Missä asioissa koet olevasi epätyypillinen suomalainen? ov...
Siis sellaisia juttuja, missä koet olevasi erilainen kuin suuri osa suomalaisista. Joko ihan konkreettisia asioita, tai sitten esim. luonteeseen liittyviä.
Minulla
-en tykkää salmiakista, mämmistä, porkkana- ja lanttulaatikoista, hernekeitosta, rosollista, kaaliruuista, vaaleapaahtoisesta kahvista, saunomisesta ja vielä vähemmän lumihangessa kieriskelystä sen jälkeen
-en kaipaa "oikeaa talvea" eli lunta ja pakkasta
-helteet eivät haittaa
-usein rasittaa monien negatiivisuus, se vain korostui kun palasimme Suomeen parin vuoden ulkomailla asumisen jälkeen. Välillä töissä tuntuu kuin kuuntelisi valituksen ja kurjuuden MM-kisoja :P
Kommentit (77)
Se tarkoittaa vaan sitä ettei tykkää humalahakuisesta juomisesta.
alussa meinasin vastata että poikkean siksi, että minulla on alkoholiin terve suhtautuminen. Eli eli mikään on-off asenne. Mutta sitten kaikki on-off mammat vastaavat että poikkeavat sillä että eivät käytä alkoholia.
Juuri tyypillistähän suomalaisille on olla absolutisti. Ja suhtautuminen alkoholiin kuin mörköön. Eli olette juuri perisuomalaisia.
Poikkean myös sillä, että inhoan yhteissaunomista. Inhoan pikkusievistelyä. Inhoan mäntyisiä seiniä ja huonekaluja. Inhoan mökkielämää.
- En ryyppää
- En käy saunassa
- En syö lihaa
- En kiroile
- En ole facebookissa
- En hiihdä, luistele tai laskettele
- En ole kenellekään kateellinen
Ovat fiksuja ja sivistyneitä, tyylikkäitä ja kauniita, menestyneitä ja hillittömän hauskoja.
Tunnen kateutta mutta päätin tehdä asialle jotain ja muutin Ruotsiin kolmeksi vuodeksi. Valitettavasti Tukholman ajalle tuli loppu kun miehen työkuvio muuttui, mutta muutamme sinne pian uudelleen.
En ole koskaan tuntenut itseäni tyypilliseksi suomalaiseksi. Asun siis vieraassa maassa. Ja huom! Olen täysin suomalainen, ei suomenruotsalaista taustaa, kieltä tms.
Tosiaan, jäi jotain vielä.
- En juo kahvia
- En välitä jutustella naapureiden kanssa
- Tulen käytännössä kaikkien kanssa toimeen erinomaisesti
- En seuraa muutakaan urheilua jääkiekon lisäksi
- En käsitä auton koskemattomuutta ja jumalallista olemusta, vaikka tietyllä tasolla ymmärränkin sen kovan hankinta- ja ylläpitohinnan takia, että se halutaan pitää upeassa kunnossa. Minulle auto on kuitenkin vain väline liikkumiseen, ei statukseen
- En jää pällistelemään ja tukkimaan tietä autolla/kävellen kun jotain tapahtuu (onnettomuus esim. moottoritiellä jossa jo poliisit ja ambulanssi paikalla, erikoisen näköinen ihminen kävelee kadulla, jne)
- En katso jääkiekkoa
- En pidä oluesta
- En juurikaan välitä saunomisesta
- En voi sietää sinappia
- En päivittele turhia ja typeriä asioita
- En voivottele asioista joihin en voi vaikuttaa
- En elä elämääni muiden kautta ja vertaa sitä muiden tekemisiin ja saavutuksiin
- En ole erityisen kilpailuhenkinen
- Pyrin aina objektiiviseen tulkintaan ja tarkastelen asioita ns. molemmilta puolilta
- Sanon vaimolleni joka päivä rakastavani häntä, koska myös tarkoitan sitä (olemme olleet 90-luvulta lähtien yhdessä), ja osaan arvostaa hänen jokapäivisä askareitaan ja saavutuksia, ja myös kerron sen hänelleTässä nyt nämä mitä ensimmäisenä mieleen tulee. En mielestäni ole mitenkään erikoinen, mutta monissa asioissa toimin täysin toisin kuin valtaosa tuntemistani ihmisistä (eritoten miehistä).
Tällaisten ominaisuuksien kanssa on vaikea asua Suomessa, varsinkin Oulussa joka on Suomen perähikiäisin paikkakunta. Ja persulaisin. Ja negatiivisin.
ystävällinen vieraillekin. En ole kade.
