Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaipaako joku säästövinkkejä, niitä aina välillä kysellään. Tässä on.

Vierailija
20.10.2011 |

Meillä oli kesällä tiukka aika (no on vieläkin ja uusia ongelmia ilmennyt, mutta vähän ehkä helpottaa / sopeutunut tilanteeseen).

Aloin siivoilemaan tietokonettani, ja löysin tällaisen listan mitä olin kesällä hahmotellut, missä voitaisiin säästää :).

(Oltiin jo siis valmiiksi aika säästeliäästi eletty, kun olen ollut hoitovapaalla.)

Tässä teille:

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
20.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä oma versioni, joka poikkeaa alkuperäisesti tarkemmin mainituista syistä:

Pyykit ja astiat yösähköllä. Ei oteta aina uutta astiaa ettei tiskiä tartte pestä niin paljon.

* Ei ole yösähköä, erivärisiä ja erilaisia astioita käyttäen löytyy jokaisen käyttäjän oma.

Pidetään vaatteet likaisemmiksi. Vaihdetaan pyyhkeet harvemmin ja lakanat harvemmin jos mahd.

* Menee jo liian epähygieeniseksi vaihtaa harvemmin kuin parin-kolmen viikon välein. Mutta pestään kuumemmassa, ja tehokkaammalla ohjelmalla niin tuntuvat pitempään puhtailta. Säästyy myös pesuainetta.

Valot pois jos ei tartte.

* Näin teemme, ja vain tärkeimmissä paikoissa valot, niissä säästölamput.

Suihkussa käynti pikaisesti ja vesi kiinni välillä. Pihan kastelu minimiin. Sadevesi talteen ämpäreihin ja kannuihin.

* Ei mitään merkitystä meillä, koska vesi tulee omasta kaivosta.

Ruoka, juoma:

- ei limua, sen sijaan mehua ja sekin vain erityistilanteisiin (juhla, työ). Janojuoma vesi.

* Näin on, mehut omissa pensaissa tai metsässä kasvaneista marjoista.

- olutta ostetaan vain halvinta, max 6 pll/vk; viiniä vain 1-2 x kuussa halvinta yksi pullo

* tai tehdään niitäkin itse

- leivotaan itse la-iltaisin / sunnuntaisin yösähköllä sämpylöitä ja pullaa ym. pakkaseen

* kun ei ole sitä yösähköä, sama milloin leivotaan

- ei vanukkaita, kalliita muroja, kalliita eineksiä

* tehdään itse mm. maitokiisseliä ym. korvaavia herkkuja

- ostetaan halvimpia mahdollisia joka vaihtoehdossa. Ei kallista lihaa, tilalle makkaraa/possua. Jauheliha halvinta, jatketaan soijarouheella.

* toisinaan laatu korvaa määrää: ostetaan vähemmän, jos on kalliimpaa.

- vähemmän salaatteja yms. (paitsi kauden mukaan tarjoukset). Enemmän halvempia vihanneksia, kauden mukaan. Esim. uunijuurekset.

* niitäkin mahdollisuuksien mukaan omalta maalta tai tarjouksista isommissa erissä

- vk-loppuna tehtävä ruokia valmiiksi viikolle

* ??? en nyt ihan ymmärtänyt kun samanhintaisia ne ovat niin viikolla kuin viikonloppuna

- ei herkkuja

* paitsi ihan halpoja, ja nekin erikoistilaisuuksissa. Sama koskee aikuisten nautintoaineita

- laskettava onko maito halvempaa maitona vai jauheesta (maitona taitaa olla - laskin kai jossain kohtaa)

* on se halvempaa, helpompaa ja parempaa, paitsi leipomisessa, jos pitää käydä erikseen ostamassa

- lapset syö koulussa / pv-kodissa mahd. paljon

* pätee myös muualla opiskeleviin nuoriin

- töihin eväät kotoa (vanhaa ruokaa lämmitys)

* paitsi jos töissä saa niin edullista ruokaa, että kannattaa jättää mieluummin kotiruoka tekemättä.

