Kaipaako joku säästövinkkejä, niitä aina välillä kysellään. Tässä on.
Meillä oli kesällä tiukka aika (no on vieläkin ja uusia ongelmia ilmennyt, mutta vähän ehkä helpottaa / sopeutunut tilanteeseen).
Aloin siivoilemaan tietokonettani, ja löysin tällaisen listan mitä olin kesällä hahmotellut, missä voitaisiin säästää :).
(Oltiin jo siis valmiiksi aika säästeliäästi eletty, kun olen ollut hoitovapaalla.)
Tässä teille:
Kommentit (36)
Ja tilaa neljälle hengelle enemmän kuin yksi huone. Kuitenkin äiti ja kaksi teiniä ja yksi 11-vuotias.
Eikä kaikissa Helsingin ghetoissa oikeasti ole hyvä asua.
Siis ihan järjetöntä tämä suomalaisten omistusasuntohulluus. Pimeässä ja kylmässä syödään homehtunutta näkkileipää, jotta vuonna 21xx on maksettu vihdoin vuosi ennen sydänkohtausta ikiomat seinät. Lapset eivät saa harrastaa, matkustaa, syödä, juoda, pukeutua tai käydä suihkussa yhtään paremmin kuin ihan minimi. Täysin käsittämätöntä. Pitäisi kyllä säätää joku lastensuojelulaki, jossa määrättäisiin että vain rikkaat saisivat ostaa omistusasunnon ja keskituloisten pitäisi asua vuokralla, jotta rahaa jäisi elämiseenkin eikä vain asuntolainan lyhennykseen. Luojan kiitos olen itse minimituloinen köyhä vuokralla-asuja, syödään hyvin, voidaan käydä ihan vapaasti suihkussa ja matkustellaankin useita kertoja vuodessa.
aikoinaan kaupungin ja VVO:n läävissä, ja enää mua ei sinne saa lasteni kanssa. Valvomaan öitä naapureiden tappeluiden ja bailujen takia, spraymaalatut rappukäytävät, huumeruiskut hiekkalaatikoilla, koirien ulvomiset, ja maksat siitä ilosta vielä 900-1000 kuussa? Ei ikinä enää.
Yksityiselle en pulita rivarineliöstä 1200 euroa vuokraa seuraavat 10 vuotta. Haluan myös päättää itse, minkälaiset tapetit, lattiat, kaakelit ym. asunnossani on. Vuokranantajat ei kovin hanakasti auta/anna lupaa tehdä muutoksia sisustusasioissa. Uudesta keittiöstä tai parketista on vuokraluukussa turha unelmoida.
Ruuasta meillä ei tingitä, ja rääsyissä ei kuljeta (vaikka poikani jostain syystä rakastaakin rikkinäisiä farkkuja). Olen enemmän nähnyt homeistä näkkäriä ja prepaid-liittymiä/ei puhelinta noissa kaupungin vuokraluukuissa kuin omistusasujien kakaroilla!
Nyt maksan vastiketta 300 euroa ja lyhennystä + korkoa 820, piitkällä maksuajalla. Näppiin jää tilistä vielä puolet +elarit +lapsilisät. Ei mun tästä minnekään vuokralle kannata mennä!
Kun nuo linnut lentää pesästä, muutan pienempään rivarinpätkään, luullakseni velattomana. Vuokralla vaan jatkaisin vieraaseen taskuun maksamista...
tällainen artikkeli:
http://www.mtv3.fi/makuja/ajankohtaista.shtml?1414918
Edellä oleviin keskusteluihin lisään, että tärkeää minusta on, ettei kallista, jo maksettua ruokaa laiteta hukkaan. Moni sanoo, että "ei säästä ruoassa", mikä on mínusta älytöntä, sillä ruoasta jos jostakin voi säästää ja silti syödä terveellisesti tai jopa terveellisemmin.
Ja veden ja sähkön säästö on järkeää paitsi oman talouden myös ympäristön takia!
Säästää voi myös alkamalla nyt jo miettiä joululahjoja (= tekemällä itse). Nämä ovat usein paljon parempiakin lahjoja, mielestäni nykyään ei ole mitään järkeä kasata ihmisille monesti niin tarpeetonta tavaraa lisää nurkkiin.
