Auttaisiko joku opiskelijaa laskutoimituksessa..
kiitos. Olen täynnä kaavoja, mutten osaa soveltaa kirjan oppeja käytäntöön. Verranto, käänteinen verranto..aivan utopiaa näin kirjasta opiskellen.
Yksi minulle hankala lasku: käytettävissä on 1-prosenttinen liuos. Miten valmistat siitä 10 litraa 0,1-prosenttista liuosta?
Kun oppisi tuon yhden, osaisi muitakin.
En oliai uskonut, että perusvireä ihminen voi vaipua synkkyyteen tällaisesta. Ei huvita enää mikään.
Kommentit (13)
En yrittäisikään opetella mitään verrantoja tai käänteisverrantoja, vaan laskisin vain kympin tavoin:
1. Kuinka paljon varsinaista lääkeainetta tarvitaan
2. Kuinka paljon annettua liuosta pitää ottaa, jotta saataisin haluttu määrä (kohdan 1 tulos) lääkeainetta.
Näiden laskemiseen riittää yksinkertaisen prosenttilaskun hallitseminen. Lisäksi pitää osata tarvittaessa muuttaa vesigrammat millilitroiksi tai päinvastoin. Olen itse DI enkä ole koskaan varsinaisesti opetellut lääkelaskuja, mutta en ole vielä nähnyt yhtään lääkelaskua, joka ei ratkeaisi tällä tekniikalla.
niin saat 10 l lantrattua seosta, jossa on kymmenesosa alkuperäisestä litkusta
Ylläripylläri, meillä ei lääkärikään läpäissyt lääkelaskutenttia kertayrityksellä tässä syksyllä.
Hyvä yritys.
eli lisäät siihen aquaa vai mitä sulla onkaan siinä käytössä, alkuperäistä liuosmäärää 10-kertaisen määrän
kannattaa miettiä pitäisikö vaihtaa opintolinjaa jollei ymmärrä edes peruslaimennuslaskua...
Tulee olemaan työelämässä ohdakkeinen tie..
Olen itse työpaikalla heikoimmasta matemaattisesta päästä, mutta ihan noin heppoisella perustalla en sentään ole ollut.
t. 16 vuotta laboranttina
Mulla meni monta vuotta siihen, kun en oikeasti ymmärtänyt mitä olen tekemässä vaan mekaanisesti vaan yritin sovittaa lukuja kaavoihin ilman että tajusin mitä tapahtuu.
Sitten kun oikeesti kerran keskityin siihen, mitä siinä laskussa lasketaan ja miksi, alkoi aurinko paistaa risukasaan.
Ei ole ihme että potilaita kuolee sairaaloissa vääriin lääkkeisiin.....
eli lisäät siihen aquaa vai mitä sulla onkaan siinä käytössä, alkuperäistä liuosmäärää 10-kertaisen määrän
Eli, kun siitä tulee 10 kertaa laimeampaa niin siinä alkuperäistä liuosta on 1/10 ja loput 9 osaa jotain esim. aquaa.
Ei ole ihme että potilaita kuolee sairaaloissa vääriin lääkkeisiin.....
pyytää palstaa tekemään joko vieraan kielen tehtävänsä tai matematiikan tai lääkelaskennan. Aika usealla ei oma älli vaan näytä riittävän.
Litrassa 1%:sta liuosta (1000ml) on 10ml liuotettua ainetta. Voidaan myös laskea että 10 l:ssa 0,1%:sta liuosta liuotettua ainetta pitäisi olla myös sama 10ml liuotettua ainetta (10 000ml/1000). Näin ollen otetaan 1 litra 1%:sta liuosta josta tuo 10ml ainetta löytyy ja lisätään 9 litraa vettä (eli ad 10 l).
liuos(lääkelaskua). Eiköhän ne hoitajat hakeudu nimenomaan akuuttipuolelle, jotka tarvitsevat liuoslaskutaitoja.
Ylläripylläri, meillä ei lääkärikään läpäissyt lääkelaskutenttia kertayrityksellä tässä syksyllä.