- jos vieraita kylään, vain kevyt kahvitarjoilu, tuliaisiksi tarjoilut mukana/kahvia/viiniä tms.

* näin teemme, halvallakin saa hyvät tarjoilut

- ei syödä ulkona; väsymyksen yllättäessä tehdään kotona halvat pakastepizzat tms.

* ei kun tehdään se pizza ihan alkutekijöistä itse. Ehkä ei halvempaa, mutta on se ainakin parempi.

Tarvittavista vaatteista (kengät pipot hanskat haalarit…) tehdään lista etukäteen ja yritetään ostaa kirppikseltä niin paljon kuin voi.

* myös alennusmyynneistä

Huvit vain ”ilmaisia”: kävelyretket, kirjasto, telkkarista tulleet nauhoitetut leffat, lautapelit. Ei matkoja. Jos herkkuja, niin pop cornia / edullisia karkkeja.

* ja ne herkutkin valmistetaan itse mahdollisuuksien mukaan esim. popcornit kattilassa.

Yksi tärkeä ainakin puuttui: mahdollisimman vähän tavaraa hukkaan! Tämä pätee varsinkin ruokaan, mutta myös vaatteisiin.

Ostetaan vain sitä, mitä ilman ei pärjää eikä kaikkea sitä, mitä tarvitaan.

Myös vaatteita voi korjata eikä aina vaan ostaa uutta, tai edes käytettyä tilalle.

Vierailija
22/36 |
20.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ei onneksi tarvinnut tuollaiselle säästölinjalle lähteä. Meillä laitettiin lainat koroille ja jätin shoppailut vähemmälle, mutta muuten elettiin normaalisti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
20.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja se leipominen on helppoa kun käyttää leipäkonetta. Meillä yhdellä keliakia, ja kaupassa keliakiatuotteet on sikakalliita.

Oma kasvi- ja pottumaa, omat marjapensaat ja muutenkin metsän herkkuja kannattaa hyödyntää.

Lidl...

Vierailija
24/36 |
20.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis suunnitellaan kaupan tarjouslehtisten perusteella viikon ruokalista valmiiksi ja sen pohjalta tehdään ostoslista.

Vierailija
25/36 |
20.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en alistu paskaan ruokaan tai johonkin maitojauheesta sotkettuun vesimaitoon tai pakota lapsia syömään hulluna koulussa.

Kaikella on rajansa ja musta sun lista on täysin järjetön!!!

Vierailija
26/36 |
20.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä osta velaksi muuta kuin asunto. Säästä ensin ja osta sitten.

Älä tilaa lehtiä (korkeintaan yksi sanomalehti), käytä kirjastoa.

Älä käytä maksullisia kanavapaketteja.

Älä käytä alkoholia, älä tupakoi.

Älä matkustele.

Käytä julkista liikennettä ja valitse asuinpaikka niin, että et tarvitse autoa.

Pyöräile.

Harrasta halvalla, ei golfia, ratsastusta, jääkiekkkoa... sen sijaan lukemista, ulkoilua, hiihtoa, uimista, uimahallin kuntosalia, kesällä ilmaista puistojumppaa...

Älä osta kalliita elektroniikkalaitteita. Ilmankin pärjää.

Älä osta kalliita kosmetiikka tuotteita.

Älä osta valmisruokia, laita ruoka itse.

Vierailija
27/36 |
20.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis että leivotaan itse, ostetaan makkaraa ym. Mutta ainakin meillä ruokalaskun osuus on kokonaisnettotuloista alle 10%. Eli vaikka sen puolittaisin, niin sillä ei järin suurta merkitystä ole.

Kaikella muulla sen sijaan on. Meillä asuminen vie yli kolmasosan nettotuloista, sen jälkeen autot. Mutta niistäkään ei juuri voi säästää. Lyhennysvapaita ei kauheasti kannata ottaa kun sitä kauemmin niitä korkoja joutuu maksamaan.

