvimpia mutta en laita 60 euroa lenkkareihin, jotka mahtuvat kolme kuukautta.

Vierailija
9/26 |
21.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on tarkoitettu myös näihin vaatehankintoihin.

ap

Vierailija
10/26 |
21.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä ruoka ja arkivaatteet on lähin kuluja ja kuuluvat mielestäni normaaliin elatukseen.

Meidän sopparissa on erityistapaukset laitettu paperille, oli fiksu asianajaja....

Vierailija
11/26 |
21.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksan lapsesta 150 euroa kuussa elatusmaksua. Tämän lisäksi lähi saa lapsilisän.

Jos ajatellaan logiikalla, että molemmat laittavat saman verran lapsen elatukseen rahaa, olisi lasta kohden yht. 300 euroa vanhemmilta + 100 euroa lapsilisää = 400 euroa.

Kyseessä on 14 vuotias poika. Jolle ei osteta joka kuukausi vaatteita ja kenkiä. Hän ei käy kalliissa harrastuksissa (saisi käydä jos haluaisi).

Lähi sitten pyysi minua ostamaan pojalle vaatteita. No mielellänihän minä osallistun lapseni kustannuksiin, mutta heräsi kysymys, KUINKA PALJON pojan elämiseen muka menee kuussa rahaa? Kyllä 400 euroa pitäisi riittää ruokaan sun muuhun päivittäiseen, ja jopa niihin kausivaatteisiin!

Että ihmettelen vain. Lähi asuu omakotitalossa, joka on velaton. Hänellä on uusi puoliso, eli taloudessa on 2 tulonsaajaa.

Ei 14 vuotias voi oikeasti kuluttaa 400 euroa kuukaudessa, jos näin on, niin jonnekin turhaan se raha valuu.

Vierailija
12/26 |
21.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

yrittävät nyhtää etältä rahaa mahdollisimman paljon.

Tiedän useammankin tapauksen, jossa lähivanhempi on ostanut aivan liian kalliin asunnon ja on sen takia kusessa. sitten huudetaan etää maksamaan "lapsen kuluja" vaikka totuus on se, että oma leveily on vienyt talouden kuralle.

Haluaisinpa nähdä ydinperheen, jossa on varaa laittaa jokaiseen lapseen 400,- euroa kuussa ja siis aivan jokaisessa kuussa.

Vierailija
13/26 |
21.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

maksaa kaikki viulut ellei sopimuksessa sovittu toisin esim. harrastuskuluista tai matkoista

Vierailija
14/26 |
21.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin on siis uusi liitto, jossa on pieni lapsi. Eikä meille mene 400 euroa kuussa yhteen lapseen.

Päinvastoin. Meillä menee ruokaan/juokseviin kuluihin koko porukalta 800 euroa kuussa. Siitä maksetaan jopa hoitomaksu. Ja meitä on siis 2 aikuista ja yksi lapsi.

Uskomatonta edelleen.

Vierailija
15/26 |
21.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä sen lähin pitäisi ne vaatteet ostaa,meilläkin mies on joskus jotain takkeja lapsilleen ostanut.Meillä syödään kaurapuuroa,kun lähillä ja uudella miehellä on hulppea talo,mutta eipä se minua haittaa kunhan ei enää ruinaa mitään ylimääräistä kun ei ole kunnon vaatteita itsellekään.

Vierailija
16/26 |
21.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lasketettua n. 30e pienempi. Lisäksi saan lapsesta lapsilisän, 105e (2.lapsi, esikoinen eri isän)

Minulla on samansuuruiset tulot kuin etällä, mutta asun uuden kumppanini kanssa joten hänen tulonsa huomioidaan. Tästä syystä maksan pvähoitomaksua 254e, johon meneekin tuo etän maksama elatus ja lapsilisä. Jos itse laitan lapseni elatukseen saman minkä etä eli 158e, se menee lapsen ruokaan (erityisruokavalio) eikä edes riitä. Kuka maksaa lapseni asumisen, vaatteet ja harrastukset?

Meillä on tuossa etän maksamassa 158 eurossa vaatekulut (kausivaatteet 2x vuosi) mukana, mutta todellisuudessa ne jäävät kirpparihankinnoiksi, koska käytännössä lapsesta saavat tulot menevät pvähoitomaksuun ja ruokaan.