Pyykit ja astiat yösähköllä. Ei oteta aina uutta astiaa ettei tiskiä tartte pestä niin paljon. Pidetään vaatteet likaisemmiksi. Vaihdetaan pyyhkeet harvemmin ja lakanat harvemmin jos mahd. Valot pois jos ei tartte. Suihkussa käynti pikaisesti ja vesi kiinni välillä. Pihan kastelu minimiin. Sadevesi talteen ämpäreihin ja kannuihin. Ruoka, juoma: - ei limua, sen sijaan mehua ja sekin vain erityistilanteisiin (juhla, työ). Janojuoma vesi. - olutta ostetaan vain halvinta, max 6 pll/vk; viiniä vain 1-2 x kuussa halvinta yksi pullo - leivotaan itse la-iltaisin / sunnuntaisin yösähköllä sämpylöitä ja pullaa ym. pakkaseen - ei vanukkaita, kalliita muroja, kalliita eineksiä - ostetaan halvimpia mahdollisia joka vaihtoehdossa. Ei kallista lihaa, tilalle makkaraa/possua. Jauheliha halvinta, jatketaan soijarouheella. - vähemmän salaatteja yms. (paitsi kauden mukaan tarjoukset). Enemmän halvempia vihanneksia, kauden mukaan. Esim. uunijuurekset. - vk-loppuna tehtävä ruokia valmiiksi viikolle - ei herkkuja - laskettava onko maito halvempaa maitona vai jauheesta (maitona taitaa olla - laskin kai jossain kohtaa) - lapset syö koulussa / pv-kodissa mahd. paljon - töihin eväät kotoa (vanhaa ruokaa lämmitys) - jos vieraita kylään, vain kevyt kahvitarjoilu, tuliaisiksi tarjoilut mukana/kahvia/viiniä tms. - ei syödä ulkona; väsymyksen yllättäessä tehdään kotona halvat pakastepizzat tms. Tarvittavista vaatteista (kengät pipot hanskat haalarit…) tehdään lista etukäteen ja yritetään ostaa kirppikseltä niin paljon kuin voi. Huvit vain ”ilmaisia”: kävelyretket, kirjasto, telkkarista tulleet nauhoitetut leffat, lautapelit. Ei matkoja. Jos herkkuja, niin pop cornia / edullisia karkkeja. Autolla ajelu vähemmälle, mahd. vähän kyläreissuja. Lisätuloja: Myydään kaikki kirjat ym. mitä voi. Mies tekee enemmän työmatkoja että saa pv-rahoja ja km-korvauksia.
erona vielä lisää säästöä, kun ei juoda KOSKAAN viiniä, kaljaa, siideriä jne
ei syödä lihaa
tehdään nimenopmaan kasvisruokaa, kasviskeittoja, laatikoita jne on halvempaa kuin liha kalaa, koska on halpaa, esim tonnikalaa tarj lohta seitiä
LEHTIÄ EI TILATA, luetaan ne vanhoina (saadaan tutuilta) voi kävellä kirjastoonkin lukeen/lainaan
KIRJOJA EI OSTETA ne lainataa kirjaastosta
vaatteet ostetaa ALESTA, jotta niistä saadaan myytyä takas kivasti rahaa ja lapset saa kulkea uusissa näteissä vaatteissa ( ei siis vanhoissa )
mitäpä vielä voisi tehdä säästääkseen : (
syödään itse , vanhemmat siis, pieniä annoksia...säästyy rahaa
ei käydä saleilla tms jumpataan kotona, juostaan, kävellään, pyöräillään, jhiihdetään jne
Siis ihan järjetöntä tämä suomalaisten omistusasuntohulluus. Pimeässä ja kylmässä syödään homehtunutta näkkileipää, jotta vuonna 21xx on maksettu vihdoin vuosi ennen sydänkohtausta ikiomat seinät. Lapset eivät saa harrastaa, matkustaa, syödä, juoda, pukeutua tai käydä suihkussa yhtään paremmin kuin ihan minimi. Täysin käsittämätöntä. Pitäisi kyllä säätää joku lastensuojelulaki, jossa määrättäisiin että vain rikkaat saisivat ostaa omistusasunnon ja keskituloisten pitäisi asua vuokralla, jotta rahaa jäisi elämiseenkin eikä vain asuntolainan lyhennykseen.
