Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko teillä yhteiset tilit ja kuinka laskut maksetaan?

Vierailija
16.10.2011 |

Siis millä tavalla perheelliset, te joilla perinteinen perhe puolisot ja yhteiset lapset, hoidatte raha-asianne? Onko olemassa mitään suositusta? Kannattaako olla omat vai yhteiset tilit? Ja kuinka teillä asiat pysyvät hanskassa. Jos molemmat hoitavat ja huseeraavat, ettei joku lasku jää maksamatta? Jos vastuu toisella, kuinka toinen pysyy kärryillä olenkaan? Mikä on fiksuin tapa? Mikä on oikeudenmukaista?

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
16.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun teimme ekan asuntolainan yhdessä kymmenen vuotta sitten, miehen ehdotuksesta laitoimme yhteisen tilin, jonne menee molempien palkat ja josta laskut maksetaan. Olimme silloin seurusteleet ja asuneet vuokralla yhdessä useamman vuoden, avopari olemme edelleen, kolme lasta. Seurusteluaikaan minä kävin töissä ja "elätin" mieheni joka opiskeli useamman vuoden. Miehellä nyt parempi palkka. Eipä ole tarvinnut myöskään äitiylomalla/hoitovapaalla miettiä miten laksuja jaetaan tai lasten kuluja puolittaa. Tämä sopii meille, koska olemme samanlaisia rahakäyttäjiä. Ei ole tullut riitaa rahankäytöstä.

Vierailija
2/25 |
16.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt mulla on duuni 20 tuntia viikossa/ 5 tuntia 4 paivaa viikossa. vuosia olen hoitanut lapset kotona.. ei miehelle tulisi mieleenkaan kysella kuka tienaa... jos menee naimisiin on perhe.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
16.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietyssä paikassa ja kumpikin tsekkailee ajoittain pinoa, että tulevat maksettua.

Meillä on selkeää se mikä on oikeudenmukaista koska vain toinen tienaa. Jos mieheni on reissussa, maksan minä laskut muuten se on useimmiten mies, joka ne hoitaa. Siis sen naputtelun tileiltä. Meillä on käyttöoikeudet toistemme tileihin ja erillinen tili jatkuvia perusmenoja varten, jonne rahaa siirretään sopivasti. Lapsilisätililtä maksetaan lasten harrastukset, kirjamaksut, koulukuvat ja leirit ym.

Vierailija
4/25 |
16.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on erilliset tilit, mutta silti rahat ovat yhteisiä.

Laskut kerätään yhteen kansioon josta niitä sitten maksellaan. Yleensä miehen tililtä maksetaan laskuja ja minun tililtäni ostetaan ruokaa, vaatteita ja muita kotitaloudessa tarvittavia asioita.

Erilliset tilit ovat ainoastaan siitä syystä että molempien on helpompi seurata tilitapahtumia kun mitään ei tapahdu tilinomistajan tietämättä. Näin myös tietää mitä kulloinkin on suurin piirtein käytettävissä jottei esim. kaupan kassalla tule yllättäen tilinylitystä. Varamme ovat kuitenkin täysin toistemme käytettävissä, eli voin esim. sanoa miehelle että "otin sun tililtä tonnin kun itselläni on hiukka vähän" ja sama toimii tietysti toisinpäinkin.

Vierailija
5/25 |
16.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se maksaa, jolla sattuu olemaan rahaa tilillä.

Vierailija
6/25 |
16.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avattiin yhteinen heti kun muutettiin yhteen, sinne laitettiin sama summa kuukausittain josta maksetaan asumiskulut, netti yms. yhteiset laskut ja omilta omat laskut.

Nyt kun on lapsi saatu ja mulla tulot tippuneet reilusti, niin mies laittaa sinne yhteiselle enemmän ja mä vähän vähemmän, ja lisäksi hän maksaa lähes kaikki arkiset kauppa- yms. kulut. Vaihdettiin mun autokin yhteiseen, joten senkin vakuutukset yms. maksetaan sieltä yhteiseltä tilitä.

Vieläkin molemmilla on myös omat tilit, joista hoidetaan omat harraste-, kampaaja-, huvitus- ja shoppailumenot sun muut.

