Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttää kaverini, joka kuvittelee lapsensa olevan fiksumpi kun puhuu kolmea kieltä

Vierailija
13.10.2011 |

hänen lapsi, 6v.tyttö puhuu kolmea kieltä, suomea, englantia ja arabiaa ja kaverini luulee, että lapsensa on jotenkin tavanomaista älykkäämpi ja lahjakkaampi. Tottakai lapsi puhuu koska ne kielet on heillä käytössä kotona!

Jos kotona puhutaa vain suomea niin sitten lapsi puhuu vain sitä, mutta jos kotona puhutaan vaikka ruotsia ja suomea niin lapsi puhuu niitä kieliä.

Ei sillä ole älyn kanssa mitään tekemistä

Kommentit (80)

Vierailija
21/80 |
14.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahimmassa tapauksessa lapsi osaa heikosti suomea, heikosti sitä isän kieltä ja englannista pelkkää tankeroa.

Tää on ihan tutkittu juttu. Jos isällä ja äidillä on eri äidinkielet, vankin kielipohja syntyy, kun isä puhuu omaa kieltään, äiti omaansa ja perheen yhteinen kieli on jompikumpi näistä. Eikä se yleismaailmallinen bad english.

Vierailija
22/80 |
14.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 - 5 -vuotiaana. Siksi esimerkiksi kielikylpyopetus alkaa silloin, eikä aikaisemmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/80 |
14.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona puhutaan englantia, mutta eivät he silti sitä mitenkään täydellisesti puhu. Suomi on paljon vahvempi ja englanti on aika hataraa, vaikka kumpikin on käynyt englanninkielisen päiväkodin ja ovat englanninkielisillä luokilla koulussa. Suomiaksentti kuuluu kummallakin vaikka puhuvat siis kotona natiivin kanssa päivittäin. Tietenkin heidän englannin kielen taitonsa on täysin eri tasolla kuin yksikielisten suomalaisten, mutta enpä menisi sitä täydelliseksi sanomaan... Eikä ole muuten vielä 9-vuotiaan suomen kielikään täydellistä. Älykkäitä lapsia ovat toki, myös muuten kuin kielellisesti.

Vierailija
24/80 |
14.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 kieltä; isän kanssa suomea, äidin kanssa ruotsia, kansainvälisen koulun kieli englanti, kavereiden kanssa saksaa (asuivat Saksassa) ja vanhojen kavereiden kanssa hollantia (asuivat hollannissa aiemmin).

Vierailija
25/80 |
14.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja minä tunnen useita ns. kv. koulujen opettajia, jotka kauhistelevat näitä "kielitaitoisia" lapsia, jotka eivät käytännössä osaa mitään kieltä niin hyvin, että selviäisivät sillä koulussa.

Vierailija
26/80 |
14.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en viitsi tällaisella forumilla briljeerata kieliopilla ja oikeinkirjoituksella. olen lomalla, joudun tekemään työkseni oikeata suomea.

Vierailija
27/80 |
14.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä on todellakin poikkeuksellisen älykäs yksilö. Usein vaan vanhemmat eivät ota huomioon sitä, että 'täydellinen' kielitaito on aika hankala hankkia edes täysi-ikäisyyteen mennessä. Se vaatii paljon lukemista kaikilla kielillä, joita ihminen siis väittää puhuvansa täydellisesti tai edes sujuvasti.

Vierailija
28/80 |
14.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin on tutkittu. Kysympä vaan kuinka monta tutkittua juttua olet selannut läpi tästä aiheesta??? Ja miltä vuosikymmeneltä?

Jos jätetään pahin tapaus pois mitä luulet prosentuaalisesti kuinka moni HYÖTYYYYY tästä?

Jos oteteaan vielä vaikka suomalaisesta amiksesta 50 suomalaista oppilasta ja tehdään kielitesti kuullun ymmärtämisestä. Mikähän tulos saataisiin pahimmassa tapauksessa?:) Eikä bad english ole vielä haittaamassa!

Vierailija
29/80 |
14.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ryhmänsä aatelia. Suurin osa kun ei ole oppinut sitäkään peruskoulussa.

