Asiallisia vastauksia koiraihmisiltä, kiitos
Otin viikko sitten koiranpennun, joka on todella energinen. Minulla ei ollut aikaisempaa kokemusta koirista. Minusta on alkanut tuntua, etten sovellukaan koiranomistajaksi. Pentu tuntuu useimmiten ärsyttävältä vaikka onhan se hellyyttävä nukkuessaan. En oikeastaan tunne vielä rakkautta pentua kohtaan ja olen jo moneen kertaan ajatellut raivostuksissani, että haluan luopua siitä. Minulla on kolme kissaa ennestään ja niitä olen rakastanut siitä hetkestä lähtien, kun olen ne syliini saanut ja vaikka nekin ovat minut kuinka raivonpartaalle saanut, en ole koskaan ollut mistään hinnasta valmis luopumaan niistä. Olen itkeskellytkin koiranpennun takia tämän viikon aikana jo pariin kertaan. Teinköhän liian hätäisen päätöksen vai onko kaikilla pennun kanssa alkuun näin rankkaa?
Kommentit (43)
Ota nyt joka tapauksessa yhteyttä kasvattajaan. Jos haluat jatkaa, pyydät neuvoja. Jos et, niin kerrot joko rehellisesti ettet pärjää tai vaikka selittele sitä allergiaa. Ja pentua ei tosiaan selätetä, laiteta vessaan tai sidota. Käytösongelmaisen pelkäävän koiran tuolla menolla saa.
Noin pieni pentu vaatii paljon. Pentua ei varsinaisesti kouluteta, vaan oppi tapahtuu leikin ja arjen asioiden kautta. 9 viikkoisen kanssa ei myöskään käydä vielä missään pentukouluissa. Perusasioita täytyy harjoitella kokoajan.
Jos haluat tehdä omia askareitasi, ohjaa pentu tekemään omia puuhiaan. Kannusta sitä leikkimään yksin, jätä sille jotain sallittua mielenkiintoista tekemistä äläkä huomioi sitä, jos se tulee puremaan lahkeesta.
Pentuja ei lenkitetä, vaan niiden liikkuminen tapahtuu (mielellään) vapaana omaan tahtiin. Jos et voi pitää vapaana niin pitkässä liinassa pehmeillä alustoilla. Pennulla ei ole juurikaan lihaksia, sen luut ja nivelet ovat vielä todella pehmeät ja hauraat. Lenkitys ei tee hyvää.
En tiedä minkä rotuinen ja kokoinen koirasi on, mutta etenkin isojen pentujen kohdalla maltillinen liikunta koko kasvuiän ajan on todella tärkeää.
Pentuaika on hektistä ja joskus myös raskasta, mutta mitä muuta odotit? Se kestää loppujenlopuksi hyvin vähän aikaa. Seuraava vaihe onkin murrosikäinen koira. Jos et panosta pentuaikaan, tulee murkkukausi olemaan pahempi.
Jos tuntuu että teit virhearvion koiran ottaessasi, voit luopua siitä. Ota yhteyttä kasvattajaan ja sovi hänen kanssaan, yleensä asiallinen kasvattaja ottaa pennun takaisin, osan hinnasta varmaan menetät, mutta se on parempi ratkaisu kuin yrittää ruveta myymään sitä.