Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä kertään jolla on krooninen väsymysoireyhtymä?

Vierailija
10.10.2011 |

Miten oireilee?

Kommentit (73)

Vierailija
41/73 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos väsymys johtuu D-vitamiinin tai vaikka B12-vitamiinin puutteesta, silloin siihen auttaa näiden vitamiinien käyttö.

Sen sijaan CFS alkaa yleensä tulehdussairauden seurauksena, eli ihminen ei toivu vakavasta tulehdussairaudesta entiselleen. Esiintyy esim. nukahtelua päiväsaikaan, vaikka nukkuisi kuinka hyvin yöllä, eikä ajatus toimi kuten ennen, mieli on ikään kuin hitaampi. Monilla esiintyy kuumetta, joka ei ikinä laske eli tulehdustila jää elimistöön. Uupumus on samantyylistä kuin MS-taudissa.

Toivon että CFS-sairautta eli kroonista väsymysoireyhtymää ei pidetä jonain "laiskuusoireyhtymänä" tms. Lähes kaikki sairaudet aiheuttavat väsymystä, mutta tässä sairaudessa ei ole siitä kyse.

Kannattaa perehtyä Maija Haaviston kirjoittamiin kirjoihin ja hänen palstoihinsa, jos asia kiinnostaa.

Ohos, tuo voisikin selittää tämän minun nykyisen tilani. Minulla oli vaikea tulehdus luissa asti ja sitä hoidettiin liki vuosi vahvoilla antibiooteilla.

Paranemisen jälkeen tämä onkin sitten ollut yhtä haukottelua, päiväunet on saatava joka päivä ja 2-4 tunnin kuluttua tuntuu, että uni olisi taas tarpeen. Ei niin mitenkään kivaa.

Vierailija
42/73 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääketieteen ammattilainen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/73 |
11.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antioksidanttiklinikkaa suosittelisin. Siellä ovat kuitenkin myös lääkäreitä sekä erikoistuneet tämän kaltaisiin tapauksiin & ottavat potilaansa todesta. Toki se on kallista, mutta kallista on sekin, jos elämä valuu hiekkana sormien välistä. 

Antibiotit tappavat suolistosta hyvät bakteerit ja voivat tuhota myös suolen pinnan, missä sitten tapahtuu paljon asioita, jotka vaikuttavat aivotoimintaan ja energiaan. 

Sinä antibiootteja syönyt, kokeilisin tätä tuotetta, joka korjaa myös suolta että rakentaa hermoja uudelleen: 

http://www.biomed.fi/tuotteet/aivot-ja-hermosto/vahva-neurolipidi-jaapa…

tai edes tätä

http://www.biomed.fi/tuotteet/aivot-ja-hermosto/neuroway/

Vierailija
44/73 |
12.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Krooninan laiskuusoireyhtymä.

Vierailija
45/73 |
12.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Antioksidanttiklinikkaa suosittelisin. Siellä ovat kuitenkin myös lääkäreitä sekä erikoistuneet tämän kaltaisiin tapauksiin & ottavat potilaansa todesta. Toki se on kallista, mutta kallista on sekin, jos elämä valuu hiekkana sormien välistä. 

Antibiotit tappavat suolistosta hyvät bakteerit ja voivat tuhota myös suolen pinnan, missä sitten tapahtuu paljon asioita, jotka vaikuttavat aivotoimintaan ja energiaan. 

Sinä antibiootteja syönyt, kokeilisin tätä tuotetta, joka korjaa myös suolta että rakentaa hermoja uudelleen: 

http://www.biomed.fi/tuotteet/aivot-ja-hermosto/vahva-neurolipidi-jaapa…

tai edes tätä

http://www.biomed.fi/tuotteet/aivot-ja-hermosto/neuroway/

Huvittavaa, kun näitä mielikuvitussairauksiin "erikoistuneita" lääkäreitä alkaa aina yhtäkkiä ilmaantua ilman mitään todellista erityiskoulutusta asiaan liittyen, kun huomataan, että kyseessä on uusin muotisairaus ja hyväuskoisia hölmöjä voidaan rahastaa helpon rahan perässä. Koominen tosielämän esimerkki asiasta on se, että teistä jokainen voisi mennä täsmälleen samojen väsymysoireiden kanssa kahdelle tälläiselle tunnetulle puoskar...anteeksi "erikoistujalle", ja toinen toteaisi, että kyseessä on selvä krooninen väsymysoireyhtymä ja toinen, että kyseessä on varmasti epätyypillinen kilpirauhasen vajaatoiminta. Varmasti rahoillenne olisi järkevämpääkin käyttöä, mutta omapa on asianne. 

