Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Puolitoistavuotiaan eroahdistus?

Vierailija
20.10.2011 |

Poikani aloitti päivähoidon ollessaan 10kk (10 päivää kuussa). Kokoajan minulle on sanottu, että vielä tulee se eroahdistusvaihe, että jää itkemään perään. Nyt lapsi on 1.5vuotias eikä vieläkään ole tullut sitä vaihetta. Tänäänkin juoksi sisälle ja heilutti minulle. Innoissaan juoksee aina vastaan, kun menen hakemaan. Iltapäivästä saattaa olla väsähtänyt ja kiukutella. Miten muiden puolitoistavuotiaat?

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
20.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nauti, älä "ongelmia" odottele. Minun pitäisi viedä iltatähteni alle 2-vuotiaana päivähoitoon, ja kauhulla sitä jännitän, toivottavasti en tartuta näitä tunteita lapseenikin. Jokseenkin traumatisoitunut kai olen aiemmista päivähoitokokemuksista, siis en muuten mutta nimen omaan niistä perään itkuista :/

Vierailija
2/2 |
20.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nauti, älä "ongelmia" odottele. Minun pitäisi viedä iltatähteni alle 2-vuotiaana päivähoitoon, ja kauhulla sitä jännitän, toivottavasti en tartuta näitä tunteita lapseenikin. Jokseenkin traumatisoitunut kai olen aiemmista päivähoitokokemuksista, siis en muuten mutta nimen omaan niistä perään itkuista :/

Eroahdistus ei ole ongelma vaan kertoo lapsen normaalista,varsin ymmärrettävästä ahdistuksesta kun kaiken turvallisuuden kantava vanhempi ei enää ole saatavilla, ja omat taidot vielä nollissa.Tämän ahdistuksen tunteminen on koko laajuudessaan mahdollista vasta tavallisesti kun lapsi päälle 1v.Kun lapsi joutuu hoitoon tätä aikasemmin ei ikävää ja hätää lapsi vielä pysty ilmaisemaan.Normaalin kehityksen edellytksenä on että vauva saavuttaa vaiheen jossa erillisyys äidistä pystytään kokemaan ja tämä tavallisesti taaperovaiheessa.Varhainen päiväkotihoidon aloitus jättää lapselle usein paljon syvemmän hämmennyksen joka liittyy erossaoloon.Näin se valitettavasti on.Usein eroahdistusvaikeudet saattavat ilmetä paljon myöhemmin esim. arkuutena tai yltiöpäisyytenä uusissa tilanteissa, päiväkodin vaihdossa jne.Varhaisen eroon liittyvät vaikeudet saattavat myös lapsessa näkyä paljon myöhemmin itsenäisen toimimisen puutteessa ja jatkuvassa riippuvuudesta aikuisen tukeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla