Verensokerin mittaamisesta
Saako apteekista ostaa verensokerin mittaamiseen tarkoitettuja liuskoja?
Kommentit (26)
haluaisin ajoittain mitata sokerin virtsasta kun ongelmaa sokeriarvoissa ja seuranta heikkoa. Lähinnä ajattelin hankkia liuskoja jotka näyttää onko virtsan sokerit koholla, ei siis tarkkaa verensokeriarvoa jos sellaisia ylipäänsä on apteekista saatavilla.
Luulen että niitä ei taida apteekista saada. Käy neuvolassa tarkistuttamassa jos huolettaa. Mutta järkevämpää sitä on sitten seurata sormenpäästä jos on aihetta epäillä. Mutta sitäkään ei kyllä syyttä suotta kannata alkaa mittailemaan.
Luulen että niitä ei taida apteekista saada. Käy neuvolassa tarkistuttamassa jos huolettaa. Mutta järkevämpää sitä on sitten seurata sormenpäästä jos on aihetta epäillä. Mutta sitäkään ei kyllä syyttä suotta kannata alkaa mittailemaan.
ei voi mitata virtsasta. sen sijaan virtsan glukoosia (sokeria) voidaan mitata "stiksaamalla", mutta en tiiä saako niitä apteekista.
mitä tavoittelet virtsan sokerin mittaamisella? sen avulla ei voi saada kovin hyvin tietoa esim. diabeteksestä, sen sijaan munuaisten tilanteesta kylläkin.
ilmenee pohjattomana janona ja erittäin runsaana pissaamisena. 2 tyypin diabeteksessä eri oireet, mm. laihtuminen, väsyminen jne.
Pelotti niin hirveesti, kun melkein arvasí, mistä kyse. Pyysin lasta pissaamaan kuppiin, stixasin ja siltä istumalta lähdettiin sairaalaa. Ja sillä tiellä ollaan vieläkin.
Mutta verensokeri mittarin ja siihen tarvittavan välineistön pitäisi saada hyvillä perusteilla/epäilyillä myös kotiin ilmaiseksi.
Minullakin oli raskausaikana pissassa glukoosia, mutta silti verensokerit ihan ok. Mikä lie heitto se sitten oli.
Sillä mä ainakin mun lapseni diabeteksen kotikonstein sain todettua?
ja kohonnut riski 2 tyypin diabetekseen, mutta varmaan huono keino sitten se virtsasta mittaaminen ja täytyy tyytyä perusseurannassa pysymiseen.
ja kohonnut riski 2 tyypin diabetekseen, mutta varmaan huono keino sitten se virtsasta mittaaminen ja täytyy tyytyä perusseurannassa pysymiseen.
niin millaisia ne taannoiset koholla olleet arvot ovat olleet?
Munuaiskynnys on se 10 mmol, jos vs käy sen yli, niin sokeria erittyy virtsaa. Ja silloin on jonkun sortin diabetes.
ei siinä ole aikaa anoa mitään terveyskeskuksen kotimittareita. Puhutaan ihan päivistä ja silloin ollaankin jo kriittisessä tilassa.
käsitykseni mukaan sokeri pissassa alkaa näkyä vasta kun munuaiset on kärsineet liian korkeista sokereista pitkään. siksi paras tapa on mitata
a)pitkäaikainen verensokri (kertoo n. 3kk keskiarvon)
b)paastoverensokeri
c) ateriasokeri n. 1-2 tuntia syönnistä, ei saisi olla yli 10, mielellään alle 8.
8,3 vajaan kahden tunnnin jälkeen ja sormenpäästä 6 tunnin paaston jälkeen ollut kerran 6,9 pahimmillaan
käsitykseni mukaan sokeri pissassa alkaa näkyä vasta kun munuaiset on kärsineet liian korkeista sokereista pitkään. siksi paras tapa on mitata a)pitkäaikainen verensokri (kertoo n. 3kk keskiarvon) b)paastoverensokeri c) ateriasokeri n. 1-2 tuntia syönnistä, ei saisi olla yli 10, mielellään alle 8.
Mutta kertoo verensokerista jälkikäteen. Mutta ennenhän tuo oli kuitenkin ainut keino verensokerin mittaamiseen.
Sillä mä ainakin mun lapseni diabeteksen kotikonstein sain todettua?
ja verensokeri on silti normaali.
Joku syy sinulla kai on ollut lapsesi pissaa stiksata, vai onko teillä sellainen omituinen tapa? Jos oireet viittaavat diabetekseen, silloin ihan päivystyksellisesti tarkistetaan verensokeri ja siitä sitten lähdetään tarkempaan diagnostiikkaan (myös päivystyksellisesti, jos verensokeri siltä näyttää). Pissassa voi olla tai olla olematta sokeria riippumatta siitä onko diabetes vai ei.
Veri ei myöskään ole virtsaa (paitsi ehkä joillain), joten virtsan sokeriliuskoilla ei voi verensokeria tutkia (en edes yritä miettiä miten joku voi niin luulla!).
niitä ainakin löytyy apteekista