Te joiden lapset saivat lapsena paljon makeaa! Mitä siitä seurasi heille myöhemmin?
Lapseni saa makeaa joka päivä. Ei karkkia, mutta pullaa tai keksiä, mehua jne. Minun on vaikea ajatella, että tässä olisi jotain hirveän väärää, koska lapsella on hampaat ja paino ok ja ruokavalio muuten kunnossa.
Joten kertokaa te, jotka ette mitenkään olennaisesti rajoittaneet lastenne makean syömistä; tuliko tästä lapselle jotian terveydellistä haittaa sitten myöhemmin? Ja nimenomaan siitä makeasta, ei esimerkiksi siitä että lapsi naposteli jotain koko ajan tms. Kaipaan nyt vähän perspektiiviä siihen, että kuinka suurista riskeistä tässä nyt on kyse.
Kommentit (27)
usko tuohon, että pelkästään sokeri niitä reikiä aiheuttaa. Kyllä siihen joku perimäkin ihan varmasti osansa tekee. Mun veljellä oli pienenä reikiä tosi paljon, itselläni oli eka reikä varmaan joskus 15-vuotiaana. Ja ihan samalla tavalla syötiin karkkia ja mehuja ym. Meillä lapset saa syödä herkkuja (ei välttämättä karkkia) jälkiruuaksi useinkin. Vanhin on 12-v eikä ainuttakaan reikää ja joka kerta hammaslääkäri käynnillä kaikille lapsille sanotaan, että hampaat on tosi hyvin hoidettu! Miehelläni ei myöskään ole reikiä hampaissa, mutta hänelle ei ole pienenä annettu juurikaan karkkia. Nyt aikuisena sitten syö senkin edestä.. Mieluummin annan kohtuudella koko aika, kun kiellän tai rajotan sitä ihan kauheesti. Lapset on osa normaalipainoisia ja osa miinuskäyrillä eli ei mitään ongelmaa senkään suhteen. Hammashoitaja sanoi meille, että ruuan jälkeen voi jotain herkkuja tai ruuan yhteydessä mehua antaa, jos hampaat pesee hyvin ja ruoka syödään myös hyvin. Eikä happohyökkäyksiä tule koko aikaa. Mun mielestä tuossa ap:n toiminnassa ei ole mitään ongelmaa.
varmaan se sama suomalainen kansallisasenne, joka on suhtautumisessa alkoholiin; ollaan lähes hysteerisiä asiaan suhtautumisen kanssa.
Lisäksi, hampaitten reikiintymiseen vaikuttaa aika paljon perinnöllisyys, eli syljen koostumus.
pystyy näkemään mistä mikäkin reikä johtuu???
Siis miten tyypillinen mehureikä erottuu jostain muusta reiästä? Haloo... :O
hoikka ja nolla reikää, en ole koskaan erityisemmin rajoittanut makean syöntiä.
ketjuun vastaa mammat jotka tietävät, että ovat lihottaneet lapsensa ja rikkoneet heidän hampaansa sokerilla. Ja ap saa tästä gallupista pontta jatkaa sokeroidulla tiellä, koska av:n mammatkin ovat syöttäneet lapsilleen karkkia ja pullaa joka päivä, ja heidän lapsensa ovat jopa hoikkia ja reikiä on nolla :D
Kolme lasta meillä joista vanhin 8 ja nuorin 3, eikä yhdellekään ole kertaakaan pullia tai karkkeja annettu. Sama linja tullaan pitämään tulevaisuudessa. Se on selvä se että karkin mussuttaminen aiheuttaa turmiota ja himoja lapsessa, joka taas johtaa muihin hirveyksiin. Jokin roti vanhemmilla pitää näissä asioissa olla. Lapselle puuroa ja rakkautta, muuta se ei tarvitse ja muu tekee vain hirveyksiä.
Isojen pussejenkaan syömistä ei rajoitettu esim. laivamatkoilla ja lahjoina saatuina ja muutenkin sokeria oli varmaankin jossain muodossa joka päivä (muistan koulusta tullessa etsineeni aina piparipurkin esiin ja pakastimesta pullia jne.).
Olimme kummatkin liikkuvaisia lapsia ja nyt yli kolmekymppisinä olemme hoikkia aikuisia, joilla ei ole ikinä ollut kun muutama reikä hampaissa. Veljeni ei ole aikuisena ollut enää kova makean perään, mutta minä olen.
Omat lapseni saavat sokeria jossain muodossa melkein joka päivä, mutta ei isoja määriä. Luin muutama vuosi sitten yhden naisen tarinan, jolta oli lähes koko lapsuuden sokeri kielletty. Ei edes kaverien synttäreillä saanut syödä. Muutti aikaisin pois kotoa ja lihoi 20kg kun ahmi kaikkea makeaa ja nautti kun kukaan ei syyllistänyt.