Vierailija
28/36 |
20.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakaan Helsingin energian kohteissa.Laitoin sähköpostia sinne jossa kysyin paljonko halvempaa yösähkö on ja vastaus oli ettei meidän taloyhtiössä ole mitään kellonaikaa jolloin sähkö olisi halvempaa.

Todellakin kannattaa tarkistaa ennen kuin alkaa turhaan kikkailemaan,olemattomasta säästöstä voi tulla turhan hankalaa.=(

Vierailija
29/36 |
20.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

- jos vieraita kylään, vain kevyt kahvitarjoilu, tuliaisiksi tarjoilut mukana/kahvia/viiniä tms.

Hetkinen, siis vieraatko tuovat tarjottavat teillä? Vaikka olisi kuinka tiukkaa, niin en itse kehtaisi noin tehdä, kun sitten taas itse kylään mennessä nauttii isäntäperheen tarjottavista.

Mieluummin tekee sitten vaikka itse kaurakeksejä tarjottavaksi. Ei varmaan maksa euroa enempää ainekset ja ne löytyy yleensä keltä tahansa kaapista (kaurahiutaleet, sokeri, margariini/voi, hieman jauhoja, muna, leivinjauhetta). Ja sitten jos vähän enemmän voi satsata, niin vaniljajätskistä ja itse kerätyistä marjoista jäätelöannokset. Siihen sitten niitä keksejä lisukkeeksi. :P

Vierailija
30/36 |
20.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku leipominen yöllä säästömielessä on taas niin ... turhaa

Vierailija
31/36 |
20.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jos on tiedossa, että tiukempi aika on vain väliaikaista, niin kyllä minä ainakin muutamaksi kuukaudeksi mieluummin luovun lainojen maksusta kuin rupean pihtamaan ruuassa tai vaatteiden pesussa...

Vierailija
32/36 |
20.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää on aika henkilökohtaisia nämä jutut. Me ainakin elellään säästeliäästi, siksi että voidaan matkustaa ja näyttää lapsille maailmaa muuallakin kuin perähikiän Tebiksellä.

Vierailija
33/36 |
20.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on välillä kituviikkoja, että saadaan matkustettua tms. Nämä ovat varmaan kaikille ihan tuttuja juttuja, mutta kiva miettiä itsekin omia tapoja.

- Jos tekee mieli makeaa, voi leipoa kääretorttua, kuivakakkua, keksejä tai tehdä lettuja.

- Jos jauhelihaa, kanaa tms. on tarjouksessa, ostan pakastimeen.

- Ostamme tilipäivänä kaapit täyteen ruokaa ja mies käy ostamassa maidot ym. viikolla, koska hän ei tee heräteostoksia.

- Puurot ovat halpoja. Lapset rakastavat etenkin riisi- ja mannapuuroa.

- Näkkäri on halpaa ja hyvää sekä säilyy pitkään.

- Syksyisin kannattaa poimia pakkaseen marjoja ja sieniä.

Vierailija
34/36 |
20.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reilu meininki teillä. Jos oikeesti on tiukkaa niin silloin kannattaa jättää noi kaljat pois samoin viinit, ei niitä aikusten oikeesti kukaan tarvi.

Vierailija
35/36 |
20.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reilu meininki teillä. Jos oikeesti on tiukkaa niin silloin kannattaa jättää noi kaljat pois samoin viinit, ei niitä aikusten oikeesti kukaan tarvi.

6plo olutta viikossa tekee kuukaudessa 24€ ja kaksi pulloa viiniä 10€ Tuolla rahalla voisi sitten ostaa jo sen makkaran tilalle jonkun kunnon lihan ja syödä parina kertana paremmin tmv.

