Missä asioissa koet olevasi epätyypillinen suomalainen? ov...
Siis sellaisia juttuja, missä koet olevasi erilainen kuin suuri osa suomalaisista. Joko ihan konkreettisia asioita, tai sitten esim. luonteeseen liittyviä.
Minulla
-en tykkää salmiakista, mämmistä, porkkana- ja lanttulaatikoista, hernekeitosta, rosollista, kaaliruuista, vaaleapaahtoisesta kahvista, saunomisesta ja vielä vähemmän lumihangessa kieriskelystä sen jälkeen
-en kaipaa "oikeaa talvea" eli lunta ja pakkasta
-helteet eivät haittaa
-usein rasittaa monien negatiivisuus, se vain korostui kun palasimme Suomeen parin vuoden ulkomailla asumisen jälkeen. Välillä töissä tuntuu kuin kuuntelisi valituksen ja kurjuuden MM-kisoja :P
Kommentit (77)
avoin, ennakkoluuloton; uskon siihen että elämässä käy hyvin, kaipaan avointa tunteiden ilmaisua, ongelmien ratkaisua ja iloista yhdessäloa esim. yhdessä valmistetun ruuan ääressä suurella porukalla- ja ilman ainoatakaan kännäilijää.
Inhoan viinaa ja sitä, että suomessa kaikki idiotismi on oikeutettua viinan varjolla, kännäilyä ihaillaan jne. Tykkään kyllä että otetaan pari lasia viiniä hyvässä seurassa, mutta siinä se.
en myöskään pidä suomalaisesta lammasmaisuudesta, siitä et tehdään jonossa sitä mitä markkinavoimat tai auktoriteetit käskee, eikä kukaan halua ajatella itse. Ei nää kaikki varmaan ole pelkästään suomalaisuutta, mutta tässä asiat jotka ottaa päähän.
Puhun käsilläni, juttelisin mielelläni vieraiden ihmisten kanssa ihan missä vain - vaikka aamujunassa leppävaarasta stadiin.
Olen avoin, reipas ja iloinen.
Inhoan lunta. Rakastan lämpöä ja aurinkoa - kuumuuttakin.
Sauna ei ole mikään must.
Otan varmaan muutaman kerran kuukaudessa, mutta aina siinä määrin vähän, että olen kyllä ajokunnossa jo heti aamusta. Ja nukkumassakin viim. klo 12. En ymmärrä suomalaisten järjetöntä kännäämistä, alkoholi ei kuulu meidän perheessä jouluun, juhannukseen jne. muuta kuin ruokajuomana viiniä muutamat lasilliset.
Itse juon kerran parin vuoden välein. Aiemmin (ennen lapsia) kyllä notkuin baareissa ja join jonkun verran joka kerta. Mitta vain tuli täyteen sitä. Ei kiinnosta enää.
- Pidän ruotsalaisista ja Ruotsista
- Olen avoin ja juttelen bussissa vierustoverille
- Moikkaan naapureita
- En pidä maahanmuuttajia uhkana/ongelmana vaan rikkautena
- Kannatan ruotsinkielen säilyttämistä suomen toisena virallisena kielenä
vielä yhden jonka huomasin muiden vastauksia lukiessa:
INHOAN suomalaista kännikulttuuria. Juon itse viiniä esim. illallisella ja nautin siitä mutta kännejää en vedä ikinä.
ja moni muu hyvän maun airue on tylsää ja mitäänsanomatonta sekä tusinatavaraa.
Kauheimpia ovat muumimukit!!!
suomalaista musiikkia, inhoan sitä melankolisuutta ja negatiivisia sanoituksia, ja musiikin raskautta.
En ymmärrä epäsosiaalisuutta.
Pussaan ja halaan lapsiani jatkuvasti.
En juo ollenkaan, enkä polta, enkä jaksa humalaisia katsella yhtään.
Inhoan Aarikkaa, Muuramea ja Artekia.
Siis sellaisia juttuja, missä koet olevasi erilainen kuin suuri osa suomalaisista. Joko ihan konkreettisia asioita, tai sitten esim. luonteeseen liittyviä.
Minulla
-en tykkää salmiakista, mämmistä, porkkana- ja lanttulaatikoista, hernekeitosta, rosollista, kaaliruuista, vaaleapaahtoisesta kahvista, saunomisesta ja vielä vähemmän lumihangessa kieriskelystä sen jälkeen
-en kaipaa "oikeaa talvea" eli lunta ja pakkasta
-helteet eivät haittaa
-usein rasittaa monien negatiivisuus, se vain korostui kun palasimme Suomeen parin vuoden ulkomailla asumisen jälkeen. Välillä töissä tuntuu kuin kuuntelisi valituksen ja kurjuuden MM-kisoja :P
En tykkää saunomisesta, en pidä Suomea maailman parhaana maana, inhoan talvea ja lunta, en ole kiinnostunut mistään urheilusta enkä Suomen menestyksestä maailmalla. Suomalainen kahvi ja suklaa on mielestäni pahaa, sinappi myös. En halua asua omakotitalossa, en halua autoa. En juo viinaa humaltuakseni.
