Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ihmettä tarkoittaa "tinttailla"?

Vierailija
13.10.2011 |

Jotain murretta on, en tiedä mitä. Mulle "tintata" tarkoittaa vain lyömistä mutta tuo tinttailla tarkottaa jossain murteessa ilmeisesti jotain ihan muuta?

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
13.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka näenkään punaista tinttailusta ja häjystä.

Hyi yöks! Voisiko puhua ihan suomea.

En minäkään väännä stadin slania vaikka sitä osaan.

Miten murteet ei ole suomea. Mikä susta sitten ON suomea, kerro toki!

Vierailija
22/35 |
13.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

turha tulla muille. Enhän minäkään mene pohjanmaalle puhumaan slangia. Hirviö anoppi kaiken takana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
13.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurin emännän kanssa voi vääntää murretta mutta turha tulla muille. Enhän minäkään mene pohjanmaalle puhumaan slangia. Hirviö anoppi kaiken takana.

sun mielestä sitten sopisi käyttää? Voitko antaa yksityiskohtaiset ohjeet?

Vierailija
24/35 |
13.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

se tarkoittaa astumista. Siis joku tinttaa vaikka telkkarin edessä, lapset yleensä.

Vierailija
25/35 |
21.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on pohjanmaan murretta ja tarkoittaa kiukuttelua ;) ja tintata tarkoottaa tosiaanki lyömistä

Vierailija
26/35 |
07.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tintata tai tinttailla tarkoittaa hypätä ruutua. Siis pikkutyttöjen leikki. Kesk

i-Pohjanmaalla tintattiin 50-60-luvuilla. Tinttaaminen lyömistarkoituksella on myöhempää kielikerrosta.

Vierailija
27/35 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

tinttailla tarkoittaa häjyilyä esimerkiksi lapsi tinttailee kun se häjyilee kuten ittekki oon lapsena tinttaillu varsinki äidille kun en saanu tahtoa läpi

Vierailija
28/35 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä oon Tampereen seudulta ja mulle tinttailu on aina merkinnyt sitä kun hermo menee ja sen myös näyttää. Se on sitä kun huudetaan ja kiljutaan ja itketään ja hypitään tasajalkaa, että sais oman tahtonsa läpi. Tai jos tietää, että oma toive ei tule toteutumaan niin käytetään näyttääkseen, että todellakin ollaan eri mieltä.

Vierailija
29/35 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen päiväkodossa on yksi muita tinttaileva lapsi, se on just sellainen väkivaltainen tapaus joka aina muksii muita ohikulkiessaan.

Vierailija
30/35 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikähän tuonkin sanan tausta on, kun muualla maassa tarkoittaa ihan muuta.

myös. esim sana "kehtaa" tarkoittaa eri puolilla maata ainakin 2 eri asiaa.

Kehtaa on kirjakielessä/yleiskielessä rohjeta tai iljetä, viitsimismerkityksessä itäistä murretta.

Vierailija
31/35 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tinttaamisen arvaan lyömiseksi ja tinttailun juopotteluksi.

Vierailija
32/35 |
27.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kotoisin Pohjanmaalta ja äitini käytti murresanoja, kuten tinttailla. Murre ei koskaan tarttunut minulle. En ymmärrä, miksi käyttäisin jotain ihmesanoja, kun osaan puhua myös oikeilla sanoilla. Olin jo lapsena ihan mahdoton lukutoukka ja minuun tarttui oikea suomen kieli, eikä kouluttamattomien tollojen omat erikoissanat. Ja kyllä, tinttailla tarkoittaa kiukuttelua, lähinnä lapsen kiukuttelua ja siihen liittyy tietty väheksyvä ja alistava piilomerkitys turhasta kiukusta.

Vierailija
33/35 |
11.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tintata=polkea jalkaa, kiukuttelun yhteydessä

Tintata=lyödä

Tintata=juoda alkoholia

Vierailija
34/35 |
29.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tinttaalla tarkoottaa Eteläpohojammaalla, kiukuttelua, eli kakarat yleensä tinttaaloo, ku non pahalla päällä.

Vierailija
35/35 |
12.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

LAPSEN KIUKUTTELUA VÄHÄ NIIKU MINÄ LAPSENA KIUKKUILIN VARSINKI KAUPASSA KUN EI ÄITI TAI ISÄ OSTANU MITÄ OLISIN HALUNNU ÄIDILLE TULI TINTTAILTUA ENEMPI

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yksi