Meillä lähes kaikki laskut tulee verkkolaskuna suoraan pankiin, eli se hyväksyy joka tilillä käy. Ja paperilaskut laitetaan nippuun tähän koneen viereen, ja se joka käy tilillä naputtelee ne sinne eräpäivänä menemään. Ja tietty kumpikin hoitaa omansa.

Meillä tämä on toiminut hyvin, suosittelen!

Vierailija
7/25 |
16.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veronmaksaja-lehdessä on muistaakseni ollut suosituskin tästä joskus.

Huomasin silloin, että oltiin se jo itse päätelty. Molemmat käydään töissä, tää aloitettiin heti kun muutettiin yhteen: perustettiin pankissa yhteinen TALOUSTILI, jonne ohjattiin tietty prosentti kummankin palkasta, niin että riittää ruokamenoihin ainakin, samoin yhteisiin laskuihin, kuten silloinen lankapuhelin, sähkö, vesi etc.

Kun rakennettiin talo, perustettiin sitä varten RAKENNUSTILI, lainaa varten, jälleen ohjattiin kummankin palkasta (tällä kertaa täsmälleen sama summa koska talosta ja lainasta haluttiin 50-50 yhteinen).

Näiden lisäksi meillä siis koko ajan ollut käytössämme omat tilit sekä vielä erilliset säästötilit jos olemme halunneet itsellemme säästää esim. matkaa tms. varten.

Pääasia, että tehdään molempien kannalta reilut säännöt, jos molemmat käy töissä niin se on näin helppoa kuin meillä.

Vierailija
8/25 |
16.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me on laskettu alunperin kun tiliä avattiin, paljonko on ne yhteiset menot joita sieltä hoidetaan, ja sitten kuukausittain n. satanen enemmän rahaa sinne, joten nyt meillä on yhteistä vararahastoa sitten jo useampi tonni.

Nopeasti kertyy kun laittaa vähän joka kuukausi.

Vierailija
9/25 |
17.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on yhteiset tilit. Molemmilla on käyttöoikeus toisensa tiliin. Silti on selkeintä, että toinen pääsääntöisesti vastaa laskujen maksusta, taloussuunnittelusta ja varallisuuden seurannasta.

Lainoja menee automaattisesti molempien tileiltä. Laskuja maksetaan molempien tileiltä. Se joka hoitaa laskujen maksua ja tilien seurantaa, pitää huolen siitä, että toisen tilillä on riittävästi rahaa ja että toisella on jonkinlainen käsitys siitä, paljonko tilillä on käyttövaraa.

Näin meillä. Mutta jokaisen pitää hakea oma tapansa hoitaa asioita.

Vierailija
10/25 |
17.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttöoikeudet kaikkiin tileihin ja ristiin rastiin maksellaan. Voisi yhtä hyvin olla yksi yhteinen tili, mutta palkkatilit on jääneet omiksi ja lisäksi säästötili. Yhteinen sopimus on että säästötililtä ei nosteta rahaa kuin välttämättömiin asioihin ja siitä mainitaan toiselle. Meille sopii tällainen liberaali tapa toimia kun kumpikaan ei harrasta mitään kallista ja tienataan suunnilleen saman verran - paitsi tietty nyt mä en tienaa mitään kun olen hoitovapaalla, mutta muuten kyllä.

Vierailija
11/25 |
17.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme koko avioliiton ajan tehneet niin että minä huolehdin laskuista. Kasaamme ne yhteen paikkaan ja kaksi kertaa kuussa (tilipäivinä) maksan ne pois.

Palkat menevät siis samalle tilille ja laskujen jälkeen jää sitten rahaa ruokaan, bensaan, lasten menoihin yms. JOs jää yli niin siirrään säästötilille, jonka turvin matkustellaan tms.

Vierailija
12/25 |
17.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on molemmilla toisenkin tiliin.

Vierailija
13/25 |
17.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

omat tilit, mutta käytetään aika pitkälti yhteisinä.

Minä maksan laskut ja pidän muutenkin huolta raha-asioista. Toinen pysyy kärryillä siten, että minä informoin siloin tällöin rahatilanteesta yleisesti sekä lisäksi, jos näyttää, että saldo on tai tulee olemaan vähissä, jotta toinen osaa välttää isompia ostoksia.

Mies samoin kertoo minulle, jos on tulossa jotain poikkeuksellisempaa isompaa menoa, jotta osaan varautua tai tarkistaa onko siihen varaa. Normaalisti pyritään pitämään tilillä sen verran rahaa, ettei tarvitse miettiä meneekö miinukselle vai ei, vaikka tulisikin ylimääräisiä menoja.