Vierailija
46/73 |
12.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen on fyysisen kehon ja psyyken kokonaisuus. Kaikki vaikuttaa kaikkeen, molempiin suuntiin. Kannattaa miettiä asiaa tältä kantilta.

Usein yritämme hoitaa vain kehoa. Juostaan lääkäriltä toiselle epätoivoisena, kokeillaan erilaisia ruokavalioita. Viimeisenä keinona lääkäri kehottaa kääntymään psykiatrin puoleen, koska fyysisestä kehosta ei löydy vikaa. Tästä potilas yleensä loukkaantuu. Hänen oireensa ovat todellisia ja fyysisiä eikä päässä ole mitään vikaa - kuinka joku kallonkutistaja niihin voisi vaikuttaa?

Turvaudutaan vaihtoehtohoitoihin, jotka lupaavat paljon vaikka tieteellisesti näiden tehoa ei ole voitu osoittaa. Miksi sitten ihmiset kokevat ne tehokkaiksi? Yksi syy on varmasti se, että ensimmäistä kertaa jollain on todella aikaa kuunnella potilasta ja syventyä kunnolla hänen ongelmaansa. Annetaan toivoa: me tiedämme mikä sinua vaivaa ja me osaamme auttaa - kun perinteisen koululääketieteen edustajat vain levittelevät käsiään.

Keholla on ihmeellinen voima parantaa itse itseään. Puhutaan ilkeään sävyyn plasebosta, vaikka kyseessä on hämmästyttävä voima meissä kaikissa. Perinteisen koululääketieteen hoitojen vaikutuksistakin suuri osa perustuu tähän!

Valitettavasti harvassa ovat ne asiantuntijat, jotka osaavat ottaa huomioon ihmisen kokonaisuutena. Vaikka länsimaissa yleistyvät CFS:n kaltaiset sairaudet, jotka vaatisivat nimenomaan ihmisen kokonaisvaltaista hoitamista. Sekä kehon että mielen.

On typerää puhua "viasta korvien välissä". Yhtä typerää on se, että yritetään hoitaa vain fyysistä kehoa, psyykestä erillään.

Vierailija
47/73 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon jo vuosia pohtinut, voiko mulla olla krooninen väsymysoireyhtymä. Lääkäristä en ole saanut mitään apua väsymykseen, otetaan vaan niitä verikokeita ja sitten aletaan kysellä, miten jaksan henkisellä puolella. Itselläni on ollut vielä taipumusta matalaan hemoglobiiniin, mutta vaikka arvot nousisi ja olis ok, olo ei muutu. Mulla on myös ollut vaikeahko nuoruus ja oon käynyt puhumassa siitä terapiassa. Tämän jos lääkärille kertoo, hänen tulkintansa varmaan on, että minua masentaa ja se väsyttää.

Omat oireet on jatkuvaa väsymystä, en tiedä edes miltä tuntuu olla pirteä. Pari tuntia heräämisen jälkeen olisin valmis takas sänkyyn. Töissä sain jatkuvasti kommentteja siitä, miten väsyneeltä näytin ja monesti tuntui, kun olisin sumussa. Joskus työpäivän jälkeen lähinnä itketti, kun väsytti niin paljon. Opiskellessani kävin paljon ryhmäliikuntatunneilla. Lyhyiden koulupäivien jälkeen vaan kotiin päikkäreille ja sit salille. Rajujen tuntien jälkeen tuli uupumus, mutta tunneilla jaksoin käydä siksi, että rakastin niitä. Töiden ja ryhmäliikuntatuntien yhdistäminen ei onnistunut mulla mitenkään ja salijäsenyys oli pakko irtisanoa. Kaikki liikunta siis minimiin ja hyvä että kotityöt sain tehtyä. (välillä sain, välillä en)

Tällä hetkellä olen siis työtön. Välillä tuntuu, ettei minusta mihinkään töihin olisikaan, mutta pakko niitä on hakea. En tiedä onko itselläni mitään ruumiinlämmön nousua, kun ei ole tullut ikinä mitattua. Aivosumu, väsymys ja uupumus on ne pahimmat oireet.

Vierailija
48/73 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös tuosta ole parhaillaan jotain tutkimuksia meneillään että CFS saattaisi johtua siitä, että tätä sairastavan henkilön mitokondriot tai osa niistä toimivat huonosti. Aika hullua jos tuo paljastuukin sen syyksi, mitokondrioiden temppuilu on kuitenkin aika iso juttu ja luulisi että sitä olisi epäilty jo aikaisemminkin, CFS:n oireet nimittäin muistuttaa aika paljon joitain yleisimpiä mitokondriosairauksia.

Mitokondioiden toimintaan vaikuttaa hometoksiinit. Itse sairastuin homeasunnossa ja vaikka olen jo muuttanut puhtaaseen asuntoon en ole entisessä kunnossa vaan väsymysoireyhtymän oireet päällä.

Vierailija
49/73 |
02.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös tuosta ole parhaillaan jotain tutkimuksia meneillään että CFS saattaisi johtua siitä, että tätä sairastavan henkilön mitokondriot tai osa niistä toimivat huonosti. Aika hullua jos tuo paljastuukin sen syyksi, mitokondrioiden temppuilu on kuitenkin aika iso juttu ja luulisi että sitä olisi epäilty jo aikaisemminkin, CFS:n oireet nimittäin muistuttaa aika paljon joitain yleisimpiä mitokondriosairauksia.

Mitokondioiden toimintaan vaikuttaa hometoksiinit. Itse sairastuin homeasunnossa ja vaikka olen jo muuttanut puhtaaseen asuntoon en ole entisessä kunnossa vaan väsymysoireyhtymän oireet päällä.

Minäkin oon asunut asunnossa, jossa on kosteusvauriota. En tiedä vaikuttaako asiaan. Kyseisessä asunnossa asuessani sairastin myös usein nielutulehduksia ja muistaakseni sillon minulla alkoi esim. vasomotorinen nuha, joka on tullut jäädäkseen. Todella kiinnostava tuo video, jossa videon tekijä on saanut apua ketogeenisesta ruokavaliosta. Kukaan testannut? Tai onko paleosta yms. ollut apua kellekään?

Vierailija
50/73 |
11.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

”(Institute of Medicine 2015) Raportin keskeinen sanoma on, että krooninen väsymysoireyhtymä on vakava, krooninen, monimutkainen ja monisysteeminen sairaus, joka rajoittaa usein ja merkittävästi sairastuneen elämää...Krooninen väsymysoireyhtymä on todellinen sairaus, ja se voi tehdä potilaasta vuoteenoman...IOM:n raportti kirkastaa väsymysoireyhtymän todelliseksi sairaudeksi ja mahdollistaa tehokkaan hoidon tutkimisen...Potilaat ansaitsevat parempaa, mitä meillä nyt on tarjolla.”

- Duodecim-lehti 17/2015

”Krooninen väsymysoireyhtymä (chronic fatigue syndrome, CFS) on vakavasti elämää rajoittava elimellinen (fyysinen) sairaus, jota psyykkiset syyt eivät selitä...Useimmat ovat pitkiä aikoja työ- ja opiskelukyvyttömiä, vaikka työt eivät olisi fyysisesti raskaita. Sosiaalivakuutusetuuksien, kuten hoitokustannusten ja apuvälinekulujen korvausten ja eläkkeen, saaminen CFS:n takia on Suomessakin tuottanut ongelmia. Etuuksia haettaessa on tärkeää, että tätä varten lausunnon antava lääkäri tuntee sairauden ja sen kriteerit ja osaa kuvata oireiden voimakkuuden ja sairauden ennusteen hyvin vakuutusyhtiöiden asiantuntijalääkäreille.”

