Osaatko neuloa villasukat?
Kommentit (23)
viimeksi aloitin sukkien teon n. 5 v sitten, yhden jaksoin ja toisesta varren :P Pitäisi varmana tehdä niin, että tekisi aina kummastakin sukasta samat osat, eli eka molemmista varret jne.
kaksi vuotta sitten ja sen jälkeen olen tehnyt varmaan kymmeniä sukkapareja. Olen siitä oikein ylpeä, ei mene telkkarin katselu tai musiikin kuuntelukaan hukkaan. Teen rauhallista tahtia sukkaparin viikossa, muuten sukan päivässä. Ihan rentoutavaa. ap
elokuussakohan se oli kun neuloin itselleni uudet sukat. Tänä syksynä kuitenkin.
Sain kunnon traumat meidän kuspää rättikässän maikasta seiskalla. Sen mielestä mä tein kantapään VÄÄRIN, kun HÄNEN tapansa oli se OIKEA! Mamma opetti mulle lapsena tuon kantapään teon, joten..
Tällä hetkellä olen itselleni tekemässä sukkia.
Edelliset 2 paria menivät äidille lahjaksi. Toiset oikein pitkät saappaisiin ja toiset pitisiset, valkoiset ihan vaan koristeeksi sisätiloihin ;)
Virkkasin myös pitsiliinan pitkästä aikaa. Edelisen tein 1995!
kaksi vuotta sitten ja sen jälkeen olen tehnyt varmaan kymmeniä sukkapareja. Olen siitä oikein ylpeä, ei mene telkkarin katselu tai musiikin kuuntelukaan hukkaan. Teen rauhallista tahtia sukkaparin viikossa, muuten sukan päivässä. Ihan rentoutavaa. ap
jatkuvasti enkä myöskään tiedä mihin sukkamäärän laittaisin. Kirppikset on jo pullollaan uusia sukkia ja lapasia. Halvimmat saa 50 sentillä, ei paljoa kannata lankojen osto ja itseneulominen.
Rentoutuakseni teen muita käsitöitä.
2
osaisin. En kyllä eläissäni ole tehnyt kuin korkeintaan 2 paria. Kaapit on täynnä ennestään mummojen tekemiä ja lahjaksi saatuja. Kyllä noista riittää jälkipolville jakaa asti.
Lisäksi sukkia on kiva antaa lahjaksi sisaruksille perheineen jouluksi ja muutamalle ystävälle. Äkkiä siitä tulee kymmeniä.
Kannattavuudesta ei tosiaan ole kyse, langat on kalliita. ap
Viime joulun alla ystäväni tilasi multa sukat.
Jatkuvasti teen, eli kun edellinen pari valmistuu, aloitan heti uusien tekemisen. Läpi vuoden :)
hieman eri tavalla ja mummo kuten äitikin ei kenties tee koulun ohjeen mukaan, tai koulu ei tee mummon mukaan..
Sillä, esim. kantapään teossa on muuutama tapa.
Sellaisille oppilaille joilla on hieman hankalaa koko neulominen, ei kannata opettaa ns. vahvistettua kantapäätä vaan hän voi neuloa tavallista joustinneuletta 1 0ikein 1 nurin tai 2 oikein 2 nurin jne.
Vahvistettu kantapää tehdään niin että otetaan (esm.1 o 1 n) joka toinen silmukka kutomatta ja kääntymisen jälkeen neulotaan normaalisti nurin, taasa sama kuin ensimäinen kerros.
Tiedän monia jotka vannoivat tunneillani etteivät koskaan enää neulo.
Mutta olipa ihanaa kun kerran tein ostoksia tavaratalossa, eräs nuori kassatyöntekijä muisti minut ja kertoi kuinka oppi sukan tekemisen minulta.
Hän on kuulema neulonut koulun jälkeen. Muistan kuinka kuudesluokkalaisella oli silloin vaikeuksia; silmukat putoilivat ja puikot eivät pysyneet käsissä, kädet kuin "taikinaa" eikä puristusotetta puikkoihin.
Niin vain kuitenkin hänkin aloitti neulomisen koulun loputtua, piti ihan kivana tätä sukan tekoa.
Tänään valmistuu esikoiselle sukat.
Sen verran hidas että menee 2 päivää yhteen sukkaan.
Tosin kun on pieniä lapsia niin ei auta liikaa odottaa että saisi aikaa tehdä rauhassa!
Tosin edelleen saan sen kantapään toisen reunan tehtyä liian löysäksi, pitää aina vähän paikkailla :) Mutta taisin ehkä kymmenen sukkaparia viime talvena tehdä. Tänä syksynä on ensimmäiset menossa.
Toinen on valmis ja toinen on kesken.
Ja osaan ainakin kolme erilaista kantapäätä ;D
Viime talvena on valmistuneet viimeiset. Nyt on yhdet puikoilla, josko tässä talveen pikkuhiljaa valmistautuisi.
Mulla neulomisinto lopahtaa aina kesäksi, mutta ilmojen viiletessä aloitan uudestaan.
taisin toissailtana saada edelliset puikoilta pois.
En todellakaan osaa. Äitini tekee kaikkia käsitöitä mitä vain on mutta mulla ei ole osaamista noihin. En osaa kutoa, virkata enkä mitään muutakaan käsityötä.
En ollut ennen neulonut villasukkia (enkä kyllä paljoa muutakaan). Hain netistä ohjeet ja nyt on kolmannet tehty.
viime syksynä taisin tehdä. Osaan neuloa myös vaikka mitä muuta, sekä virkata, kutoa kangaspuilla, huovuttaa, punoa, solmeilla jne. Pitsinnypläys on opettelematta.