Luojan kiitos olen itse minimituloinen köyhä vuokralla-asuja, syödään hyvin, voidaan käydä ihan vapaasti suihkussa ja matkustellaankin useita kertoja vuodessa.
mistä oikeasti pystyy säästämään - ja lisäksi se löysien karsiminen tarkoittaa myös terveellisempää ruokaa.
Siis ihan järjetöntä tämä suomalaisten omistusasuntohulluus. Pimeässä ja kylmässä syödään homehtunutta näkkileipää, jotta vuonna 21xx on maksettu vihdoin vuosi ennen sydänkohtausta ikiomat seinät. Lapset eivät saa harrastaa, matkustaa, syödä, juoda, pukeutua tai käydä suihkussa yhtään paremmin kuin ihan minimi. Täysin käsittämätöntä. Pitäisi kyllä säätää joku lastensuojelulaki, jossa määrättäisiin että vain rikkaat saisivat ostaa omistusasunnon ja keskituloisten pitäisi asua vuokralla, jotta rahaa jäisi elämiseenkin eikä vain asuntolainan lyhennykseen.
Luojan kiitos olen itse minimituloinen köyhä vuokralla-asuja, syödään hyvin, voidaan käydä ihan vapaasti suihkussa ja matkustellaankin useita kertoja vuodessa.
Kasvava lapsi tarvitsee vähän muutakin kuin puuroa ja näkkileipää tai maitojauheesta sekotettuja litkuja. HUH HUH!
ja sitten kierretään pahimmassa tapauksessa kaupungista toiseen ja koulusta ja päiväkodista toiseen, kun ei löydetä kunnollista vuokra-asuntoa. Niin me tehtiin, minäkin kävin lukioni kolmessa koulussa sitten.
Siis ihan järjetöntä tämä suomalaisten omistusasuntohulluus. Pimeässä ja kylmässä syödään homehtunutta näkkileipää, jotta vuonna 21xx on maksettu vihdoin vuosi ennen sydänkohtausta ikiomat seinät. Lapset eivät saa harrastaa, matkustaa, syödä, juoda, pukeutua tai käydä suihkussa yhtään paremmin kuin ihan minimi. Täysin käsittämätöntä. Pitäisi kyllä säätää joku lastensuojelulaki, jossa määrättäisiin että vain rikkaat saisivat ostaa omistusasunnon ja keskituloisten pitäisi asua vuokralla, jotta rahaa jäisi elämiseenkin eikä vain asuntolainan lyhennykseen. Luojan kiitos olen itse minimituloinen köyhä vuokralla-asuja, syödään hyvin, voidaan käydä ihan vapaasti suihkussa ja matkustellaankin useita kertoja vuodessa.
vuokrat hirveen korkeita tääl pääkaupunkiseudulla, pienestä luukusta maksa 1000-1500 e kk, tuolla hinnalla maksat lainaa, vaikka vaan korkoja ja pientä lyhennystä, mut jotain jää itselle kun sen sydärin saat, lapset saa perintoä
eri asia jos saa asumsitukea.
ja sitten kierretään pahimmassa tapauksessa kaupungista toiseen ja koulusta ja päiväkodista toiseen, kun ei löydetä kunnollista vuokra-asuntoa. Niin me tehtiin, minäkin kävin lukioni kolmessa koulussa sitten.
Mikä on kunnollinen vuokra-asunto? Monesti siihen asuntoon ei vaan olla tyytyväisiä jostain syystä koska ei olla tyytyväisiä elämään. Minä olen asunut samassa paikassa jo 17 vuotta, en syytä ongelmistani tai muusta asuntoa vaan ihan omia mielenliikeitäni. Seuraavaksi ostan omistusasunnon ja ajattelin olla tyytyväinen siihenkin.
