Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ompelijat! Mikä kangas on paras laadukkaaseen kietaisumekkoon?

Vierailija
13.10.2011 |

Ehdottakaapa kangasta. Olen mukana ompelukurssilla ja haluaisin tehdä kauniin ja klassisen kietaisumekon.



Mikä kangas olisi viskoosisekoitteisen trikoon ohella hyvä? Minkä nimisiä kankaita kannataisi metsästää (tarkoitan nimillä siis crepe, chiffon, satin jne).



Onko jotain kivaa satiinin tyyppistä, joka ei tuntuisi niin tekokuituiselta päällä? Pinta voisi olla hieman himmeästi kiiltäväkin.



Opettaja tekee kaavat kanssani, mutta kun kysyn häneltä kankaista hän ehdotti puuvillaa tms. Eihän se jousta ollenkaan, joten siksi yritän löytää jotain muuta laadukasta. Siihen pitää satsata monta ompelutuntia, joten olen valmis maksamaan kankaasta.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
13.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kankaan nimi. Puuvillasatiinit ovat laadukkaampia mutta eivät jousta.

Men ekunnolliseen kangaskauppaan, osaavat neuvoa

Vierailija
2/11 |
13.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoittanee silkkitrikoota suomeksi? Tarkoitan siis Diane von Furstenbergin klassikkomekkoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
13.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja yhdessä toisessa pienemmässä. Kummassakaan ei ollut sopivaa. Oli trikoita yms. mutta ei tuota "juhlavampaa" kangasta. Ihan ihme valikoimat Eurokankaassa, yleensä siellä on paljon värejä ja laatuja. Myyjä oli asiantunteva. Ostin sitten villakangasta (Armani, pitäisi olla laadukasta) sekä paksua satiinia joustavana, mutta noista kummastakaan ei saa kietaisumekkoa.



Olisiko netissä jotain? Ajattelin senkin vuoksi kysellä näiden kangaslaatujen nimiä. Löysin kyllä tällaisen, onko joku tilannut?



http://www.kangastori.com/Kankaat/Vaatekankaat.htm?shop=fabfab_fi&Sessi…

Vierailija
4/11 |
13.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahaa, ne on silkkijerseytä, voisin kyllä googlata jos jostain voi tilata. Ovat varmaan ihanan tuntoisia, mutta noitahan ei Suomessa edes myydä että voisi käydä hypistelemässä ja katsomassa malleja.

Vierailija
5/11 |
13.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perinteisesti kietaisumekko tehdään jersey-kankaasta, joka siis on ohuehkoa mutta ryhdikästä olla puuvillaista tai villaista tai tekokuistuista tai sekoitekankaista neuloskangasta, trikoota tavallaan. Näistä sitten valkataan sen mukaan, halutaanko että mekko on talvimekko vai kesämekko, laskeutuvampi vai ryhdikkäämpi jne. Silkkijerseytäkin on olemassa, jos haluat sellainen kauniin himmeankiiltävän, ja esim juhlamekkoon se onkin oikein hyvä materiaali - mutta se on kallista ja sen verran vaikeaa ommella, että itse en tekisi siitä ensimmäistä mekkoa. VÄärin menneiden saumojen korjaaminen on nimittäin jokseenkin mahdotonta.



Keitaisumekon voi toki tehdä myös muusta kuin neulekankaasta, vaikka farkusta tai siitä mainitsemastasi satiinista. Jos farkkuun tai puuvillasatiiniin on lisätty noin 5& elastaania, sekin joustaa sopivasti. Puuvillasatiini on näistä se mainitsemasi himmeän kiiltava kangas.



Erittäin kaunis himmea kiilto olisi dupion-silkissä, mutta se ei jousta yhtään, minkä takia kaavoituksessa ja mallissa vaaditaan on rajoituksia joustaviin kankaisiin verrattuna, ja vaikkei se ole kovin vaikeaa ommella, on se silti sen verran vaativampi - ja kalliimpikin, vaikkei yhtä kallis kuin silkkijersey, etten kuitenkaan tekisi siitäkään mitään mitä en ole harjoitellut jo jollain muulla kankaalla ensin. Sekään ei nimittäin tykkää purkamisesta.

Vierailija
6/11 |
13.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosin en tiennyt, että silkkijerseytä on olemassa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/11 |
13.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sieltä saattaisit löytää tasokkaita. Hintava paikka, mutta laadukasta tavaraa.



Eurokankaan valikoimat vaihtelevat suuresti. Kerran koko firmassa ei ollut minkäänlaista mustaa pitsiä, jota tarvitsin kahden hihan verran, ei edes puolta metriä. Myyjät ihmettelivät itsekin, että miten voi olla kokonaan loppu. Villisilkistä sain ja paljon hienompaa kuin etukäteen kuvittelinkaan.



t. se DVF-ehdottelija

Vierailija
8/11 |
13.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta molemmat ovat neuloksia =)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/11 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reissverschluss mitä tarkoittaa suomeksi?

Vierailija
10/11 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löysin jo se on vetoketju.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/11 |
14.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.10.2011 klo 14:49"]

Perinteisesti kietaisumekko tehdään jersey-kankaasta, joka siis on ohuehkoa mutta ryhdikästä olla puuvillaista tai villaista tai tekokuistuista tai sekoitekankaista neuloskangasta, trikoota tavallaan. Näistä sitten valkataan sen mukaan, halutaanko että mekko on talvimekko vai kesämekko, laskeutuvampi vai ryhdikkäämpi jne. Silkkijerseytäkin on olemassa, jos haluat sellainen kauniin himmeankiiltävän, ja esim juhlamekkoon se onkin oikein hyvä materiaali - mutta se on kallista ja sen verran vaikeaa ommella, että itse en tekisi siitä ensimmäistä mekkoa. VÄärin menneiden saumojen korjaaminen on nimittäin jokseenkin mahdotonta.

Keitaisumekon voi toki tehdä myös muusta kuin neulekankaasta, vaikka farkusta tai siitä mainitsemastasi satiinista. Jos farkkuun tai puuvillasatiiniin on lisätty noin 5& elastaania, sekin joustaa sopivasti. Puuvillasatiini on näistä se mainitsemasi himmeän kiiltava kangas.

Erittäin kaunis himmea kiilto olisi dupion-silkissä, mutta se ei jousta yhtään, minkä takia kaavoituksessa ja mallissa vaaditaan on rajoituksia joustaviin kankaisiin verrattuna, ja vaikkei se ole kovin vaikeaa ommella, on se silti sen verran vaativampi - ja kalliimpikin, vaikkei yhtä kallis kuin silkkijersey, etten kuitenkaan tekisi siitäkään mitään mitä en ole harjoitellut jo jollain muulla kankaalla ensin. Sekään ei nimittäin tykkää purkamisesta.

[/quote]

Silkki on todellakin vaikeaa käsitellä, kietaisujakkuun sopii.

 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kolme