uusperhe ja raha
Olen niin väsynyt tähän uusperheessä elämiseen. Mies maksaa elareita kahdesta lapsesta sekä vanhoja lainoja edellisestä avioliitosta, jotka miehen ex jättänyt hoitamatta. Yhteisiä lapsia meillä on 2 kpl, itse olen vielä muutaman kk äitiyslomalla. Elämämme on pelkkää kitkuttelua päivästä toiseen. Nämä meidän lapsemme jää todella tuon "vanhan liiton" varjoon. Ensin maksetaan elatusmaksut ja vanhat lainat ja sitten katsellaan jääkö jäljelle mitään, jotta voitaisiin hankkia uusia vaatteita meidän yhteisille lapsillemme. Koko äityslomani ajan olen yksin hoitanut lastemme vaatehankinnat,vakuutukset,maksanut omista kiinteistä kuluistamme puolet ja laskenut tarkkaan,että rahani riittävät elättämään lapsemme. Toki voisin palata heti töihinkin, mutta hoitomaksujen jälkeen se ei olisi enää edes kannattavaa.
Tätä on uusperheessä eläminen "parhaimmillaan". Ja niille, jotka kommentoivat,että mitäs menitte tekemään lapsia, niin lapsiamme en kadu. Päinvastoin.
Haluiaisin oikeasti vastauksen siihen,että jääkö uusperheissä "uusien" lasten elattamine aina äidille ?
Kommentit (43)
Ja toiseksi: aika yksin se exä niitä lapsia hoitaa. Elatusmaksut ovat todennäköisesti max 200 e/lapsi/kk. Miehesi pitäisi siis antaa nykyperheelle 400 e/kk rahaa asumiseen, ruokaan, harrastuksiin jne. ja loput rahat ovat hänelle itselleen. Luonnollisesti mies maksaisi oman asumisensa jne., mutta jos teitä on siinä kodissa 4 kpl, niin miehen osuus menoista on 1/4 kokonaisuudesta.
Joten mieti kahdesti, kuka saa eniten ja mitä. Voi olla, että matemaattisesti laskien se oletkin sinä, joka on voiton puolella taloudellisesti.
yleensä juuri naiset ovat niitä, jotka vievät ne lapset ja mies sitten jää maksajan osaan.
Tällä palstalla hoetaan koko ajan jättämään tylsä/huono/laiska/narsistinen jne jne mies ja hakemaan tosirakkaus muualta. Lisäksi kitistään jatkuvasti siitä, että se eksä ei osallistu polkupyörien ostamiseen ja niin edelleen.
Kaikkein inhottavin asetelma on se, että petetään ja etsitään uusi kumppani, viedään rahat lasten isältä ja kaiken lisäksi estetään lasten tapaaminen.
Ja toiseksi: aika yksin se exä niitä lapsia hoitaa. Elatusmaksut ovat todennäköisesti max 200 e/lapsi/kk. Miehesi pitäisi siis antaa nykyperheelle 400 e/kk rahaa asumiseen, ruokaan, harrastuksiin jne. ja loput rahat ovat hänelle itselleen. Luonnollisesti mies maksaisi oman asumisensa jne., mutta jos teitä on siinä kodissa 4 kpl, niin miehen osuus menoista on 1/4 kokonaisuudesta.
Joten mieti kahdesti, kuka saa eniten ja mitä. Voi olla, että matemaattisesti laskien se oletkin sinä, joka on voiton puolella taloudellisesti.
väitti että ex hoitaa lapset yksin?
Empä kuule ihan usko, että olette lastenne kanssa tappiolla, vanhaan liittoon nähden.
Elarit ei nyt kaksia ole, vanhan liiton velat ovat myös miehesi velkoja, joten ne ovat myös sinun velkoja.
Jos maksat omista kiinteistä kuluista puolet, kuka sen toisen puolen maksaa.
