Mitäs kun kotiäiti on kipeä?
Mies ei voi olla töistä pois sen takia, joten kai on jaksettava 39 asteen kuumeessa juosta 8kk vauvan perässä päivä.
Kommentit (55)
kotona oleva puoliso saa sairauslomaa. Töissä käyvä vanhempi voi olla palkallisella lomalla sen aikaa kun sairausloma kestää. Työnantajan on maksettava palkka siltä ajalta.
Moni mies ei vain käytä tätä mahdollisuutta, koska eivät halua hoitamaan lapsiaan kotiin vaan menevät mieluummin töihin lepäämään
terveyskeskukseen, kun olin itse niin kipeä että hädin tuskin tajuissani pysyin, meinasin pyörtyä jos yritin nousta. Mies haki sairaslomaa, lapsen hoitoa varten, minä sairastin mies hoiti lasta. Ihan palkallisesti.
Googletin ja löysin seuraavaa:
Poissaolo pakottavista perhesyistä
Työntekijällä on oikeus tilapäiseen poissaoloon työstä, jos hänen perhettään on kohdannut sairaus, onnettomuus tai ennalta arvaamaton muu poissaoloon pakottava syy ja läsnäolo on välttämätöntä. Työntekijän on ilmoitettava työnantajalle poissaolostaan ja sen syystä niin pian kuin mahdollista. Työnantajan pyynnöstä työntekijän on esitettävä luotettava selvitys poissaolonsa syystä.
Ilmeisesti siis mies saisi olla pois töistä, mutta hänellä ei välttämättä olisi oikeutta saada palkkaa, mutta osa työnantajista antaa palkallisen vapaan?
Meillä mies on välillä saanut palkkaa todistusta vastaan, ja välillä joutunut ottamaan palkatonta.
Se, joka aiemmin vastasi, että mies ollut palkattomalla.
Tarpeeksi. Kova kuume voi kertoa angiinasta tai vastaavasta. Kantsis ehkä käydä lääkärissä? En lukenut ap:n oireita. Viimeksi kun oli tosi kipeä, kovassa vatsataudissa, mies meni lasten kanssa mummolaan, se yksikin yö minkä sain rauhassa sairastaa auttoi. Sairastuin onnekseni viikonloppuna.
tehdään se nyt tässä selväksi heti.
Ihmettelin vaan, että mitä "ihmeen kireitä vittuja" täällä on paikalla ollut?
Jokainen nyt kuitenkin on sanonut vain ja ainoastaan sen, mikä on faktaa! Ja kyllä, asialle pitäisi tehdä jotain, mutta miten? Ja kuka?
Asia nyt vain sattuu olemaan niin, että työnantaja ei myönnä palkallista vapaata isälle, jos äiti on kipeä. Paska homma, mutta näin se menee.
Joten ihan turha mun mielestäni tulla haukkumaan äitejä, jotka ovat selviytyneet kipeänä lapsen kanssa kotona vain, koska muutakaan vaihtoehtoa ei ole ollut.
Minä ainakin passitin miehen ja lapsen (silloin vähän alle 2kk) terveyskeskukseen, kun olin itse niin kipeä että hädin tuskin tajuissani pysyin, meinasin pyörtyä jos yritin nousta. Mies haki sairaslomaa, lapsen hoitoa varten, minä sairastin mies hoiti lasta. Ihan palkallisesti.
mutta pakottavista perhesyistä voi olla pois töistä. Palkkaa siitä ei välttämättä saa, mutta se ei liene pääasia.
