Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt meinaa mennä välit kouluun ja terveydenhoitajaan.

Vierailija
16.10.2011 |

Kävin raskausajan yksityisessä neuvolassa ja myös lasta käytimme samaisessa neuvolassa ja nyt koulun alkaessa päätin, että lapset käyvät myös yksityisellä terveydenhoitajalla/lääkärillä. Eli jätimme kouluterveydenhuollon pois kuvioista ja sekös on suututtanut kouluterkkarin.

Muut oppilaat kuulemma käyvät näissä tarkastuksissa ja ei ole koskaan aiemmin rouvalle tullut tälläistä tilannetta eteen, että joku kieltää häntä tarkastamassa lapsiaan.

Minun mielestä jokaisella vanhemmalla on oikeus päättää kenellä lastansa käyttää ja mitä tutkimuksia tehdään. Olen myös avoimesti kertonut missä ja milloin lastani käytän vuositarkastuksessa, mutta siitä eivät ole kiinnostuneet. Vaan siitä, miksen käytä palvelua, jonka saisin ilmaiseksi. Annan kuulemma huonoa esimerkkiä muille oppilaille ja vanhemmille, kun en luota koulun omaan terveydenhoitajaan.

Olen sanonut, että eikö ole parempi, kun käytän muualla, koska mediassa kerrotaan miten suuri määrä oppilaita on terv,hoitajilla hoidettava, joten eivät voi perehtyä kovinkaan tarkasti yksittäiseen oppilaaseen ja ongelmat voivat jäädä huomaamatta. Inhottaa, kun tällainen soppa tästä tuli.

Kommentit (80)

Vierailija
41/80 |
09.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ku jotku sanoo että ANNA lapsesi mennä kouluterkkarille. Kuka ihme sinne haluaa? Meillä ei osannut edes hemoglobiinia ottaa.. Tyttöni ei mitenkään haluaisi koulun terkkarille, koska kuulemma se on ahdistavaa (?) Yleeensä terkkarit eivät olleet tajunneet nuoren asioista ja olivat vvaan puheellaan saaneet pahaa mieltä aikaan.

terv. terveydenhoitaja itsekkin :)

Vierailija
42/80 |
09.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joista täytyisi muistaa kymmeniä asioita jokaisesta... Ei ne muista, ei ne huomaa, ei ne ehdi tekemään kunnolla edes lakisääteisiä töitään. Jos joku lapsi ei siellä käy, ei siinä ole mitään outoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/80 |
09.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sovi käyttää ilmaiseksi saatua palvelua joka muille kelpaa.

Lapsesi jää myös vaille tietynlaista yhteisöllistä "kokemusta" kun kaikki muut käyvät koulun terveydenhoitajan tarkastuksessa, ja omasi ei.

Miksi lapsesi ei saa käydä koulun terkalla? Onko siitä jotain haittaa? Kyllähän tuollainen kielto herättää epäilyksiä, kun sille ei ole mitään perusteita.

En oo IKINÄ ajatellu, että lääkärissä/terkkarilla käynti luetaan yhteisölliseksi kokemukseksi! :D Myö kyllä käytetään muksut ihan siellä koulun "neuvolassa", mutta ei kyllä mitenkään sosiaalisista syistä. Ja jos ois varaa muuhun, niin käyttäisin ehkä muualla (pääsisin paremmin itse mukaan, kun ei olis aina ne tarkastukset työaikana). Mut miten vaan... vai, että yhteisöllinen kokemus oikein!.. haha! :D

Vierailija
44/80 |
09.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis, kun joku nosti esiin, että lapselta puuttuisi oikeus siihen henkilökohtaisempaan palveluun, jos vaikka teinina tai joskus tulisi tarvetta vanhempien tietämättä jutskata:

Eikö lapselle voisi vain tehdä selväksi, että HÄNELLÄ on oikeus käyttää koulun terkkaria? Näin mä ainakin sanoisin terkkarille ja lapselle. Että normaalit seulonnat ja rokotukset tehdään muualla, mutta, jos lapsi haluaa, niin voi tulla käymään myös kouluterveydenhoitajalla.

Vierailija
45/80 |
10.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä koululaiset haluavat terveystarkastuksiin. Kyselevät koska pääsevät kun kaveritkin ovat jo käyneet.

Ehkä tämä riippuu terkkarin persoonallisuudesta ja ammattitaidosta?

ku jotku sanoo että ANNA lapsesi mennä kouluterkkarille. Kuka ihme sinne haluaa? Meillä ei osannut edes hemoglobiinia ottaa.. Tyttöni ei mitenkään haluaisi koulun terkkarille, koska kuulemma se on ahdistavaa (?) Yleeensä terkkarit eivät olleet tajunneet nuoren asioista ja olivat vvaan puheellaan saaneet pahaa mieltä aikaan.

terv. terveydenhoitaja itsekkin :)

Vierailija
46/80 |
10.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on joku 3kymppinen ja itsellään on 2 pientä lasta. 4 ja 7 veet.

Miten tämmönen nainen ees kykenee vastaamaan mitään varhaismurrosikäiseen liityvään kehitykseen liittyen.