Jos rahaa jää enemmän yli, sitten siirretään omille säästötileille. Molemmille yhtä paljon ja niitä rahoja sitten kohdellaan käytännössä kummankin omina. (Tosin tällä ei ole vielä ollut käytännön merkitystä, mutta näin ne minun pääni sisäisessä kirjanpidossa menevät.) Samoin jos näistä tarvitsee nostaa perheen yhteisiin menoihin, molemmilta nostetaan saman verran. Nämä tilit ovat erillään ja omina lähinnä siksi, että miehellä on omaisuutta, jota minä en omista. En halua, että minun säästöni hupenisivat esim. miehen sukumökin korjauksiin. Osittain tämä tarkka jako on perua avoliittomme ajoilta, avioliitossahan tällä ei niin paljoa olisi merkitystä.

Vierailija
14/25 |
17.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yhteinen tili ja yhteinen säästötili, sekä omat tilit. Yhteiselle tilille laitetaan noin tienaamisen mukaan. Mies tienaa huomattavasti enemmän ja laittaa huomattavasti enemmän tilille; mutta suhteessa kuitenkin miehelle jää myös paljon enemmän hummausrahaa; mikä onkin ihan ok, hänhän on se iso palkkainen.

Yhteiselle tilille laitetaan joka kuukausi rahaa, ja sieltä menee kaikki yhteiset laskut. Minulla on myös tiliin pankkikortti, jolla ostan ruokaa-- miesusein ostaa omilla rahoilllaan.

Minä muistan paremmin maksaa laskut, ja ne on näppärä hoitaa aina samalta tililtä. Ei tarvitse erikseen puhella, sopia tai katsella kasvavaa laskupinoa. Kun rahantulo perheeseen ei ole tasaista, on mielestä myös parempi, etten ole miehen tileillä-- vaan yhteisellä vaan.

Samoin jos jompikumpi haluaa ostaa jotain, on se ihan oma asia, kun yhteiset asiat ovat jo hoidossa.

Tärkeintä on kuitenkin aina pitää silmällä omia raha-asioitaan. Muuten voi ajautua tosi pahoihin tilanteisiin.

Vierailija
15/25 |
17.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

epäsäännölliset laskut tietty eivät, mutta kaikki mitkä voi, menee.

Olen kotiäiti ja mulla on käytössä meidän yhteisen tilin kortit, joilla ostan kaikki tarvittavat perheelle.

Laskut maksetaan yleensä sunnuntaisin. Olen alkanut nyt myymään huutiksessa, joten nyt tilille pitää välillä katsellakin.

Vierailija
16/25 |
17.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

menee puoliksi. Minä huolehdin, että laskut tulee maksettua. Ja mielestäni tämä on oikeudenmukaista, koska talo on miehen nimissä, mies tienaa kolme kertaa enemmän kuin minä ja minä osallistun hänen lapsensa kuluihin.

Vierailija
17/25 |
17.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmilla omansa ja laskut maksetaan mistä milloinkin. Minä ne enimmäkseen hoidan jomman kumman tililtä, kun mies on pitkiä aikoja merillä. Ei siinä mitään huseeraamista tule :)

Vierailija
18/25 |
17.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

laskut kerätään tiettyyn paikkaan ja järjestetään eräpäivän mukaan. Yleensä minä maksan erääntyvät laskut kahdenviikon välein, asuntolaina menee suoraveloituksena. Sitten ilmoitan miehelle, paljonko on tilin käyttövara. Helppoa ja meille sopivaa.

Vierailija
19/25 |
17.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulee yhdelle tilille. Sieltä minä maksan kaikki laskut ja hoidan budjetit. Miehellä ei ole edes mitään hajua siitä, mitä tienaa.

Tililtä lähtee suoraveloituksena asuntolaina, rahastoihin rahaa ja säästötilille (yhteinen).

Tämä systeemi on ollut aina. Silloin kun olin kotiäiti, silloin kun mies opiskeli ja nyt kun molemmat olemme töissä.

Vierailija
20/25 |
17.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies varmaan maksaa 2/3 laskuista, minä maksan luonnollisesti omat laskuni ja osan lastenkin laskuista.

Hyvin on toiminut jo yli 20 vuotta.