Vierailija
36/36 |
20.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mm. tuunaamalla vaatteita ja tavaraa. Esim. isoveljen siniset farkut housut värjätään pesukoneessa mustiksi tai käytetään värinpoistoainetta ja punaista väriä. Ommellaan koristeeksi nappeja, kukkasia, perhosia ja merkkejä (meidän paikalliselta kirpparilta saa kiinalaisia merkkejä 50 snt/kpl) tai paikataan pikku reiät.

Tytär ei huolinut isoveljen sinistä pyörää - käytetty olisi maksanut kirpparillakin 50-80 euroa. Pyörä oli hyväkuntoinen. Ostin pinkkiä spraymaalia, hilpakan pinkin soittokellon (jossa on lisänä meikkipeili) ja pinkin satulan, irrotin pyörät ja ketjun, pesin rungon, suojasin ne osat, mitä en maaliin halunnut ja maalasin.. Lopuksi vasaralakkaa runkoon ja osat kiinni. Rahaa meni kolmekymppiä. Tyttö kiinnitti runkoon kimaltavia perhostarroja ja ajelee nyt niin onnellisena tuunatulla pyörällä!

Jos tekee ruokaa, tee samalla sähköllä tupla-annos ja syökää sitä 2 päivää tai pakasta se toinen osa. Säästät samalla myös aikaasi.

Meilläkin juodaan samasta lasista useampi kerta. Maito- ja mehujämät huuhtaistaan pois heti vedellä.

Pesuaineiden jämät saa käyttöön, kun kääntää purkit ylösalaisin.

Tee vähintään juures-lihavauvansoseet itse. Se on sauvasekoittimella helpompaa kuin luuletkaan. Minä tein kakkoselle itse, ja tajusin tuhlanneeni aikaa ja rahaa kantamalla valmissoseita kaupasta. Omppu- ja päärynäsosekin syntyy helposti mikrossa.

Älä osta yli taapero-iän menneille halpiskumppareita- ja haalareita. Ne on joskus kuukaudessa rikki. Osta alesta kunnon laatutavaraa, jotka kestää vielä sisarukselle.

Älä osta huonekaluiksi lastulevyä. Tsekkaa suvun ja ystävien varastot. Suosi aina umpipuuta, jota voi hioa ja lakata/maalata. Minä en ole ostanut huonekalukaupasta kuin matot, patjat ja sohvat. Loput on puisia, tuunattuja ja kierrätettyjä.

Kodinkoneissa halpa ei ole säästöä. Halpa pesukone vie 60 pyykkiin yli 2 tuntia, kun hyvä laatukone hurauttaa sen tunnissa- vähemmällä vedellä ja sähköllä.

Vanhoja kiinteitä keittiö- ja komerokaappeja ei tarvitse välttämättä repiä pois, vaikka ovet olisi vähän lommoilla ja kahvat kamalat, jos se muuten toimii. Osta kalustepohjamaalia, Helmi-maalia, mohairtelat, kittiä, hiomapaperia ja uudet mieluiset kahvat. Maalaa ja kittaa sisältä ja ulkoa. Menee noin satanen.

Vanhempi auto ei aina ole typerä ratkaisu. Noin 5-8 vuotta vanha auto kulkee pikkurempoilla, mutta arvo ei enää laske samassa suhteessa kuin uusilla. Jos siinä ei ole tietokoneita, sen viat voi laittaa halvalla pajalla merkkikorjaamon sijasta.

Ikinä en osta mitään vertaamatta hintoja ja laatua eikä myydä osaamistaan halvalla. Isäni sanoo aina, että a) vuokra on rahan heittämistä roskikseen b) köyhän ei kannata ostaa paskaa, ja mummoni sanoo että lisäraha on aina lisärahaa, eli paskankin työn kestää, jos palkka on hyvä. Vaikka en ole toimenkuvaani aina niin tyytyväinen, kelpo palkka helpottaa lasten elättämistä ja vapaa-aikaa kummasti.

Myönnän vanhempien olevan oikeassa.