Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En tajua 2. luokan matikantehtävää! Hjälp!

Vierailija
12.10.2011 |

Näissä kirjoissa on kyllä ollut tosi outoja ja epäselviä tehtävänantoja jo ekalta saakka. Tällä kertaa:

Kirjoita kaikki kaksinumeroiset luvut, joissa on ykkösiä 7.

Kommentit (81)

Vierailija
61/81 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla palsta pullollaan niitä joille ykköset, kymmenet jne. ovat ihan vieras asia.

ykköset ja kymmenet ovat tulleet mukaan? Kuulen näistä ihan ensimmäistä kertaa. Olen vm -71... Onko tämä ikäkysymys? Että 70-luvulla syntynyt ei tajua kysymystä, mutta joku vuonna 1985 syntynyt tajuaa? Olenko ainoa, jolla ei koulussa ole mitään ykkösiä selitetty?

Vierailija
62/81 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuulostaapa tosi normaalilta, oikealta ja yleiselta tavalta ilmaista asia....

Ihme saivartelua tassa ketjussa, eikohan kaikille ole jo moneen kertaan selvinnyt etta mita tehtavassa ajettiin takaa, mutta siita ei paase yli eika ympari etta kieliopillisesti se on ihan pain p:ta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/81 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ykköset ja kymmenet ovat tulleet mukaan? Kuulen näistä ihan ensimmäistä kertaa. Olen vm -71... Onko tämä ikäkysymys?

Noita termejä käytettiin ala-asteella esim. allekkainlaskuissa. Niissä piti laittaa aina ykköset samalle kohdalle ja kymmenet samalle kohdalle. Lainattaessa lainattiin kymmenistä tai sadoista jne.

Olen syntynyt -77

Vierailija
64/81 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ykköset ja kymmenet ovat tulleet mukaan? Kuulen näistä ihan ensimmäistä kertaa. Olen vm -71... Onko tämä ikäkysymys?

Noita termejä käytettiin ala-asteella esim. allekkainlaskuissa. Niissä piti laittaa aina ykköset samalle kohdalle ja kymmenet samalle kohdalle. Lainattaessa lainattiin kymmenistä tai sadoista jne.

Olen syntynyt -77

Kyllä tämä on selvä asia, mutta silti on ihan hepreaa, mitä tuo tehtävä tarkoittaa! :D

t: DI, tekniikan tohtoriopiskelija

Vierailija
65/81 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ykköset, kymmenet, sadat jne. Turha sitä on muka viisaana tolkuttaa uudestaan ja uudestaan. Esimerkin ongelma on se, että se ei tarkoita mitään järjellä ymmärrettävää. Ongelma on kielellinen, ei matemaattinen.

Vierailija
66/81 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kenellekään olekaan ollut epäselvää, mitä ovat ykköset, kymmenet, sadat jne... Esimerkin ongelma on se, että se ei tarkoita mitään järjellä ymmärrettävää. Ongelma on kielellinen, ei matemaattinen.

Ap väitti että ei todellakaan ymmärrä mitä tehtävässä pitää tehdä. Saivarrellahan aina voi kielestä, mutta tärkeintähän oli ymmärtää mitä sen lapsen pitää tehdä. Eiköhän se jo tullut selväksi.

Vierailija
67/81 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ykköset, kymmenet, sadat jne. Turha sitä on muka viisaana tolkuttaa uudestaan ja uudestaan. Esimerkin ongelma on se, että se ei tarkoita mitään järjellä ymmärrettävää. Ongelma on kielellinen, ei matemaattinen.

Juuri näin. Miksi pitää muotoilla tehtävä niin hankalasti, että sitä ei kukaan ymmärrä, ei edes ne jotka ovat "alan taitajia"? :))

t: DI, tohtoriopiskelija

Vierailija
68/81 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse on lukuyksiköistä eli ykkösistä, kymmenistä, sadoista.... Eli vastaus kysymykseesi on 17,27,37,47 jne... terveisin tokaluokan ope

Vierailija
69/81 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvailla voi, mutta kielellisesti teksti on niin epäselvä, että se ei itse asiassa tarkoita mitään. Mikään tulkinta ei siis ole oikea.

-äidinkielenopettaja minäkin

Ei kai kenellekään olekaan ollut epäselvää, mitä ovat ykköset, kymmenet, sadat jne... Esimerkin ongelma on se, että se ei tarkoita mitään järjellä ymmärrettävää. Ongelma on kielellinen, ei matemaattinen.