- Lääkärikirja Duodecim, Terveyskirjasto: Krooninen väsymysoireyhtymä 21.6.2017

"Parantavia hoitoja ei krooniseen väsymysoireyhtymään ole eivätkä käytössä olevat hoitokeinot näytä olevan kovinkaan tehokkaita edes oireiden lievitykseen."

- Krooninen väsymysoireyhtymä. Etiologia, diagnostiikka, hoito sekä kuntoutusinterventiot (Kelan tutkimus 2017)

"Kroonisen väsymysoireyhtymän perimmäistä aiheuttajaa ei tunneta, mutta Olli Polon mukaan kansainvälisessä tutkimuksessa ollaan läpimurron äärellä. Oireiden syynä näyttäisi olevan solujen hapensaannin ja energiatuotannon vajaus, jonka taustalla vaikuttavat autonomisen hermoston säätelyhäiriö ja immunologiset mekanismit. Kroonista väsymysoireyhtymää sairastavat ovat Polon mukaan älykkäitä, perfektionismiin taipuvaisia ja loogisesti ajattelevia. He ovat saattaneet ennen sairastumistaan olla urheilijoita, luovia taiteilijoita tai väsymättömiä työnarkomaaneja, joiden on ollut pakko olla koko ajan tekemässä jotain. ”Monet heistä ovat rohkeita ajattelijoita, jotka puolustavat oikeudenmukaisuutta ja saavat yhteiskunnassa aikaan muutosvoimia.""

- http://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000005286419.html

Ladatkaapa tiivis tietopaketti tästä sairaudesta:

http://www.markusjansson.net/SEIDTIIVIS.pdf

Liittykääpä tukiryhmään Facebookissa:

https://www.facebook.com/groups/cfsfinland/

Vierailija
51/73 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavallani on tämä ja masennuksen diagnoosilla on pitkällä kuntoutustuella, ollut jo useita vuosia. Ekoina vuosina oli todella sairas, mutta nyt hiljalleen on alkanut toimintakyky palautua. Todella vaikea sairaus ja pitkäkestoinen - useat eivät ikinä parane.

Vierailija
52/73 |
27.08.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa totuus olla toisenlainen kuin kuvittelette.. koska lääkärit ovat puusilmiä, he eivät tiedä mitään. Mutta jos kroonisen väsymysoireyhtymän potilaan verta katsottaisiin mikroskoopilla, niin siellä useinkin kuhisee mikrobeja, spirokeettoja, ja muuta mukavaa. Ne eivät tapa..eihän borrelioosiinkaan kuole ainakaan heti.

Vierailija
53/73 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi krooninen väsymysoireyhtymä on vain laiskuutta.

Siskon teinikakaralla tämä on, joku yksityinen puoskari on sen hänelle diagnosoinut. Se ei kuulemma tee juuri muuta kuin makaa vain kotona. Ennen harrasti kuntosalilla käymistä ja lenkkeilyä, mutta nykyään nekään ei kiinnosta. Saa kuulemma heti muuttaa pois kotoa kun tulee täysi-ikäiseksi. Sisko ja perhe niin kyllästyneitä katsomaan tota makoilua, on myös kokoajan ärtynyt.

Luulosairaus.

Vierailija
54/73 |
30.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

XXL-mamma kirjoitti:

Toi krooninen väsymysoireyhtymä on vain laiskuutta.

Siskon teinikakaralla tämä on, joku yksityinen puoskari on sen hänelle diagnosoinut. Se ei kuulemma tee juuri muuta kuin makaa vain kotona. Ennen harrasti kuntosalilla käymistä ja lenkkeilyä, mutta nykyään nekään ei kiinnosta. Saa kuulemma heti muuttaa pois kotoa kun tulee täysi-ikäiseksi. Sisko ja perhe niin kyllästyneitä katsomaan tota makoilua, on myös kokoajan ärtynyt.

Luulosairaus.

Et tiedä asiasta mitään. Eikä tiedä siskosikaan. Ihan hävettää sinunlaistesi ihmisten puolesta.