Ja toiseksi: aika yksin se exä niitä lapsia hoitaa. Elatusmaksut ovat todennäköisesti max 200 e/lapsi/kk. Miehesi pitäisi siis antaa nykyperheelle 400 e/kk rahaa asumiseen, ruokaan, harrastuksiin jne. ja loput rahat ovat hänelle itselleen. Luonnollisesti mies maksaisi oman asumisensa jne., mutta jos teitä on siinä kodissa 4 kpl, niin miehen osuus menoista on 1/4 kokonaisuudesta. Joten mieti kahdesti, kuka saa eniten ja mitä. Voi olla, että matemaattisesti laskien se oletkin sinä, joka on voiton puolella taloudellisesti.
viikko-viikko -systeemissä ole.
Ennen kuin suhteeseen ryhtyy, niin kannattaa katsoa että toisella on kykyä maksaa kuluista oma osuutensa ja elättää ne tulevatkin lapset.
Nuo miehesi velat ja elatusmaksut oli varmasti olemassa jo ennen teidän yhteisiä lapsiakin? Oli siis havaittavissa jo ennen lasten tekoa että miehellä ei ole enää varaa yhteenkään lapseen? Jos sellaiseen tilanteesn tekee lapsia niin silloin sen on itse tiedostanut että joutuu maksamaan kaiken yksin.
Olenko ainoa joka on huomannut tälläisissä ketjuissa ilmiön et aina maksellaan exän velkaa.Mitä hemmettiä???
Tän palstan perusteella jokatoinen eronnut kituuttaa muka velkojen vuoksi joihin ei ole itse syyllinen.Jotenkin mua epäilyttää nää naiset jotka täällä väittävät et puoliso makselee jne.Vai onkohan nämä miehet valehdellut kotirauhan vuoksi et velka on exän aiheuttama kun ei ole pokkaa myöntää nykyiselle et on itse vapaaehtoisesti velkaa ottanut.
Aina on helpompi uudelle syyttää exää kaikesta,myös veloista.
Maksamme velkaa. Tämä ei ole mitenkään sukupuolisidonnainen asia, mutta olen todellakin huomannut, että luottotietojen menetys ja vanhat velat ovat todellakin sen entisen rakkaan puolison aiheuttamia.
Velat on henkilökohtaisia ja ne on itse maksettava, ei kenelläkään ole velvollisuutta niitä maksaa, jos ei ole takaajaksi ryhtynyt ja sekin on omaa velkaa, jos sen roolin on itselleen ottanut.
Mikään instanssi ei myöskään jaa puolisojen yhteistävelkaa vaan se peritään siltä, joka sen haluaa ja pysyy maksamaan. Sama summa se molemmilta menee ulosottoon, jos se maksamatta jätetään.
Näin heti, että miehellä ei ole varaa elättää kuin ex-liiton lapset, koska elatusapu oli määritelty poikkeusvuoden mukaan (mies yrittäjä, jolla normaalisti alhaisemmat tulot). Ja vaikka sitä ei täällä uskotakaan, niin myös minun miehelläni on velkoja entisestä liitosta. Eli kyllä se niin on, että ensimmäisen liiton lapset ajavat edelle. Parasta elää sen mukaan.
Ja toiseksi: aika yksin se exä niitä lapsia hoitaa. Elatusmaksut ovat todennäköisesti max 200 e/lapsi/kk. Miehesi pitäisi siis antaa nykyperheelle 400 e/kk rahaa asumiseen, ruokaan, harrastuksiin jne. ja loput rahat ovat hänelle itselleen. Luonnollisesti mies maksaisi oman asumisensa jne., mutta jos teitä on siinä kodissa 4 kpl, niin miehen osuus menoista on 1/4 kokonaisuudesta. Joten mieti kahdesti, kuka saa eniten ja mitä. Voi olla, että matemaattisesti laskien se oletkin sinä, joka on voiton puolella taloudellisesti.
viikko-viikko -systeemissä ole.
eikä elarit liity uuteen mieheen,ainoastaan jos menevät naimisiin käsittääkseni.
moneenko lapseen on varaa. Harvassa perheessä on varaa neljään lapseen, sitä vastoin monissa uusperheissä lapsia on esim. jo se neljä (äidillä 2 ja isällä 2) ja siihen vielä pykätään yhteinen lapsi/lapsia.
