Kysymys päiväkodissa työskenteleville?
Veisitkö oman alle 3-vuotiaan lapsesi hoitoon päväkotiin?
Ja perustele vastauksesi!
Kommentit (46)
Päiväkodissa on liian usein, liian vähän henkilökuntaa. lisäksi melu valvonnasta huolimatta on ikävä.
Myöskään yksilöllistä huomiota ei pienesskään päiväkodissa ole tarpeeksi.
toki näkemykseni perustuu omaan kokemukseen ltona. sekä myös siihen kuinka ihana hoitopaikka. lapsellani on ollut pph:lla. Leikkimökit, retket ,kerhot, leipomiset, kuistit, uimahallirethet jne-
Liian suuret ryhmät. Pph:ta olisn harkinnut, mutta koska alueen pph:t oli puistosta tuttuja (kyllästyneitä ja huutavia), niin ei sekään vaihtoehto houkutellut.
Päiväkoteihin olen ollut erittäin tyytyväinen ja lapset viihtyneet hyvin. Ratkaisu päivähoitoon turvautumisesta ollut lähinnä taloudellinen.
t: lto
Viime vuonna lapseni oli pienten eli alla kolmevuotiaiden ryhmässä kunnallisessa pk:ssa ja olin todella tyytyväinen hoitoon. Lapsia oli 14, joista kaikki ei ollut kokopäiväisesti, ja henkilökuntaa oli 4. Lisäksi koko lukukauden oli yksi työkkärin harjoittelija ja yksi opiskelija harjoittelussa. Hoitajia oli siis tarpeeksi ja tunnelma rauhallinen. Olivat paljon pienryhmissä.
Nyt 3-4-vuotuinen ryhmän hoitoon entodellakaan ole tyytyväinen. Lapsia 23 ja henkilökuntaa 3. Osa lapsista täyttää kolme vasra joulukuussa ja vain harva on täyttänyt jo neljä. Meno on melko villiä ja äänekästäja turvallisuus mietityttää. Mutta lain sallimista rajoissa mennään :(
Onneksi meillä on välillä ylimääräisiä vapaapäivä ja lyhyempiä päiviä, mutta kevät mieitityttää todella, kun lapsi joutuu olemaan siellä täydet päivät.
Ja kyseessä siis saman ison kunnallisen pk:n eri ryhmät. Vielä täytyy mainita, että henkilökunnan tasokin vaihtelee. Viime vuonna ihana luo, tämnä vuonna ei. Ja viiden vuosi tarkoittaa elokuu 2010-kesäkuu 2011 :)
En mä ainakaan sanonut, että laiminlyödään, vaan että resurssit ovat liian pienet ja päivähoito tähtää liikaa taloudelliseen tehokkuuteen. En siis syyllistä pätkääkään muita päivähoidon ammattilaisia. Päiväkodissa muuten työskentelee muitakin kuin pelkkiä lastenhoitajia. Eihän ne toki palkat korkeat ole kellään tällä alalla. Mutta osalla ihmisistä on perheessä toinenkin tienaava aikuinen ja ne on niitä kuuluisia valintoja, että riittääkö rahat yksityiseen päiväkotiin tai hoitajan palkkaamiseen. Jos sen näkee tärkeäksi asiaksi, jos vaikka jostain syystä onkin pakko pistää se pikkulapsi hoitoon, niin kyllä ne rahat löytyy kahden pienempipalkkaisenkin pussista, koska yhteiskunta tukee myös noita hoitomuotoja avokätisesti. Mä en nyt ihan äkkiseltään keksi tärkeämpää asiaa kuin lapseni hyvinvointi, joten ne rahat tulevat kyllä löytymään, jos töitä on molemmilla. Ja siis toki laadukkaita päivähoitopaikkoja on kunnallisellakin puolella, joten ei se välttämättä ole välttämätöntä maksaa sen enempää.