Vierailija
55/73 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa katsoa alla olevasta linkistä Netflixistä mahtava dokumenttielokuva, Unrest (2017) kroonisesta väsymysoireyhtymästä, eli myalgisesta enkefalomyeliitistä. Avaa todellisuuden.

https://www.netflix.com/fi/title/80168300

Elokuva on myös vuoden 2018 Oscareiden esivalintalistalla.

Vierailija
56/73 |
18.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa totuus olla toisenlainen kuin kuvittelette.. koska lääkärit ovat puusilmiä, he eivät tiedä mitään. Mutta jos kroonisen väsymysoireyhtymän potilaan verta katsottaisiin mikroskoopilla, niin siellä useinkin kuhisee mikrobeja, spirokeettoja, ja muuta mukavaa. Ne eivät tapa..eihän borrelioosiinkaan kuole ainakaan heti.

Suosittelen elävän veren analyysia. Verestä voi tosin löytyä mitä vaan. Itselläni oli uupumusta ja verestä löytyi candida albicans -lauttoja.

Vierailija
57/73 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

en lukenut ihan koko ketjua, mutta aiheeseen liittyen:

Olen lapsesta saakka ollut ainakin fibromyalgia potilas, ja vahva cfs epäily. Jatkuvaa uupumusta, sykkeen nousua, uni ei virkistä, liikunta saa voimaan pahoin ja lämmön nousemaan, nivel ja hermokipuja, migreenejä jaksamattomuutta, masennusta, ärtynyt suoli jnejnejne.

Olen kuitenkin nyt kohta 3v ajan kiinnittänyt itseeni paljon huomiota. Lihaskuntoni on ollut aivan olematon, samoin kuin kestävyyskunto. Lisäksi syömiseni on ollut köyhää sekä vähästä. Myös vitamiinit uupuneet. Lisäksi tiedän että olen henkisesti todella traumatisoitunut ihminen.

Olen alkanut syödä säännöllisesti ja ravintorikasta ruokaa (tosin pieniä määriä useammin). D-vitamiinia 50ug kesällä ja 100ug talvella /päivä. Lisänä myös magnesium sitraatti 400mg päivässä ja naisena vahvaa b-vitamiinia(kaikki b-vitamiinit 50mg/päivä ainakin joka toinen päivä). Lisäksi olen alkanut kotona kohottaa omaa lihaskuntoa. Ensimmäiset hetket vuosia sitten tekivät sairaiksi ja kipeiksi. palautumiseen meni 2 viikkoa. Ihme kyllä, noista kaikista on tullut apu. Vatsan toiminta parantunut 80% (berberiini apuna) sekä jaksaminen samalla tavalla! hermo ja nivel kivut vähentyneet ja palautumis aika lyhentynyt.

Kuuntelen vaan kehoani, en voi treenata maksimipainoilla missään tilaanteessa. On lopetettava siinä vaiheessa kun tehoista käytetty 75% mutta riittää edistymiseen. Toivoa on, ilman lääkkeitä!

Vierailija
58/73 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen elävän veren analyysia. Verestä voi tosin löytyä mitä vaan. Itselläni oli uupumusta ja verestä löytyi candida albicans -lauttoja.

juurikin tuo candida albicas liikakasvu on iso syy. Ihmiset syö hiilihydraatteja, sokereita ja tärkkelystä yli tarpeen joka ruokkii hiivaa. Berberiini on "antibiootti" matala asteiselle tulehdukselle. Suosittelen

Vierailija
59/73 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee uupumusta melkein heti kun oon noussut. Päivät menee lepäilyssä.

Jos syön jotain, sekin väsyttää.

Vierailija
60/73 |
19.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain mitokondriot (tai jonkun muun energiakeskuksen) käyntiin ubikinonin avulla. Se tosin vaati useamman tuotteen läpikäynnin ja riittävän suuren annoksen. Itselläni toimi vasta unikinoli (kallein, mutta muodossa jonka elimistö pystyy hyödyntämään ilman muuntamista) 200 mg vuorokausiannoksella. En sairasta cfsää, mutta väsymyksen vuoksi lähes työkyvytön.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kolme