Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hävetti kun mies piteli väärin viinilasia kylässä ollessamme:(

Vierailija
09.10.2011 |

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
11.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sittemmin on erilaisia kerhoja jotka vaalivat pitely kultuuria, jolla ei sinällään ole mitään väliä. Juoma ei lämpene, jos sitä pidetään "väärin".

Lasi on huono eriste. Kun vähänkin asiaa mietit, on lämmön johtumisen kannalta suuri merkitys sillä, pidetäänkö lasia kiinni jalan alaosasta vai ylhäältä, missä lasin takana on kättä viileämpää viiniä.

Mutta lasilla on kohtuu suuri lämpökapasiteetti.

Jos nut kuitenkin haluat saada moniaromisemman maun nostaa lämpö ensimmäiset eetterit ja täyttävät ne nenän.

Oikeastaan kun tätä ajattelee niin mukuhan on suunniteltu aivan perseelleen jos halutaan pitää juoma tasalämpöisenä. mukissa pitäisi ensinnäkin olla massaa ja kuppi pitäisi jäähdyttää "oikeaan" lämpötilaan.

heh Kun opettelin juomaan viskiä oli minulla paksulasiset kupit pakkasessa joista viskiä siemailin. Nyt kun olen päässyt makuun niin lämpöisestä saa niin paljon enemmän erimakuja irti.

Eli pohdinnan lopputulos. Ne ketkä inhoavat viinejä ja haluavat mahdollisemman mautonta juovat viininsä kylmänä ja kammoksuvat lämmönvaikutusta.

Vierailija
42/64 |
11.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos seuralaiseni haluaisi juoda viskinsä sellaisesta paksupohjaisesta lasista. Niitäkin kun vielä näkee. Viskihän juodaan tietysti snifteristä.

http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTCuXeyrKZT13Jxdy4jb4XBEWF85Wsu…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
11.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

puhua nyt konjakkilasin pyörittelystä. Sitä lämmitellään kämmenkupissa ja haistellaan. Siksi lasin pyöreä muoto.

Vierailija
44/64 |
11.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut useilla viinikursseilla ja viinilasia pidetään ihan alalaidasta. Tarkoituksena on heilutella lasia oikeaoppisesti ja tarkastella väriä. Voimia ap. Miehesi käytös on kyllä ollut kamalaa...

tuo konjakkivastaus tähän viestiin.

Vierailija
45/64 |
11.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä tai mieheni olisimme noin huonolla itsetunnolla varustettuja! Yleiset käytöstavat ovat hyviä mutta viinilasin pitäminen ei kuulu niihin! Minäkin pidän yleensä lasista kiinni, koska juon viinini suht nopsaan enkä viestittele sillä ´´hienouttani´´

Koettaisit keskittyä luontevaan tapaan seurustella ja hylätä tuon jännittämisen ja häpeilyn, joka on niiiiiin peri soomalaista! Eikö siitä ole vieläkään päästy eroon -huh!!

Vierailija
46/64 |
11.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

puhua nyt konjakkilasin pyörittelystä. Sitä lämmitellään kämmenkupissa ja haistellaan. Siksi lasin pyöreä muoto.

Jos nenä on tukossa on melko sama mitä syöt/juot. Suurin osa maistamisesta tapahtuu nenässä.

Orgaanisten eterisienöljyjen höyrystymislämpö pn siinä 30°C paikkeilla jollon maistat/haistat ne hyvin.

Tätä ilmiötä käytytään konjakki snobbailussa, mutta sama fysiikka toimii muussakin.

Mitä taas viskiin tulee niin suurin osa lasien valmistajista on edelleen sitä mieltä että paksupohjainen lasi on viskilasi. Tämä juuri lämpökapasiteetin lisäämisen takia. Tässäkin on hifistlijät siirtyneet enmmän konjakkilasin tapaiseen, tosin jalattomaan, snifferiin.

Vierailija
47/64 |
11.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä voi odottaa vain junttipalstalla.

Kuvitellaan, että on "hienostelua" ja "snobbailua" jos tiedetään, miten viineistä tai konjakista saa parhaan makunautinnon. Onko se niin vaikeaa ymmärtää, että joku oikeasti pitää viinin tai konjakin makua, väriä ja tuoksua niin upeana, että haluaa maksimoida nautinnon?

Juokaa vaan ne kaljanne vaikka mistä mukeista, mutta älkää puuttuko niiden tapoihin, jotka haluavat nauttia ruuan lisäksi juomasta.

Vierailija
48/64 |
11.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kukaan joisi viiniä jollei siinä olisi alkoholia, joka menee päähän. Että ihan turha naamioida se tissuttelu viini maun ihasteluksi.

Vierailija
49/64 |
11.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seurustelutilanteessa keskitytään kyllä toisiin ihmisiin eikä viinien haisteluun. Tosi epäkohteliasta pitää nenua kiinni höyryissä!!

Olen kyllä aika hienoissa paikoissa ollut mutten ole kenenkän nähnyt haistelevan höyryjä kuin ehkä pikkasen ennen ekaa maistamista!

Vierailija
50/64 |
11.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seurustelutilanteessa keskitytään kyllä toisiin ihmisiin eikä viinien haisteluun. Tosi epäkohteliasta pitää nenua kiinni höyryissä!! Olen kyllä aika hienoissa paikoissa ollut mutten ole kenenkän nähnyt haistelevan höyryjä kuin ehkä pikkasen ennen ekaa maistamista!

Paikan hienoudella ei ole merkitystä tuon asian kanssa. Viinin tuoksu on tärkeä ominaisuus. Ikävää, jos sinun "hienoissa" piireissäsi sitä ei tiedetä tai siitä ei välitetä.