Ihan tavalliselle palkansaajalle jolla ei ole perintöjä tai lottovoittoja tulee KALLIIKSI maksella esim. 4-5 lapsen kuluja, elämä on kituuttamista, mutta se on OMA VALINTA!
Suhteeseen kun alkaa on hyvä nämä miettiä, ja ehkä jättää lapsia tekemättä tai olla lähtemättä suhteeseen jos kokee että siinä on liikaa "rasitteita", oli ne sitten lapsia, velkaa tai ärsyttävä anoppi ;)
AP:n tapauksessa asiaa olisi varmaan auttanut se, että olisi lykätty lasten tekemistä muutamalla vuodella, jos mies olisi esim. kolme vuotta tehnyt töitä niin paljon kun mahdollista ja pihistänyt kaikessa =olisi saanut lainaa lyhentymään mukavast ja nyt olisi enemmän rahaa antaa kotiin.
Me emme mieheni kanssa todellakaan ole varakkaita, vaan pärjätään kädestä suuhun menetelmällä.
Meille on tulossa lapsi ja miehellä kaksi aikaisemmasta liitosta.
Enkö siis saisi saada lasta,koska miehellä on jo kaksi poikaa, jotka asuvat täällä joka viikonloppu ja mies maksaa silti elareita niistä?
Onhan se todella röyhkeää jos mies nyt sitten kuvittelee, ettei tarvitse osallistua yhteisen lapsemme kuluihin!Minun ja lapsemme ei pidä kärsiä siitä, että mies on exänsä tossun alla.
mun kontolle. Nä'in se vaan on. Siksi mulla vain yksi lapsi. Onneksi on kohtuullinen palkka,
Jos sinä ja miehesi eroatte, niin onko sinusta oikein että hän taas tekee lisää lapsia uuden puolison kanssa =voi antaa teidän yhteiselle vaan minimielarin eikä mitään muuta siihen päälle?
Minusta vastuullinen ihminen miettii moneenko lapseen on varaa, ja sekin on hyvä muistaa, että periaatteessa KAIKKI lapset voivat elää joskus miehen katon alla. Jos lasten äiti vaikka kuolee niin yleensä se etävanhempi haluaa lapset itselleen (sairasta olisi jo ei tahtoisi!) ja hupsis vaan sitä voikin sitten olla iso joukko porukkaa pienessä asunnossa.
Ja ihan ydinperheissä mietitään sitä, mihin on varaa. Jos vaikka pari lasta ja haaveillaan kolmannesta, ei siihen aina/heti/koskaan ole varaa. Perhe määrittelee millaisen elintason haluaa, ja monellako lapsella se onnistuu. Jos lapsia on 5 ei esim. harrastuksiin per lapsi ole laittaa niin paljoa rahaa mitä 2 lapsen perheessä, ja myös lomamatkoihin menee enemmän rahaa, esim. 500€ reissu neljälle hengelle on kaksi tonnia, 7 hengelle taas 3500 euroa.
Pelkkä myöntäily ei synnytä keskustelua, joten kyllä, saat vastauksen, mitä menit tekemään lapsia. Et heitä varmasti kadu, mutta olet tehnyt henkilökohtaisen arvovalinnan, johon kuuluu myös elatusvelvollisuus. Josta on vastuussa molemmat vanhemmat kykyjensä mukaan. Miehen kyky oli selvillä jo ennen lapsianne ja myös sinun, joten elä arvovalintanne mukaan.