Se akka on vaan lukenut kirjoista jotain.

Miten se pystyy edes keskustelemaan isompien lasten 10-13 kanssa punastelematta. Ja sillä ei ole itsellään mitään käytännön kokemusta miten esimurrosikäinen käyttytyy tai toimii tai puhuu tai ajattelee.

En tiennnyt itsekään, kun lapseni oli pieniä, vaikka olen ammatiltani sairaanhoitaja. Olen hoitanut vanhuksia ja sisätautiosastolla olen edelleen. Vaikka olenkin ns opiskellut myös "ikäluokkia" en ole tiennyt asioista mitään ilman omaakohtaista kokemusta.

kysyinpä huvikseni, kauan tämä terveyssisar ollut alalla. No, kuulemma valmistumisen jälkeen oli hetken päiväkodissa, sitten sai lapsia ja hoisi niitä 6 vuotta kotona. Eli nyt tämä työpaikka tavallaan eka. Ja siellä yrittää olla tärkeä ja neuvoa vanhempia, joilla elämänkokemusta ja taitoa enemmän kuin hällä ehkä ikinä.

Uskokaa nyt, kouluterveydenhuolto on nykyään vain osa kyttäystä, kyyläystä ja aiheetonta huolta etsivää järjestelmää.

Mitään apua oikeasti mihinkään vaivaan tai ongelmaan ei saa sitä kautta.

Säälin sellaisia vanhempia jotka uskoo, että he ovat oikeasti lapsista huolissaan.

Kunhan etsivät mitä tahansa mitätöntäkin sytää syyllistää vanhemmat ja tärkeinä kirjoitella huolilausuntojaan eteenpäin.

Olen kieltänyt lapsiani kertomaan mitään tai mistään asiasta koulussa. Jos vaivaa tai ongelmaa on menemme yksityiselle. Otan vaikka velkaa jos siitä on kiinni. Kunhan saan asiallista ja hyvää palvelua ilman kyttäysmeininkiä tai syyllistämistä vanhempaa kohtaa.

Vierailija
47/80 |
10.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mites teininä sitten, kun ei enää äiskälle haluisi ilmoittaa ihan kaikkea? Käsittääkseni aika moni esim. hankkii e-pillerit kouluterkan kautta.

Vierailija
48/80 |
10.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä koululaiset haluavat terveystarkastuksiin. Kyselevät koska pääsevät kun kaveritkin ovat jo käyneet.

Ehkä tämä riippuu terkkarin persoonallisuudesta ja ammattitaidosta?

Minun yläaste ajoista on nyt vähän päälle 10v. Muistan vieläkin miten EN halunnut mennä sinne, eikä muuten halunnut muutama kaverikaan joiden kanssa siitä keskustelimme. Enkä muista että koskaan olisi kyselty milloin kaveri on käynyt :D

Kunhan mentiin silloin kun kutsu tuli. Ja se oli siinä. Olisin ilomielin käynyt jossakin muualla.

Joten kyllä, uskon että tämä henkilö voi ihan hyvin olla terveydenhoitaja :)

Vierailija
49/80 |
10.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan itse, että menkää yksityiselle jos on varaa.

Meillä on vakuutukset ja molemmilla lapsilla nimikkolääkäri, joka on hoitanut vauvasta asti.

En tajua mikä tuossa mättää. Eihän se kouluterkka muuta tee kuin mittaa ja tutki pintapoulisesti - ja lähetä lääärille, jos on jotain häikkää, esim. näössä.

Vierailija
50/80 |
10.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä koululaiset haluavat terveystarkastuksiin. Kyselevät koska pääsevät kun kaveritkin ovat jo käyneet. Ehkä tämä riippuu terkkarin persoonallisuudesta ja ammattitaidosta?

ku jotku sanoo että ANNA lapsesi mennä kouluterkkarille. Kuka ihme sinne haluaa? Meillä ei osannut edes hemoglobiinia ottaa.. Tyttöni ei mitenkään haluaisi koulun terkkarille, koska kuulemma se on ahdistavaa (?) Yleeensä terkkarit eivät olleet tajunneet nuoren asioista ja olivat vvaan puheellaan saaneet pahaa mieltä aikaan. terv. terveydenhoitaja itsekkin :)

Menevät, koska se on "pakko" eli jokainen sinne kutsutaan, ei siinä kodin mielipidettä kysytä. Eivät anna ottaa verikoetta tai rokottaa, eivät puhu asioistaan. Se on epämiellyttävä urkintakokemus, ei muuta.

Terkkarin palvelut pitäisi keskittää niille lapsille, joilla on ongelmia, ei näennäiseen testaamiseen.

Vierailija
51/80 |
10.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

välit kouluun ei voi mennä. Ja mitä se haittaa, vaikka välit terveydenhoitajaan menisivät, kun et kerran halua hänen palvelujaan käyttää.

Sinänsä naurettavaa jättää maksuton ja helppo palvelu käyttämättä, mutta mitä ihmettä edes suostut monesta keskustelemaan.

