Missä asioissa koet olevasi epätyypillinen suomalainen? ov...
Siis sellaisia juttuja, missä koet olevasi erilainen kuin suuri osa suomalaisista. Joko ihan konkreettisia asioita, tai sitten esim. luonteeseen liittyviä.
Minulla
-en tykkää salmiakista, mämmistä, porkkana- ja lanttulaatikoista, hernekeitosta, rosollista, kaaliruuista, vaaleapaahtoisesta kahvista, saunomisesta ja vielä vähemmän lumihangessa kieriskelystä sen jälkeen
-en kaipaa "oikeaa talvea" eli lunta ja pakkasta
-helteet eivät haittaa
-usein rasittaa monien negatiivisuus, se vain korostui kun palasimme Suomeen parin vuoden ulkomailla asumisen jälkeen. Välillä töissä tuntuu kuin kuuntelisi valituksen ja kurjuuden MM-kisoja :P
Kommentit (77)
Miten Suomeen mahtuukin näin avarakatseisia, muotoilusta väitöskirjatasolla puhumaan kykeneviä, seurallisia ja aina positiivisia äiti-ihmisiä. Hämmentävää, ottaen huomioon että kyseessä on koko rahvaan palsta, jolla roskasakin osuus on huomattavan suuri. Mikähän mahtaisikaan olla tulos, jos vastaava kysely järjestettäisiin järjellisemmällä kanavalla, esim. jonkun hiivatin Tiede- tai Parnasso-lehden keskustelusivuilla. Ai joo, no, jos on vähänkään älyä, ei tarvitse listata hysteerisenä epäsuomalaisuuden merkkejä. Hohhoijaa.
Arvostan laatua ja se näkyy käytännön ostopäätöksissäni. Esimerkiksi kun ostan vaatteita, ruokaa jne. En osta "sitä mitä halvimmalla saa" eli huonoa laatua. Määrä ei korvaa laatua.
En saunomisesta,
En talvesta,
En juhannuksesta,
En mökkeilystä,
Enkä syö makkaraa.
- En ole koskaan lapsena katsonut Kummelia, Pulttiboisia tai muita sketsisarjoja
- Kävin ensimmäistä kertaa etelässä 18-vuotiaana
- Olin parikymppisenä lukenut enemmän romaaneja kuin moni koko elämänsä aikana
- Meillä ei ole saunaa
- En halua asua korvessa tai pellonreunassa "omassa rauhassa"
- En yritä lytistää ihmistä, joka on onnistunut jossain asiassa
- En mielistele/dissaa ihmistä sen perusteella, mikä on yleinen mielipide hänestä
olen ulkosuomalainen ja olen suurimman osan elämästäni asunut ulkomailla. Suomi on minulle aika vieras paikka.
En puhu suomea lapsilleni
Ihmettelen suomen pakkoruotsia
Ihmettelen miksi suomenkieliset ja ruotsinkieliset eivät tule toimeen keskenään
Viron historia tuntui pahalta kun rupesin sitä lukemaan ja siihen perehdyin
Olen aika uskovainen
puhun suomea aksentilla, englantia ilman aksenttia
- Arvostan kristinuskon sisältöä ja erityisesti uuden testamentin sanomaa, enkä aio erota kirkosta. Kaikki lapseni on kastettu.
mökkeilystä
saunasta
oluesta
voileipäkakusta
urheilusta
Pidän sen sijaan talvesta ja pimeydestä, vaikka useimmat eivät.
No varmaan eroan siinä, että en koe olevani yhtään missään epätyypillinen suomalainen. Minusta on hyvä olla ihan tavallinen keskivertoinen suomalainen. Suomalaisista on hienoa olla epätyypillinen suomalainen... jotenkin parempi kuin muut suomalaiset. =)
...oikeastaan tv-sarjoista vouhkaaminen ylipäätään on suomalaista, imho.
en minä ainakaan ole kokenut mitenkään hienommaksi sitä etten tykkää joistain täällä yleisistä ruuista, pikemminkin hankalaksi - etenkin kouluaikoina.
No varmaan eroan siinä, että en koe olevani yhtään missään epätyypillinen suomalainen. Minusta on hyvä olla ihan tavallinen keskivertoinen suomalainen. Suomalaisista on hienoa olla epätyypillinen suomalainen... jotenkin parempi kuin muut suomalaiset. =)
- En käy ikinä baareissa
-mua evvk kuka voittaa mm kultaa lätkässä
- en käy pikkujouluissa
- en syö lihaa ts kinkku / makkaraa leivän päällä
- en juo kahvia
- en ole tapakristitty
kuulemastani asiasta. Osaan nauraa myös itselleni.
Mutta minulla on toisen maan kansalaisuus...vaikka asun kyllä Suomessa.
Mitä pidempään ulkomailla asun, sen suomalaisemmaksi itseni tunnen. Enkä häpeä sitä yhtään, päin vastoin. :)
Mutta yksi epätyypillinen puoli minussa on: en voi sietää ylivalkoista, pliisua, väritöntä ja ylipelkistettyä sisustustyyliä, jota suomalaiskodeissa suositaan. Toisaalta en myöskään jaksa niitä 1970-luvulle jämähtäneitä retrotyyppejä marimekkoineen.
paitsi:
-vihaan kevättä ja rakastan syksyä (en voi myöskään sietää kovaa hellettä)
-en halua uskotella lapsilleni että joulupukki on olemassa
-en juo kahvia
-tykkään antaa kehuja kun vasta puoli kehuja ansaitsee
- minua ei kiinnosta tippaakaan suomalaisten urheilijoiden menesetys maailmalla
- En juo kahvia
- VIHAAN saunomista (en käy ikinä saunassa)
- Jääkiekko EI VOISI VÄHEMPÄÄ kiinnostaa
- En seuraa Salattuja Elämiä (ihan p€&@@ sarja, en tajua miksi kaikki katsovat sitä) enkä kyllä muutenkaan katso telkkaa, ehkä max. 5 tuntia viikossa satunnaisesti
- En pidä nokian puhelimista enkä marimekosta
-En ole kateellinen kellekkään, ihailen monia ihmisiä mutta en kadehdi ketään
-Suutun helposti
erittäin vieraanvarainen ja antelias. En ole turhan tarkka rahoistani vaan voin käyttää niitä ilahduttaakseni muita. En karhua velkoja koskaan. Huolehdin muidenkin hyvinvoinnista, en ole itsekäs. En ajattele että kaiken pitäisi mennä 50-50. Voin ruokkia naapurinkin lapsia, enkä silti koe olevani hyväksikäytetty.