Olen onnellinen koska minulla perhe jossa ei ole omia rahoja
Kaikki palkat menevät samalle tilille, sillä eletään, maksetaan ja säästetään. Nainen menee monissa tapauksissa ansaan tässä oma raha kuviossa.
Kommentit (26)
Kerrankin joku, jonka kanssa ollaan samalla aallolla tässä asiassa. Yhteinen perhe = yhteiset rahat.
että erilliset rahat toimisi yhtä hyvin kuin yhteiset. Aina pitäisi olla laskemassa sun osuus ja mun osuus... Helppoa kun kaikki menee samalle tilille ja sieltä laskujen jälkeen katsotaan kuinka paljon jää ja yhdessä mietitään mitä niillä tehdään.
Miten se onnistuisi vai onnistuisikohan yhteisten rahojen jakaminen sulassa sovussa ? Mitä luulette ?
Musta paras yhdistelmä on omat tilit ja yhteinen taloustili.
ja se kyllä riitti sitä omat rahat -pelleilyä. Heti kun mentiin naimisiin, oli yhteiset rahat.
kun erotaan. Mutta rahat ja omaisuus on helppo laittaa puoliksi. Paljon helpompi, kuin jakaa omaisuus tossa omat rahat tilanteessa. Sitä paitsi yhteisillä rahoillakin voi tehdä osittaisen avioehdon koskemaan esim jotain mummolta perittyjä osakkeita, tms. Silti oman avioliiton aikana tienatut rahat voi olla yhteisiä.
Joten erokortin esiin nostaminen ei tässä asiassa ole kovin relevanttia.
Mutta joo, meillä myös rahat yhteiset. Minä eli vaimo tienaan tällä hetkellä jonkin verran enemmän kuin mies, mutta tilanne on ollut myös päin vastoin. Ei ole ongelmia.
Mä en kyllä tajuu yhteisiä rahoja. Mä haluun, että mulla on omaa rahaa, jonka käytöstä en keskustele. Piste.
Menot on yhteisiä ja ne jaetaan sopivasti yhdessä.
Kun toinen on tuilla (myös mies on ollut kotona) niin toinen maksaa sitte niin paljo enemmän, että kotona olevallaki on suhteessa järkevästi omaa rahaa omiin menoihin.
Mutta jos mua huvittaa ostaa sairaan kallis takki, ni en mä siihen kysele miehen lupaa. Mitä se sille kuuluu.
No mutta meillä nyt on toisaalta myös avioehto sen takia, että molemmilla on perintöä yms. Helpompi tapella mökistä vaan omien sisarusten kanssa..
Suojaa myös erotilanteessa, mutta enpä mä sitä sen takia oo ottanu.
Tärkeintä on musta just toi oma päätäntävalta omiin ostoksiin.
Meillä ei muuten oo koskaan riidelty rahasta. En väitä, että johtuis omista rahoista, mutta meillä näköjään toiminu.
Joku voi ehkä sanoa, että ei oo omia menoja.. mut meillä ainaki on. Ei tartte kiukutella miehen kalliista harrastuksista, ku tekee sen omilla rahoillaan. Minä kulutan omani mihin kulutan.
tienaisit enemmän kuin mies? Vieläkö silloin haluttais pitää KAIKKI rahat yhteisenä? Jostain syystä näitä yhteisiä rahoja hehkuttaa yleensä ne, joiden mies tienaa paremmin kuin nainen itse.
Joten erokortin esiin nostaminen ei tässä asiassa ole kovin relevanttia. Mutta joo, meillä myös rahat yhteiset. Minä eli vaimo tienaan tällä hetkellä jonkin verran enemmän kuin mies, mutta tilanne on ollut myös päin vastoin. Ei ole ongelmia.
Riippumatta siitä että kuka on pääasiassa rahat tienannut ? En todellakaan usko...
tienaisit enemmän kuin mies? Vieläkö silloin haluttais pitää KAIKKI rahat yhteisenä? Jostain syystä näitä yhteisiä rahoja hehkuttaa yleensä ne, joiden mies tienaa paremmin kuin nainen itse.
Erotilanteessa nyt toki riidellään milloin mistäkin, varmaan omaisuudestakin, mutta laki on hyvin selkeä tässä asiassa. Puoliksi menee, ellei ole avioehtoa.