Vierailija
30/80 |
14.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän näitä perheitä, joissa vanhemmilla ei ole yhteistä kieltä ja siksi puhuvat keskenään englantia. Usein kummallakin on huono/suppea englannin taito ja siksi tekevätkin paljon sekä kielioppi- että ääntämisvirheitä. Lisäksi sanasto on hyvin niukka. Lapsi sitten oppii virheellistä englantia ja myöhemmin on kovasti korjaamista kielitaidossa.

On myös perheitä, joissa vanhemmat puhuvat sujuvasti useampaa kieltä. Itse asun ulkomailla, eräässä Aasian miljoonakaupungissa, ja oman kokemukseni perusteella uskallan väittää, että nykyään on hyvin paljon perheitä joissa puhutaan erittäin sujuvasti 2-3 kieltä. Lapset oppivat jo lastentarhassa vähintään kaksi kieltä, ja niimpä se että kotona joku sattuu ääntämään pari sanaa virheellisesti ei tee suurta hallaa. Itse en esimerkiksi väitä puhuvani täydellistä englantia, mutta mieheni puhuu sitä äidinkielenään, ja se on kieli myös lapsiemme koulussa. Meillä puhutaan kolmea kieltä päivittäin, lisäksi lapsillamme on mahdollisuus opetella asuinmaan kieli. En tiedä tekeekö kielitaito fiksummaksi, mutta kosmopoliitiksi se ainakin tekee. Onko syytä olla kateellinen näille kosmopoliiteille, luultavasti kyllä, itse ainakin olen.

niin monikielisyys mahdollistaa älykkyyden kehittymistä. Mitä fiksuuteen tulee on se toinen asia. Onko ap:n aloitus fiksu, kertooko se fiksusta ihmisestä?

Väitän että se kertoo enemmän suomalaisuudesta. Lapsistaan ei saa olla ylpeä ja tätä ylpeyttä ei saa julki tuoda ääneen.

Vierailija
31/80 |
14.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapseni ovat kielikoulussa, ja minä suoritan tällä hetkellä jatko-opintoja kaksikielisyydestä.

Olen aloittanut perusopintoni 80-luvun alussa, joten aikajänne on siis neljä vuosikymmentä.

Oma taustani on kaksikielinen, koska sukuni on kaksikielinen. Siskoni ja mieheni sisko ovat naimisissa ulkomaalaisen kanssa, heidän lastensa kielikirjoa olen seurannut 1980-luvulta asti.

22

Vierailija
32/80 |
14.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotta hänen voi sanoa olevan kaksikielinen?

Kysyn vaan siksi, että esim. englanninkieliseen opetukseen pääsee Suomessa käytännössä sillä, että ymmärtää yksinkertaisia ohjeita englanniksi. Itse ei tarvitse oikeastaan osata puhua lainkaan.

Vierailija
33/80 |
14.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otappa nyt selville ensin niitten lasten taustat ja kysäse miten ope puhuu niille? Osaako tämä ope kommunikoida kielipuolen kanssa vai puhuuko kuten suomalaisille lapsille.

Itse kielipuolena olleena ulkomailla huomasin tämänkin asian. Nyt täällä Suomessa huomaan et juuri minä osaan kommunikoida ulkolaisten kanssa paremmin kuin moni muu.

Ja, eikö tulisi antaa aikaa näille lapsille kuten annetaan niillekin, jotka opiskelevat tankero- englantia Suomessa! Eivätkä silti oikein opi TÄYDELLISTÄ kieltä vaikka jo osaavat äiteenkielen täydellisesti! Sallikaa mun nauraa!

Vierailija
34/80 |
14.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ole vertaillut lasta muihin tai kehuskellut asialla. Se nyt vain on niin, että meidän perheessä on ne kolme kieltä aktiivisessa käytössä ja normaalin elämän ohessa lapsi oppii kaikki nämä kielet tai sitten ei. Jos lapsella oppimisvaikeuksia tai puolikielisyyttä ilmenenee, käännyn ammattilaisten puoleen.

Toistaiseksi kielet on alkanut tulla ihan kivasti. Vahvimpana on nyt suomi ja perässä tulee espanja ja englanti, joita lapsi osaa puhua jonkin verran ja etenkin ymmärtää suht sujuvasti.

Espanjan ja englannin kohdalla ongelma on näiden kahden kielen sekoittuminen keskenään joissakin lauseissa. Esimerkiksi ilmaus:"Is stuck!" lapsi sanookin: "Es stuck!"