Ei ihminen aina tiedosta etukäteen omia voimavarojaan. Riskejä pitää elämässä ottaa, vaikkei tiedä riittääkö kyvyt tai rahat. Sen huomaaminen, ettei riittänytkään, ei ole epäonnistumisen mitta. Kukaan meistä ei ole täydellinen.
ohis
yrittää siirtää syy johonkin muualle, kun se vika kerran löytyy itsestä ja omista valinnoista?
ON ihan turha elätellä katkeruutta johonkin toiseen suuntaan, se se vasta turhaan voimia ihmiseltä vie.
AP on valintansa tehnyt, ja nyt sen mukaan on vaan syytä opetella elämään. EI tuo tilanne ole kenenkään muun kuin ap:n ja miehensä oma valinta.
lapsen isällä on myös velvollisuus elättää lapsiaan. Voi kuitenkin olla että teidän yhtälössänne olisi ollut parasta, että olisit ottanut jonkun lapsettoman miehen ja tehnyt hänen kanssaan lapsia.
Me emme mieheni kanssa todellakaan ole varakkaita, vaan pärjätään kädestä suuhun menetelmällä.
Enkö siis saisi saada lasta,koska miehellä on jo kaksi poikaa, jotka asuvat täällä joka viikonloppu ja mies maksaa silti elareita niistä?
Onhan se todella röyhkeää jos mies nyt sitten kuvittelee, ettei tarvitse osallistua yhteisen lapsemme kuluihin!Minun ja lapsemme ei pidä kärsiä siitä, että mies on exänsä tossun alla.
Eivät kaikki lapset elä perheessä, vaan ovat yhden vanhemman lapsia (isää ei ole ollenkaan) ja ihan hyvin pärjäävät. Periaatteessa ihminen pytyy itsensä ja lapsen tai pari siihen päälle elättämään JOS on elämänsä niin laittanut. Eli opiskellut hyvään ammattiin, varautunut lasten tuloon säästämällä etukäteen rahaa kotiäitivuosien varalle ja muihin kuluihin. Suunnitelmallisuus on se asia mikä kannattaa muistaa, aina ei kaikki mene suunnitelmien mukaan, mutta ei kannata ihan vain tässä hetkessäkään elää. Omassa lähipiirissä huomannut, kuinka moni eroaa ja sen uuden kumppanin kanssa on heti saatava lapsi. Jos parin vuoden odottamamisella saisi vaikka sitä rahaa säästettyä eikä sitten olisi niin köyhää, nyt puhutaan n. 30-v ihmisistä.
Sinä voit tehdä mitä tykkät, kunhan ymmärrät, että valintasi on omiasi, ja olet ITSE niistä vastuussa. "ONko sinulla oikeutta tehdä lapsia", totta munassa on, mutta voit myös valita miehen niin, ettei tartte vinkua, jos ei rahat riitä.
Ihan turha vinkua mistään exästä yhtään mitään, kun kerran itse on osansa valinnut.
Kolme yhteistä miehen kanssa ja miehellä kaksi edellisestä liitostaan. Asuvat meillä jatkuvasti, äiti ei jaksa/halua käydä tapaamassa. Kela maksaa minimielarit. Haastavia lapsia ovat ja heidän kuluihinsa menee luonnollisesti enemmän kuin pienempien. Huolehdin heille vaatteet ja ruuat kuten yhteisillekin. Meillä ei voi jaotella, kuka maksaa kenellekin. Olemme ihan ok-tuloisia, mutta on kallista elättää isoa perhettä. Uskokaa pois, mielelläni maksaisin vaikka itse ne elarit näiden luuseri-äisille, jos joskus ottaisi edes hetkeksi nämä luokseen tai edes tapaisi. Lapset kaatavat kaunansa äitiään kohtaan minun niskaani joka päivä. Raha on vain rahaa, sillä kun selviäisi niin vähälläpä selviäisi!
mikä se eksän vanha velka on,eihän sun miehes sitä kuulu maksaa? Ja aina nää elatusmaksut luullaan olevan sen eksän elatusrahoja...