Miksi on niin suuri pula lähihoitajista?
Vaikka niitä koulutetaan niin paljon. Pulaa on vanhuspuolella sekä päivähoitopuolella.
Missä kaikki hoitsut on?
Kommentit (24)
Itse olen työskennellyt hoitoalalla sekä Norjassa että Ruotsissa. Etenkin Norjassa hoitajien palkat ovat hyvät vaikka elinskustannukset ovat siellä korkeat, mut just sen vuoksi palkat ovatkin korkeat. Lähihoitajaa vastaavassa duunissa palkka euroissa n. 4500 euroa kuukaudessa 2-vuorotyössä.
niin mitään pulaa ei olisi. Harva jaksaa montaa vuotta lomatonta pätkien ketjuttamista.
Sitten kehutaan hirveästi näitä hankkeita, joissa tuodaan ulkomailta hoitajia Suomeen, mutta kätevästi unohdetaan, että näille hoitajille tarjotaan yleensä useamman vuoden pituinen sopimus ihan suorilta, siinä missä suomalaisen lähihoitajan arki on vähän toisenlainen.
Hoitajia ei palkata vakituisiksi varsinkaan yksityisellä puolella. Työantajat ahneuksissaan luulevat, että aina joku tyhmä tulee ja tekee pätkätyötä. Se tulee työantajalle niin paljon halvemmaksi kun ei tarvitse maksaa lomia mm. Lisäksi he suosivat kokemattomia koska ikälisissä säästää myös. Esim. suomen suurimpiin kuuluva hoivapalveluyritys palkkaa nyt uudet lähärinsä g19 palkkaluokalla. Jo siellä olevat saavat sen g20 mikä pitäisi olla minimi pääkaupunkiseudulla.
kyllä mulla vastavalmistuneella lh:lla on päiväkodissa peruspalkka niin pieni että verojen jälkeen jää käteen tuo 1400e kuussa :)