Suomeksi lapsi ei vielä ymmärrä kaikkia ohjeita tai sanoja. Toisaalta emme ole kovin kauaa vielä suomessa asuneet ja kielenkehitys lähti kunnolla käyntiin vasta keväällä. Neuvolan mukaan lapsen suomenkielen kehitys etenee normaalilla tasolla.

Mutta ei tämä ihan huoletonta ole. Helppoahan se olisi, jos perheessä olisi vain yksi kieli. Ja meillä asuinmaat vielä vaihtuu, eli pian saattaa tulla 4. kieli. Ja tulevaisuudessa vielä 5. kieli. Tosin tässä tapauksessa lapsi tulee käymään koulunsa englanniksi maasta riippumatta.

Yritän olla stressaamatta ;)

Vierailija
35/80 |
14.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne pääsyvaatimukset vaihtelevat. Helsingissä Töölön ala-asteelle on äidinkielen koe eli ei tarvitse osata englantia yhtään, Maunulaan on muistaakseni samanlainen. Kulosaaressa pitää olla käytännössä ihan natiivin tasoa, samaten Ressuun.

Englantilaiseen kouluun edellytetään vähintään se oma kaksivuotinen Preschool.

Ja tällä kaikellahan ei ole mitään tekemistä edes ns. kaksikielisyyden kanssa...

Vierailija
36/80 |
14.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansainvälisissä kouluissa on opetus yleensä lähinnä englanniksi, joten ei sillä ole merkitystä, _miten_ lapsen kanssa kommunikoidaan. Hänen pitää hallita se englanti niin hyvin, että hän osaa opiskella sillä. Eli osaa laskea englanniksi, osaa opiskella historiaa yms. englanniksi.

Eli sen kielitaidon pitää olla niin syvä, että käsitteellinen ajattelu onnistuu sillä kielellä.

Monikielisillä ihmisillä se ongelma on nimenomaan se, että pintafraasit soljuu, mutta kieli ei ole sellainen työkalu kuin sen pitäisi olla.

Sinä puhut nyt koko ajan siitä pinnallisesta kielitaidosta.

Vierailija
37/80 |
14.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne pääsyvaatimukset vaihtelevat. Helsingissä Töölön ala-asteelle on äidinkielen koe eli ei tarvitse osata englantia yhtään, Maunulaan on muistaakseni samanlainen. Kulosaaressa pitää olla käytännössä ihan natiivin tasoa, samaten Ressuun.

Englantilaiseen kouluun edellytetään vähintään se oma kaksivuotinen Preschool.

Ja tällä kaikellahan ei ole mitään tekemistä edes ns. kaksikielisyyden kanssa...

Mutta aika moni tuntuu ajattelevan, että jos lapsi on käynyt koulun jollain kielellä, hän myös osaa tätä kieltä natiivintasoisesti. Itse en lainkaan tätä usko.

Toki kieli kehittyy koulussa, mutta jos sitä ei aidosti puhuta kotona, on aika erikoista että lapsi oppii puhumaan kieltä niin hyvin, että häntä voisi pitää kaksikielisenä.

Vierailija
38/80 |
14.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omista lapsistani esikoinen varmasti puhuu koulun jälkeen englantia kuin natiivi. Hänellä on täydellinen aksentti ja hän on todella pätevä kielissä.

Kuopukseni taas ei takuulla yllä koskaan ihan samaan.

Vierailija
39/80 |
14.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

todella puhuu niitä kieliä kaikkia yhtä hyvin.

Vierailija
40/80 |
14.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi voi olla älykäs tai sitten ei. Millä älykkyys mitataan? Lapsestaan voi olla ylpeä, mutta muiden yli asettaminen ei ole älykästä. Se on lapsellista.

Entinen lapsi tässä itsekin, yksikielisestä kodista. Lapsuudenkaverilla oli ulkomaalainen isä, kaveri puhui kahta kotikieltä ja englanninkin oppi jo ennen koulua. Hän on toistaiseksi jättänyt koulut kesken ja tekee jotain pätkätöitä. Ulkomailla toki matkustellut (pappa ja yhteiskunta betalar) mutta ei mitään tuotteliasta saanut aikaan. Hengailee.

Itselläni yliopistotutkinto, säännöllinen työ, puoliso ja kaksi lasta, mutta en pidä itseäni keskivertoa älykkäämpänä. Vain aktiivinen, reipas, itsenäinen.