Pyykit ja astiat yösähköllä. Ei oteta aina uutta astiaa ettei tiskiä tartte pestä niin paljon.
Pidetään vaatteet likaisemmiksi. Vaihdetaan pyyhkeet harvemmin ja lakanat harvemmin jos mahd.
Valot pois jos ei tartte.
Suihkussa käynti pikaisesti ja vesi kiinni välillä. Pihan kastelu minimiin. Sadevesi talteen ämpäreihin ja kannuihin.
Ruoka, juoma:
- ei limua, sen sijaan mehua ja sekin vain erityistilanteisiin (juhla, työ). Janojuoma vesi.
- olutta ostetaan vain halvinta, max 6 pll/vk; viiniä vain 1-2 x kuussa halvinta yksi pullo
- leivotaan itse la-iltaisin / sunnuntaisin yösähköllä sämpylöitä ja pullaa ym. pakkaseen
- ei vanukkaita, kalliita muroja, kalliita eineksiä
- ostetaan halvimpia mahdollisia joka vaihtoehdossa. Ei kallista lihaa, tilalle makkaraa/possua. Jauheliha halvinta, jatketaan soijarouheella.
- vähemmän salaatteja yms. (paitsi kauden mukaan tarjoukset). Enemmän halvempia vihanneksia, kauden mukaan. Esim. uunijuurekset.
- vk-loppuna tehtävä ruokia valmiiksi viikolle
- ei herkkuja
- laskettava onko maito halvempaa maitona vai jauheesta (maitona taitaa olla - laskin kai jossain kohtaa)
- lapset syö koulussa / pv-kodissa mahd. paljon
- töihin eväät kotoa (vanhaa ruokaa lämmitys)
- jos vieraita kylään, vain kevyt kahvitarjoilu, tuliaisiksi tarjoilut mukana/kahvia/viiniä tms.
- ei syödä ulkona; väsymyksen yllättäessä tehdään kotona halvat pakastepizzat tms.
Tarvittavista vaatteista (kengät pipot hanskat haalarit…) tehdään lista etukäteen ja yritetään ostaa kirppikseltä niin paljon kuin voi.
Huvit vain ”ilmaisia”: kävelyretket, kirjasto, telkkarista tulleet nauhoitetut leffat, lautapelit. Ei matkoja. Jos herkkuja, niin pop cornia / edullisia karkkeja.
Autolla ajelu vähemmälle, mahd. vähän kyläreissuja.
Lisätuloja:
Myydään kaikki kirjat ym. mitä voi.
Mies tekee enemmän työmatkoja että saa pv-rahoja ja km-korvauksia.
ja syö likaisista astioista...
oli niin köyhä fiilis kesällä...
no ei vaan, lähinnä ajattelin sitä, kun meillä tosiaan lapset ja kaikki ottaa joka ikistä vesitilkkaa minkä hörppäväät, varten uuden juomalasin jne. ... että voisi ehkä samaa lasia käyttää parikin kertaa.
samoin itse olen sellainen että laitan omat ja lastenkin vaatteet pyykkiin melkein aina jo päivän käytön jälkeen, ellei todella ole ihan puhdas ja tarhaton. Niin etenkin kotona ei ehkä ihan niin tarkka tarttis olla lasten vaatteiden kanssa, ja ehkä joskus omaakin vaatetta voisi käyttää pari päivää, jos ei haise hielle.
Ja suihkussa käynnistä - siis meidän teinit seisoo siellä ihan älyttömän pitkään ja juoksuttaa vettä (samoin pikkulapsetkin kyllä antaa veden juosta vaan kun saunotaan, ja leikkivät siinä).
ap
esim. halogeeneja ympäriinsä, mitkä vie paljon sähköä.
Ja meillä on paha tapa jättää valot aina päälle ja pitää niitä vähän joka paikassa (nytkin mulla on näköjään valot päällä vaikak missä, missä en oleskele.)
Tällä saisi varmaan sähkölaskuun säästöä, kun ei pitäisi valoja päällä huoneissa missä ei olla.
