Mitä ihmettä tarkoittaa "tinttailla"?
Jotain murretta on, en tiedä mitä. Mulle "tintata" tarkoittaa vain lyömistä mutta tuo tinttailla tarkottaa jossain murteessa ilmeisesti jotain ihan muuta?
Kommentit (35)
Sillä ei siis ole mitään yhteistä lyömisen kanssa (tässä murteessa).
Vai eikö siellä sitten käytetä tuota sanaa kun tarkoitetaan lyömistä?
harvemmin tinttailla.
Tarkoittaa lyömisen lisäksi dokaamista. Näin Kotkassa.
Mukula tinttaaloo silloon ku se häjyylöö :D
tintata ja tinttailla, joten ei siitä väärinymmärryksiä tule. Tosin en muista koskaan kuulleeni Pohjanmaalla käytettävän tintata-sanaa. Tosin olen asunut muualla jo yli 25 vuotta, joten muistikuvani tässä asiassa ei välttämättä ole oikea. Tinttailla-sanan tarkoitus on kuitenkin ihan selvä.
painia-painiskella, huutaa-huudella jne.
Kyllä minä luulin että lapsi on väkivaltainen kun äitinsä (=Pohjanmaalta kotoisin) puhui jatkuvasta tinttailemisesta...
eikö tuo sitten tuota väärinymmärryksiä siellä Pohjanmaalla Vai eikö siellä sitten käytetä tuota sanaa kun tarkoitetaan lyömistä?
Harvemmin lyömisestä käytetään frekventatiivijohdoksia - eli siis toistuvaa tekemistä tarkoittavaa - joten väärinymmärryksen vaaraa ei ole. Tinttailla on täällä ihan yleinen verbi.
joko tuota muksimista tai sitten kännäämistä.
se tarkoittaa lapsen kiukuttelua mutta myös lyömistä.
Eikä se viittaa väkivaltaiseen käytökseen. Kiukutteleva tyttö (kuten minä itsekin joskus) tinttaliisa :)
Mikähän tuonkin sanan tausta on, kun muualla maassa tarkoittaa ihan muuta.
pidä sekoittaa tinttaamista ja tinttailua. Kuten tuossa ylempänä sanoin, harvemmin tintata-verbistä käytetään tuota tinttailla-johdosta, eikä täällä Etelä-Pohjanmaalla tosiaan yhdistetä noita kahta verbiä toisiinsa ollenkaan.
Tai nyrkkeilysäkkiäkin voi tinttailla.
myös. esim sana "kehtaa" tarkoittaa eri puolilla maata ainakin 2 eri asiaa.
He puhuvat pelkästä äksyilystä ja muut tulkitsee lyömiseksi tai ryyppäämiseksi?
Koskeeko tuo muuten vain lapsia vai voiko vaimo puhua siellä että "mies tinttailee harva se ilta..."
sanoa, että "kohta tinttasen sua!"
Tarkoittaa, että voisi lyödä jota kuta.
sanaa käytetään lapsista. Voisin kuitenkin kuvitella, että joku sanoisi esim. hankalasta työkaverista tai sukulaisesta "Se vain tinttaaloo".
No nyt mä ymmärrän mistä Pohjanmaalaisten häijy maine tulee :D
eikä se tarkoita samaa kuin "häijy", joka tarkoittaa enemmänkin ilkeää. "Häjy" tarkoittaa enemmän pahaa, ja vielä tosi monia sen merkitysvivahteita: esim. "Olipa se häjyllä päällä" (pahalla, kiukkuisella päällä), "maistuu häjyltä" (maistuu pahalta). "Häjyyleminen" tarkoittaa sen kuuluisan pukkojunkkarimeiningin lisäksi myös kiukuttelemista.
Kuinka näenkään punaista tinttailusta ja häjystä.
Hyi yöks! Voisiko puhua ihan suomea.
En minäkään väännä stadin slania vaikka sitä osaan.