Uskotko ihan oikeasti, että erotessa rahat jaetaan kiltisti puoliksi ?
Joten erokortin esiin nostaminen ei tässä asiassa ole kovin relevanttia. Mutta joo, meillä myös rahat yhteiset. Minä eli vaimo tienaan tällä hetkellä jonkin verran enemmän kuin mies, mutta tilanne on ollut myös päin vastoin. Ei ole ongelmia.
Riippumatta siitä että kuka on pääasiassa rahat tienannut ? En todellakaan usko...
Nämähän ovat vielä kaksi eri asiaa.
Itse olen ollut onnellisesti naimisissa tosin vasta 12 vuotta.
Silti minulla on oma tili.
yhdessä maksetaan asumiskulut, ruoka ym, mutta silti voi olla omat tilit. Niin oli vanhemmillanikin jotke elivät onnellisesti yhdessä lähes 50 vuotta kunnes kuolema erotti.
Sellaisen miehen kanssa en menisi edes naimisiin joka haluaisi hallita esim. koko palkkaani ja jolle avioehto ei olisi itsestäänselvyys.
ap:n kanssa.
Myös meillä perhe on kuin yhteinen yritys.
Eikä meillä olla koskaan riidelty, miten rahaa saa käyttää. Jos ylimääräistä kertyy, tilanne on aina sama: mä haluaisin miehelle jotain kivaa ja mies mulle, ja käytännössä rahat menee kuitenkin lasten hemmotteluun.
ja että kaikki maksetaan puoliksi. Tai tilanteesta, jossa esim. kotiäiti kituuttaa kotihoidon tuella, ostaa siitä ehkä vielä kaikki lasten tarvikkeet yms., ja hyvätuloinen mies käyttää rahansa samaan aikaan kalliisiin harrastuksiin yms. Tällaisia tapauksia on ihan oikeasti olemassa.
Eihän yhteiset rahat tarkoita, että toinen hallitsisi toisen rahoja!
yhdessä maksetaan asumiskulut, ruoka ym, mutta silti voi olla omat tilit. Niin oli vanhemmillanikin jotke elivät onnellisesti yhdessä lähes 50 vuotta kunnes kuolema erotti.
Sellaisen miehen kanssa en menisi edes naimisiin joka haluaisi hallita esim. koko palkkaani ja jolle avioehto ei olisi itsestäänselvyys.
Mä en kyllä tajuu yhteisiä rahoja. Mä haluun, että mulla on omaa rahaa, jonka käytöstä en keskustele. Piste. Menot on yhteisiä ja ne jaetaan sopivasti yhdessä. Kun toinen on tuilla niin toinen maksaa sitte niin paljo enemmän, että kotona olevallaki on suhteessa järkevästi omaa rahaa omiin menoihin. Mutta jos mua huvittaa ostaa sairaan kallis takki, ni en mä siihen kysele miehen lupaa. Mitä se sille kuuluu. Tärkeintä on musta just toi oma päätäntävalta omiin ostoksiin. Meillä ei muuten oo koskaan riidelty rahasta. En väitä, että johtuis omista rahoista, mutta meillä näköjään toiminu. Joku voi ehkä sanoa, että ei oo omia menoja.. mut meillä ainaki on. Ei tartte kiukutella miehen kalliista harrastuksista, ku tekee sen omilla rahoillaan. Minä kulutan omani mihin kulutan.
Mä en todellakaan edes osais sitten käyttää niitä yhteisiä rahoja sieltä, aina miettis et voinko mä nyt tän ostaa yms. Samaa sanoi mieskin. Lisäksi molemmilla on kokemusta siitä että yhteiset rahat ei toimi. (Molemmilla 10v avoliitot takana, joissa oli yhteiset rahat.). Avioehtoa meillä ei ole, vaikka se ehkä järkevää olisikin.
Meillä on myös yhteiset tilit ja rahat. Olen nyt korkeapalkkaisesta työstä hoitovapaalla, ja en todellakaan katselisi jos mies ostaisi "OMILLA RAHOILLAAN" jotain moottoripyörää, kun minä kituutan ja hoidan kotona meidän YHTEISIÄ LAPSIAMME.