Vierailija
51/64 |
11.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kukaan joisi viiniä jollei siinä olisi alkoholia, joka menee päähän. Että ihan turha naamioida se tissuttelu viini maun ihasteluksi.

Minä tulen alkoholista huonovointiseksi ja punaviinin tanniinit saavat aikaa päänsäryn. silti hyvä punaviini on hyvän ruuan kanssa nautinnoista suurin.

Ruuan kanssa nautitaan punaviiniä siksi, että viinillä suu neutraloidaan suupalojen välissä. Silloin eri ruokien erilaiset maut maistuvat selvimmin.

Huoh. Tuntuu hullulta selittää tällaisia perusasioita, mutta näköjään suurin osa AV:laisista vetää alkoholia kännäystarkoituksessa, eikä voi käsittää, että kaikki eivät tee niin.

Vierailija
52/64 |
11.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä oon aina luullu, että se on vaan jotain hienostelua pitää peukalolla ja etusormella lasin jalasta kiinni ja juoda pikkurilli pystyssä..:(

Meillä juodaan kotona viiniä tavallisesta juomalasista tai mukista, riippuu mikä on puhtaana. Ollaan muuten tarjottu viiniä vieraillekin tavallisista mukeista.. Mitähän ne ajatteli? Onneks ne tuntee meidät ja tietää ettei olla tyylitajuisia, vaikka käytöstavat kyllä osataan ja on lapsillekin opetettu.

Vierailija
53/64 |
11.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä oon aina luullu, että se on vaan jotain hienostelua pitää peukalolla ja etusormella lasin jalasta kiinni ja juoda pikkurilli pystyssä..:( Meillä juodaan kotona viiniä tavallisesta juomalasista tai mukista, riippuu mikä on puhtaana. Ollaan muuten tarjottu viiniä vieraillekin tavallisista mukeista.. Mitähän ne ajatteli? Onneks ne tuntee meidät ja tietää ettei olla tyylitajuisia, vaikka käytöstavat kyllä osataan ja on lapsillekin opetettu.

Että tulee asiallistakin kommenttia. Viini muuten oikeasti maistuu erilaiselta erilaisesta lasista. Ei niitä erilaisia laseja eri juomille ole keksitty vain siksi, että saataisiin niitä myytyä. Punaviinilasi esim. on laajempi juuri siksi, että punaviini tarvitsee paljon ilmaa, jotta maut tulisivat parhaiten esiin. Punaviini tulisikin avata pari tuntia ennen tarjoilua ilmauksen vuoksi. Kokeilkaapa, maistakaa juuri avattua viiniä ja sitten pari tuntia auki ollutta. Maku on aivan eri.

Vierailija
54/64 |
11.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

marketin 0,5% viineistä(en muista merkkiä, mutta joku 5-6 euroa oli pullon hinta). Eli ovat lähes alkoholittomia. Sopivan kirpeää, eikä liian makeaa. Samoin pidän alkoholittomista oluista. Eli en tarvitse alkoholia seurajuomaksi.

Vierailija
55/64 |
11.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tulen alkoholista huonovointiseksi ja punaviinin tanniinit saavat aikaa päänsäryn. silti hyvä punaviini on hyvän ruuan kanssa nautinnoista suurin.

Ruuan kanssa nautitaan punaviiniä siksi, että viinillä suu neutraloidaan suupalojen välissä. Silloin eri ruokien erilaiset maut maistuvat selvimmin.

Huoh. Tuntuu hullulta selittää tällaisia perusasioita, mutta näköjään suurin osa AV:laisista vetää alkoholia kännäystarkoituksessa, eikä voi käsittää, että kaikki eivät tee niin.

ei mene pääkipeäksi eikä tule liian hieno olo.

Vierailija
56/64 |
11.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pöydissä on hopeat ja aidot kuosiin kudotut aivinapellavaliinat eikä kukaan herroista pitele nenää kiinni konjakki -tai viinilasissa niin älkää te suomalaisetkaan pidelkö ja piste. Se nopea nuuhkaisu otetaan kun otetaan hörppy lasista.

Otaksuisin et saksalaiset Mouselin viinilaakson haistelijat/maistelijat kyllä tietävät tämän!

Eri asia on jos istuskelet nojatuolissasi!

Vierailija
57/64 |
11.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitatteko muuten kokista vai spriteä viiniinne mielummin?

Itse en laita kumpaakaan, mutta saksalaiset kaverini laittavat kokista/spritea OLUEN sekaan. Ei saatana, pilaavat kuningasjuomista parhaimman!!!

Tällainen olutta, viiniä ja vodkaa rakastava akateeminen tohtorismies ei voi ymmärtää! Varsinkaan sen oluen pilaamista:)

Vierailija
58/64 |
11.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en laita kumpaakaan, mutta saksalaiset kaverini laittavat kokista/spritea OLUEN sekaan. Ei saatana, pilaavat kuningasjuomista parhaimman!!!

Tällainen olutta, viiniä ja vodkaa rakastava akateeminen tohtorismies ei voi ymmärtää! Varsinkaan sen oluen pilaamista:)

Et ole sandystä kuullut. Kaljaa ja 7up(tai mitävaan lemoneadea) loistava janojuoma :)

Tää koko keskustelu on yhtä absurdi kuin, että mihin kellonaikaan saa juoda lattea :)

Vierailija
59/64 |
11.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

suhteessa 3/4 kokista

Vierailija
60/64 |
11.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitatteko muuten kokista vai spriteä viiniinne mielummin?

ja spritea valkoviiniin. Tulee kiva spritzeri.. Tosin jos hienoa punaviinia juo, niin mitä sitä lantraamaan, laatikkoviinit on eri asia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän viisi