Aikuinen, miksi sekoitat -mp tavun -np:hen?
Minua kiinnostaa tällä palstalla usein esiintyvä kirjoitusvirhe. Miksi näitä tapahtuu?
esim:
oikea muoto - väärä muoto
Vanhempi - vanhenpi
pienempi - pienenpi
isompi - isonpi
ja suosikki:
pimppi - pinppi
Te jotka käytätte tuota -np-muotoa, oletteko aina mokailleet tuon kanssa? Onko syynä lukihäiriö eli onko ongelmia muillakin alueilla? Ettekö huomaa että jos esim tuon pimppi-sanan lausuisi pinppinä, se kuulostaisi jo siltä että sanassa on d-kirjain, eli asiasta ei oikeasti voi erehtyä jos vähänkin ajattelee.
Minua siis kiinnostaa, erehtyykö tuossa vain muutenkin lukihäiriöinen vai onko kyse enemmän laiskuudesta tai tottumuksesta.
Kommentit (26)
Ehkä tässä näkee tämän Suomen koululaitoksen rappiotilan, kun ihmiset ei osaa edes kirjoittaa!
Käsittämätöntä kuinka joku on läpäissyt peruskoulun noilla taidoilla. Tai sitten ihmiset taantuvat sen jälkeen kun tulevat aikuisiksi.
mp tai np eivät ole tavuja?
Voin selittää sulle, mistä tuo ilmiö johtuu. Nimittäin siitä, että suomen kirjoitusjärjestelmässä on tässä kohtaa kahdenlaista käytäntöä. Osa mp-yhtymistä kirjoitetaan np, osa mp. N-kirjaimeen loppuvat muodot, joihin yhdistyy pA-liitepartikkeli, kirjoitetaan toisin kuin lausutaan (niinpä, luenpa). Kaikki muut kyseisen konsonanttiyhtymän sisältävät muodot kirjoitetaan kuten lausutaan.
Toki on olemassa syy, miksi pA-liitepartikkelin kanssa n ei muutu m:ksi, mutta tämä sekoittaa monia.
Ja yritä pitää mielessä, että monet kirjoittavat - ja sanovat - ihan vitsillä pinppi.
Sana "vanhempi" tavutetaan van-hem-pi.
Eivät nuo ole tavuja, vaan äänteitä. Monissa tapauksessa kyseessä on komparatiivi (hän on pideMPI kuin sisarensa). Komparatiivin tunnus on mpi.
Jumala ompi linnamme
np ja mp ei kyllä ole tavuja.... Tavuraja menee niiden välissä. t.ope
Toteamuslauseessa ei pidä käyttää kysymysmerkkiä Jumala ompi linnamme
tulee kaikenlaisia hassuja näppäilyvirheitä tehtyä.
Kumpi on oikein oNpa vai oMpa???
Tuosa verbimuodon perässä on liitepartikkeli pA.
Kumpi on oikein oNpa vai oMpa???
Tuosa verbimuodon perässä on liitepartikkeli pA.
mutta piti varmistua asiasta =) Mua ottaa niin päähän kun ihmiset kirjoitta ompa ja niimpä ja empä! Haloo!!!!! Missä te ootte ollu äikäntunnit?
Niin, sallit kaiketi näppäilyvirheet ja pienet lapsukset itsellesi, mutta et muille.
sama kuin se, että käyttää aivan väärää sanaa jostain asiasta? Kyllähän koiraakin voi kutsua kissaksi, mutta on se aika harhaanjohtavaa.
Janppa on just best! Alkaa kuullostamaan ihanalle tämä keskustelu.
Siinä oli kirjaimellisesti mies nylksimässä pilkkua.
Olin varma että olisi pitänyt muistaa lisätä tuohon omaan viestiin että tiedän etteivät ole tarkalleen ottaen tavuja vaan tietynlaisia kirjainyhdistelmiä mutta en jaksanut keksiä parempaakaan ilmaisua. Kiitos kuitenkin teille osallistumisesta! Olen miettinyt että tuo pinppi voi olla jo vitsailua joidenkin taholta mutta noihin muihin hajoaa pää ("Menin tänään Nico-Petterin vanhenpaimiltaan").
No, lähdempäs tästä kotiim pesenääm pinppini.
- ap
Sana "vanhempi" tavutetaan van-hem-pi.