Tällaisten ominaisuuksien kanssa on vaikea asua Suomessa, varsinkin Oulussa joka on Suomen perähikiäisin paikkakunta. Ja persulaisin. Ja negatiivisin.
- En ryyppää - En käy saunassa - En syö lihaa - En kiroile - En ole facebookissa - En hiihdä, luistele tai laskettele - En ole kenellekään kateellinen
- En juo kahvia
- En halua autoa enkä omakotitaloa
- En pelaa tietokonepelejä
- En seuraa urheilua
niputa ihmisiä esim. kansalaisuuden perusteella "tyypillisiin". Se näköjään on aika suomalaista. :D
(En tiedä, millainen on tyypillinen suomalainen, joten en tiedä poikkeanko siitä. En myöskään voisi sanoa, ovatko ulkomaiset ystäväni tyypillisiä kansalaisuutensa edustajia, esimerkiksi "tyypillisiä saksalaisia". Minusta kaikki ovat ihan omia ainutlaatuisia tapauksiaan. Monesti jotkut eri kansalaisuuksia edustavat henkilöt ovat keskenään samanakaltaisempia kuin sman kansalaisuuden edustajat, riippuen siitä mitkä ovat kiinnostuksenkohteitaan, arvojaan ja asenteitaan.)
ja katselen oikeastaan ainoastaan englantilaisia tv-ohjelmia. Onneksi on netti. Miten sitä jaksaisikaan kotimaisella tv-tarjonnalla?
-En ole ennakkoluuloinen vieraita ihmisiä (=lue ulkomaalaisia) kohtaan.
-VIHAAN mämmiä, lanttu- ym. laatikoita (paitsi makaronilaatikkoa).
-VIHAAN SAUNAA (juu, lapsesta asti mulla on tullut huono olo saunassa, mutta lapsena ja teininä pakotettiin saunaan.. Nyt "käyn" saunassa kerran vuodessa eli jouluna ja silloinkin niin, että olen siellä max pari minuuttia ja sitten pois).
-RAKASTAN kantri musiikkia.
-Olen erittäin kuuma sielu eli tulistun helposti.
ja varsinkin sitä että jos on ilmaista viinaa tarjolla, kaikkien oletetaan olevan kiinnostuneita sitä juomaa. Kuten firman pikkujouluissa viime vuonna, mulle useampi ihminen sanoi: - Mikset sä juo? Miksi pitäis!!
Saunomista ja salmiakkia inhoan myös. Mökkielämästä tykkään kyllä.
En koe että naisen olisi pakko saada lapsia.
ja katselen oikeastaan ainoastaan englantilaisia tv-ohjelmia. Onneksi on netti. Miten sitä jaksaisikaan kotimaisella tv-tarjonnalla?
Joskus harmittaa kun ei ole ketään, jolle voisi iloita kun uusi sarja vaikkapa QI:ta, HIGNFY'ä tai Would I Lie to You'ta alkaa. Edellinen suomalainen tv-ohjelma, jota olen katsonut enemmän kuin yhden minuutin oli Ihmisten Puolue, jonka katsoinkin alusta loppuun.
-Olen lähes absolutisti (juon ehkä kerran vuodessa yhden rommin tai sidukan tai tequilan).
-EN juo kahvia, teetä tai mitään muutakaan kuumaa/lämmintä.
-En katso suomalaisia tv-ohjelmia.
ja fiini. muuta pois sieltä sivistymättömyyden kehdosta.
Pidän ulkomaalaisista, en karta homoja tai lesboja. Olen ns. suvaitsevaisempi kuin moni muu tuntemani suomalainen. Muuten olen kyllä olen ihan etnisen taustani kaltainen ja pidän monista suomalaisista tavoista, esim. saunominen ja kahvittelu.
Täällä naisella on kuitenkin aika paljon enemmän vaihtoehtoja kuin perinteinen perheen perustaminen kuin monessa muussa maassa, jossa lapseton nainen on todellinen kummajainen.
En koe että naisen olisi pakko saada lapsia.
inhoan talvea ja kylmää ja lunta. En tykkää luistella enkä hiihtää. Laskettelemaan minua ei sa aikinä. En myöskään sienestä enkä marjasta.
Nautin helteistä ja lämmöstä.
miten nopeasti ja välittömästi tutustun uusiin ihmisiin. En ole niin varautunut kuin moni muu, vaikka introvertiksi itseni miellänkin.