Minä ainakin passitin miehen ja lapsen (silloin vähän alle 2kk) terveyskeskukseen, kun olin itse niin kipeä että hädin tuskin tajuissani pysyin, meinasin pyörtyä jos yritin nousta. Mies haki sairaslomaa, lapsen hoitoa varten, minä sairastin mies hoiti lasta. Ihan palkallisesti.
mutta pakottavista perhesyistä voi olla pois töistä. Palkkaa siitä ei välttämättä saa, mutta se ei liene pääasia.
palkan pomo maksoi.. et en sitten tiedä..?
hänen sairastaessaan. Huolehdin kyllä, etä kaapissa oli helppoa ruokaa.
lastensuojelu auttaa. Jos vaikka mies on matkalla ja itse joudut sairaalaan eikä turvaverkkoa tai muuta apumahdollisuutta ole, huolehtii valtio lapsista.
meidän tessin pohjalta:
eli mies voi jäädä kotiin tuon pakottavan syyn nojalla, mutta emme maksa siitä palkkaa.
Pari poikkeusta on vuosien varrella ollut palkanmaksun suhteen.
Pääsääntöisesti isät eivät kyllä jää kotiin vaan tulevat töihin.
Riippuu toki työpaikasta, onko mahdollista olla pois.
Mutta yleensä äidt sinnittelevät pari päivää, vaikka sairaana olisikin. Ja jos niin hyvä tuuri, että mieskin kuvioissa edes osan päivää, niin tilannehan ei huono.
Ihan alkaa *?#*!"#! (lue: pulssi nouseen vaaralliselle tasolle). Ap kysyi ihan asiallisen kysymyksen, ja nyt toinen toistaan kipeämpiä äitejä kertoo, että ap on surkea, koska hekin loistivat paljon kamalammissa tilanteissa. Ja jos joku koittaa antaa vinkkejä (videot tms), niin nekin tuomitaan huonoksi kasvattamiseksi. Tuskin kukaan niin oikeasti ajattelee, mutta pitää taas tahallaan ärsyttää... Argh! Miksei täällä edes välillä voida keskustella asioista järkevästi.
Meillä sairastetaan kanssa. Minä ja meidän 1v neiti ollaan flunssassa ja kuumeessa. Isä töissä, koska kävi viime viikolla käsileikkauksessa, joten ei siitä olisi apua muutenkaan. Iltaisin leikittää tyttöä ja herättää mut sitten kakkavaippaa vaihtamaan. Ulkopuolisen avun pyytäminen kävi kanssa mielessä, mutta nyt näyttää siltä, että tästä taas selvittiin.
Mies saa olla omalla ilmoituksella 3 päivää pois, joten saikkuilee, että saan hoitaa nuhani rauhassa pois. Mutta minun mieheni arvostaakin kotiäidin töitäni ja kotona oloani, toisin kuin monen urahullu mies.
Meillä sairastetaan kanssa. Minä ja meidän 1v neiti ollaan flunssassa ja kuumeessa. Isä töissä, koska kävi viime viikolla käsileikkauksessa, joten ei siitä olisi apua muutenkaan. Iltaisin leikittää tyttöä ja herättää mut sitten kakkavaippaa vaihtamaan.
Mutta ihan uteliaisuuttaan on pakko kysyä, että miksi kummassa mies herättää sairaan vaimonsa kakkavaipan vaihtoon?
Pikaisia paranemisia sinnepäin silti. :)
Oikeuksistaan tulee pitää toki huoli. Tosin mun mieheni edellinen työnantaja olisi aloittanut ihan rehelliset kostotoimenpiteet, jos mieheni olisi jäänyt tuolla "verukkeella" kotiin. Vaikka kuinka olisi laki omalla puolella, silti työntekijän elämästä voi tehdä täyttä helvettiä, jos työnantaja on riittävän kauhea ihminen. On valitettavasti nähty...
Erikseen sitten ne tilanteet kun mies ei kehtaa jäädä kotiin, tai ei tajua miksi se olisi tarpeen (on niitäkin ukkoja pilvin pimein).
Ja yrittäjäperheessä ei tätä mahdollisuutta sitten ole usein ollenkaan. :(
t. se sikainfluenssastaan kertonut lastensa laiminlyöjä