Mulla on kolme lasta, ja en todellakaan tiedä, käyttävätkö kaikki perheet kouluterveydenhoitajan palveluja. Me käytetään, muiden valinnat ei kiinnosta.

Vierailija
52/80 |
10.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tilasin ajan terveyskeskukseen ehkäisyneuvontaan ja sitä kautta pääsin gynekologille tutkimuksiin, joka kirjoitti pillerit. Olin jotain 15 v silloin. Ja reseptin uusinnat tein samalla lailla, paitsi kerran kun oli jonoa menin yksityisgynelle.

Ja juu, kerroin kotonakin asiasta.

siis kuka ees haluaa kertoa kouluterkalle jotain tai mitään? Sehän juoruaa kaikki asiat oppilaista sitten opettajanhuoneessa.

Sopii korkeintaan maahanmuuttajille. Mutta ainii, heitähän ei saa pakottaa menemään. Eli heille se kyllä on vapaaehtoista.

Vierailija
53/80 |
10.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

välit kouluun ei voi mennä. Ja mitä se haittaa, vaikka välit terveydenhoitajaan menisivät, kun et kerran halua hänen palvelujaan käyttää. Sinänsä naurettavaa jättää maksuton ja helppo palvelu käyttämättä, mutta mitä ihmettä edes suostut monesta keskustelemaan. Mulla on kolme lasta, ja en todellakaan tiedä, käyttävätkö kaikki perheet kouluterveydenhoitajan palveluja. Me käytetään, muiden valinnat ei kiinnosta.

Olen moneen kertaan miettinyt, mikä palvelu on pituuden mittaus ja painon punnitseminen. Ne voi tehdä kotonakin. Lisäksi terkkari kysyy, mitä söit aamulla ja nukutko tarpeeksi.

Missä tuossa on se palvelu?

Vierailija
54/80 |
10.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli kyllä taas näitä hyvää päivää, kirvesvartta -lomakkeita, jotka pitää täyttää lukijalle tietyllä tavalla:

Nukkuu paljon, harrastaa vähän, on kavereita, tykkää koulusta, syö kasviksia, liikkuu ja leikkii. Kyllä.

Meillä lapset käy omalla yksityisellä lääkärillä kasvuseurannassa, joten aikas tyhjänpäiväinen on se kouluterkan tarjoama "palvelu".

Vierailija
55/80 |
10.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli kyllä taas näitä hyvää päivää, kirvesvartta -lomakkeita, jotka pitää täyttää lukijalle tietyllä tavalla: Nukkuu paljon, harrastaa vähän, on kavereita, tykkää koulusta, syö kasviksia, liikkuu ja leikkii. Kyllä. Meillä lapset käy omalla yksityisellä lääkärillä kasvuseurannassa, joten aikas tyhjänpäiväinen on se kouluterkan tarjoama "palvelu".

koska kukaan ei kyennyt kertomaan, mitä lomakkeella tehdään, missä se säilytetään, miten siinä olevia tietoja käsitellään jne. Terkkari vaan sanoi, että "sitten nää kerätään tuonne muihin papereihin" - mutta ei kyennyt kertomaan, mitä ovat ne muut paperit, joiden matkaan tuo kysely liitetään.

Vierailija
56/80 |
10.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on niin naivia! Ei minunkaan perheen terveysasiat koululle kuulu. Kakarat oppii kulkemaan rivissä teuraalle aikuisuutta varten.

Nimimerkki EXTRArokotusvastainen ja syystä.

Vierailija
57/80 |
16.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos vaikka olisi jotain 'huolen' aihetta. eli kandee jarkata jonkinmoinen kommunikaatio kouluterkan ja terkan jota kaytat valille. vaikka joku paperi kun olette kayneeet, etta oli xcm pitka ja painoin xkg ja taysin terve.

Vierailija
58/80 |
16.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos syy on oikeasti se, että pelkäät jotain jäävän huomaamatta, niin käytät sen lisäksi siellä yksityisellä.

Vai onko teillä jotain salattavaa?

Vai haluatko ihan muuten vaan erityiskohtelua perheellenne?

Vierailija
59/80 |
16.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

voihan se olla lapsellesi vahan vaikee kun on eri asemessa kuin muut. muut jonottavat punnitukseen ja omasi ei.. lapsille tammoset pikku asiat on niin tarkeita ja voivat tuntea itsensa poissuljetuksi ja toisaalta kaverit voi ihmetelle myos.

Vierailija
60/80 |
16.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silti olen antanut myös koulun terkan tehdä ne omat tarkastuksensa. Mitä haittaa siitä on ja eihän niitä koulussa ole kuin kerran-pari vuodessa. Turha minusta tehdä numeroa. Meidän lapset käy myös yksityisessä hammashoidossa eivätkä kunnalliseen kutsuja edes koulun kautta saa kun olen asian sinne ilmoittanut. Minä mielelläni maksan yksityiselle yrittäjälle näistä palveluista ja vähennän osaltani julkisen terveydenhuollon kuormitusta kun se on minulle mahdollista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kaksi