Etenki just noiden halogeenien kanssa jos olisi tarkka.
ap
että vesilasia ei oteta joka kerta uutta. Vaatteista vaihdan joka päivä lapsilta alusvaatteet ja sukat, samaten puseron. Villatakki/fleece, päällihousut, hameet, mekot ja liivarit käytetään näkyvästi likaisiksi.
Ja saunoessakaan ei vettä juoksuteta, vaan lapset leikkii vadeissa, ei todellakaan juoksevalla vedellä.
Ja sen sellaisen läiskytysveden voi muuten käyttää sitten kukkien kasteluun!
Kuusi pulloa olutta viikossa on paljon, eikä viiniäkään tarvitse kuukaudessa kahta pulloa.
7
Me säästetään jo siinä, että asutaan kerrostalossa. Vesisisältyy vastikkeeseen, vähentäminen ei vähennä vastiketta. Yösähkö vaatii kai uuden sähkösopimuksen, mutta kerrostalonaapurit ei välttämättä tykkää öisestä pyykinpesusta.
Leipominen yömyöhään ei oikein iske kun vuorotyötä tehdään, niin nukkuminen on kultaa.
Hanki pienempi asunto jolloin energian ja tavaran tarve vähenee, monet käyttävät asuinneliöitä varastona.
Asu joukkoliikenteen alueella, et tarvitse autoa.
Syö kasvispainotteista ruokaa
Suosi lähialueella tuotettuja tarvikkeita
Ensinnä asumisesta: vuokralla asumisessa ei muuten ole mitään vikaa, kuin se, että omakotitaloja ei juuri vuokralle ole. Ja jos on, vuokran hinta vs. lainanlyhennys kallistuu lainan lyhennyksen puolelle.
Ja minä HALUAN asua omakotitalossa, viljellä puutarhassani osan ruuastani. Olen luonteeltani sellainen, että voin paremmin omakotitalossa.
No muusta säästämisestä; aloittajan "säästövinkit" ovat melko tilpehööriä. Yö- ja päiväsähkön hintaero on pieru saharassa, yhden sentin kymmenyksen säästäminen ei ole säästämistä. Pyykinpesun harventaminen tai astioiden pesemättäjättäminenkään ei vielä kesää tee.
Kaljoittelun/viinanjuonnin ja tupakanpolton lopettaminen sen sijaan on.
Ilmaiset harrastukset myös.
Moni säästää ruuasta siksi, että se on enää ainoa, mistä VOI säästää. Samoin myös meillä:
Vaikka sähköä/maakaasua ja vettä käyttäisi järkevästi, energia maksaa sen minkä maksaa - vaikka sähkö on kilpailutettu. Vettä ei voi kilpailuttaa - onneksikin vielä niin.
Bensa maksaa minkä maksaa, vaikka ajeltaisiin minimi.
Vaatteita/kenkiä tarvitsee harvoin, näissä voi tehdä järkevät joko kierrätysvalinnat tai alevalinnat.
Ruuassa sen sijaan voi valita, ostaako sisäfileen vai nautasikaa. Lisäksi ruokaan liittyy jokapäiväisiä valintoja, jotka siten kumuloituvat kuukausitasolla. Tuolla yhdellä kirjoittajalla meni 10 % tuloista ruokaan - oli siis vähän parempituloinen, jolloin ruuan hinnalla ei olekaan niin väliä. Mutta pienituloisella ruoka haukkaa OIKEASTI ison osan tuloista ja näin myös ratkaisee ruokavalinnat paljon.
Vaikka meillä ei olisi akuuttia tarvetta pihistellä mistään, elämme silti mielestäni "säästeliäästi", sillä miellän sen ainoaksi ekologisesti järkeväksi tavaksi elää. Huom. en ole viherpiipertäjä enkä muutenkaan aatteisiin höyrähtänyt, tämä on vain jotenkin elämäntapa. Ei ole tarvetta pröystäillä millään, ei ole tarvetta tuhlailla missään, eikä näyttää kenellekkään.
Asutaankin vanhassa omakotitalossa (ja vanhalla autolla ajellen) vaatimatonta elämää - ihan tyytyväisenä.