Mitä ihmettä tarkoittaa "tinttailla"?
Jotain murretta on, en tiedä mitä. Mulle "tintata" tarkoittaa vain lyömistä mutta tuo tinttailla tarkottaa jossain murteessa ilmeisesti jotain ihan muuta?
Kommentit (35)
turha tulla muille. Enhän minäkään mene pohjanmaalle puhumaan slangia. Hirviö anoppi kaiken takana.
Naapurin emännän kanssa voi vääntää murretta mutta turha tulla muille. Enhän minäkään mene pohjanmaalle puhumaan slangia. Hirviö anoppi kaiken takana.
sun mielestä sitten sopisi käyttää? Voitko antaa yksityiskohtaiset ohjeet?
se tarkoittaa astumista. Siis joku tinttaa vaikka telkkarin edessä, lapset yleensä.
se on pohjanmaan murretta ja tarkoittaa kiukuttelua ;) ja tintata tarkoottaa tosiaanki lyömistä
Tintata tai tinttailla tarkoittaa hypätä ruutua. Siis pikkutyttöjen leikki. Kesk
i-Pohjanmaalla tintattiin 50-60-luvuilla. Tinttaaminen lyömistarkoituksella on myöhempää kielikerrosta.
tinttailla tarkoittaa häjyilyä esimerkiksi lapsi tinttailee kun se häjyilee kuten ittekki oon lapsena tinttaillu varsinki äidille kun en saanu tahtoa läpi
No mä oon Tampereen seudulta ja mulle tinttailu on aina merkinnyt sitä kun hermo menee ja sen myös näyttää. Se on sitä kun huudetaan ja kiljutaan ja itketään ja hypitään tasajalkaa, että sais oman tahtonsa läpi. Tai jos tietää, että oma toive ei tule toteutumaan niin käytetään näyttääkseen, että todellakin ollaan eri mieltä.
Lapsen päiväkodossa on yksi muita tinttaileva lapsi, se on just sellainen väkivaltainen tapaus joka aina muksii muita ohikulkiessaan.
Vierailija kirjoitti:
Mikähän tuonkin sanan tausta on, kun muualla maassa tarkoittaa ihan muuta.
myös. esim sana "kehtaa" tarkoittaa eri puolilla maata ainakin 2 eri asiaa.
Kehtaa on kirjakielessä/yleiskielessä rohjeta tai iljetä, viitsimismerkityksessä itäistä murretta.
Tinttaamisen arvaan lyömiseksi ja tinttailun juopotteluksi.
Olen kotoisin Pohjanmaalta ja äitini käytti murresanoja, kuten tinttailla. Murre ei koskaan tarttunut minulle. En ymmärrä, miksi käyttäisin jotain ihmesanoja, kun osaan puhua myös oikeilla sanoilla. Olin jo lapsena ihan mahdoton lukutoukka ja minuun tarttui oikea suomen kieli, eikä kouluttamattomien tollojen omat erikoissanat. Ja kyllä, tinttailla tarkoittaa kiukuttelua, lähinnä lapsen kiukuttelua ja siihen liittyy tietty väheksyvä ja alistava piilomerkitys turhasta kiukusta.
Tintata=polkea jalkaa, kiukuttelun yhteydessä
Tintata=lyödä
Tintata=juoda alkoholia
Tinttaalla tarkoottaa Eteläpohojammaalla, kiukuttelua, eli kakarat yleensä tinttaaloo, ku non pahalla päällä.
LAPSEN KIUKUTTELUA VÄHÄ NIIKU MINÄ LAPSENA KIUKKUILIN VARSINKI KAUPASSA KUN EI ÄITI TAI ISÄ OSTANU MITÄ OLISIN HALUNNU ÄIDILLE TULI TINTTAILTUA ENEMPI
Miten murteet ei ole suomea. Mikä susta sitten ON suomea, kerro toki!