En tykkää saunomisesta, en pidä Suomea maailman parhaana maana, inhoan talvea ja lunta, en ole kiinnostunut mistään urheilusta enkä Suomen menestyksestä maailmalla. Suomalainen kahvi ja suklaa on mielestäni pahaa, sinappi myös. En halua asua omakotitalossa, en halua autoa. En juo viinaa humaltuakseni.
En ymmärrä sitä suomalaista unelmaa Kannus-talosta pellon reunassa ja farmariautosta. Itse tykkään tosin urheilusta:)
Sen sijaan mua ärsyttää, kun ihmiset tuo meille aina tuliaisiksi juhla mokkaa tai vastaavaa. Se kahvi on ihan hirveää kuraa. Samoin Fazerin sinisen hehkuttamista en ymmärrä.
Sen sijaan pidän suomalaisesta (ja yleensä pohjoisemaisesta) muotoilusta, ja niitä on meillä kotonakin aika paljon.
- en juo kahvia enkä tykkää saunoa
- olen puhelias ja viihdyn ihmiset seurassa vaikka koko ajan
- tykkään helteestä enkä valita koskaan liian kuumasta, edes ulkomailla
- en pidä koirista
- en aja autolla
- en halua asua omakotitalossa ja olen muutenkin urbaani
- rosolli, perunasalaatti, graavilohi ja silli ällöttävät
- olen lyhytpinnainen, nopeasti syttyvä
- olen äärioptimisti
- en ole rasisti enkä homofoobikko
- en taivastele muiden ihmisten ratkaisuja tai elämäntyyliä
- olen yleensä kaikkien kaveri
Meissä mieheni kanssa on herättänyt hilpeyttä joskus suhteemme alkuaikoina tuttujen kyselyt kulttuurieroista, sillä mieheni on eteläeurooppalainen, mutta luonteeltaan enemmän suomalainen kuin minä :D
En taivastele muiden elämänvalintoja. Enkä tee av:lle avauksia, jossa pohditaan esimerkiksi "mikä vaivaa 35-vuotiasta naista, joka pukeutuu eri tyyleihin eri päivinä", "miksi kukaan haluaa asua vuokralla" tms...
alussa meinasin vastata että poikkean siksi, että minulla on alkoholiin terve suhtautuminen. Eli eli mikään on-off asenne. Mutta sitten kaikki on-off mammat vastaavat että poikkeavat sillä että eivät käytä alkoholia.
Juuri tyypillistähän suomalaisille on olla absolutisti. Ja suhtautuminen alkoholiin kuin mörköön. Eli olette juuri perisuomalaisia.
Poikkean myös sillä, että inhoan yhteissaunomista. Inhoan pikkusievistelyä. Inhoan mäntyisiä seiniä ja huonekaluja. Inhoan mökkielämää.
- olen hyvin puhelias, avoin ja hymyilen paljon. Vieraillekin.
- En jännitä sosiaalisia tilanteita
- En pelkää, inhoa tai kammoa "vierautta" enkä ulkomaalaisia.
Enkä pidä Suomea maailman parhaana maana, enkä ymmäärrä mitä hyvää Suomen terveydenhoitojärjestelmässä on
- En jää pällistelemään ja tukkimaan tietä autolla/kävellen kun jotain tapahtuu (onnettomuus esim. moottoritiellä jossa jo poliisit ja ambulanssi paikalla, erikoisen näköinen ihminen kävelee kadulla, jne)
- En katso jääkiekkoa
- En pidä oluesta
- En juurikaan välitä saunomisesta
- En voi sietää sinappia
- En päivittele turhia ja typeriä asioita
- En voivottele asioista joihin en voi vaikuttaa
- En elä elämääni muiden kautta ja vertaa sitä muiden tekemisiin ja saavutuksiin
- En ole erityisen kilpailuhenkinen
- Pyrin aina objektiiviseen tulkintaan ja tarkastelen asioita ns. molemmilta puolilta
- Sanon vaimolleni joka päivä rakastavani häntä, koska myös tarkoitan sitä (olemme olleet 90-luvulta lähtien yhdessä), ja osaan arvostaa hänen jokapäivisä askareitaan ja saavutuksia, ja myös kerron sen hänelle
Tässä nyt nämä mitä ensimmäisenä mieleen tulee. En mielestäni ole mitenkään erikoinen, mutta monissa asioissa toimin täysin toisin kuin valtaosa tuntemistani ihmisistä (eritoten miehistä).
En ajattele mitä joku ajattelee minusta, en pelkää mitään, olen iloinen ja onnellinen.