Vierailija
17/26 |
21.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asutaan vähän syrjässä, joten lapsen kuskaaminen/bussimaksut vievät oman osansa ruoan ja vaatetuksen lisäksi. Lapsi kasvaa vielä (13-vuotias), joten uutta vaatettakin ostetaan hiljalleen koko ajan. Nyt koulun alussa viimeksi ostettiin käytännössä kaikki sisävaatteet uusiksi, kun kesävaatteita laitettin pois. Summaksi tuli 500 euroa ja siinä ei ollut mitään ulkovaatteita. Lapselle piti hankkia kerralla viikon verran vaatetta ja ajattelin uudet 500 euroa käyttää joulun jälkeen, kun tiedetään, mitä puuttuu ja mistä on pula. Niin, ja kunnolliset uudet rintaliivitkin tarvitsee siihen mennessä ja useampia kappaleita. Lapsi ei ole kovin merkkitietoinen mutta tarkka vaatteistaan ja haluaa valita ne itse. Syksytakki on vanha (toista vuotta menee) mutta talveksi tarvitsee uuden talvitakin. Lisäksi urheiluvarusteita tarvitsee sekä kouluun että harrastukseen eli kohta ollaan talvikengät ja talvitakki hankkimassa. Molemmat vanhat käyneet liian pieniksi. Lapsi harrastaa laskettelua ja koripalloa, joten nämäkin urheiluvaatteet on päivitettävä. Eli sisävaatteisiin menee noin 1000 euroa vuositasolla ja ulkovaatteisiin ja urheiluvaatteisiin 500 euroa. Kesävaatteet menevät kyllä ensi kesänä uusiksi eli muutama sata vielä niihin, niin vuodessa lapsi käyttää noin 150 euroa kk vaatteisiin. Ruokaan ja asumiseen ehkä se 100 euroa, jos laskettaisiin, että ilman lasta asuisimme pienemmässä talossa. Harrastukset maksavat noin 50 euroa kk, lapsen bussimatkat ja kuljetukset 50 euroa kk ja kuukausiraha 100 euroa meillä (25 euroa viikko ja näistä maksaa elokuvat, meikit, kavereiden kanssa syömiset ja juomiset ja kulkemiset jne). Hups, meidän teini maksaa 450 euroa eikä olla vielä mietitty teinin synttärikutsuja, leirikouluja, kisamatkoja ja muuta silloin tällöin pari kertaa vuodessa tapahtuvaa juttua. Teinin lääkkeetkin puuttuvat laskusta, ja jos sairastuu, niin eipä niihin riitä rahat.

Meidän teini elää ydinperheessä mutta aina jaksaa hämmentää, miten tiukasti etävanhemmat haluavat erotella lapsensa elintason matalammaksi, jotta lähivanhempi ei vahingossakaan hyöydy. Ja aika usein se teini siinä kärsii. Miksi ihmeessä ette vaadi kaikkia laskuja ostoista ja maksa vain ostosten perusteella? Ei tulisi katkeruutta ja voisittekin yllättäen joutua maksamaan enemmän.

Vierailija
18/26 |
21.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lasketettua n. 30e pienempi. Lisäksi saan lapsesta lapsilisän, 105e (2.lapsi, esikoinen eri isän) Minulla on samansuuruiset tulot kuin etällä, mutta asun uuden kumppanini kanssa joten hänen tulonsa huomioidaan. Tästä syystä maksan pvähoitomaksua 254e, johon meneekin tuo etän maksama elatus ja lapsilisä. Jos itse laitan lapseni elatukseen saman minkä etä eli 158e, se menee lapsen ruokaan (erityisruokavalio) eikä edes riitä. Kuka maksaa lapseni asumisen, vaatteet ja harrastukset? Meillä on tuossa etän maksamassa 158 eurossa vaatekulut (kausivaatteet 2x vuosi) mukana, mutta todellisuudessa ne jäävät kirpparihankinnoiksi, koska käytännössä lapsesta saavat tulot menevät pvähoitomaksuun ja ruokaan.

Että uuden kumppanin tulot huomioidaan pvähoitomaksussa mutta hän ei sitä ole maksamassa.

Vierailija
19/26 |
21.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lasketettua n. 30e pienempi. Lisäksi saan lapsesta lapsilisän, 105e (2.lapsi, esikoinen eri isän) Minulla on samansuuruiset tulot kuin etällä, mutta asun uuden kumppanini kanssa joten hänen tulonsa huomioidaan. Tästä syystä maksan pvähoitomaksua 254e, johon meneekin tuo etän maksama elatus ja lapsilisä. Jos itse laitan lapseni elatukseen saman minkä etä eli 158e, se menee lapsen ruokaan (erityisruokavalio) eikä edes riitä. Kuka maksaa lapseni asumisen, vaatteet ja harrastukset? Meillä on tuossa etän maksamassa 158 eurossa vaatekulut (kausivaatteet 2x vuosi) mukana, mutta todellisuudessa ne jäävät kirpparihankinnoiksi, koska käytännössä lapsesta saavat tulot menevät pvähoitomaksuun ja ruokaan.

Että uuden kumppanin tulot huomioidaan pvähoitomaksussa mutta hän ei sitä ole maksamassa.

vääryys se on meilläkin kun katsotaan että maksan muka puolet vuokrasta äippärahoista ja lähillä on 2 hyvin tienaavaa aikuista.Ollaan jouduttu sanoon lapsille ettei nyt ole ruokaa,tulkaa ensi viikolla.

Vierailija
20/26 |
21.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siksi päivähoitomaksu korkeampi! Hoitomaksuksi voit huomioida vain sen, minkä maksaisit jos eläisit yksin.