Aikuinen, miksi sekoitat -mp tavun -np:hen?
Minua kiinnostaa tällä palstalla usein esiintyvä kirjoitusvirhe. Miksi näitä tapahtuu?
esim:
oikea muoto - väärä muoto
Vanhempi - vanhenpi
pienempi - pienenpi
isompi - isonpi
ja suosikki:
pimppi - pinppi
Te jotka käytätte tuota -np-muotoa, oletteko aina mokailleet tuon kanssa? Onko syynä lukihäiriö eli onko ongelmia muillakin alueilla? Ettekö huomaa että jos esim tuon pimppi-sanan lausuisi pinppinä, se kuulostaisi jo siltä että sanassa on d-kirjain, eli asiasta ei oikeasti voi erehtyä jos vähänkin ajattelee.
Minua siis kiinnostaa, erehtyykö tuossa vain muutenkin lukihäiriöinen vai onko kyse enemmän laiskuudesta tai tottumuksesta.
Kommentit (26)
Meillä puhutaan piNpistä ja kuNppareista ihan vain huvisemme. Osaamme kyllä puhua ja kirjoittaa ihan oikein, mutta välillä on hauska hassutella ja leikkiä sanoilla.
pääsisin ostoksille kenppariin. Syötiin muuten tänään ruuaksi hanppareita kun en jaksanut laittaa muutakaan. Osaisimpa laittaa jotain parenpaa ruokaa.
olen nyt ainakin nelikymppisenä taantunut melko paljon oikeinkirjoituksessa, meinaan koko ajan sekoittaa esim. sanaliitot ja yhdyssanat, sekä tuleeko sanaan -ottaa vai -oittaa, esim.
hajottaa,karkottaa, kehottaa, kurkottaa, irrottaa, liuottaa, pilkottaa jne.
Joten aivan kauheesti mä en kehtaa toisia alkaa haukkua..
Harmittaa kun entisestä kympin oppilaasta on tällainen ääliö tullut.
Mä luulen, että useilla ihmisillä just toi, että on oppinut, että ompi on väärin, saa sit virheiden pelossa erehtymään komparatiivimuodoissakin.
kielitohtori arvelee syyksi myös seuraavaa:
"Epävarmuus siitä, tuleeko komparatiivimuotoja kirjoitettaessa m- vai n-kirjain, on ymmärrettävää. Nimittäin äännettäessä myös n:stä tulee käytännössä m, kun se on ennen p:tä. Tätä voi havainnollistaa vaikkapa kokeilemalla lausua ääneen seuraavan lauseen:
Onko pöllömpää kuin pöllön pää?
Toki pöllön-sanan viimeinen kirjain on tässä mahdollista ääntää myös n-äänteenä, mutta ilman erityistä yritystä niin ei yleensä tapahdu."
http://www.kielitohtori.fi/parenpi_parempi
Tuota pinppiä mä kyllä luulen, että käytetään tosiaan täällä ihan vitsinä, ja ehkä se jonkun mielestä kuulostaa vähemmän tuhmalta, joten käyttää sitä ihan tarkoituksella?
Mä luulen, että useilla ihmisillä just toi, että on oppinut, että ompi on väärin, saa sit virheiden pelossa erehtymään komparatiivimuodoissakin.
Mutta ompi-muotohan on oikea
piti tietysti olla ompa, empä tai kumpa :)
on ihan oiva ja oikea sana tällä palstalla.