Ap väitti että ei todellakaan ymmärrä mitä tehtävässä pitää tehdä. Saivarrellahan aina voi kielestä, mutta tärkeintähän oli ymmärtää mitä sen lapsen pitää tehdä. Eiköhän se jo tullut selväksi.

Vierailija
70/81 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se olisi pitänyt äidinkielen open jne mielestä ilmaista? Saisiko ihan esimerkin?

Vierailija
71/81 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se olisi pitänyt äidinkielen open jne mielestä ilmaista? Saisiko ihan esimerkin?

Kyllä mielestäni asia on esitetty juuri oikein. Ykkösiä pitää olla 7 ja luvun kaksinumeroinen. Kysymys ei voisi olla enää yksinkertaisempi. Suurin osa minun tokaluokkalaisistani olisi osannut vastata tuohon takuuvarmasti :) t. se tokaluokan ope

Vierailija
72/81 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulee mielenkiintoisia tehtäviä. yhtä tein 30 min.

Vierailija
73/81 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö lauseen ymmärtämistä helpottaisi edes se, että oppilas on tehnyt samantyyppisiä tehtäviä kymmenittäin koulussa? Esim. kysytään kuinka monta ykköstä tässä on? 45, vastaus 5.

Vierailija
74/81 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

P.o. Kirjoita kaikki kaksinumeroiset luvut, joissa on ykkösinä 7.

Ykkösiä 7 -version mukaan sanottaisiin myös kymmeniä 10, 20, 30 jne., kun tosiasiassa kymmeniä on 1, 2, 3 jne. Yhdenmukaisuuden ja logiikan vuoksi essiivi on siis parempi vaihtoehto.

Tokaluokkalaiset osaisivat tehtävän siksi, että heidän opettajansa on sen heille siten opettanut.

-äidinkielenopettaja

Vierailija
75/81 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

äikänope on nyt ihan hakoteillä. Kun noin EI VOI SANOA. "Kirjoita kaikki kaksinumeroiset luvut, joissa on ykkösinä 7" on vaan väärin. Kun sitä ei matematiikassa sanota noin... Ei kannata päteä kun ei asiasta mitään ymmärrä. Kyllä se alkuperäinen lause on myös kielellisesti oikein.

Vierailija
76/81 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tokaluokkalaiset osaisivat tehtävän siksi, että heidän opettajansa on sen heille siten opettanut.

Muistan että ihan samoilla sanoilla puhuttiin jo 80-luvulla kun olin ala-asteella. Ei siis sanottu että ykkösinä on 2 vaan että ykkösiä on 2. Miten tätä asiaa ei ole korjattu matikankirjoissa lähes 30 vuodessa jos se on niin väärin sanottu?

Vierailija
77/81 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voidaan kysyä esim., mikä on ykkösten lukumäärä. Siihen voidaan vastata, että ykkösiä on seitsemän. Tämän mukaan ap:n esimerkki olisi kielellisesti oikein. Saman mallin mukaan kymmeniä on yksi, kaksi jne. ja satoja yksi, kaksi jne.

-äidinkielenopettaja

Vierailija
78/81 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten te ootte koulun tai siis matikan läpässy ku jotkut ei tollasta tokaluokan tehtävää tajuu.Siis nii ylsinkertanetehtävä ja tehtävänanto ja nii huoh kaikenlaisia...

Vierailija
79/81 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Irrallisena lauseena tehtävää on vaikea käsittää, mutta kontekstissaan se onkin aivan selkeä.

Vierailija
80/81 |
12.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen taas opetan matikkaa lukiossa ja aika ihmeelliseltä kuulosti ainakin äkkiseltään. En siis tajunnut, mitä haettiin.

oppilaille opetetaan ykköset, kymmenet, sadat ja niiden paikka luvussa. Esim. luvussa 234: 4 on ykkösiä, 3 kymmeniä ja 2 satoja. Ihan perusmatikkaa, jonka opettaminen alkaa ensimmäiseltä luokalta. Tehtävänanto on selkeä, toki lapsi joutuu hetken miettimään: 17, 27, 37 jne eli ykkösten paikalla on numero 7.

terv. matikkaan erikoistunut luokanope

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yksi